آموزش به آن تعامل فکری و هوشی، اطلاق میشود که با استدلال،شواهد،و نتیجه گیری همراه باشد.(فتحی آذر1382)که از یک سو هدف غایی آموزش و تعلیم و تربیت اسلامی پروراندن انسانهایی است خداگونه که در اثر دور شدن از رذایل و آلودگیها، استعدادهای عالیهی روحشان شکوفا شده و چنان به کمالات روحی و فضائل انسانی آراسته شوند که لیاقت رسیدن به سعادت جاوید را کسب کنند و از سوی دیگر سایر نظامهای آموزش و پرورش جهانی رسالت تعلیم و تربیت را پرورانیدن انسانی پرسش جو میداند که میخواهد از قیدهای بیشمار و گوناگون وجودیاش رها گردد، راه تکامل همه جانبه خود را هموار سازد، به رموز موقع فردی و اجتماعی خود و دنیای متغیری که در آن زندگی میکند تا آن جا که ممکن است آشنا شود، با دنیا و انسانهایش مرتبت گردد، زندگی دهد، زندگی کند و حیات خود و دیگران را با عشق و دانش شکوفا سازد.(صفوی1386)
حال که هدف و رسالت تعلیم و تربیت انسان سازی است، باید دید که این وظیفه را چه نهادها و افرادی بر عهده دارند. البته انسان آموختن را از هنگام تولد آغاز میکند و در طول زندگی آن را ادامه میدهد. بخشی از آموختنیها به صورت غیر عمدی و یا تصادفی در خانواده و جامعه صورت میگیرد و بخشی دیگر به نهادها و موسسات رسمی از قبیل مدرسه و انجمنها سپرده میشود. در این میان ، مدرسه بیشترین سهم را بر عهده دارد و سرانجام این مسئولیت خطیر به عهده معلمین واگذار میگردد و آنها هستند که باید بتوانند دانشآموزان را به درستی تربیت کنند و آنان را برای کار و شرکت در اجتماع آماده سازند. در میان مجموعه فعالیتهایی که برای تعلیم و تربیت دانشآموزان انجام میشود، بیشترین سهم به تدریس معلم در کلاس درس اختصاص مییابد. تدریس را میتوان به فعالیتهای دو جانبهای که بین معلم و شاگردان جریان دارد و هدفش یادگیری است، تعریف کرد. این فعالیت چنانچه منتج به یادگیری شود، برای شاگرد موثر و مفید خواهد بود. بنا به تعریف ، هر فعالیتی با قصد و عمد همراه است. (صفوی، 1386)
فهرست مطالب:
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1 مقدمه. 2
1-2- شرح و بیان مسأله:3
1-3- اهمیت و ارزش تحقیق.. 4
1-4- اهداف پژوهش.... 6
1-4-1- هدف کلی.. 6
1-4-2- اهداف جزئی:6
1-5- تعاریف نظری و عملیاتی:7
فصل دوم:ادبیات و پیشینهی تحقیق
2-1- مقدمه. 11
2-2- رویکردهای تدریس.... 12
2-2-1- رویکرد مدیریتی.. 14
2-2-1-1- دیدگاههای انتقادی دربارهی رویکرد مدیریتی(اجرایی)18
2-2-2-رویکرد تسهیل گر. 18
2-2-2-1- دیدگاههای انتقادی دربارهی رویکرد تسهیلگر. 21
2-2-3- رویکرد آزاداندیشانه. 21
2-2-3-1-دیدگاههای انتقادی دربارهی رویکرد آزاداندیشانه. 26
2-3- تدریس رهاییبخش.... 26
2-4- چهارچوب مشترک: رشدها (ر ش د ه ا)28
2-5- استفاده از ر ش د ه ا در رویکردهای تدریس.... 29
2-6- خلاصهای از رشدها در سه رویکرد. 30
2-7- پژوهش در عمل.. 31
2-8- تحقیقات مرتبط با موضوع. 39
2-8-1- تحقیقات داخلی.. 39
2-8-2- یافتههای خارجی.. 39
فصل سوم:روش تحقیق
3-1- مقدمه. 43
3-2- روش تحقیق.. 43
3-3- جامعه آماری.. 44
3-4- تعیین حجم نمونه. 44
3-5- روش نمونه گیری.. 45
3-6- ابزار اندازهگیری.. 45
3-7- پایایی پرسشنامهها46
3-8- روایی پرسشنامه ها46
3-9- روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها47
3-9-1- ضریب همبستگی پیرسون:47
3-9-2- آزمون t تک متغیر:47
3-9-3- آزمون تحلیل واریانس:47
3-9-4- آزمون کمترین تفاوت معنادارLSD:48
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
4-1- مقدمه. 50
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- مقدمه. 67
5-2- بیان نتایج به وسیله تفکیک فرضیه های تحقیق :67
5-3- بحث و نتیجه گیری.. 69
5-4- محدودیتهای تحقیق.. 70
5-5- پیشنهادات پژوهشی.. 70
5-6- پیشنهادات کاربردی.. 70
فصل ششم: منابع
6-1- فهرست منابع. 72
ضمائم.. 74
فهرست جداول
جدول 4-1 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات رویکرد های تدریس و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی . 50
جدول شماره 4-2- نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین رویکرد های تدریس و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی . 52
جدول 4-3- نتایج تحلیل رگرسیون در خصوص رابطه بین رویکرد های تدریس و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی . 53
جدول 4-4 : میانگین و انحراف استاندارد نمرات رویکرد مدیریتی و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی 54
جدول شماره 4-5- نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین رویکرد مدیریتی و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی. 55
جدول 4-6- نتایج تحلیل رگرسیون در خصوص رابطه بین رویکرد مدیریتی و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی . 56
جدول 4-7- میانگین و انحراف استاندارد نمرات رویکرد تسهیل گر و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی . 57
جدول شماره 4-8- نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین رویکرد تسهیل گر و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی . 58
جدول 4-9- نتایج تحلیل رگرسیون در خصوص رابطه بین رویکرد تسهیل گر و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی . 59
جدول 4-10- میانگین و انحراف استاندارد نمرات رویکرد آزاد اندیشانه و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی. 60
جدول شماره 4-11- نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین رویکرد آزاد اندیشانه و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی . 61
جدول 4-12- نتایج تحلیل رگرسیون در خصوص رابطه بین رویکرد آزاد اندیشانه و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی. 62
جدول 4-13- میانگین و انحراف استاندارد نمرات سبک های تدریس و سن معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی 63
جدول شماره 4-14- نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در خصوص رابطه بین سبک های تدریس با سن معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی . 64
جدول 4-15- نتایج تحلیل رگرسیون در خصوص رابطه بین سبک های تدریس با سن معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی . 65
فهرست نمودارها
نمودار 4-1- میانگین نمرات رویکرد های تدریس و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی 51
نمودار 4-2- میانگین نمرات رویکرد مدیریتی و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی 54
نمودار 4-3- میانگین نمرات رویکرد تسهیل گر و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی 57
نمودار 4-4 : میانگین نمرات رویکرد آزاد اندیشانه و اقدام پژوهی معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی 60
نمودار 4-5- میانگین نمرات سبک های تدریس و سن معلمان مقطع دبیرستان و راهنمایی 63