پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

جزای اسلامی

پایان نامه رشته حقوق با موضوع جزای اسلامی


فصل اول – تعریف اصل قبح عقاب بلابیان یا اصل قانونی جرائم و مجازاتها

فصل دوم – ضرورت تفسیر قوانین ضمن مطمح نظر قرار دادن اصل قاعده قبح عقاب بلابیان

فصل سوم _ محدوده حقوق جزا در زمان – طرح مسئله

مقدمه :

در حقوق جزای اسلامی اصول بسیار مهمی دیده میشود که نه تنها در آن ایام بلکه در شرایط فعلی هم اهمیت خود را حفظ نموده اند. یکی از این اصول بسیار مهم و در رأس آن و به تعبیری یکی از اصول مسلم مذهب اسلام در امور کیفری اصل معروف قبح عقاب بلابیان و یا بعبارتی منع عقاب بلابیان می باشد یعنی تا زمانیکه عملی از ناحیه شارع به عنوان جرم تعریف نشده و مجازات شرعی هم برای آن معین نشده باشد، نمیتوان آن عمل را جرم دانست و برای آن مجازات تعیین نمود. این همان امریست که امروز تحت اصل قانونی بودن جرائم و مجازاتها در تمام قوانین کیفری دنیا دیده میشود. در آن زمان نیز شارع مقدس، جرائم هفتگانه زیر: سرقت – زنا – ارتداد – قذف – شرب خمر – سرقت مسلحانه و لواط را که مستحق حد بود تعریف نمود. و حد هر یک از آنها را هم بیان نموده است.
منظور از این اصل آن است که جرم و مجازات آن از طرف مقنن وضع شده باشد. در ایام قدیم چنین اصلی وجود نداشت. تنها قانون حمورابی و تا حدودی هم قوانین زردشت آنهم برای جلوگیری از انتقام شخصی برای پاره ای از جرائم که جنبه خصوصی داشتند (یعنی از جمله جرائمی بودند که از طرف فردی علیه فرد دیگر ارتکاب می یافت) مجازات تعیین نموده بودند. اما در حقوق جزائی اسلامی این امر جنبه کلی و همگانی یافت جرائم آن ایام و مجازات آنها تحت قاعده معین درآمد.
نه تنها برای جرائم خصوصی با پیروی از اصل معروف «چشم به جای چشم و دندان به جای دندان» مجازات قصاص برقرار گردید، بلکه برای بسیاری از جرائم که جنبه عمومی داشت، چون سرقت – زنا – شرب خمر – سرقت مسلحانه و غیره حد شرعی تعیین گردید.
فلاسفه مکتب کلاسیک معتقدند درست است که انسان به حکم طبیعت و غریزه خود مجبور به زندگی در اجتماع است و درست است که لازمه زندگی در اجتماع رعایت نظم و مقررات عمومی است، ولی بایستی این مقررات عمومی قبلاً بوی اعلام گردد تا مشارالیه بداند که از ارتکاب چه اعمالی ممنوع گردیده است. انسان هرگز قادر نخواهد بود بکمک قوانین اخلاقی و یا مذهبی حد و مرز اعمال مباح و ممنوع را بشناسد. فقط مقنن است که میتواند به نمایندگی از اجتماع این حد و مرز را تعیین و به اطلاع عامه برساند. هرگاه چنین اعلام قبلی به کسی نشده باشد، تعقیب بعدی وی برخلاف عدل و انصاف و منطق است. این استدلالات مورد قبول نویسندگان اعلامیه حقوق بشر قرار گرفت. ماده 18 اعلامیه حقوق بشر در این زمینه حاکی است: «...هیچکس را نمی توان مجازات نمود مگر بموجب قانونی که قبل از ارتکاب وضع و قانوناً مورد عمل قرار گرفته باشد...» نویسندگان این اصل آن چنان برای اصل قانونی بودن جرائم و مجازات ها اهمیت قائل بودند که با درج آن در اعلامیه حقوق بشر آنرا در ردیف سایر حقوق اساسی بشر قرار دادند.
