پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

مطالبه خسارات مازاد بر دیه

مطالبه خسارات مازاد بر دیه

فارغ از ماهیت دیه، مجنی علیه یا ولی یا اولیای دم او بدون ارائه دادخواست می توانند مطالبه دیه کنند اما بحث اصلی در این وجیزه این است که آیا می توان جانی را بابت هزینه های دارو، درمان و به طورکلی معالجات و حتی خسارات از کارافتادگی و نظایر آن به مبلغی بیش از دیه شرعی محکوم کرد یا خیر؟ و به تعبیر دیگر خسارات مازاد بر دیه قابل مطالبه است یا خیر؟

درخصوص مطالبه خسارات مازاد بر دیه باید گفت با نگاهی به مواد قانونی، نظرات صاحبنظران، آرای اصراری و وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور، نظرات اداره حقوقی قوه قضاییه ونظرات مشورتی قضات به دست می آید که دو نوع برداشت کلی در این زمینه وجود دارد:

برداشت اول این است که مطالبه خسارات مازاد بر دیه مثل هزینه های دارو و درمان، ضرر و زیان ناشی از آن و یا خسارات ازکارافتادگی جایز نیست دراین برداشت، آرا و نظرات قضایی ذیل قابل توجه و تأمل است:

1-رأی اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور شماره 110-1368.9.21 اشعار می دارد: «درخصوص مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم، باتوجه به اینکه در جرایمی که مستلزم پرداخت دیه است شرعاً جز دیه خسارت دیگری نمی توان مطالبه کرد... بنابراین حکم به پرداخت خسارت علاوه بر دیه وجه قانونی ندارد...»

2-رأی اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور شماره 16-1369.5.2 نیز بیان داشته است: «دادگاه کیفری یک درمورد قطع نخاع که منتهی به از کارافتادن پاها شده است و همچنین برای هریک از صدمات دیگر بر وفق قانون دیات حکم به پرداخت چند دیه صادر کرده است بنابراین در مورد ازکارافتادن پاها که بر اثر قطع نخاع بوده است مطالبه ضرر و زیان دیگری علاوه بر دیه، فاقد مجوز قانونی است.»

3-همچنین رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور شماره 619-76.9.28 اظهار داشته است: «مستفاد از ماده 637 قانون مجازات اسلامی ارش اختصاص به مواردی دارد که در قانون برای صدمات وارده به اعضای بدن، دیه تعیین نشده باشد، در ماده 442 قانون مزبور برای شکستگی استخوان اعم از آنکه بهبودی کامل یافته و یا عیب و نقص در آن باقی بماند، دیه معین شده است که حسب مورد همان مقدار دیه باید پرداخت گردد، تعیین مبلغ مازاد بر دیه با ماده مرقوم مغایرت دارد.»

4-اداره حقوقی قوه قضاییه نیز درنظر شماره 7.3376- 1362.8.23 بیان داشته است: «درصورتی که متهم قصاص شود یا حکم به پرداخت دیه صادر گردد، دیگر مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم مورد نخواهد داشت مواردی که ضرر و زیان مورد مطالبه مربوط به نفس یا عضو نباشد مطالبه آن بلااشکال است.»(1)

5- برخی از قضات نیز درنظر مشورتی خود در زمینه ضرر و زیان هزینه های درمانی زائد بر دیه، قائل بر این شده اند که:«در مورد صدمات بدنی غیرعمدی غیر از دیه، چیز دیگری به مصدوم تعلق نمی گیرد و صدور حکم زاید بر دیه ولو به میزان هزینه های درمانی متعارف خلاف موازین فقهی است».(2)

