پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

بررسی قانون صدور چک

بررسی قانون صدور چک

اسناد تجارتی به طور مطلق عبارت از کلیه اسنادی هستند که بین تجار در داد و ستد روزانه رد وبدل می شوند. انواع آنها متفاوت و بسته به وضعیت و نوع کار تجار زیاد یا کم است. ولی در اصطلاح حقوق تجارت اسناد تجارتی عبارت از اسنادی است که قانون تجارت از آنها نام برده و آنها را در تحت شرایط خاصی قرار داده است. معامله نسبت به بعضی از آنها را قانون ذاتاً تجارتی دانسته مانند معاملات برواتی ، و معامله بعضی از آنها ذاتاً تجارتی نیست مانند سفته ، یعنی کسی که اشتغال به عمل برواتی داشته باشد تاجر است ، ولی کسی که به عمل سفته اشتغال داشته باشد دلیل اشتغال او به تجارت نخواهد بود. با این احوال مقرراتی که در اسناد تجارتی وجود دارد مربوط به تاجر یا غیر آن نخواهد بود ، بلکه شامل کلیه اسناد تجارتی است اعم از این که معامله کننده تاجر باشد یا خیر.

در قانون صدور چک مصوب سال 1355 و قانون اصلاح قانون مذکور مصوب سال 1372 از چک «سفید امضاء» نام برده شده است. اکنون مطابق مقررات قانونی موجود، صدور چک سفید امضاء همانند چکهای تضمینی، وعده دار و مشروط ممنوع و صادر کننده آن تحت شرایط قانونی قابل تعقیب و مجازات می باشد. از میان چکهای نامبرده در ماده 13 قانون صدور چک 1372 چک سفید امضاء‌کمتر مورد بحث و گفتگوی حقوقدانان قرار گرفته است. هر چند برای معرفی و شناسایی این چک تعاریف گوناگونی ارائه شده است اما بنظر می رسد برای شناخت بهتر و دقیقتر آن نیاز به بررسی و تامل بیشتری می باشد. همچنین لازم است پیرامون ماهیت حقوقی چک سفید امضاء و تحقیق و تدقیق بیشتری انجام شود تا تفاوت آن با سایر چکها و از جمله چکهای صرفا بدون تاریخ یا بدون درج نام ذینفع مشخص گردد. به هر حال چک مذکور موضوع حکم قانونی قرار گرفته است. و اجرای صحیح حکم و مقررات مربوط نیز بدون شناخت دقیق موضوع و تعیین حدود آن ممکن نخواهد بود. از اینرو در این مقاله سعی شده است ضمن بیان سیر تطور قانونی چک بلامحل و سفید امضاء تعریفی از چک سفید امضاء‌ارائه شود و سپس ماهیت حقوقی این چک مورد بررسی قرار گرفته و در خاتمه فایده و نتیجه بحث ذکر گردد.

فهرست مطالب:

مقدمه 1

بخش‌های یک چک 7

گیرنده چک 8

مبلغ چک 8

امضای صاحب حساب 8

واژه و ترکیبات آن 9

نحوه واریز وجه به حساب جاری 9

نحوه برداشت از حساب جاری 10

صادر کننده 12

دارنده 14

پرداخت کننده 15

اصطلاح های موجود در مباحث چک 16

نتیجه گیری 24



خرید فایل



لینک منبع :بررسی قانون صدور چک

بررسی طرح اصلاحی قانون چک و مقایسه آن با اصلاحیه قانون صدور چک ... www.hawzah.net/.../بررسی-طرح-اصلاحی-قانون-چک-و-مقایسه-آن-با-اصلاحیه-قانون-صدور-چک-(مصوبه-1372)‎Cached Similarبحث ما در این مختصر در خصوص چگونگی موارد این طرح و بررسی و مقایسه آن با قانون فعلی می باشد که در دو قسمت تنظیم گردیده است: اول مقایسه قانون صدور چک و طرح ... حقوق امروز - بررسی قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب 2/6/1382 todaylaw.blogfa.com/post/5‎Cached Similar24 آگوست 2003 ... مقدمه: در ایران اولین قانونی که در مورد چک به تصویب رسیده است قانون تجارت مصوب 13 اردیبهشت 1311 هجری شمسی است. در این قانون، چک تعریف، ... الف - درباره قانون چک با آخرین اصلاحات آن بیشتر بدانیم alef.ir/vdciy5azqt1ayq2.cbct.html?174676‎Cached Similar31 دسامبر 2012 ... ماده ۱۱: جرایم مذکور در این قانون بدون شکایت دارنده چک قابل تعقیب نیست و در صورتی که دارنده چک تا شش ماه از تاریخ صدور چک برای وصول آن به ... قانون صدور چک - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/قانون_صدور_چک‎Cached Similarاین قانون که در ۲۳ مادّه انواع چک و چگونگی صدور آنها را بیان می‌کند و مقرّراتی ... بررسی این که آیا چک٬ مشمول قانون صدور چک است یا قانون تجارت این سودها را دارد:. [PDF] ﺟﺪﯾﺪ ﻣﺘﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﻗﺎﻧﻮن ﭼﮏ www.tccim.ir/images/Docs/Rules/Ghanoon%20Jadide%20Chek.pdf‎Similarﻗﺎﻧﻮن اﺻﻼح ﻣﻮادی از ﻗﺎﻧﻮن ﺻـﺪور ﭼـﮏ. ﻣﺼﻮب. 12/2/. 1375. ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرای اﺳﻼﻣﯽ اﻟﺤﺎق ﻣﯽ ﮔﺮدد . ﺗﺒﺼﺮه. -. دارﻧﺪه ﭼﮏ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺤﮑﻮﻣﯿﺖ ﺻﺎدر ﮐﻨﻨﺪه را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﺮداﺧﺖ ﮐﻠﯿـﻪ ﺧـﺴﺎرات و. ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی وارد ﺷ. تحقیق - بررسی قانون صدور چک - فاکس فایل filefox.blogsky.com/1395/06/09/.../تحقیق-بررسی-قانون-صدور-چک‎Cached30 آگوست 2016 ... تحقیق - بررسی قانون صدور چک. لینک دانلود " MIMI file " پایین همین صفحه. تعداد صفحات : " 29 ". فرمت فایل : " word ". فهرست مطالب : مقدمه 1. بررسی قانون صدور چک - برترین فایل ها - فایل ناب bartarin.filenab.com/product-52480-aa.aspx‎Cachedقانون صدور چک چک پروژه تحقیق مقاله پایان نامه بررسی قانون صدور چک پروژه بررسی قانون صدور چک تحقیق بررسی قانون صدور چک مقاله بررسی قانون صدور چک ... قانون صدور چک : حقوق و قضا - CentralClubs www.centralclubs.com/topic-t40711.html‎Cached Similarقانون اصلاح موادی از قانون صدورچک مصوب تیرماه 1355 .... است که اکنون به بررسی مختصر این تغییرات و اصلاحات می‌پردازیم: در سال 1311 طبق مادة 310 به بعد قانون ... قانون صدور چک - مقاله و تحقیق theorize.persianblog.ir/tag/قانون_صدور_چک‎Cached Similarبراین مبنا قاضی کیفری فرانسوی برای احراز صحّت و سقم صدور چک و این که میتوان کلمة قانونی چک را برآن اطلاق نمود، به قانون صالحی که پیمان معیّن می دارد، رجوع می ... نقد و بررسی قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک - پایگاه مجلات ... www.noormags.ir/.../نقد-و-بررسی-قانون-اصلاح-موادی-از-قانون-صدور-چک حبیب طالب احمدی ; مجله: حقوقی دادگستری ; بهار 1383 - شماره 46 ;