پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

مبانی نظری و پیشینه درباره ادراک بینایی و شنوایی

مبانی نظری و پیشینه درباره ادراک بینایی و شنوایی(فصل دوم پایان نامه)

در 24 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

ادراک:

ادراک به معنی شناخت اطلاعات حسی است ، یا مکانیسمی است که بوسیله آن مغز به دور از تحریک حسی به عمل شناختی و مفهوم سازی می پرداز . سازه های[1] مختلفی از ادراک در ناتوانیهای یادگیری معنی و کاربرد یافته اند که از میان آنها مفهوم مسیر ادراکی ، مفهوم نظام های نیمه مختار کارکرد مغز ، ادراک کل و جزء ، ادراک بینایی ، ادراک شنوایی ، ادراک هاپتیک ، ادراک حس به حس ، ادراک شکل و جهت ، و ادراک اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردا هستند (رهبانفرد،1377) .

مفهوم مسیر ادراکی

تفاوت های زیادی در روش یادگیری کودکان وجود دارد . برخی از آنها از راه گوش بهتر یاد می گیرند ، برخی با نگاه کردن و برخی از طریق لامسه یا با انجام عملی ، یادگیری شان بهتر صورت می گیرد . هر کدام از این راههای یادگیری و دریافت اطلاعات یک مسیر ادراکی [2]، نامیده می شود . بسیاری از کودکانی که مشکلات یادگیری دارند در یکی از این مسیرهای ادراکی نسبت به دیگر مسیرها دارای برتری و آمادگی بیشتری هستند . بعلاوه یک مسیر ادراکی بخصوص ممکن است در تعدادی از کودکان بقدری محبوب باشد که یادگیری از آن طریق برای آنان حاصلی نداشته باشد (وپمن[3] 1968 )

کودکان معمولا دارای یک مسیر ادراکی بهینه[4] هستند . بدین معنی که برخی از کودکان از طریق گوشهای خود و یا با عمل گوش دادن موثر تر یاد میگیرند ( مسیر شنوایی ) ، برخی دیگر از راه چشم هایشان این فراگیری را بهتر صورت می دهند ( مسیر بینایی ) ، تعداد کمی از کودکان نیز هستند که به نظر می رسد از راه لمس یادگیری کارآمدی داشته باشند ( مسیر لمسی ) یا بوسیله احساس عضلانی بهتر یاد می گیرند ( مسیر حس حرکت ) (رهبانفرد،1377) ..

مشاهده بالینی گرایش فرد برای ترجیح یک مسیر ادراکی به دیگر درون داده ای ادراکی بوسیله شارکو[5] ( 1953 ) بعمل آمد . او مردم را به سه دسته فراگیران گوشی[6] ، فراگیران چشمی[7] ، و فراگیران لمسی[8] طبقه بندی کرد . همزمان با او دانشمندان روسی نیز به گونه شناسی ترجیحی مسیرهای ادراکی افرا بهنگام یادگیری دست زدندن ( لوریا 1966 ) .

مفهوم نظام های نمیه مختار

نظر مشابهی از ادراک در مدل نظام های نمیه مختار[9] سازمان و کارکرد مغز ارائه گردیده است (جانسون میکلباست ـ 1967 ) . به طور خلاصه ، این نظر مغز را همچون مجموعه ای از نظام های حساسه نیمه مستقل[10] نظیر نظام شنوایی ، نظام بینایی ، نظام لمسی ، و نظام عضلانی تصور می کند . نظام حساسه عنوان شده می تواند در سه وجه دارای عملکرد باشد : ( 1 ) به عنوان یک مسیر حسی نیمه مستقل چون دیگر کانالهای حسی ، ( 2 ) در روش مکمل با سایر نظام ها ، ( 3 ) با سایر نام ها به عنوان یک مجموعه واحد اصطلاحات زیرین در ارتباط با این سه نوع ویژه کار نظام مغز مورد استفاده قرار می گیرد : ( 1 ) کارکرد درون عصبی حسی[11] ؛ ( 2 ) کارکرد بین عصبی حسی[12] ؛ و ( 3 ) کارکرد یگانه[13] .