نوع فایل: word

سایز:21.7 KB

تعداد صفحه:6



خرید فایل



لینک منبع :مطالبه خسارات مازاد بر دیه

مطالبه خسارت مازاد بر دیه | مشاوره حقوقی رایگان |مشاوره حقوقی| حقوق ... lawgostar.com/e105/‎Cached Similar6 جولای 2013 ... موضوع : مطالبه خسارت مازاد بر دیه. تایپ : احسان نصوحی. قابل توجه مدیران وب سایت ها و وبلاگ ها : استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع ... - واکاوی خسارت مازاد بر دیه www.hemayatonline.ir/TextVersionDetail/8034‎Cached Similar11 آگوست 2015 ... یکی از مهمترین شکایت‌های مطرح در مراجع قضایی مطالبه دیه و خسارت‌های ... از شرایط تحقق دیه برخوردار است با مشکلی به نام «خسارات مازاد بر دیه» مواجه ... بررسی خسارت مازاد بر دیه - وکیل دادگستری | وکیل پایه یک | سایت ... www.dadgaran.com/article/745/index.htm‎Cachedبررسی خسارت مازاد بر دیه - وکیل دادگستری | وکیل پایه یک | سایت وکیل | وکیل یوسف ... در خصوص بررسی اینکه آیا مازاد دیه قابل مطالبه است یا خیر، می‌توان به رویه ... [PDF] « برّرسی خسارت مازاد بر دیه » www.vekalatonline.ir/.../1381299589-khesarat-vekalatonline.ir.pdf‎Cachedﺿﺮر و زﯾﺎن ﻣﺎزاد ﺑﺮ دﯾﻪ را ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻄﺎﻟﺒﻪ داﻧﺴﺘﻪ و ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻪ. اﺳﺖ: «. ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ از اﺣﮑﺎم ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دﯾﺎت و ﻓﺤﻮاى ﻣﻮاد. ﻗﺎﻧﻮن راﺟﻊ ﺑﻪ دﯾﺎت ﻧﻔﯽ ﺟﺒﺮان ﺳﺎﯾﺮ ﺧﺴﺎرات وارده ﺑﻪ ﻣﺠﻨﯽ ﻋﻠﯿﻪ. اﺳﺘﻨﺒﺎط ﻧﻤﯽ ﺷﻮد و ﺑﺎ ﻋﻨﺎﯾﺖ ﺑﻪ ... خسارت مازاد بر دیه (منتشر در پیام آموزش شماره6) – پیک اطلاع رسانی ... magazine.shme.ir/1393/.../خسارت-مازاد-بر-دیه-منتشر-در-پیام-آموزش/‎Cached Similarیکی از مسائل بسیار مهم و مورد توجه در کشور ما، بحث خسارتهای مازاد بر دیه است. سؤال این است که آیا این گونه خسارتها قابلیت مطالبه دارد یا خیر؟ برای روشنتر شدن ... ماهیت دیه بر اساس قانون مجازات اسلامی جدید و قانون آیین دادرسی کیفری ... www.vakilemelat.ir/.../ماهیت-دیه-بر-اساس-قانون-مجازات-اسلامی-جدید-و-قانون-آیین-دادرسی-کیفری‎Cached9 دسامبر 2015 ... از چنین صراحتی می‌شد برداشت کرد که خسارت مازاد بر دیه قابل مطالبه نیست؛ با اینحال، در ماده 456 نتیجة دیگری گرفته شد: «هرگاه هزینه‌های متعارف ... دانستنی های قانون - خسارات مازاد بر دیه attorneyamir.blogfa.com/post-13.aspx‎Cached Similarبرداشت اول این است که مطالبه خسارات مازاد بر دیه مثل هزینه های دارو و درمان، ضرر و زیان ناشی از آن و یا خسارات ازکارافتادگی جایز نیست دراین برداشت، آرا و نظرات ... خسارت مازاد بر دیه - وبلاگ حقوقی محمد حسنی mohassani.persianblog.ir/tag/خسارت_مازاد_بر_دیه‎Cached Similarمبانی مشروعیت مطالبه خسارت های مازاد بر دیه. ( مازاد برهزینه درمان وخسارت مالی). بیان مسئله: یکی از مسئله های بحث برانگیز حقوق کیفری ایران،نهاد حقوقی دیه می باشد ... SID.ir | عنوان فارسی: جبران خسارت معنوی ناشی از خسارات مازاد بر دیه ... fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=145520‎Cachedیکی از مصادیق خسارت معنوی خسارت مازاد بر دیه است. ... لا تصدر أحکاما فی المواضیع المترتبة حول الدعاوی التی موضوعها مطالبة بأخذالتعویضات من الأضرار المعنویة. روزنامه اعتماد91/11/23: خسارت مازاد بر دیه قانونی یا غیر قانونی؟ www.magiran.com/npview.asp?ID=2677134‎Similar11 فوریه 2013 ... از مهم ترین دلایل که موافقان عدم پرداخت خسارت مازاد بر دیه آن را بیان می کنند عدم جواز مطالبه خسارت مازاد بر دیه این است که صدور حکم دیه مانع از ...