پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن

بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن

محققانی که در زمینه ی نقد ادبی آثاری نگاشته اند عمدتاً در گروه جای می گیرند؛ گروه نخست، تنها به محتوای اثرتأکید می ورزندوبه متن بی توجهند.به نظرآنها هدف از مطالعه ی اثر ادبی، تنها درک مقصود ومنظور نویسنده است. گروه دیگر که در نقطه ی مقابل این گروه جای دارند، تنها به زبان متن اهمیت می دهند. به نظر آنها معنای آثار ادبی پیوسته در زمان های مختلف تکرار می شود وآن چه متن را ادبی می سازد، تنها شیوه های گوناگون به کارگیری زبان برای بیان این مفاهیم است. در مقابل این دو گروه، اشخاصی هم بودند که مخالف تقسیم متن به لفظ ومعنی ( جهان نگری و ... ) بودند. لوسین گلدمن ـ جامعه شناس مارکسیست مجارستانی ـ یکی از آن هاست. وی نظریه ی خود را ساختار گرایی تکوینی نامید. مطابق این نظریه که متأثر از اندیشه ی مارکسیستی است، محتوا(ساختار) وصورت ( فعالیت بشر) بر هم تأثیر متقابل دارند.

در این پایان نامه سعی داریم بر اساس این نظریه ، رابطه ی متقابل متن رمان بوف کور و جهان نگری مطرح در آن، یعنی جهان نگری متعلق به طبقه ی اجتماعی نویسنده ی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

کلید واژه ها: ساختارگرایی تکوینی ، جهان نگری، درون مایه ، متن ، درون گرایی.

فهرست مطالب

چکیده

فصل اول: مقدمه

1-1. تعریف مسأله ...............................................................................................10

1-2. چارچوب محتوایی ...................................................................................... 11

1-3. پیشینه ی پژوهش ........................................................................................ 14

1-4. پرسش های پژوهش ..................................................................................... 16

1-5. حدود پژوهش ............................................................................................... 17

1-6. اهداف پژوهش .............................................................................................. 17

1-7. روش پژوهش ............................................................................................... 17

فصل دوم: کلیات

2-1. لوسین گلدمن و روش تحقیق او ................................................................... 19

2-1-1. روش دیالکتیکی ............................................................................... 19

2-1-1-1. کلیت ............................................................................. 22

2-1-1-1-1. دریافت و تشریح ......................................................... 22

2-1-1-1-1-1. ساختار معنادار ......................................................... 23

2-1-1-1-1-2. جهان نگری ............................................................. 25

2-1-1-1-1-3. طبقه ی اجتماعی ..................................................... 27

2-1-1-1-1-4. انعکاس طبقه ی اجتماعی بر متن اثر ....................... 28

2-1-2. نویسنده و اثر ادبی ..................................................................... 28

2-1-2-1. نویسنده ........................................................................ 28

2-1-2-2. اثر ادبی و ارزش آن ....................................................... 29

یادداشت ها ........................................................................................................... 30

فصل سوم: صادق هدایت ؛ آثار و زمانه ی او

3-1. آثار هدایت .................................................................................................... 33

3-2. وضعیت اجتماعی عصر رضا شاه .................................................................. 34

3-3. بوف کور ....................................................................................................... 36

فصل چهارم: بررسی اثر

4-1. شرحی از بوف کور ........................................................................................ 40

4- 1-1. ارتباط دو بخش ................................................................................ 40

4-1-2. بخش یک ؛ زندگی درونی ................................................................ 40

4-1-2. بخش دو؛ زندگی واقعی ................................................................... 46

4-1-3. مفهوم کلی اثر ................................................................................... 59

4-1-4. بوف کور ؛ روان داستان .................................................................... 61

4-2. بررسی اثر بر اساس الگوی گلدمن ................................................................ 62

4-2-1. اجزای ساختار معنادار ....................................................................... 62

4-2-2. ساختار معنادار(کلیت منسجم) .......................................................... 64

4-2-3. جهان نگری ...................................................................................... 64

4-2-4. طبقه ی اجتماعی .............................................................................. 64

4-2-4-1. بررسی وضعیت جامعه شناختی نویسنده ......................65

4-2-4-1-1. انقلاب مشروطه .......................................................... 65

