انسان درزندگی به دنبال معنایی می گرددکه به خاطرآن زندگی می کندوبارشدعقلانی فرددردوره نوجوانی توجه اوبه ارزشهاواعتقادات ، مفاهیم حقیقت ، زیبایی ومرگ ونیستی که درکل معنای زندگی است جلب می شود. نوجوان تمام روابط وباورهایی راکه دردوران کودکی بدون چون وچراپذیرفته است موردپرسش وتردیدقرارمی دهدوسعی می کندباتوجه به شخصیت شکل پذیرواستقلال جوی خودنظامی ازارزشها بدست آورد.
بسیاری ازنوجوانان همان طورکه (( آدلوم )) بیان می کند، وقتی برای اولین باربه دنیای اطراف خودمی نگرندوسعی می کنندتاشخصیت خودراارزیابی نماینداحساس می کنند که درباره جهان ومعنای وجودانسان وحتی خودشان نیازمندپاسخ هستند( احمدی ، 1377 )
بنابراین دوران نوجوانی به سبب تغییرات شدیدجسمانی وروانی وازطرف دیگرانتظاراتی که خانواده وجامعه ازنوجوان داردوسایرعواملی که درروندرشدوتکامل نوجوان تاثیرمی گذاردبرحساسیت این دوره می افزاید.
براین اساس مسئله پذیرش نوجوان ، حمایت ، راهنمایی ومساعدت به نوجوان درکسب هویتی مستقل وارزشمندازاهمیت فراوانی برخورداراست . نوجوان دراین دوره نیازمنددریافت رهنمودهای اساسی جهت دستیابی به یک زندگی هوقمنداست . انسانهابه حفظ یکتایی وحدت ومرکزیت خودتوجه دارنداما علاقمند به بیرون آمدن ازخودوارتباط باموجودات دیگروطبیعت هستند. انسانها برای کشف وجودخودعلاقمند ومایلندهویت شخصی خودراپیداکنندیاخلق کنندوآغازاین علاقمندی به دوران نوجوانی برمی گردد.
طبق نظریه اریکسون ، دراین دوران است که فردنسبت به شخصیت خودآگاهی پیدامی کند ویک من که وحدت بزرگتری ازگذشته داردودرارتباط بایک گروه ، شغل ، جنس ، فرهنگ ومذهب است دراوشکل
می گیرد.
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق... 1
1-1-مقدمه. 2
1-2- موضوع تحقیق.. 6
1-3- اهداف تحقیق.. 7
1-4-اهمیت موضوع. 8
1-5- دلایل انتخاب موضوع ،9
1-6- سوالات تحقیق.. 10
1-7-تعاریف عملیاتی واژه ها10
فصل دوم : موضع گیری های نظری ویافته های پژوهشی درخصوص موضوع.. 12
2-1موضع گیری نظری درخصوص هویت وعزت نفس.... 13
2-1-1تعریف هویت وعزت نفس.... 13
2-1-2- شکل گیری هویت... 18
2-1-3-نظریه های هویت... 22
2-1-3-1-نظریه بلوز. 23
2-1-3-2-نظریه کگان. 23
2-1-3-3 نظریه لووینگر. 24
2-1-3-4 نظریه اریکسون. 27
2-1-3-5 نظریه گلاسر. 28
2-1-4-نظریه های عزت نفس.... 29
2-1-4-1-نظرفروم. 29
2-1-4-2-نظریه اریکسون. 30
2-1-4-3- نظریه بندورا30
2-1-4-4- نظریه کلی.. 31
2-1-4-5- نظریه مزلو. 32
2-1-4-6- نظریه ی راجرز:33
2-2-یافته های پژوهشی درخصوص موضوع. 34
2-3- نتیجه گیری.. 35
فصل سوم : روش پژوهش.... 37
3-1- روش تحقیق.. 38
3-2- جامعه و نمونه آماری.. 39
3-3- روش جمع آوری اطلاعات... 39
3-4-ابزار اندازه گیری هویت... 40
3-4-1- پرسشنامه گسترش یافته عینی پایگاه هویت من.. 40
3-4-2- نحوه اجرای پرسشنامه گسترش یافته عینی پایگاه هویت من.. 41
3-4-3- نحوه نمره گذاری پرسشنامه گسترش یافته عینی پایگاه هویت من.. 41
3-3-4- اعتبار و روایی پرسشنامه گسترش یافته عینی پایگاه هویت من.. 42
3-5- ابزار اندازه گیری عزت نفس.... 42
3-5-1- پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت... 42
3-5-2- نحوه اجرای پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت... 43
3-5-3- نحوه نمره گذاری پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت... 43
3-5-4- اعتبار و روایی پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت... 43
3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 44
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش.... 45
4-1- بررسی جمعیت شناختی.. 46
4-2- بررسی توصیفی و استنباطی فرضیه ها49
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری... 56
5-1- بحث ونتیجه گیری.. 57
5-2- نتیجه گیری نهایی.. 59
5-3- محدودیتها60
5-4- پیشنهادات... 60
5-5- پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده. 61
منابع. 62
الف ) منابع فارسی.. 62
ب : منابع خارجی.. 64
فهرست جداول
جدول 4-1- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب سن.. 46
جدول4-2- توزیع فراوانی ازمودنیها برحسب وضعیت تاهل.. 47
جدول 4-3- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب تحصیلات پدر. 47
جدول 4-4- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب تحصیلات مادر. 47
جدول 4-5- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب رشته تحصیلی.. 48
جدول 4-6- توزیع فراوانی بر حسب ترتیب تولد. 48
جدول 4-7- توزیع فراوانی هویت دستیابی و عزت نفس.... 49
جدول 4-8- همبستگی بین عزت نفس و پایگاه هویت دستیابی.. 50
جدول 4-9 توزیع فراوانی هویت تعلیق و عزت نفس.... 51
جدول 4-10- همبستگی بین عزت نفس و پایگاه هویت تعلیق.. 52
جدول 4-11 توزیع فراوانی هویت ممانعت و عزت نفس.... 52
جدول 4-12 همبستگی بین عزت نفس و پایگاه هویت ممانعت... 53
جدول 4-13-توزیع فراوانی هویت پراکندگی و عزت نفس.... 54
جدول 4-14 همبستگی بین عزت نفس و پایگاه هویت پراکندگی.. 55
جدول 4-15 نمرات میانگین واریانس عزت نفس و پایگاهای هویت دستیابی ، تعلیق ، ممانعت و پراکندگی.. 55