گزارش کارآموزی مکانیک خودرو
مقدمه
نظر به این که علم مکانیک رونق خوبی در کشور داشته است اینجانب سعی کرده ام که مطالبی را که در مورد سیستمهای کلی مکانیک مثل مولد وانتقال قدرت است خلاصه نویسی کرده ودر عوض مطالبی خاص ومفید را تهیه بکنم؛ مطالبی که مطمئناً در پیشرفت وبه روزشدن مکانیک تأثیر گذار می باشد.
دراین پروژه مطالبی که ارائه شده بر مبنای کارهایی است که من درمدت دوره کارورزی خود گذرانده ام از این رو مطالب این پروژه در مورد سیستمهای خاصی از خودرو تنظیم شده است.
پروژه اینجانب از2بخش اصلی یعنی:
- بخش گزارش کارهای انجام شده در دوره کارورزی
- بخش تئوری کار
تشکیل شده است.
امیدوارم که موردقبول شما استاد محترم جناب آقای عبادی قرار بگیرد.
موتور
ساختمان موتور
ساختمان موتورها بسیار گوناگون ولی در عین حال از لحاظ اصول کلی بسیار مشابه است. مثلا همه موتورهای احتراقی دارای یک محفظه برای فشرده کردن سیال میباشند که سیلندر نام دارد. یا اینکه همگی دارای یک قطعه متحرک رفت و برگشتی میباشند که پیستون نام دارد و ... لیکن ساختار موتورهای برقی متفاوت است. همگی آنها دارای یک سیم پیچ ثابت میباشد که میدان مغناطیسی ایجاد میکند. در میان این سیم پیچ میدان ، یک آرمیچر (روتور) وجود دارد که با تغییرات میدان مغناطیسی انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل میکند (به شکل چرخش) و ... .
طرز کار موتور
موتورهای الکتریکی از لحاظ تجهیزات و ساختار نسبتا ساده تر از موتورهای احتراقی هستند. البته طرز کار آنها نیز نسبتا ساده تر است. این موتورها با ایجاد یک میدان مغناطیسی و تغییرات مکرر این میدان مغناطیسی باعث به چرخش درآمدن روتور میشوند. و این چرخش توسط میله ای از محفظه موتور خارج و مورد استفاده قرار میگیرد. موتورهای احتراقی بصورت نوسانی کار میکنند یعنی اینکه قطعات متحرک آنها (پیستونها) که قابل انتقال انرژی هستند، حرکت رفت و برگشتی دارند. برای تبدیل این حرکات رفت و برگشتی به حرکت چرخشی وسیلهای به نام میل لنگ استفاده میشود. لیکن در نهایت انرژی جنبشی این موتورها هم بصورت چرخش یک میله از محفظه موتور به خارج فرستاده میشود.
قدم مهم در توسعه موتورهای امروزی (که اغلب موتورهای احتراق داخلی هستند) زمانی برداشته شد که بودورثا مهندس فرانسوی چهار اصل عمده را که برای کار موثر این موتورها الزامی بودند، ارائه کرد. این اصول چهارگانه به قرارزیرند:
اتاقک احتراق باید کوچکترین نسبت سطح به حجم ممکن را داشته باشد.
فرآیند انبساط مخلوط گاز هوا و سوخت باید تا حد امکان سریع انجام شود.
تراکم مخلوط در ابتدای مرحله انبساط باید تا حد امکان زیاد باشد.
کورس پیستون می بایست تا حد امکان زیاد باشد.
انواع موتور
موتورها را بر اساس منبع تامین کننده انرژی به دو دسته موتورهای برقی و موتورهای احتراقی تقسیم می کنند.
موتورهای احتراقی: با سوزاندن مواد سوختی (اغلب سوخت های فسیلی) تولید انرژی می کنند.
موتورهای برون سوز: در این موتورها احتراق در بیرون از موتور صورت می گیرد (مانند موتور بخار)
موتورهای درون سوز: در اینگونه موتورها ماده سوختنی مستقیما در داخل موتور سوزانده می شود.
موتورهای درون سوز خود به دو گروه تقسیم می شوند:
موتورهای اشتعال جرقه ای: سوخت به کمک یک جرقه الکتریکی در این موتورها مشتعل می شود.
موتورهای دیزل: در این موتورها سوخت بواسطه حرارت بالای ایجاد شده بوسیله فشار مشتعل می گردد
موتورهای دیزل
موتورهای دیزل نیز مانند سایر موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقهبندی هستند. مثلا میتوان موتورهای دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتورهای دیزل دوزمانه و یا موتورهای دیزل چهارزمانه تقسیمبندی نموده و یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان میگردد. یا بر حسب تعداد سیلندر و یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به دو نوع موتورهای خطی و موتورهای V یا خورجینی تقسیم بندی میکردند و ...
ساختمان
ساختار موتورهای دیزل نه تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتورهای اشتعال جرقهای تفاوت میکند. بنابراین ساختارهای بسیار مشابهی میان این موتورها وجود دارد و تنها تفاوت ساختمانی آنها قطعات زیر است که در موتورهای دیزل وجود دارد و در سایر موتورهای احتراق داخلی وجود ندارد.
- _پمپ انژکتور :__ وظیفه تنظیم میزان سوخت و تامین فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد.
- انژکتورها : باعث پودر شدن سوخت و گازبندی اتاقک احتراق میشوند.
- فیلترهای سوخت : باعث جداسازی مواد اضافی و خارجی از سوخت میشوند.
- لولههای انتقال سوخت : میبایست غیرقابل اشباع بوده و در برابر فشار پایداری نمایند.
- توربوشارژر : باعث افزایش هوای ورودی به سیلندر میشوند.
