پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

سلولهای خورشیدی

سلولهای خورشیدی

کریستال سیلیکون سی-اس آی
سی-اس آی، اصلی‌ترین ماده تجاری در تولید سلولهای خورشیدی است و به اشکال مختلفی استفاده می شود: سیلیکون های تک کریستالی ، سیلیکون های چند کریستالی و سیلیکون لایه نازک .تکنیکهای مرسوم برای تولید کریستالین سیلیکون شامل : روش چوکرالسکی، روش محدوده شناور و روشهای دیگری نظیر ریخته‌گری می باشد. زدودن ناخالصیها از سیلیکون اهمیت بسیاری دارد. این عمل با کمک تکنیکهایی چون منفعل سازی سطح ( با تابش هیدروژن به یک سطح ) و گترینگ ( یک روش شیمیایی که با را از سیلیکون بیرون می کشد ) صورت می پذیرد .با اینکه سلولهای خورشیدی با سیلیکون کریستالی ، از سال 1954 وجود داشته اند ، ابتکاری جدید رو به گسترش دارد . سلولهای جدیدی همچون ( ای دبلیو تی ) ، ( سیس ) از این دسته اختراعات نو هستند .
سلولهای خورشیدی با لایه نازک
این نوع سلولها از لایه های بسیار نازک مواد نیمه هادی استفاده می کنند که ضخامت آنها چند میکرومتر است. این لایه روی یک صفحه نگاه دارنده که از مواد ارزان مانند شیشه ، پلاستیک یا فولاد زنگ زن ساخته شده ، قرار می گیرد. نیمه هادی‌های بکاررفته در لایه های نازک عبارتند از : سیلیکون بی شکل ( آمورف ) ( آ-س آی) ، سی آی اس و تلورید کادمیم ( سی دی-تی ای ) . سیلیکون آمورف ، ساختار کریستالی مشخص ندارد و تدریجاٌ با قرار گرفتن در برابر نور از بین رفته وکیفیت ابتدایی خود را از دست می دهد. منفعل سازی به کمک هیدروژن می تواند این اثر را کاهش دهد . از آنجائی که مقدار مواد نیمه هادی بکار رفته در لایه نازک بسیار کمتر از سلولهای پی وی معمول است، هزینه تولید سلولهای نازک نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر از سلولهای خورشیدی سیلیکون کریستال است .
فن آوریهای گروه سه و پنج
این فن‌آوریهای فتوولتائیک که بر اساس عناصر شیمیایی گروه‌های سه و پنج جدول تناوبی ایجاد شده اند، بازده تبدیل انرژی بسیار بالایی را چه در نور عادی و چه در نور متمرکز شده، از خود نشان می دهند. سلولهای تک کریستالی این دسته معمولاٌ از آرسنید گالیم ساخته می شود. آرسنید گالیم می تواند همراه با عناصری مانند ایندیم ، فسفر و آلومینیوم ، تشکیل آلیاژهای نیمه رسانایی بدهد که با مقادیر مختلف انرژی نور خورشید کار می‌کنند .
تجهیزات چند تایی با بهره وری بالا
در این روش، سلولهای خورشیدی تکی بر روی همدیگر قرار می گیرند تا میزان دریافت و تیدیل انرژی خورشیدی بیشینه شود. لایه بالایی بیشترین مقدارا انرژی را از نور دریافت کرده و مابقی را عبور می‌دهد تا جذب لایه های بعدی بشوند. بیشتر فعالیتهای این زمینه از آرسنید گالیم و آلیاژهای آن استفاده می کند. همچنین از سیلیکون آمورف ، سی آی اس و فسفید ایندیم گالیم نیز بهره گرفته می شود . با وجود آنکه سلولهای متشکل از دو بخش ساخته شده است، اما بیشترین توجه به سلولهای با سه اتصال و چهار اتصال است. در این انواع ، موادی چون ژرمانیم که کمترین میزان انرژی نور را نیز دریافت می کند، در پایین‌ترین لایه استفاده می شود .



