پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

مقاله دوستی و دوست یابی

مقاله دوستی و دوست یابی

آدمی بر دین و روش همنشین خود است پس باید ببیند که باچه کسی دوست می شود.

مقدمــــه
اگر اندکی دقت کنید ، متوجه خواهید شد که شما آگاهانه و یا ناخود آگاه به دنبال دوست هستید. اما آیا تا کنون فکر کرده اید که دوستی چیست و دوستی حقیقی کدام است؟ از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است ، صرف نظر از اینکه در چه جامعه ای زندگی می کند طبعاً به دنبال یافتن یاران و دوستان و همراهانی برای خود است . البته چون این گزینش در میان اقوام و ملل مختلف ، شکل های متنوعی پیدا می کند و با انگیزه های گوناگون یا بر اساس احساسات متفاوت عقلانی ، عاطفی و غیر از آن به وجود می آید ، تعاریف مختلفی نیز از این واژه ارائه شده است. گروهی دوستی را صرفاً به معنای " معاشرت" دانسته اند. گروهی دیگربراین باورند که دوستی عبارت است از یک نوع ارتباط خاص که در مقاطع مختلف و یا در زمانی خاص ، میان افراد پیدا می شود. برخی دیگر نیز معتقدند که دوستی یک نوع قرار داد اخلاقی است که با انگیزه های خاص دنیوی و اخروی بین افراد به وجود می آید.
دوستی یعنی چه ؟
در تفسیر المیزان درتوضیح کلمه " أَخِلاّء" دوستی چنین تعریف شده است: " کلمه أخلاّء جمع خلیل به معنای دوست است. و اگر دوست را خلیل گفته اند بدان جهت است که آدمی ، خُلّت یعنی حاجت خود را به او می گوید.
دوستی حقیقی
این نوع از دوستی مخصوص اولیاء و مؤمنان واقعی است که تمام ارادت و انس و محبت خود را نسبت به خداوند تبارک و تعالی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام صرف نموده اند. آری اینان نخبگان عالم و کسانی هستند که از غیر دوست رسته ، و به دوست پیوسته اند و آنچنان لذت این دوستی را چشیده اند که حاضر نیستند دنیا و آنچه در آن است را با لحظه ای انس و محبت و مناجات با خدای تعالی و ارادت به ساحت معصومین علیهم السلام عوض کنند. زیرا آنها خود مصداق واقعی این آیه هستند
"
والّذینَ آمَنوُا أَشَدُّ حُبًّا لِلّه"
آنان که ایمان دارند بیشترین محبت و عشقشان به خداست .
دوستی مجازی
بر پایه آنچه تا بدین جا در تعریف دوستی گفته شد روشن می شود که هر علاقه و محبتی که انسان به غیر از خداوند تبارک و تعالی و ائمه معصومین علیهم السلام دارد ، دوستی مجازی است. حال اگر این دوستی برخاسته از خواهش های نفسانی و شر و فساد باشد ، رهزن آدمی است و انسان را به منجلاب فساد می کشد و اصولاً چنین دوستی هایی ناپایدار خواهد بود..
نقش دوست در زندگی

آدمی بر دین و روش همنشین خود است پس باید ببیند که باچه کسی دوست می شود.
بدون شک عوامل مختلفی در ساختن شخصیت انسان مؤثر هستند که از مهم ترین آنها مسئله همنشینی و دوستی و معاشرت است. این عامل از چنان اهمیتی برخوردار است که اسلام فرموده:
المَرْءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلْینْظُرْ أَحدُکُم مَنْ یُخالِل
.
روشن است که انسان خواه ناخواه از دیگران تأثیر می پذیرد و بخش مهمی از افکار و صفات اخلاقی خود را از طریق دوستانش کسب می کند. این مطلب هم از نظر عقل و هم از طریق تجربه به اثبات رسیده است. ما به وسیله مشاهدات حسی خود و نیز با بازنگری به تاریخ، در می یابیم که چه بسیار افرادی که از راه دوست به سعادت ابدی و یا شقاوت ابدی رسیده اند.

wordنوع فایل:

