پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

رشد و نمو گیاهان

رشد و نمو گیاهان


رشد و نمو در گیاهان

نقش دانه

1- حفظ رویان درون آن

2- فراهم کردن مواد غذایی برای رویان

3- انتشار و پراکندگی گیاهان دادنه دار


خفتگی دانه: معمولاً هنگامی که دانه از گیاه اصلی جدا می شود قدرت رویش ندارد که این زمان را دوره خفتگی یا زندگی نهفته دانه می گویند.

ویژگی مرحله خفتگی دانه: حداقل مبادلات انرژی و ماده بین دانه و محیط و عدم نفوذ آب و اکسیژن به دانه در نتیجه عدم رویش دانه.

مدت زمان خفتگی: زندگی نهفته دانه حتی در شرایط مناسب برای روییدن دانه ادامه پیدا می کند تا زمانی که شرایط پدید آورنده خفتگی از بین برود. رویان بعضی از دانه هزاران سال در مرحله نهفتگی باقی می مانند.

علل خفتگی

1- عوامل ساختمانی: وجود پوسته ضخیم دانه در بعضی گیاهان تیره مانع از جذب آب و اکسیژن

2- عوامل فیزیولوژیک

1- وجود عوامل بازدارنده رشد در:

1- پوسته دانه: گیاهان بیابانی که برای رویش نیاز به باران کافی دارند.

2- درون دانه

3- درون میوه: سیب و گوجه و مرکبات که وقتی دانه از میوه خارج شود رویش آغاز می شود.

2- عدم تأثیر محرک های خاص: گاهی در گیاهان چوبی مناطق معتدل برای عمل محرک ها برای رویش دانه باید در محیط سرد مرطوب قرار گیرد می توان این دانه ها را در ماسه مرطوب یا یخچال قرار داد.

3- وجود مقادیر کم آنزیم: بعضی از دانه ها به علت مقادیر کم آنزیم رویش صورت نمی گیرد و به تدریج میزان این آنزیم ها افزایش یافته و در زمان رویش فراوان می شود.

4- هورمون های گیاهی مؤثر در خفتگی: وجود بعضی از هورمون ها مثل آسیزیک اسید باعث القای خفتگی در دانه می شود.

شرایط رویش دانه

شرایط درونی:

1- دانه باید رسیده و سالم باشد

2- از نظر فیزیولوژیکی توان رویش را حفظ کرده باشد

3- دوران خفتگی را گذرانده باشد

شرایط بیرونی

1- رطوبت: باری فعال شدن آنزیم ها

2- دمای مناسب: بهترین دما بین20 تا 30 درجه

3- اکسیژن: جهت تنفس و تولید انرژی

4- نور

5- شکستن پوسته دانه

مراحل رویش دانه

رویش دانه در دولپه ای ها:

ابتدا جذب آب ¬ تورم پوسته ¬ سه تا چهار روز بعد ریشه چه پوسته دانه را پاره و نفوذ به درون خاک- سپس رویش محور زیر لپه در بالای ریشه چه ¬ فعالیت برگهای اولیه و ژمول ¬ رویش محور روی لپه از فعالیت سلولهای ژمولی ¬ تولید شاخه و برگها

رویش محور زیر لپه به دو صورت میتواند صورت بگیرد:

1- اگر رشد محور زیر لپه سریع و با رشد خود لپه ها را از خاک بیرون آورد رویش روزمینی است (لوبیا)

2- اگر محور زیر لپه رشد چندانی نداشته باشد و نتواند دانه را از خاک خارج کند رویش زیرزمینی است (نخود)


رویش دانه در تک لپه ای ها:

دانه دارای نیام هایی (غلاف ها) است که در ابتدای مرحله رویش ریشه و ساقه جوان را در خود حفظ می‌کنند. نیامی که ساقه و برگ اولیه را در خاج دربرمی گیرد کولئوپتیل و نیامی که ریشه نورسته را در خود نگه می دارد کولئوریز نام دارد. این نیام ها در مراحل اولیه رشد گیاه تازه روئیده پاره شده و ریشه و ساقه از آنها خارج می شود.

نکته: 1- دانه های برخی گیاهان عمر محدود دارند ولی بعضی دانه ها پس از گذشت هزاران سال هنوز قادر به جوانه زنی هستند (مثلاً نوعی گندم)

2- نوک ریشه گیاه نورسته کلاهک نام دارد از جنس بافت چوب پنبه و نقش حفاظتی دارد.

3- اولین علامت جوانه زنی. ظهور ریشه ی رویان (ریشه چه) است.

