پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

مدیریت ژاپنی

مدیریت ژاپنی

(تئوری z)

فریدون کرامتی

یکی از تئوری های مهمی که امروزه در زمینه مدیریت و سازمان وجود دارد و نسبت به سایر تئوری ها در زمینه مدیریت از موفقیت چشمگیر و بالایی برخوردار است تئوری z می باشد. تئوری z چگونگی اداره مؤسسات و سازمانهای ژاپنی را توضیح می دهد. بر اساس این تئوری سعی می شود که به منظور ایجاد همبستگی و علاقه متقابل بین افراد در یک سازمان، سازمان را به صورت یک خانواده درآورند و نفوذ و رسوخ افراد را در یکدیگر هرچه بیشتر افزایش دهند.

(ویلیام اوچی) استاد دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس که تئوری (z) را ارائه داده است می گوید: مدیران مؤسسات و سازمانها باید همان رویه و رفتار پدرانه با کارکنان را که در سازمانهای ژاپنی راه یافته است اعمال کنند. به نظر وی حکایت از کارکنان در تمام دوران خدمت، ایجاد صمیمیت و تفاهم عمیق در میان آنها، تشریک مساعی در تصمیم گیری ها، مسئولیت مشترک و خودداری از کنترل و نظارت نزدیکی بر کار اعضای سازمان سبب می شود که کارکنان، سازمان را متعلق به خودشان بدانند و صادقانه تمام نیروی فکری، جسمی و روانی خود را به منظور بازدهی بیشتر در سازمان به کار بگیرند. هدف اصلی تئوری z تقویت اعتماد سازمان به کارکنان و تحکیم اطمینان کارکنان نسبت به یکدیگر است تا از این طریق بازدهی و کارآیی به حداکثر ممکن افزایش یابد. مهم ترین ویژگی های مدیریت ژاپنی و تئوری z عبارتند از:

1- استخدام مادام العمر و تأمین امنیت شغلی برای هر یک از کارکنان در سازمان وجود دارد.

2- تصمیم گیری مبتنی بر رضایت و توافق دسته جمعی که در این جا مدیر به طور انفرادی تصمیم گیری نمی کند بلکه به افراد تحت سرپرستی خود دستور می دهد تا موضوع را بررسی کنند و نتیجه را قبل از اتخاذ تصمیم توسط وی، مورد ملاحظه و بررسی قرار دهند و پس از آن اظهار نظر و تصمیم گیری گروهی صورت می گیرد.

3- مسئولیت جمعی که بر اساس این تئوری مسئولیت نظارت بر پروژه ها و اعمال پاداش ها یا تنبیهات مسئولیت جمعی تمام کارکنان واحدهای اصلی و فرعی سازمان است که از تصمیم گیری مبتنی بر رضایت و توافق ناشی می شود.

4-ارزشیابی و ترفیع از دیگر ویژگی های این تئوری است. اگر ترفیع به کندی صورت گیرد، مدیران فرصت می یابند که با افراد در آداب و رسومشان که کارشان را تحت تأثیر قرار دهد آشنا شوند. کارکنان با فرهنگ سازمان بار می آیند و سرانجام از حیث فرهنگی، همانند می شوند و این باعث ارتقاء فرد و در نتیجه رشد و تکامل سازمان خواهد شد.

5- کنترل غیررسمی (ضمنی) که در این تئوری توقعات سازمان از رفتار یا بازدهی کارکنان به طور صریح ذکر شده است. اما این توقعات از فلسفه کلی سازمان قابل درک و استنتاج است.

6- (کاریر) شغل غیر تخصصی که این خود موجب علاقمندی کارکنان به محیط کار می شود، وفاداری به سازمان را افزایش می دهد و از انتقال کارکنان مؤسسه ای به مؤسسه دیگر جلوگیری می کند و همچنین موجب تسهیل عمل و هماهنگی می شود.

7- توجه به تمام جنبه های زندگی کارکنان که خود به معنای نگرشی است که سرپرست نسبت به کارکنانش دارد. در این حالت مدیر نیز نسبت به کارکنان و خصوصیات شخصی آنان آگاهی و توجهی عمیق دارد.

هنگامی که در یک همه پرسی از رؤسای شرکت های معتبر ژاپنی سئوال شد که به عنوان مدیر عامل شرکت، نسبت به چه کسانی احساس مسئولیت می کنید؟ 85 درصد پاسخ دادند که نسبت به کارکنان مسئولند.