سایز: 99.6Kb

تعداد صفحه:90



خرید فایل



لینک منبع :مقاله دوستی و دوست یابی

دانلود مقاله دوستی و دوست یابی mag-iran.com/دانلود-مقاله-دوستی-و-دوست-یابی.htm‎Cached Similarاگر اندکی دقت کنید ، متوجه خواهید شد که شما آگاهانه و یا ناخود آگاه به دنبال دوست هستید. اما آیا تا کنون فکر کرده اید که دوستی چیست و دوستی حقیقی کدام است؟ از آنجا که ... دوستی و دوست یابی www.hawzah.net/fa/Magazine/View/5975/.../دوستی-و-دوست-یابی‎Cached Similarیکی از مباحث بسیار مهم در مسائل اجتماعی، میزان و نحوه ارتباط انسانها و به عبارتی، دوستیها و روابط دوستانه با یکدیگر است. انسان از انتخاب دوست ناگزیر است و ... دوستی و دوست یابی - تصویر مقاله و... mmbnm.persianblog.ir/post/20/‎Cached Similar1 نوامبر 2010 ... اهمیت دوست در دوران کودکی و نوجوانی. در روایات اسلامی دوست خوب به اب گوارایی تشبیه شده که تشنگی انسان را برطرف می سازد داشتن دوست و رفیق ... دانلود مقاله دوست و دوست یابی www.downloadarticle.ir/دانلود-مقاله-دوست-دوست-یابی/‎Cached Similarمطالبی که در این مقاله آمده : دوست کیست؟ سخنان بزرگان و آیات در مورد دوستی، انواع دوستی، روش های دوستیابی، راه های حفظ دوستان، ویژگی های یک رفیق خوب، اسرار ... مقاله دوستی و دوستیابی bankmaghale.ir/مقاله-دوستی-و-دوستیابی/‎Cachedمقاله دوستی و دوستیابی مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۹۴ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دانلود مقاله دوستی و ... دانلود تحقیق در مورد دوستی و دوست یابی www.tahgigdl.lxb.ir/post/614‎Cachedبخشی از مقاله مورد نظر : دوستی و دوست یابی. مقدمــــه. اگر اندکی دقت کنید ، متوجه خواهید شد که شما آگاهانه و یا ناخود آگاه به دنبال دوست هستید. اما آیا تا کنون فکر کرده اید ... مقاله دوستی و دوست یابی | ISI isi5.ir/12340/مقاله-دوستی-و-دوست-یابی-2157.html‎Cached17 دسامبر 2015 ... اطلاعات فایل. نویسنده: محسن صادقی; دسته بندی: روانشناسی; قیمت: 8000 تومان; عنوان مقاله: دوستی و دوست یابی; قالب: Word; تعداد صفحات: 81 ... ﻣﻌﻠﻢ ﻭﻫﻨﺮ ﻣﻌﻠﻤﯽ _-"-_ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ - مقاله ی کامل و جامع درباره ی دوست یابی ... azizi-r.blogfa.com/post-308.aspx‎Cached Similar8 مارس 2012 ... دوستی و دوست یابی. مقدمــــه. اگر اندکی دقت کنید ، متوجه خواهید شد که شما آگاهانه و یا ناخود آگاه به دنبال دوست هستید. اما آیا تا کنون فکر کرده اید که ... نکاتی درباره دوستی و دوست یابی - راسخون rasekhoon.net/article/show/.../نکاتی-درباره-دوستی-و-دوست-یابی/‎Cached Rating: 3 - 845 votes یکی از مباحث بسیار مهم در مسائل اجتماعی، میزان و نحوه ارتباط انسانها و به عبارتی، دوستیها و روابط دوستانه با یکدیگر است. انسان از انتخاب دوست ناگزیر است و ... عمومی ویژه ی دلسوختگان وادیبان وعارفان - مقاله در مورد دوست یابی hejransafabonab.blogfa.com/post-84.aspx‎Cached Similarمقاله در مورد دوست و دوست یابی. آیین دوستی و دوستیابی. از آنجا که «دوستی» یکی از فراگیرترین رابطه های انسانی میان مردم است، بجاست که این موضوع را با تأمل ...