- تفاوت جوانه زنی ذرت و لوبیا

لوبیا

ذرت

ساقه پس از جوانه زنی قلاب تشکیل می دهد

قلاب برای حفاظت از رأس ساقه

ساقه پس از خروج لپه از خاک قامت‌راست‌پیدا‌می‌کند

لپه ها از خاک خارج می شوند

رشد مستقیم ساقه پس از خروج از خاک

ساقه‌ی‌‌جوان‌حاصل‌‌از‌جوانه‌زنی‌را‌یک‌غلاف‌می‌پوشاند

غلاف برای حفاظت

ساقه به صورت مستقیم رشد می کند

لپه زیرزمین باقی می ماند

رشد مستقیم ساقه در زیر خاک



طول عمر گیاهان

1) گیاهان یک ساله:گیاهی است که در یک فصل رشد، چرخه زندگی خود (مراحل رشد رویشی- تشکیل گل و تولید میوه و دانه) را تکمیل می کند. همه گیاهان یک ساله علفی هستند.مثال: آفتابگردان - لوبیا

2) گیاهان دو ساله: برای تکمیل زندگی خود، دو دوره ی رویشی را پشت سر می گذارند.مثال : هویج- جعفری- پیازها

مراحل رشد گیاهان دو ساله

در سال اول: ریشه و ساقه ایجاد می کند، ساقه ی کوتاه و یک طوقه ای از برگ ها و ریشه که عمل ذخیره مواد غذایی را دارد.

در سال دوم: از مواد غذایی ذخیره در ریشه برای تولید محور گل استفاده
می‌کند- گلاهی- میوه و دانه- از بین رفتن گیاه



خرید فایل



لینک منبع :رشد و نمو گیاهان

Images for رشد و نمو گیاهان [PDF] 10 رشد و نمو در گیاهان www.chap.sch.ir/sites/default/files/books/93.../204-228-C261-1.pdf‎Cached Similarنفوذ آب و اکسىژن به درون دانه براى جوانه زنى الزم است. با نفوذ آب به درون دانه، بافت هاى. آن متورم مى شود، پوستهٔ آن مى شکافد و رویش دانه آغاز مى شود. رشد و نمو در گیاهان ... رشد و نمو در گیاهان - پرشین فان www.persianfun.org/3270/رشد-و-نمو-در-گیاهان/‎Cached Similar24 نوامبر 2014 ... مقاله رشد و نمو در گیاهان. رشد و نمو در گیاهان. درون دانه، رویان وجود دارد. رویان زندگی نهفته دارد. بعضی از رویان ها هزاران سال زندگی نهفته ی خود را حفظ می ... نکاتی در مورد مبحث رشد و نمو گیاهان-درس زیست www.kanoon.ir/.../نکاتی-در-مورد-مبحث-رشد-و-نمو-گیاهان-درس-زیست‎Cached21 ژانویه 2013 ... تنظیم رشد و نمو گیاهان. مقدمه. 1- گیاهان برای تشکیل همه ی کربوهیدرات های خود فقط به دو ماده ی خام ، یعنی دی اکسید کربن و آب نیاز دارند. 2- درگیاهان ... نمو گیاهان دانه‌دار - دانشنامه رشد daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=نمو+گیاهان...‎Cached Similarدید کلی. رشد و نمو اساسا از پدیده‌های مهم در طی انتوژنی گیاه است. رشد و نمو تحت تاثیر عوامل متعدد محیطی و ژنتیکی قرار دارند. البته عامل مهم تعیین کننده الگوهای رشد و ... پاورپوینت رشد و نمو گیاهان :: زیست شناسان برتر biologists.blog.ir/1393/05/07/پاورپوینت-رشد-و-نمو-گیاهان‎Cached Similarپاورپوینت رشد و نمو گیاهان. سه شنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۱۱ ب.ظ. oرشد اولیه نتیجة فعالیت مریستم های راسی است . oرشد ثانوی نتیجة فعالیت مریستم های ثانوی است که ... خلاصه فصل: رشد و نمو در گیاهان - زیست یاد www.zistyad.ir/خلاصه-ی-فصل-رشد-و-نمو-در-گیاهان/‎Cached18 آوریل 2016 ... مفاهیم کلیدی در خلاصه فصل : ۱)جوانه زدن ۲)طول عمر گیاهان ۳)رشد و نمو ۴)عوامل تنظیم کننده ی رشد و نمو گیاهان ۵)تأثیر شرایط محیطی بر رشد گیاهان ... رشد و نمو گیاهی « دکتر محمّدرضا واعظی کاخکی - صفحه شخصی اساتید profs.hsu.ac.ir/vaezi/bsc/growth/‎Cached Similarمنابع درسی: برای تابستان فقط کتاب دکتر قربانلی خوانده شود ۱- فیزیولوژی گیاهی، نویسنده: تایز و زایگر (ویرایش، ترجمه: انجمن زیست‌شناسی ایران (فصل‌های ۱۴ ... رشد و نمو - گل و گیاه www.gologiah.ir/physiology-giahi/285-roshdo-nemov.html‎Cached Similarرشد و نمو از ویژگیهای موجودات زنده است و وجه تمایز جاندارن از موجودات بی جان شمرده شده است.این فرایند موجب بقاء و توالی موجود زنده می گردند. تغییرات رشد و نمو در ... رشد و نمو در فیزیولوژی گیاهی - زراعت و علوم باغبانی واحد ورامین - پیشوا www.zeraat-iauvaramin.loxblog.com/post/22‎Cachedرشد از نظر کشاورزی به افزایش ارتفاع و طول گیاه ، بزرگ شدن سطح برگ و افزایش وزن خشک گیاه می گویند . نمو ، تقسیم سلولی ، بزرگ شدن و عمل تمایز صورت ...