مجموع عوامل هفت گانه مذکور در بالا، چارچوب تئوری z را تشکیل می دهد به اعتقاد (ویلیام اوچی) همین عوامل هستند که سبب ایجاد تحکیم همبستگی بین فر و سازمان می شوند یعنی به آن چه (مازلو Maslow) در سلسله مراتب نیازها، نیاز به همبستگی می خواند تحقق می بخشند.



خرید فایل



لینک منبع :مدیریت ژاپنی

سیستم مدیریت ژاپنی چیست و چگونه است؟ - بانکی دات آی آر banki.ir/bank.../21954-سیستم-مدیریت-ژاپنی-چیست-و-چگونه-است؟‎Cached Similar"کایزن" یک شیوه مدیریت ژاپنی است که در ایران به "بهبود مستمر" مشهور است. این سبک مدیریت فرهنگ وشیوه نگرشی ژاپنی را به خود نمایان کرده است. به گزارش ... Images for مدیریت ژاپنی پنگان - مقایسه سبک مدیریت آمریکایی و سبک مدیریت ژاپنی - نظریه ... pangan12.blogfa.com/post/76‎Cached Similarنوع مدیریت ژاپنی است که بیشتر ویژگیهای سازمان ادهوکراسی را داراست نظریه J را میتوان نقطه مقابل نظریه A دانست برنامه ریزی بیشتر بلند مدت تصمیم گیری و ... مدیریت ژاپنی - پایگاه دانلود رایگان کتاب www.takbook.com/4561-article/management/مدیریت-ژاپنی/‎Cached Similarمکتبها و نظریه های بسیاری ازجمله: مکتب کلاسیک، نئوکلاسیک، تئوری اقتضایی، نظریه های انگیزشی، تئوری z (مدیریت ژاپنی)و… در علم مدیریت مطرح شده است که ... اصول مدیریت ژاپنی – مدیریت مالی modiriatmali.com/tag/اصول-مدیریت-ژاپنی/‎Cachedکایزن در کشور ژاپن متولد گردید و به معنای بهبود مستمر و پیوسته، همگام با مشارکت همه افراد در سازمان است. کایزن از دو واژه KAI به معنی تغییر و ZEN به معنی خوب ... سبک مدیریت ژاپنی - پدیده تبار padidehtabar.com/fa/news/486/سبک-مدیریت-ژاپنی‎Cached Similarکارکنان ژاپنی اغلب زیاد مایل نیستند که طرح و برنامه های سطوح بالای رهبری را به خاطر ترس از ایجاد تعارض رد کنند و لذا به شدت متقاعد می شوند که با گروه تصمیم ... سیمای دیگری از مدیریت ژاپنی - مهمترین اخبار ایران و جهان vista.ir/article/236409/سیمای-دیگری-از-مدیریت-ژاپنی‎Cached Similarسیمای دیگری از مدیریت ژاپنی کارکنان ژاپنی اغلب زیاد مایل نیستند که طرح و برنامه های سطوح بالای رهبری را به خاطر ترس از ایجاد تعارض رد کنند و لذا به شدت متقاعد ... مقاله مدیریت ژاپنی - آموزش مجازی elearnpars.org/article-original-japanese-management.html‎Cached Similarاین مقاله با عنوان دوره آموزشی مقاله مدیریت ژاپنی توسط مرکز آموزش مجازی پارس جمع آوری و منتشر شده است . امروزه آموزش با شیوه های نوینی ارائه میشود و یکی از این شیوه ... مقایسه سبک مدیریت درایران با کشورهای آمریکا و ژاپن و ... - بازاریابی qmpmarketing.com/iran-america-japan-style-countries-argentina/‎Cached Similar Rating: 4.3 - 40 votes 16 دسامبر 2012 ... بررسی سبک مدیریت در ایران و مقایسه و تفاوت های آن با کشور های آرژانتین و آمریکا و ژاپن. چکیده. تاکنون در مورد سبکهای رهبری و مدیریت ژاپنی به ... از نیماواشی تا ماتسوشیتا/ ویژگی های مدیریت ژاپنی - صاحب نیوز sahebnews.ir/96406/از-نیماواشی-تا-ماتسوشیتا-ویژگی-های-مدی.htm‎Cached Similar2 ژوئن 2014 ... این متن که معرفی دسته بندی شده مفیدی در ویژگی های مدیریت ژاپنی ارائه داده است برای اولین بار در فضای مجازی توسط صاحب نیوز منتشر می گردد.