مسئولیت اجتماعی شرکت ها
مسئولیت اجتماعی شرکتها یا CSR موضوع حساسیتبرانگیز و رو به توجه در سالهای اخیر بوده است تا آنجا که سازمانهای بینالمللی مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا، استانداردهایی را در این زمینه ارائه کردهاند.
بنیاد مدیریت کیفیت اروپا EFQM که بنیادی وابسته به اتحادیه اروپاست، در مدل الگوی تعالی خود برای سازمانها، مسئولیت اجتماعی شرکتها را به عنوان یکی از ارزشهای هشتگانه خود معرفی کرده است. همچنین، یکی از معیارهای نهگانه خود را برای ارزیابی شرکتها، به این امر اختصاص داده و هشت درصد از امتیار کل ارزیابی یک سازمان را برای این معیار قائل است. توجه مدل EFQM به مسئولیت اجتماعی شرکتها و عدم توجه مدل مالکوم بالدریج اروپا و مدل دمینگ ژاپن به این امر، حاکی از حساسیتهای جامعه اروپایی نسبت به مسئولیت اجتماعی شرکتهاست.
سرامدی، یعنی فراتر رفتن از چارچوب الزاماتی قانونی که سازمان براساس آنها فعالیت کرده و برای درک و براوردهسازی انتظارات ذینفعان سازمان در جامعه، تلاش میکنند.
سازمانهای سرامد به عنوان سازمانهایی پاسخگو، برای شفافیت و پاسخگویی به ذینفعان خود در قبال عملکردشان، روشی بسیار اخلاقی در پیش میگیرند. این سازمانها حساسیت و توجهی ویژه به پاسخگویی اجتماعی و حفظ ثبات زیست بوم سازمان در حال و آینده دارند و این دیدگاه را ترویج میکنند. مسئولیت اجتماعی در ارزشهای این سازمانها بیان شده است. آنها از طریق مراوده باز با ذینفعان، انتظارات و مقررات محلی و جهانی را درک و رعایت کرده و از آن فراتر میروند.
این سازمانها ضمن توجه به مدیریت ریسک، در پی فرصتهایی برای تعریف پروژههایی با جامعه هستند که منافع دوسویه داشته و برانگیزنده و نگهبان اعتماد ذینفعان به سازمان باشد. آنها به تاثیرات حال و آینده سازمان بر جامعه آگاهی دارند و سعی بر این دارند که تاثیرات نامطلوب سازمان بر جامعه را به حداقل برسانند.
گرم شدن کره زمین، تولید گازهای گلخانهای و تخریب محیط زیست، در سالهای اخیر توجه جوامع و دولتها را به افزایش نقش شرکتها در زمینه تولید دوستدار محیط زیست و محصول سبز افزایش داده است.
مزایای ناشی از بهکارگیری این مفهوم در سازمان، عبارتند از:
• بهبود تصویر سازمان در جامعه
• افزایش ارزش نام تجاری
• دسترسی بیشتر به منابع تامین مالی
• محیط کار ایمنتر و بهداشتیتر
• مدیریت ریسک و ساختار حاکمیتی قویتر
• کارکنان باانگیزهتر
• وفاداری مشتری
• افزایش اعتماد ذینفعان به سازمان
مثلا، شرکت والئو نتایج زیر را پس از کسب 45 درصد افزایش درامد، گزارش کرده است:
• کاهش در مصرف انرژی از 1995 تاکنون به میزان 15 درصد
• کارکنان باانگیزهتر
• وفاداری مشتری
• افزایش اعتماد ذینفعان به سازمان
مثلاً شرکت والئو نتایج زیر را پس از کسب 45درصد افزایش درامد، گزارش کرده است:
• کاهش در مصرف انرژی از 1995 تاکنون به میزان 15درصد
• کاهش مصرف آب 24 درصد
• کاهش بخارهای ناشی از حلالها 44 درصد
نوع فایل: word
سایز:7.95 KB
تعداد صفحه:3
خرید فایللینک منبع :
مسئولیت اجتماعی شرکت هاCorporate social responsibility - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Corporate_social_responsibilityCached
SimilarCorporate social responsibility is a form of corporate self-regulation integrated
into a business ... Business Dictionary defines CSR as "A company's sense of
responsibility towards the community and environment (both ecological and
social) in ...