نظام درون عصبی حسی به آن نوع یادگیری مربوط می شود ه بطور کامل از راه یک مسیر حسی انجام می گیرد ، یعنی آن نوع یادگیری که از راه یک مسیر درون داد حسی که نسبتا مستقل عمل می کند حاصل می شود . با توجه به این امر ذهنی ، می توان گفت که بعضی اعمال یادگیری اساسا شنودی و برخی اساسا مربوط به بینایی هستند . برای مثال ، در خلال یک آزمون شنودی ، مسیر شنوایی بالنسبه مستقل عمل می کند ، و این امر بیانگر عمل درون عصبی حسی است . استنباط این مدل آن است که ممکن است ناتوانی منحصرا در یک مسیر حسی پیدا شود بی آنکه از دیگر مسیرها سرایت کرده باشد . بدین معنی که مثلا امکان دارد یک آسیب دیدگی در نظام شنوایی ، به نظام بینایی ارتباطی نداشته باشد . بطور کلی مفهوم نظام درون عصبی حسی مشابه مفهوم مسیر ادراکی است(میلانی فر،1387) .

نظام بین عصبی حسی به آن نوع یادگیری مربوط می شود که از عمل متقابل و مرتبط دو یا چند نظام مرکب حاصل شده باشد . در این رابطه مغز به عنوان مکانیسمی برای بازتاب اطلاعات بینایی به شنوایی یاشنوایی به حرکتی کمک می کند . نظام بین عصبی حسی شامل آندسته از فراگردهای درون مغزی است که طی آنها یک نوع اطلاعات عصبی حسی به مسیر دیگری در داخل مغز انتقال داده می شود(میلانی فر،1387) .

یادگیری یگانه ، سومین نظام مفهوم نیمه مستقل عمل مغز است . در این نوع یادگیری ، تمام نظام ها همچون یک واحد یگانه تومان عمل می کنند . بسیار از مشکلات یادگیری به این حیطه مربوط می شود . گفته شده است که نقائصی در یادگیری غیر کلامی ، ادراک اجتماعی ، مفهوم سازی ، یا درک مطلب ممکن است به علت آسیب دیدگی در نظام یگانه باشد .

دیدگاه عملکرد یگانه کارکردهای مغزی به عنوان عاملی در بررسی ناتوانیهای یادگیری توسط کچام ( 1967 ) تکمیل شده است . وی مشاهده کرد که افرادی وجود دارند که اختلالات خواندن آنها ناشی از برخی اشکال اختلال در کارکرد درون یا بین نیمکرده های کرتکس مغزی است .

همینطور آیزنبرگ ( 1957 ) گفته است :

نظام اعصاب مرکزی نباید به عنوان شبکه ای مشابه مدارهای تلفن در نظر گرفته شود . بلکه در واقع باید بمنزله حوزه های نا پایدار[14] الکتریکی تصور شوند ، بطوریکه روابط متقابل و دوسو به جوهر عمل و ماهیت آن محسوب می گردد .

هر نوع کژکاری[15] در تعامل[16] کرتکس مغزی ، قابلیت تطابق اجتماعی ارگانیسم را دگرگون خواهد ساخت .

انباشت نظامهای حسی

چارچوب نظام های نیمه مختار مفهوم انباشت[17] مغزی را هم به میان کشیده است . بر اساس این مفهوم ، دریافت اطلا عات از راه یک مسیر حسی ممکن است با دریافت اطلاعات از مسیر حسی دیگر تداخل کند . کودک ناتوان در یادگیری در مقایسه با کودک بهنجار برای دریافت و گردآوری همزمان اطلاعات رسیده از نظام های مختلف درون داد از قدرت و تحمل کمتری برخوردار است . این فرایند را می شود با کار یک فیوز که نمی تواند بیش از ظرفیت معین جریان برق از خود عبور دهد و بلافاصله می سوزد مقایسه کرد . ناتوانی در پذیرش و آمایش اطلاعات بسیار زیاد باعث می شد که مغز دچار انباشت شده و در هم بریزد . علائم این چنین انباشتی عبارتند از : سردرگمی ، ضعف یادآوری ، واپس روی[18] ، خودداری از تکالیف ، دقت محدود ، کج خلقی و حتی حمله های مرضی ( جانسون میکلباست ـ 1967 ) .


