پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

کفالت

کفالت

پایان نامه رشته حقوق با موضوع کفالت

پیشگفتار
تعریفی که قانون مدنی و فقه از کفالت بیان داشته عبارت است از:
«عقدی که به موجب آن یک طرف در مقابل طرف دیگر احضار شخص ثالثی را تعهد کند. متعهد را کفیل و ثالث را مکفول و طرف دیگر عقد (متعدله) را مکفول‌له گویند.»
اما تعریف فوق برای کفالت در دفترخانه منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا شخص کفیل در دفترخانه احضار شخص مکفول را عهده‌دار نمی‌باشد، بلکه نامبرده قائم‌مقام سردفتر در انجام امور دفترخانه تحت کفالت می‌باشد.لیکن تعریف جامع و کاملی که به نظر با کفالت در حقوق اداری و به ویژه با نفس عمل کفالت دفترخانه، منطبق باشد، تعریف کفالت در حقوق اداری است که عبارتست از:
ترتیبی است که به موجب آن در غیاب متصدی مقامی، مأمور دیگری که قانوناً حق دارد قائم مقام او بشود کارهای او را انجام داده و به جای او اسناد اداری را امضاء می‌کند. علی‌الاصول معاون در غیاب رئیس (به علت ناخوشی یا سفر که نتواند کار خود را بکند) خود به خود کفالت او را دارا است ولی می‌توان برخلاف این اصل، شخص دیگری را به کفالت گزید و حسب القاعده کفیل همه اختیارات صاحب مقامی را که کفیل او است دارد مگر اینکه چیزی استثناء شده باشد.


مقدمه
کفالت در لغت مشتق از کفل و به معنای به عهده گرفتن می‌باشد. در اصطلاح حقوقی نیز عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین در مقابل دیگری احضار شخص ثالثی را تعهد می‌کند. به شخص متعهد کفیل و به متعهد‌له مکفول¬له‌ و به شخص ثالث مکفول گفته می‌شود. عقد کقالت یک عقد تبعی است، و فرق آن با ضمان در این است که در ضمان تعهد بر دین است ولی در کفالت، تعهد بر حضور مکفول است و در صورت تخلف او کفیل ملزم به پرداخت دین است. به همین دلیل به کفالت عناوین دیگری مثل کفالت تن و کفالت نفس نیز گفته شده است. کفالت به رضای کفیل و مکفول¬له‌ واقع می‌شود. در مورد این‌که آیا رضایت مکفول هم در عقد شرط است یا نه؟ اختلاف نظر وجود دارد. اگر چه عقد کفالت در امور مدنی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی از نظر جزائی، کفالت یکی از قرارهای تأمینی موضوع ماده 132 قانون آئین دادرسی کیفری می‌باشد که قاضی مکلف است برای دسترسی به متهم یکی از قرارهای ماده 132 آن قانون را صادر کند. که یکی از آن قرارها قرار کفالت می‌باشد. که کفیل متعهد می‌شود که در زمان مقتضی متهم را حاضر کند، والّا خود مسئول پرداخت وجه‌الکفاله خواهد بود. در عقد کفالت، علم کفیل به تعهدات مکفول شرط نیست بلکه همین که بداند از چه کسی کفالت می‌کند برای عقد کفالت کافی می‌باشد. در مورد مکفول نیز اهلیت شرط نیست و می‌توان از دیوانه نیز کفالت کرد...



خرید فایل



لینک منبع :کفالت

مروری بر قوانین معافیت کفالت - باشگاه خبرنگاران جوان www.yjc.ir/fa/news/5223654/مروری-بر-قوانین-معافیت-کفالت‎Similar7 ژوئن 2015 ... مروری بر قوانین معافیت کفالت + سوالات متداول به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، طبق بند یک ماده 44 قانون خدمت وظیفه عمومی از تاریخ ... شرایط جدید معافیت کفالت اعلام شد - نظام وظیفه و خدمت سربازی www.sarbazi.us/fa/news/.../شرایط-جدید-معافیت-کفالت-اعلام-شد.html‎Cached Similarرییس سازمان وظیفه عمومی شرایط جدید معافیت کفالت را اعلام کرد. به گزارش برنا، سردار حمید رضا صدر السادات در نشست خبری اظهار داشت: دستورالعملی در راستای ... معافیت کفالت - نظام وظیفه و خدمت سربازی www.sarbazi.us/پرسش-و-پاسخ/معافیت-کفالت‎Cached Similar۱ – حداقل سن برای بهره مندی از معافیت کفالت پدر چند سال است؟ حداقل ۵۹ سال تمام و بالاتر. ۲ – آیا تنها مراقب می تواند از معافیت کفالت بهره مند گردد؟ بلی، مشروط بر ... سازمان وظیفه عمومی ناجا - کفالت برادر صغیر زیر 18 سال vazifeh.police.ir/?siteid=25&siteid=25&pageid=3207‎Cached Similar1- شروط اصلی برای بهره‌مندی از معافیت کفالت برادر صغیرکدامند؟ جواب : الف) پدر برادر صغیر فوت کرده باشد . ب) سن برادر به 18 سال تمام نرسیده باشد. ج) مشمول به ... سازمان وظیفه عمومی ناجا - نکات مهم و ضروری معافیت کفالت vazifeh.police.ir/?siteid=25&siteid=25&pageid=1175‎Cached Similarنکات قابل توجه درمعافیت کفالت: 1.مشمولین در حین استفاده از معافیت تحصیلی میتوانند تقاضای معافیت کفالت نمایند. 2.وجود برادر یا برادران بالای 18 سال سالم ... سازمان وظیفه عمومی ناجا - معافیت کفالت vazifeh.police.ir/?siteid=25&siteid=25&siteid=25&pageid...‎Cachedمعافیت کفالت ... ضوابط عمومی معافیتهای کفالت · شرایط اختصاصی کفالت پدر ... کفالت برادر بیمار و کبیر بالای 18 سال · کفالت برادر صغیر زیر 18 سال. کفالت - ویکی فقه www.wikifeqh.ir/کفالت‎Cached Similarو به عبارت دیگر «و هی التعهد بالنفس به معنی التزام احضار المکفول متی طلبه المکفول‌له» یعنی کفالت التزام احضار مکفول است هرگاه مکفول‌له بخواهد. بدین معنی که ... جزئیات معافیت "کفالت و موارد خاص"+ اصلاحیه - سایت خبری تحلیلی ... www.tabnak.ir/fa/.../جزئیات-معافیت-کفالت-و-موارد-خاص-اصلاحیه‎Cached4 آگوست 2010 ... معاون مشمولان سازمان وظیفه عمومی گفت: در حال حاضر چند نوع معافیت از جمله "کفالت و موارد خاص"وجود دارد که در سازمان وظیفه عمومی برای مشمولان اجرا می ... نحوه معافیت کفالت مشمولان دارای مادر فاقد همسر اعلام شد - خبرآنلاین www.khabaronline.ir/detail/262506/society/Police‎Cached Similar9 دسامبر 2012 ... به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس؛ مشمول متقاضی معافیت کفالت مادر فاقد همسر باید تنها فرزند ذکور سالم بالای 18 سال ... مروری بر قوانین "معافیت کفالت" - عصر ایران www.asriran.com/fa/news/.../مروری-بر-قوانین-معافیت-کفالت‎Cached Similar7 ژوئن 2015 ... تبصره 3: وجود برادری که از معافیت تحصیلی برخوردار است مانع از معافیت کفالت موقت مشمولی که سرپرستی خانواده را بر عهده دارد، نیست.