امانوئل کانت یکی از فلاسفه طرفدار نظریه قرارداد اجتماعی معتقد است که هدف مجازات باید اجرای عدالت باشد و برای توضیح عقاید خود در این رابطه مثلی آورده، که به (تمثیل جزیره متروک) مشهور می باشد. وی می گوید فرض کنیم عده ای در جزیره دورافتاده تشکیل جامعه داده و با هم زندگی می نمایند. اینک به عللی افراد جزیره تصمیم به ترک جزیره و انحلال جامعه خود گرفته اند. باز هم فرض کنیم که مجرمی قبل از این مقدمات مرتکب قتل شده باشد. کانت معتقد است که آخرین وظیفه این جامعه قبل از ترک جزیره اعدام قاتل است. گرچه در چنین موقعیتی چون جامعه منحل می گردد و دیگر در آن جزیره جامعه باقی نخواهد ماند و بالنتیجه اجرای مجازات از نظر نفع اجتماعی امر کاملاً بی فایده ایست، معهذا «عدالت مطلق» و نظم اخلاقی که بالاتر و والاتر از نفع اجتماعی است وجوب چنین مجازاتی را مسلم و ضروری می نماید. مجرم بخاطر اجرای عدالت و اصل مسلم قانونی جرم و مجازات، بایستی مجازات شود. در مورد جرائم و مجازات ها کانت معتقد است که هدف اخلاق فقط خیر مطلق است و چون جرم عملی است که نظم اخلاقی را برهم زده است، لذا مرتکب باید مجازات شود تا بدین وسیله جبران اختلال نظم فراهم گردد.
بسیاری از دانشمندان، اصل قبح عقاب بلا بیان و یا به تعبیری اصل قانونی بودن جرائم و مجازات ها را مورد بررسی قرار دادند. و بهنگام بحث در عناصر متشکله جرم آنرا تجزیه و تحلیل می نمایند. ما تصور می کنیم که اولاً اصل قانونی بودن جرائم و مجازات ها یا به تعبیر شرعی اصل قبح عقاب بلا بیان، خود جزئی از اصل قانونی بودن حقوق جزاست. بنابراین شاید مصلحت آن باشد که مسئله در تحت زاویه وسیع تری مورد بررسی قرار گیرد. ثانیاً اصل قانونی بودن جرائم و مجازات ها ممکن است این توهّم را بوجود آورد که این اصل فقط در حقوق جزای ماهوی مؤثر بوده و در سایر قسمتها و از جمله آئین دادرسی کیفری تأثیری ندارد. و حال آنکه در آئین دادرسی کیفری نیز کلیه اقدامات و رسیدگی از جمله تشکیل محاکم – نحوه رسیدگی – حق دفاع متهم و غیره باید طبق مقررات و اصول قانونی باشد. بهمین علت هم ما تصمیم گرفتیم که به تبعیت از بعضی نویسندگان متأخر این مسئله را در محدوده وسیع تر مطالعه نمائیم. برای مطالعه این اصل نیز این فصل به دو مبحث تقسیم میشود. در مبحث اول پیدایش و تحولات اصل مزبور و دلائلی که بر وجوب آن وجود دارد و هم چنین انتقاداتی که نسبت به آن بعمل آمده مورد بحث قرار خواهد گرفت و در مبحث دوم اهمیت اصل مزبور از جهت قانون اساسی و محتوای این اصل ذکر خواهد شد...



