تاریخچه اداره دارایی
در اغاز پیدایش اجتماعات و زندگی اجتماعی نیاز مردم به تشکیلاتی بوده است که خرج و دخل ان اجتماع را اداره نماید که این هسته اصلی وابتدایی دارایی را تشکیل میدهد .
پس اغاز تاریخ دارایی را میتوان به نخستین تجمع انسانی دانست .
وجود لوح های گلین در کاخ پارسه (تخت جمشید ) که نشاندهنده میزان پرداخت حقوق و دستمزد به کارگران و هنرمندان سنگ تراش نشانه ان است که از گذشته های دور حساب و کتاب در کار بوده و پرداخت دستمزد و برداشت از خزانه با حساب و کتاب صورت می گرفته و سند هزینه های موجود (لوحهای گلین ) نشاندهنده این واقعیت میشود مگر میشود دولتی که از پنجاب هند تا مصر کشیده شده بود ه است بدون یک اداره مالیاتی منظم اداره شود و دریافت خراج ماهانه وسرانه بدون داشتن تشکیلات منظم که جواب گوی امار سالانه وصولی ومیزان پرداخت در ان قید شده باشد وجود داشته باشد .
اگر به مسئله حسن صباغ و خواجه نظام الملک طوسی در دربار ملک شاه سلجوقی بنگریم مشاهده خواهیم کرد که اختلاف بوجود امده بین این دو نفر در مورد تایین امار و تنظیم جدولی در باب وصول خراج ملک ایران بوده است .
اما مالیات بصورت امروز از عصر قاجار و انقلاب مشروطیت بصورت منظمی در امد و وزیر دارایی جزء بلند مرتبه ترین وزرا را تشکیل میداده و حتی برای منظم تر کردن نظام مالیاتی وامور مالی از کار شناسان خارجی مانند مستر شوستر امریکایی استفاده شده است . .
از سال 1289 خورشیدی که ادارات هفتگانه وزارت مالیه تصویب و تشکیل گردید , اداره وصول و عایدات و سپس تحت عنوان پیشکار دارائی استان هفتم (زنجان ) نیز تاسیس گردید . اولین پیشکار دارائیزنجان آقای حبیب اله علی آبادی بوده و سپس مستشاران بلژیکی آنرا اداره کرده اند. در سال 1303 اداره دارائی برازجان , سال 1309 خورمج , سال 1292 بوشهر سال 1326 جهرم , سال 1308 لار و داراب , سال 1323 بوانات , سال 1292 کازرون , سال 1305 فسا و سال 1293 نیریز صاحب اداره دارائی شدند .
در سال 1353 پیشکاری دارائیزنجان به اداره کل امور اقتصادی و دارائیزنجان تغییر یافت . در سال 1383 اداره امور مالیاتی از اداره
کل امور اقتصادی و دارائی منفک و سازمان امور اقتصادی و دارائیزنجان با سه معاونت هزینه , اقتصادی و پشتیبانی مصوب گردید ،که در حال حاظر با همان سیستم اداره میشود و اماده خدمتگزاری به مردم عزیز میباشد.
اهداف و وظایفهای سازمان دارایی
سازمان امور اقتصادی و دارائیزنجان انجام دهنده قسمتی از وظایف متبوع خود , شامل شرکت در امور مربوط به تنظیم سیاست های اقتصادی و مالی کشور , ایجاد هماهنگی و نظارت در امور مالی و اجرای سیاست های کلی مالیاتی و بودجه در سطح استان انجام می دهد . این وظایف از طریق دو معاونت هزینه و اقتصادی و با هماهنگی یک معاونت پشتیبانی به انجام می رساند .
1- معاونت هزینه ( و خزانه معین استان )
معاونت هزینه و قسمت خزانه معین استان کلیه امور مربوط به عملیات دریافت و پرداخت و نظارت امور پولی و مالی استان را انجام می دهد . عملیات مربوط به افتتاح حسابهای دولتی , جمع آوری و ساماندهی درآمد های عمومی و اختصاصی , نگه داری سپرده های مردمی و عملیات استرداد آن , عملیات مربوط به تامین اعتبارات کلی جاری و عمرانی استان , عملیات مربوط به ابلاغ تخصیص و تنظیم حساب ها همچنین در قسمت خزانه انجام می گیرد .
در قسمت تمرکز و تلفیق حسابها , کلیه امور مربوط به دریافت , حساب ها , رسیدگی و اصلاح , پیگیری حســاب های عمرانی و جاری و تلفیق حساب ها و ارسال به مرکز تا مرحله دریافت تائید انجام می گیرد .
در بخش اداره اموال و اوراق بهاء دار , ممیزین مستقر در این بخش به همه امور اموال دولتی در سازمان و شرکت های دولتی , پیگیری و رسیدگی حساب ها انجام می گیرد . بازرسین این اداره بطور مستمر به همــه دستگاههای محلی استان مراجعه و نسبت به اموال رسیده وفرستاده رسیدگی و گزارش می نمایند . ضمناً این اداره نیازهای اوراق بهادار استان را نیز بررسی و انجام می دهد .
در بخش گروه نظارت , تعدادی از کارشناسان خبره حساب حضور دارند که بطور مستمر به دستگاههای دولتی تابع بودجه عمومی مراجعه و حسب عملیات و ثبت درست حساب , انتقال به موقع درآمد ها و از این قبیل پیگیری می نمایند . این امور جدا از وظایفی است که ذیحسابان سازمان در دستگاه عملیات دریافت و پرداخت دستگاه ها را حسابرسی می نمایند .