خرید فایل



لینک منبع :سلولهای خورشیدی

سلول خورشیدی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/سلول_خورشیدی‎Cached Similarسلول خورشیدی (به انگلیسی: solar cell یا photoelectric cell ) یا سلول فتوولتائیک (به ... سلول‌های خورشیدی ساخته شده از ویفر‌های سیلیکون، کاربرد بسیاری دارند. ‎۱ انرژی مورد نیاز بشر و انرژی ... - ‎۲ ساختار باتری خورشیدی - ‎۳ عملکرد باتری خورشیدیانواع سلول های خورشیدی - دانشگاه علم و صنعت ایران - مرکز تحقیقات ... www.iust.ac.ir/find.php?item=74.10877.20217.fa‎Cached Similarدر منابع مختلف انواع گوناگونی از تقسیم بندی ها در زمینه سلول های خورشیدی انجام می شود. در اینجا نوعی از این تقسیم بندی را که تا حدی براساس ترتیب زمانی پیدایش ... سلول خورشیدی چگونه کار می کند ؟ نحوه تبدیل انرژی خورشیدی به برق ... www.elmefarda.com/سلول-خورشیدی-چگونه-کار-می-کند/‎Cached Similar2 دسامبر 2011 ... اساس کار باتری یا سلول خورشیدی ، تبدیل انرژی نوری است که از آفتاب جذب می کند . وقتی مواد نیمه هادی نور را جذب می کنند الکترون های موجود در آنها دارای ... Images for سلولهای خورشیدی مشاهده مقاله | سلول های خورشیدی پلیمری - آموزش فناوری نانو edu.nano.ir/paper/68‎Cachedپلیمرهای مزدوج (Conjugated Polymers) اخیرا به دلیل قابلیت های کاربردیشان در ابزارهای الکترونیکی انعطاف پذیر از قبیل دیودهای نشر نور (LEDs) ، سلول های ... باشگاه نانو | آموزش | 3060 nanoclub.ir/index.php?ctrl=static_page&lang=1&id...id...‎Cachedسلول‌های خورشیدی ساخته شده از مواد آلی در مقایسه با همتایان دیگر خود بازده بسیار کم‌تری دارند. اما به دلیل هزینه ساخت پایین و همچنین قابلیت‌هایی مانند انعطاف‌پذیری ... سلول های خورشیدی پروسکایتی | شریف سولار sharifsolar.ir/سلول-های-خورشیدی-پروسکایتی/‎Cachedسلول های خورشیدی پروسکایتی. درسال های اخیر شاهد گسترش سریع سلول های خورشیدی نوظهور، که اغلب نسل سوم نامیده می شوند، بوده ایم. سلول های خورشیدی بر پایه ... کمک بلاعوض دولت به متقاضیان نصب سلول خورشیدی - همشهری hamshahrionline.ir/details/270435/Economy/energy‎Cached30 آگوست 2014 ... همشهری آنلاین: معاون وزیر نیرو از نصب ۲۰۰۰ پنل خورشیدی در کل کشور تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: به مشترکین خانگی که اقدام به نصب سلول ... سلول های خورشیدی solarcell.blogfa.com/‎Cached Similarدر این مطلب می خواهم به طور مختصر مراحل تهیه ی یک سلول خورشیدی رنگدانه ای را توضیح دهم. همانطور که در مطالب قبلی گفته شد، یک سلول خورشیدی نوعی از دو الکترود ... آنچه درباره شیوه ساخت، عملکرد و استفاده از سلول های خورشیدی باید ... www.napoli.ir/.../1811-آنچه-درباره-شیوه-ساخت،-عملکرد-و-استفاده-از-سلول-های-خورشیدی-باید-بدانیم.html‎Cached Similar16 آوریل 2013 ... سلول خورشیدی یکی از عباراتی است که بسیار آن را می شنویم و همیشه به عنوان یکی از راه حل های دنیای آینده برای تامین انرژی روی آن تاکید می شود.