خرید فایل



لینک منبع :جزای اسلامی

حقوق جزای اسلامی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/حقوق_جزای_اسلامی‎Cached Similarحقوق جزای اسلامی عبارت است از مجموعه قواعدی همگانی و همیشگی که شریعت اسلام برای پیشگیری از وقوع جرم و تامین سلامت و صیانت مردم و برقراری عدالت و حفظ نظم و ... ‎۱ تقسیمات جزای اسلامی - ‎۲ منابع حقوق جزا در مذهب شیعه - ‎۳ جستارهای وابسته - ‎۴ منابعقانون جزای اسلامی – گروه وکلای یاسا www.yasa.co/سایر-مقررات-حقوقی/قانون-جزای-اسلامی‎Cachedماده ۱قانون مجازات اسلامی راجع است به تعیین انواع جرایم و مجازات و اقدامات تأمینی و تربیتی که درباره مجرم اعمال می‌شود. ماده ۲ هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن ... فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی(کارشناسی ارشد) ijtihad.ir/reshtehaDetails.aspx?itemid=301‎Cached Similarمقدمه: دوره کارشناسی ارشد فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی مقطع مهم و حلقه اتصال دوره کارشناسی و دکتری در رشته های فقه و حقوق است و به عنوان دوره دوم تحصیلی دانشگاه ... با رشته ارشد فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی بیشتر آشنا شوید 92/08/21 iranianpath.com/با-رشته-ارشد...جزای-اسلامی.../21_4647.html‎Cached Similar12 نوامبر 2013 ... ... پیش رود و بسیاری از سوء تفاهمات و دشمنی ها که زائیده جهل به یکدیگر بود از میان برود. رشته فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی، با این رویکرد به بررسی. تشابهات و تفاوتهای حقوق جزایی اسلامی و غربی(1) www.hawzah.net/.../تشابهات-و-تفاوتهای-حقوق-جزایی-اسلامی-و-غربی(1)‎Cached Similarحقوق جزای اسلام در نظام قضایی اکثر کشورهای اسلامی، مستقلاً اعتباری ندارد، ولی درجنب حقوق عرفی در دانشگاهها تدریس می شود و به عنوان نظمی اخلاقی و همچنین به مثابه ... فقه و اصول اسلامی - نگاهی گذرا به حقوق جزای اسلامی andishehfegh.blogfa.com/post-63.aspx‎Cached Similarحقوق جزای عمومی اسلام: مقدمه: حقوق هر جامعه مجموع قوانین و مقرراتی است که در زمان معین بر جامعه حکومت میکند. بنابراین حقوق عبارت است از مقررات بین افراد را با هم و ... دانلود رایگان مقاله جزای اسلامی - epage.ir ایجاد و مدیریت وب سایت رایگان lawdownload.epage.ir/.../module.news_Page._TypeId.1_Start.350_Action.NewsBodyView_NewsId.280.html‎Cached10 نوامبر 2016 ... قواعد حاکم بر سجل کیفری در قانون جدید مجازات اسلامی. دانلود تحقیق در مورد حقوق جزای عمومی اسلام - دامنه رایگان jomomiislam-t.lel.ir/ ۶ شهریور ۱۳۹۵ ه‍. دانلود رایگان تحقیق جزای اسلامی lawdownload.epage.ir/.../module.news_Page._TypeId.1_Start.350_Action.NewsBodyView_NewsId.281.html‎Cached10 نوامبر 2016 ... دانلود تحقیق در مورد حقوق جزای عمومی اسلام - دامنه رایگان jomomiislam-t.lel.ir/ ۶ شهریور ۱۳۹۵ ه‍.ش. - دانلود مقاله حقوق جزای عمومی اسلام ,دانلود پایان نامه ... بررسی تطبیقی حقوق جزای اسلامی و قوانین عرفی 4 : Free Download ... https://archive.org/details/abuarialkurdy_gmail_4_20151121‎Cached SimilarNov 21, 2015 ... Dear Internet Archive Patrons: You've come to the Internet Archive in search of knowledge, to find parts of the Web you would have lost. جلسه سی و دوم: مبانی فلسفی حقوق جزای اسلامی - آیت الله مصباح mesbahyazdi.ir/node/3133‎Cachedمبانی فلسفی حقوق جزای اسلامی. وَ الْقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاء؛. در جلسات قبل بخش‌هایی از خطبه مبارک حضرت زهراسلام‌الله‌علیها را تلاوت کردیم و به این عبارت رسیدیم که ...