پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

تحقیق بررسی انگیزش

تحقیق بررسی انگیزش



انگیزش : تعریف و توضیح

انگیزش در لغت به معنای تحریک و ترغیب و حالتی که انسان را به انجام رفتار یا فعالیت خاصی متمایل می سازد. و بعبارت کامل تر آنچه که شخص را به حرکت وا می دارد نظیر ترس، قدرت و ... غرایز نشان دهنده فشارهایی هستند که اساسن آنها را نیازهای فیزیولوژیک بدن انسان تشکیل می دهد و در صورتی که انگیزش بیانگر گوشه هایی از رفتارهای آموخته شده است به طور کلی نیازهای غریزی دارای ویژگیهای زیر هستند:

1- عمومیت دارند 2- آموزش پذیرنیستند 3- یکسان عمل می کنند

انگیزش دارای علت درونی یا بیرونی می باشد از علل درونی آن می توان نیاز به احترام از ایجاد تغییر دردیگران و رضایت شخصی از خود را نام ببرد و از عوامل بیرونی آن می توان الگو قراردادن دیگران متقاعد ساختن و سرانجام عوامل محیطی را بیان نمود.

مبنای انگیزش در کارکنان روابط غیررسمی می باشد و روابط رسمی موجب کشتن انگیزه در کارکنان می شود. نیاز به احترام مهمترین منبع انگیزش است. انگیزه می تواند سازنده و مخرب (مثبت و منفی) باشد مثل دوستی، دشمنی، صلح ، جنگ و ...

رابطه مستقیمی بین انگیزش و اهداف و درجه تلاش و کوششی که هر فرد برای رسیدن به آنها صرف می کند وجوددارد به عبارتی اگر انگیزه در فرد بالا باشد اهداف بلند انتخاب می کند و اگر ارزش هدف بسیار بالا باشد انگیزه فرد برای کسب آن تشدید می شود و به تلاش و جدیت وافری متوسل می گردد.

فرایندانگیزش به صورت شکل زیر است:

یک نیاز تأمین نشده موجب ایجاد تنش می شود که آن نیز به سهم خود در فرد پویایی بوجود می آورد و او را به جهتی سوق می دهد. این پویش موجب جستجو برای هدف خاصی می شود که اگر آن هدف تأمین گردد می تواند نیاز را تأمین کند و باعث کاهش تنش شود.

در اصطلاح فنی ما، نیاز به معنی نوعی کسر و کمبود روانی و فیزیولوژیک است که می تواند به دستاوردهای منجر شود.

مروری بر تئوریهای انگیزش و سیر تاریخی آنها

از 0000 تا 1900 میلادی ] روشهای اولیه از قرن بیستم زور و تهدید کاگران [

از 1900 تا 1940 تا 1940 میلادی ] تیلور و مدیریت علمی[

از 1940 تا امروز 2000 م ] نهضت روابط انسانی[

تئوریهای انگیزش مبتنی بر نیاز:

تئوریهای انگیزش مبتنی بر هدف:

مازلو: تئوری سلسله مراتب نیازهای انسانی

- مدلهای انتظاری وروم، پورتر و لولر

آلدرفر: تئوری نیاز به زندگی، وابستگی و رشد

- تئوری برابر آدامز

مکلند: تئوری نیازهای ارضا شده

- تئوری هدف لاک

هرزبرگ :‌تئوری دو مرحله ای (عوامل بهداشتی و روانی)

- تئوری جذب کلی

سایر تئوریها

مک گرگور :‌تئوری x و y و نظریه هافستند

اوچی : تئوری Z

مککوبی : تئوری اجتماعی

نگرشهای اولیه به نگرش

تا قبل از انقلاب صنعتی مردم بوسیله نیازهای غریزی برانگیخته می شدند و به انجام امور و وظایف محوله می پرداختند تحقیر، توهین و فشار به بردگان برای کارکردن زیاد تنها روش برانگیزاننده این دوران بود.

با آغاز قرن بیستم تیلور تلاش کرد مدیریت علمی را توسعه دهد و انگیزش از طریق جنبه مادی (پول) و تهدید صورت می گرفت.