4-2-4-1-1-1. تحلیل وضعیت آشفتگی و هرج و مرج ................. 67

4-2-4-1-2. رضا شاه ...................................................................... 70

4-2-4-1-2-1. حاکمیت پهلوی ..................................................... 73

4-2-4-1-2-2. صادق هدایت ......................................................... 75

4-2-4-1-2-2-1. اروپای بعد از جنگ .......................................... 76

4-2-4-1-2-2-1-1. ادبیات مدرن ................................................. 77

4-2-4-1-2-2 -3. سیاست و ادبیات در ایران ................................ 79

4-2-4-1-2-2 -3-1. ادبای نوگرا .................................................. 81

4-2-4-1-2-3. جایگاه دولت در جامعه ......................................... 84

4-2-4-1-2-3-1. شبه مدرنیسم ..................................................... 85

4-2-4-1-2-3-1-1. شبه مدرنیسم و ناسیونالیسم دولتی ............... 86

4-2-4-1-2-3-1-1-1. روشن فکران ناسیونالیسم ......................... 86

4-2-4-1-2-3-1-1. وضعیت فرهنگ، هنر و ادبیات ................... 88

4-2-4-1-2-3-1-1-2 . ارزیابی وضعیت روشن فکران ............... 91

4-2-4-1-2-3-1-1-1-2-1. طبقه ی اجتماعی ............................. 91

4-2-4-1-2-4. بوف کور – حاجی آقا ........................................... 91

4-2-4-1-4-1. تلقی مفسران حزب توده ....................................... 93

4-2-4-1-2-4-2. نگرش تراژیک .................................................. 94

4-2- 5 . بررسی ویژگی های لفظی .............................................................. 96

4-2-5-1. تک گویی ..................................................................... 97

4-2-5-1-1. تداعی ذهنی و معنایی ................................................. 97

4-2-5-1-1-1. توصیف ؛ تصویر ............................................ 98

4-2-5-1-1-1-1. تصویر در متن ...............................................101

4-2-5-1-1-1-1-1. تشبیه .......................................................... 101

4-2-5-1-1-1-1-2. استعاره ........................................................ 101

4-2-5-1-1-1-1-2-1. تشخیص ................................................ 102

4-2-5-1-1-1-1-3. تکرار .......................................................... 103

4-2-5-1-1-1-1-3-1. در سطح محدود ..................................... 103

4-2-5-1-1-1-1-3-2. در سطح وسیع ....................................... 103

4-2-5-1-1-1-1-3-2-1. کارکرد نمادین ................................... 104

4-2-5-1-1-1-2. ساختار تصویری ............................................ 105

4-2-5-1-1-1-2-1. استعاره ........................................................ 105

4-2-5-1-1-1-2-2. ایجاز ........................................................... 105

4-2-5-1-1-1-2-3. تکرار .......................................................... 106

4-2-5-1-1-1-3. اشاره به امور مبهم ؛ ابهام در تصویر................. 106

4-2-5-1-1-1-4. زمان ................................................................ 108

4-2-5-1-1-1-4-1. زمان در ارتباط با تصاویر ........................... 108

4-2-5-1-1-1-4-2. زمان گردشی .............................................. 109

4-2-5-1-1-2. موسیقی ................................................................ 109

4-2-5-1-1-2-1. تداعی .............................................................. 109

4-2-5-1-1-2-2. تکرار حروف مشابه ........................................ 110

4-2-5-1-1-2-2-1. مصوت های کشیده ................................... 110

4-2-5-1-1-2-3. تکرار کلمات ................................................... 112

4-2-5-1-1-3. پرسش های فلسفی ، قید های مطلق ................... 112

4-2-5-2. تحلیل ویژگی های متن ................................................ 113

4-2-5-2-1. مقایسه با شعر منثور ................................................. 113

4-2-5-2-1-1. مکتب رمانتیک ................................................... 115

4-2-5-2-1-1-1. اصالت دنیای درون ......................................... 115

4-2-5-2-1-1-1-1. یگانگی با طبیعت ....................................... 115

4-2-5-2-1-1-2. اندوه فلسفی .................................................. 116

4-2-5-2-1-2. سورئالیسم ........................................................... 116