طرزکار
همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کارکردن به دو دسته موتورهای 4 زمانه و 2 زمانه تقسیم میشوند. لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام میگردد که عبارتند از مکش یا تنفس - تراکم - انفجار و تخلیه اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا و یا بصورت توام انجام گیرند.
سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه
- زمان تنفس :
پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایینترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت میکند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلا نسبی در سیلندر ایجاد میشود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر میگردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس میگردد. - زمان تراکم :
پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت میکند و در حالیکه هر سوپاپ بستهاند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم میگردد و نسبت تراکم به 15 تا 20 برابر میرسد. فشار داخل سیلندر تا حدود 40 اتمسفر بالا میرود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود 600 درجه سانتیگراد میرسد. - زمان قدرت :
در انتهای زمان تراکم در حالیکه هر دو سوپاپ همچنان بستهاند و پیستون به نقطه مرگ بالا میرسد مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده میشود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق میگردند. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود 3/2 از زمان قدرت ادامه پیدا میکند.
فشار زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین و تا نقطه مرگ پایین میراند. حرکت پیستون از طریق شاتون به میللنگ منتقل میشود و موجب گردش میللنگ میگردد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به 2000 درجه سانتیگراد میرسد و فشار داخل سیلندر تا حدود 80 اتمسفر افزایش مییابد. - زمان تخلیه :
با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت ، سوپاپ تخلیه باز میشود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه میدهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت میکند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر میراند. در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت میکند و با شروع زمان تنفس سیکل جدیدی آغاز میگردد.
خرید فایللینک منبع :
گزارش کارآموزی مکانیک خودروگزارش کار،کار آموزی (مکانیک خودرو) - میلاد ناصری
milad51.persianblog.ir/post/42/Cached
Similar20 آگوست 2014 ... اینم گزارش کار خودم. امیدوارم مفید باشه هرچند من فقط برای نمره گرفتن خواستم پس
اگه اشتباهی در مطالب بود نخندید استفاده کنید مطمئن باشید ...
گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در تعمیرگاه + نسخه word
mechanical-repair-9-3-6.blog.ir/Cached4 ا کتبر 2016 ... گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در تعمیرگاه + نسخه word.
دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو - پروژه دات کام
www.prozhe.com/زارش-کارآموزی-در-نمایندگی-ایران-خودروCached
Similar27 جولای 2014 ... عنوان مقاله : گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو قالب بندی : Word ... مرداد ۵,
۱۳۹۳ رشته مهندسی مکانیک, گزارش کارآموزی ۶ دیدگاه 538 بازدید.
گزارش کار کارگاه مکانیک خودرو، کارآموزی و کارورزی ایران خودرو ...
paper-report.blogsky.com/1392/11/29/post-6/REPAIRCached
Similar18 فوریه 2014 ... دانلود رایگان گزارش کارآموزی مکانیک خودرو - بزرگترین مرکز دانلود فایل(مقاله,
پروژه،تحقیق کارآموزی رشته مکانیک خودرو · نظرات 5. شماره سفارش ...
دانلود گزارش کارآموزی رشته مکانیک - دنیای نت
wnet2000.blogsky.com/.../دانلود-گزارش-کارآموزی-رشته-مکانیکCached27 دسامبر 2015 ... سایت تخصصی دانشجویی مکانیک خودرو - دانلود گزارش کارآموزی مکانیک خودرو -
مجموعه کاملی از کتاب و جزوات و تحقیق آماده رشته مکانیک خودرو ویژه ...
سایت تخصصی دانشجویی مکانیک خودرو - دانلود گزارش کارآموزی ...
foradi.blogfa.com/post/40Cached
Similarسایت تخصصی دانشجویی مکانیک خودرو - دانلود گزارش کارآموزی مکانیک خودرو -
مجموعه کاملی از کتاب و جزوات و تحقیق آماده رشته مکانیک خودرو ویژه دانشجویان.
گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در تعمیرگاه + نسخه word خبر 96
mechanical-repair-9-3-6-blog.khabar96.ir/Cachedگزارش کارآموزی مکانیک، تعمیرگاه مکانیک خودرو , دانلود گزارش کارآموزی, گزارش
کارآموزی رشته مکانیک, گزارش کارآموزی مکانیک خودرو, دانلود کارآموزی تعمیرگاه
دانلود رایگان گزارش کارآموزی ایران خودرو تعمیرات - دانلود گزارش کار ...
www.appsearching.ir/vcdqafyfrnsdfdfvndnsdcacyctdqnjrctcrn.html
دانلود گزارش کار کارآموزی رشته مکانیک خودرو دانلود رایگان گزارش کارآموزی ایران
خودرو تعمیرات. دانلود گزارش کار کارآموزی رشته مکانیک خودروپروژه دات کام,گزارش ...
گزارش کارآموزی مکانیک، تعمیرگاه مکانیک خودرو
www.filux.ir/product/.../گزارش-کارآموزی-مکانیک...مکانیک-خودرو/510Cachedدانلود گزارش کارآموزی رشته مکانیک در تعمیرگاه مکانیکی،یک سیستم جرقه زنی
پلاتین دار شامل یک منبع ولتاژ (باتری) یک کویل برای افزایش ولتاژ ، یک دلکو برای
...
گزارش کارآموزی رشته مکانیک خودرو، تعمیرگاه
aryafile.ir/product/6889/گزارش-کارآموزی-رشته-مکانیک-خودرو.../493Cachedدانلود گزارش کارآموزی رشته مکانیک خودرو، تعمیرگاه ؛ مقدار مکش هوا در موتور نسبت
به فشار اتمسفر تغییر می کند و همچنین فشار اتمسفر به ارتفاع محل کارکرد خودرو ...