بسیاری از کشورها با روند فزاینده بیکاری جوانان مواجه هستند. به گزارش صندوق جمعیت ملل متحد در دهه اول قرن بیست و یکم ، جهان نیازمند یک میلیارد فرصت شغلی جدید است تا بتواند از یک سو زمینه های مشارکت جوانان را فراهم کند و از سوی دیگر نرخ بیکاری موجود را کاهش دهد. چنانچه در اجلاس جهانی اشتغال جوانان ( مصر 17-11 سپتامبر 2002 ) به دفعات اشاره شده است، بسیاری از کشورها و مناطق در حال توسعه با گسترش بی سابقه جمعیت در سنین فعالیت مواجه خواهند بود به طوری که صرفاً در کشورها در حال توسعه، تعداد مشاغلی که در دهه آینده باید ایجاد شود، با کل فرصت های شغلی موجود در کشورهای پیشرفته برابری می کند.
بنابر گزارش های رسمی و برآوردهای انجام شده، سهم جمعیت فعال جوانان در گروه سنی 29-15 سال از کل جمعیت فعال کشور در سال 1383 به حدود 7/45 درصد افزایش و از طرف دیگر، نرخ بیکاری جوانان در تمامی گروه های سنی افزایش یافته است. ضمن اینکه فاصله نرخ بیکاری زنان و مردان جوان زیاد شده است. بنابر همین برآوردها، در برنامه چهارم توسعه، کشور با مشکل ایجاد اشتغال برای گروه های سنی 29-20 سال مواجه است. نقش نظام آموزشی رسمی و غیر رسمی سطوح مختلف در هدایت نیروها به بازار کار، یک نقش محوری است که در اینجا به آن می پردازیم.
فهرست مطالب
مقدمه2
دید کلی. 9
فصل اول
کلیـــــات. 10
1-1) نام کامل طرح و محل اجرای طرح :11
1-2) مشخصات متقاضیان:12
مشخصات متقاضیان طرح تشکیل دفتر خدمات ارتباطی. 13
1-3) دلایل انتخاب طرح :13
1-4) اهداف طرح :14
1-5) وضعیت و میزان اشتغال زایی طرح:14
مشخصات و تعداد کارگران مورد نیاز جهت تشکیل دفتر خدمات ارتباطی. 15
1-6) تاریخچه و سابقه مختصر طرح:16
1-7) وضعیت مختصر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی محل اجرای طرح:18
فصل دوم
روش انجام کار. 20
2-1) گزارش مختصر بازدید از واحدهای تولیدی یا خدماتی مشابه:21
2-2) جنبه های ابتکاری بودن محصول یا خدمات ارائه شده :21
2-3) فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت مطابق روز:22
فهرست تجهیازت مورد نیاز و برآورد قیمت آنها به ریال. 24
2-4) فهرست مواد مصرفی مورد نیاز برای حداقل یک دوره تولیدی مطابق قیمت روز :25
فهرست مواد مصرفی مورد نیاز برای حداقل یک ماه26
فهرست ملزومات مصرفی مورد نیاز باری حداقل یکسال به ریال. 27
2-5) مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از نظر تخصص و توانایی، نحوه مدیریت و ترسیم چارت سازمان:27
2-6) توجیه اقتصادی محصول یا خدمت ارائه شده :29
2-7) نقشه استقرار تجهیزات و تأسیسات:30
2-8) طرح زمان بندی اجرای پروژه :30
فهرست زمان بندی اجرای پروژه بر اساس روز و ماه31
2-9) روشهای بازاریابی و تبلیغاتی جهت عرضه و معرفی محصول تولیدی یا خدماتی :31
فصل سوم
امور مالی طرح. 33
3-1) سرمایه گذاری :34
الف) سرمایه گذاری ثابت:34
فهرست سرمایه گذاری ثابت.. 35
ب) سرمایه گذاری در گردش :35
فهرست سرمایه گذاری در گردش.. 35
فهرست سرمایه گذاری. 36
3-2) هزینه ها :36
هزینه حقوق و دستمزد نیروی انسانی:37
فهرست حقوق و دستمزد نیروی انسانی ( ریال )37
هزینه های انرژی :38
فهرست هزینه های انرژی (ریال)38
هزینه بیمه :39
فهرست هزینه بیمه39
هزینه استهلاک:40
فهرست هزینه استهلاک... 40
سایر هزینه ها :41
فهرست سایر هزینه ها41
فهرست هزینه های ثابت.. 43
هزینه های متغیر:43
فهرست هزینه های متغیر. 43
فهرست هزینه های تولید. 44
3-3) منابع درآمدی :44
الف) آورده افراد :44
ب) وام های بانکی :45
محاسبه نقطه سر به سر :45
فهرست قیمت سر به سر (سالانه)47
جدول دریافت درآمد دفتر خدمات ارتباطی. 48
نمودار نقطه سر به سر :50
محاسبه سود و زیان ویژه انتظاری :51
صورت سود و زیان ویژه روش جذبی. 52
صورت سود و زیان ویژه روش متغییر. 53
محاسبه ارزش افزوده خالص و ناخالص:53
شاخص سودآوری :57
محاسبه نرخ بازده سرمایه :57
دوره برگشت سرمایه :59
جریانات نقدی :59
فصل چهارم. 61
جمع بندی. 61
4-1) نتایج حاصله از اجرای طرح :62
4-2) پیشنهادهای اصلاحی و کاربردی :62
منابع:64