نهضت روابط انسانی با تأکید و توجه بر جنبه های روانی و اجتماعی کارکنان سهم زیادی در توسعه تئوریهای انگیزش از اواسط قرن بیستم داشته است



خرید فایل



لینک منبع :تحقیق بررسی انگیزش

بررسی نظریه های انگیزش :: مقاله در راهکار مدیریت www.mgtsolution.com/olib/642520766.aspx‎Cached Similarعنوان مقاله, بررسی نظریه های انگیزش. نویسنده, نجفی، زهرا. زبان, فارسی. سال انتشار , 1387. چکیده. انگیزش از موضوعات و مفاهیم اساسی در مدیریت سرمایه ای انسانی بوده ... مقاله بررسی انگیزش شغلی و عوامل موثر بر آن درپرستاران شهر مشهد www.civilica.com/Paper-NCQBN01-NCQBN01_045=بررسی-انگیزش-شغلی-و-عوامل-موثر-بر-آن-درپرستاران-شهر-مشهد.html‎Cached Similarمقاله بررسی انگیزش شغلی و عوامل موثر بر آن درپرستاران شهر مشهد, در همایش ملی رفتار سازمانی در پرستاری (National Conference on Organizational Behavior in ... تحقیق بررسی انگیزش - فایل ناب archive.filenab.com/product-66032-angizesh.aspx‎Cachedتحقیق بررسی انگیزش. انگیزش : تعریف و توضیح. انگیزش در لغت به معنای تحریک و ترغیب و حالتی که انسان را به انجام رفتار یا فعالیت خاصی متمایل می سازد. [DOC] 34 . 2- تعاریف ارائه شده از انگیزش - سازمان بنادر و دریانوردی dhod.pmo.ir/.../67340b3795a3451d19ae6ace299fda01d60eee51ae2e2c6db1f6b35e...‎Cached Similarاز این رو بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان سازمان امری ضروری است.هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان اداره کل بنادر و ... اثیـــر ... سایت جامع مدیریت - بررسی نظریه های انگیزش در مدیریت ... athir.blogfa.com/post-5361.aspx‎Cached Similarبنابراین انگیزه ها موجب تشویق و تحریک فرد به انجام یک کار یا رفتار می شود در حالی که انگیزش یک خواست کلی را منعکس می نماید. در تمام تحقیقات انگیزش هنوز ... [PDF] مقاله: بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان در سازمانها www.pogc.ir/Portals/0/maghalat/891026.6.pdf‎Cached Similarﺑﺮﺭﺳﻲ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺍﻧﮕﻴﺰﺵ ﺷﻐﻠﻲ ﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻬﺎ. آ. ﭼﻜﻴﺪﻩ : ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻬﺎ ﭼﻪ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﭼﻪ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﻲ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﺒﺮﺩ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ . ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻧﻴﻞ ﺑﻪ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻛﺎﺭﺍﻳﻲ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻭﺭﻱ ... بررسی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از ... fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=15393‎Cached Similarدانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی بررسی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان ... نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این تحقیق در خصوص سلسله مراتب نیازها از دیدگاه ... انگیزش - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/انگیزش‎Cached Similarانگیزش انگیزش به فرایندهایی ارتباط دارد که به رفتار نیرو و جهت میدهد. این فرایندها ... در بررسی انگیزش معمولاً موضوعاتی که مطرح میگردد به ترتیب: انگیزش برای ... [PDF] مقاله بررسی نظریه های انگیزش.pdf as.mcls.gov.ir/handler/dl_doc.aspx?i=392‎Cached Similarﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی اﻧﮕﯿﺰش. ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﻨﻈﯿﻢ. : ﺷﺒﻨﻢ ﺻﺪوق ﺷﻬﻤﯿﺮزادی. ﭼﮑﯿﺪه. اﻧﮕﯿﺰش از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت و ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ اﺳﺎﺳﯽ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ای اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻮده و آﺛﺎر و ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری در ﺧﺼﻮص اﻧﮕﯿﺰش از ﺳﻮی داﻧﺸﻤﻨﺪان. مقاله در مورد بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان آموزش و پرورش از ... mag-iran.com/مقاله-در-مورد-بررسی-عوامل-مؤثر-بر-انگیز.htm‎Cachedدر همین راستا این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر نیازهای کارکنان آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران و کارکنان همین اداره پرداخته و اینکه نوع نگرش مدیران و اهمیت به انگیزه ها ...