[1] constructs

[2] Perceptual modality

[3] Wepman

[4] optimal

[5] charcot

[6] Audle learners

[7] Visile learners

[8] Tactile learners

[9] Semiautonomous systems

[10] Semi- independent modality systems

[11] intranevrosensory

[12] internevrosensory

[13] Integrative

[14] Transient

[15] Distortion

[16] Felt-work

[17] overloading

[18] retrogression



خرید فایل



لینک منبع :مبانی نظری و پیشینه درباره ادراک بینایی و شنوایی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ادراک بینایی و شنوایی - سل یو sell.sellu.ir/product-64355-مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-با-موضوع-ادراک-بینایی.aspx‎Cachedمبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ادراک بینایی و شنوایی مبانی نظری و پیشینه با ... توضیحات نظری کامل در مورد متغیر; پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه ... تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است. مبانی نظری و پیشینه درباره ادراک بینایی و شنوایی - برترین فایل ها bartarin.filenab.com/product-66388-RVANSHEVASI.aspx‎Cachedمبانی نظری و پیشینه درباره ادراک بینایی و شنوایی(فصل دوم پایان نامه). در 24 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc. توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد ... دانلود رایگان مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ادراک بینایی و ... www.websiteirani.ir/.../دانلود-رایگان-مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-با-موضوع-ادراک-بینایی-و-شنوایی‎Cachedدانلود رایگان مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ادراک بینایی و شنوایی - وب‌سایت ایرانی. ... دو تحقیق توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه ... اظهار نظر داورزنی درباره ادامه همکاری با لوزانو ... مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ادراک بینایی و شنوایی - ارزش ... www.koolebrand.ir/مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-با-موضوع-ادرا/‎Cachedمبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ادراک بینایی و شنوایی ... ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش ) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو مقاله توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی ... درباره ی admin. مبانی نظری و پیشینه درباره ادراک بینایی و شنوایی proje202020.rozblog.com/.../مبانی-نظری-و-پیشینه-درباره-ادراک-بینایی-و-شنوایی.html‎Cached29 سپتامبر 2016 ... مبانی نظری و پیشینه درباره ادراک بینایی و شنوایی دسته: روان شناسی بازدید: 2 بارفرمت فایل: docx حجم فایل: 61 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: ... دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری ادراک بینایی و شنوایی www.iranpajohesh.com/.../8691-دانلود-پیشینه-تحقیق-و-مبانی-نظری-ادراک-بینایی-و-شنوایی.html‎Cachedدانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری ادراک بینایی و شنوایی: مسینگ ( 1968 ) هشت مقوله مهارت های ادراک شنودی را از هم تفکیک کرده است که عبارتند از : آگاهی شنودی ... - مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ادراک بینایی و شنوایی toyumsu.armanblog.ir/Post/126‎Cachedمبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ادراک بینایی و شنوایی. تاریخ : 4 آذر 1395 | 2:46 | نویسنده : مشتغی ... دانلود پاورپوینت تاریخچه، مفاهیم و الگوهای مدیریت استراتژیک ..... آمار (نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم و عزاداری) - میزان برق مصرفی ... - مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ادراک بینایی و شنوایی tultum.toonblog.ir/post/74‎Cached24 نوامبر 2016 ... مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ادراک بینایی و شنوایی - اینجا همه چی در همه. ... استاندارد حسابداری شماره 5 رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه دانلود رایگان مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ادراک بینایی و ... masterdoc.rzb.fablog.in/view566961.html‎Cachedمبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع ادراک بینایی و شنوایی. توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش). همرا با منبع ... پیشینه تحقیق و مبانی نظری ادراک بینایی و شنوایی - sabzblog.tk thesisandplan.sabzblog.tk/post/127‎Cachedپیشینه تحقیق و مبانی نظری ادراک بینایی و شنوایی - ... تثبیت کنم · مقاله درمورد اب سیاه چشم · مقاله درمورد ایدز و نوجوانان · مقاله درباره اورولوژی و آزمایش های فیزیکی ...