فصل پنجم : نتیجه گیری

5-1. انقلاب مشروطه؛ زمینه ی حکومت پهلوی ........................................................ 118

5-2. رضا شاه و حکومت پهلوی ................................................................................ 119

5-2-1. روشن فکران نسل جدید ........................................................................ 119

5-2-1-1 ...................................................................................................... 119

5-2-1-1-1................................................................................... 120

5-2-1-2....................................................................................... 120

5-2-1-2-1................................................................................... 120

5-2-2. طبقه ی روشن فکران درون گرا ............................................................. 121

5-3. تأثیر جهان نگری بر متن .................................................................................... 122

5-3-1 ................................................................................................................. 122

5-3-1-1....................................................................................... 122

منابع ................................................................................................................................... 124

چکیده انگلیسی .................................................................................................................. 127



خرید فایل



لینک منبع :بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن

بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین ... netfile.filenab.com/product-56936-aa.aspx‎Cachedرمان بوف کور نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن ساختارگرایی تکوینی جهان نگری درون مایه متن درون گرایی پروژه مقاله تحقیق پژوهش پایان نامه دانلود پروژه ... بررسی و تحلیل رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی » پایان ... payaname.com/.../2813-بررسی-و-تحلیل-رمان-بوف-کور-بر-اساس-نظریه-ی-ساختارگرایی.html‎Cached19 ژانویه 2016 ... چکیده : بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختار گرایی تکوینی لوسین گلدمن بررسی رابطه ی متقابل جهان نگری صادق هدایت ومتن رمان بوف کور ... پایان نامه بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ساختارگرایی تکوینی ... www.payanname.net/پایان-نامه-بررسی-رمان-بوف-کور-بر-اساس-نظ/‎Cachedپایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته ی زبان و ادبیات فارسی. موضوع: بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن. استاد راهنما:. بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین ... mofidnet.blogsky.com/1395/07/10/post-38809/‎Cached1 ا کتبر 2016 ... چکیده : بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختار گرایی تکوینی لوسین گلدمن بررسی رابطه ی متقابل جهان نگری صادق هدایت ومتن رمان بوف ... پایان نامه بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی ... law-thesis.loxblog.com/.../پایان%20نامه%20بررسی%20رمان%20بوف%20کور%20بر%20...‎Cachedپایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی زبان و ادبیات فارسی. موضوع: بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن. استاد راهنما:. بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین ... aenuo.stu1.ir/posts/0.php‎Cachedبررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن · مشاهده وبلاگ · پروفایل مدیر · مشاهده عناوین مطالب · تماس با ما · مشاهده نسخه موبایل. پیدا نشد payandaneshjo.ir/tag/پایان-نامه-بررسی-رمان-بوف-کور-بر-اساس-نظ/‎Cachedبا عرض پوزش،هیچ نتیجه‌ای برای بایگانی درخواستی پیدا نشد. شاید جستجو بتواند به شما در جهت پیدا کردن نوشته‌ای مرتبط کمک کند. جستجو برای: ... بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین ... filegah.ir/بررسی-رمان-بوف-کور-بر-اساس-نظریه-ی-ساختا/ 2 آگوست 2016 ... برچسبخرید آنلاین بررسی رمان بوف کور بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن خرید اینترنتی بررسی رمان بوف کور بر اساس ... تحلیل رمان سووشون براساس نظریه‌ی ساختگرایی تکوینی لوسین گلدمن www.virascience.com/search/?q=لوسین%20گلدمن&page=2‎Cachedاهداف اصلی این پژوهش بررسی جامعه شناختی «بوف کور» اثر صادق هدایت است که از ... بررسی رمان جای خالی سلوچ بر اساس نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن. دانلود فایل » آرشیو بررسی جایگاه و اهمیت دولت - دانلود فایل ebok.ir/2016/12/بررسی-جایگاه-و-اهمیت-دولت/‎Cached3 روز پیش ... عنوان تحقیق: بررسی جایگاه و اهمیت دولتفرمت فایل: word ... بررسی زیبایی شناسی خطبه های طاووس، أشباح و قاصعه · بررسی رمان بوف کور بر اساس ...