مسئولیت اجتماعی شرکتی - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/مسئولیت_اجتماعی_شرکتیCached
Similarمسئولیت اجتماعی شرکتی (به انگلیسی: Corporate Social Responsibility ) یا
مسئولیت اجتماعی شرکتها یا مسئولیت اجتماعی سازمانها از جستارهای "اخلاق کسب و
کار" ...
"مسئولیت اجتماعی شرکت ها " چیست؟ - بانکی دات آی آر
banki.ir/fanavari/21690-مسئولیت-اجتماعی-شرکت-ها-چیست؟Cached
Similarمفهوم " مسئولیت اجتماعی شرکت ها" در زمره مفاهیم اخلاق کسب و کار مطرح است و به
نقشی که شرکت ها درحوزه اجتماعی برعهده دارند مربوط می شود. به گزارش بانکی دات آی
آر، ...
مسئولیت اجتماعی شرکتها (CSR) - مهمترین اخبار ایران و جهان
vista.ir/article/276798/مسئولیت-اجتماعی-شرکتها-(CSR)Cached
Similarمسئولیت اجتماعی شرکتها یا CSR موضوع حساسیتبرانگیز و رو به توجه در سالهای
اخیر بوده است تا آنجا که سازمانهای بینالمللی مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا، ...
3 . رویکرد استراتژیک به مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها
iccima.ir/fa/images/stories/DATA/ICCIM/93/09/.../akhlagh930924.pdfSimilar
مسئولیت اجتماعی شرکت ها و تاثیر آن بر مردم - روزنامه فرصت امروز
forsatnet.ir/.../مسئولیت-اجتماعی-شرکت-ها-و-تاثیر-آن-بر-مردم.htmlCached28 آگوست 2016 ... مسئولیت اجتماعی شرکت روش یا راهکاری است که شرکت ها به کار می گیرند تا علاوه
بر اینکه به خود سود رسانند، برای جامعه نیز سودمند باشند.
محک و مسئولیت اجتماعی شرکت ها - Mahak
mahak-charity.org/main/index.php/how-do-i-help-my.../csrCachedسازمان های غیر دولتی به عنوان عوامل اثرگذار در امور فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و
سیاسی جامعه، نقش بسیار ارزنده ای دارند. آنها در توانمند سازی و فرهنگ سازی در جامعه و
...
[PDF] ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در اﯾﺮان ﻣﻘﺪﻣﻪ ای ﺑﺮ وﺿﻌﯿﺖ
karafarini.mcls.gov.ir/.../c8097b2aaa844fe191bc3d5a47208190?...Cached
Similarﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در اﯾﺮان. ﻣﻘﺪﻣﻪ. : ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺮﮐﺖ. ﻫﺎ در دﻫﻪ اﺧﯿﺮ ﺑﻪ ﭘﺎراداﯾﻢ ﻏﺎﻟﺐ و ﻣﺴﻠﻂ
ﺣﻮزه اداره ﺷﺮﮐﺖ. ﻫﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه. اﺳﺖ . و ﺷﺮﮐﺖ. ﻫﺎی ﺑﺰرگ و ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ اﺟﺘﻤﺎع و ...
مسئولیت اجتماعی شرکت - نیپنا
www.nipna.ir/fa/newsagency/10109Cached
Similar23 ژوئن 2015 ... بنابراین یک رابطه برنده- برنده و خلق ارزش مشترک هم برای جامعه و هم برای بنگاه،
زیربنای مفهومی موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت است. چون سازمان ها ...
مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت ها CSR - انجمن حامی
www.hamiassociation.org/.../مفهوم-مسئولیت-اجتماعی-شرکت-ها-CSRCachedمفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت ها CSR; پوران اسماعیلی ۱۳۹۵/۰۳/۱۴. توجه به اینکه
موسسات کسب وکار که جامعه برای آنها فرصتهای مختلفی را ایجاد کرده تا به کسب سود
...