پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین هوش معنوی و سلامت روان در میان دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان های دخترانه درسال 1392 می پردازد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین دو متغیر هوش معنوی و سلامت روان دانش آموزان دختر مقطع سوم دبیرستان است.روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی–همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان های دخترانه و نمونه آماری 50 نفر از این دانش آموزان که به روش تصادفی انتخاب شده اند، است.
این پژوهش به این نتیجه رسید که میان دو متغیر هوش معنوی و سلامت روان در دانش آموزان این گروه نمونه رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. همچنین میان هوش معنوی و زیرمتغیرهای علائم جسمانی،علائم اضطرابی و اختلال خواب، اختلال در کارکرد اجتماعی و علائم افسردگی رابطه معنادار و معکوس وجود دارد.
فهرست مطالب
تقدیم به :أ
تقدیر و تشکّر ب
چکیده ت
فصـــل اول: کلیـــــــات پژوهش 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله 2
1-3- اهمیت وضرورت تحقیق :4
1-4- اهداف پژوهش 4
1-4-1- هدف اصلی :4
1-4-2- اهداف فرعی :4
1-5- فرضیه های پژوهش 5
1-5-1- فرضیه اصلی :5
1-5-2- فرضیه های فرعی :5
1-6- سوالات پژوهش 5
1-6-1- سوال اصلی پژوهش 5
1-6-2- سوالات فرعی پژوهش 6
1-7- روش تحقیق 6
1-8- واژه ها و اصطلاحات کلیدی پژوهش 6
فصل دوم: ادبیات پژوهش 8
2-1- مقدمه 9
2-2- معنویت 9
2-3- هوش معنوی 10
2-3-1- تعریف هوش 10
2-3-2- انواع هوش 11
2-3-3- تعریف هوش معنوی 13
2-3-4- هوش معنوی و مؤلفه های آن 14
2-3-5- مؤلفه های هوش معنوی در اسلام 18
2-3-6- رشد هوش معنوی 20
2-3-7- مقایسه هوش معنوی با هوشهای دیگر 23
2-3-8- ابعاد هوش معنوی 25
2-3-9- آیا هوش معنوی معیارهای هوش را برآورده میسازد؟ 26
2-3-10- آیا هوش معنوی تنها مناسب حل مسائل معنوی و وجودی است؟ 28
2-3-11- کاربرد هوش معنوی در محیط کار 29
2-3-12- کاربرد هوش معنوی در زندگی روزمره 32
2-3-13- اندازهگیری هوش معنوی 36
2-3-14- توسعه هوش معنوی 36
2-3-15- اصولی جهت تقویت هوش معنوی یا احساسی:37
2-3-16- ارزیابی و نتیجه گیری از هوش معنوی:40
2-3-17- خطرات بالقوه جستجوی هوش معنوی 40
2-4- سلامت روان:44
2-4-1- تعریف 44
2-4-2- مفهوم سلامت روان 44
2-4-3- بهداشت روانی یا سلامت روانی 45
2-4-4- عوامل موثر برسلامت روان 46
2-4-5- ابعاد سلامت روانی 46
2-4-6- مفهوم سلامت روان در نظریه های روانکاوی:49
2-4-7- نقش خانواده در سلامت روان 51
2-5- رابطه بین هوش معنوی و سلامت روان 53
2-5-1- رابطه هوش معنوی و سلامت روان 53
2-5-2- هوش معنوی و تاثیر آن بر سلامت روانی 54
2-6- تحقیقات انجام شده 56
2-6-1- تحقیقات انجام شده در داخل 56
2-6-2- تحقیقات انجام شده در خارج 57
فصل سوم: روش پژوهش 59
3-1- مقدمه 60
3-2- جامعهآماری 60
3-3- گروه نمونه 60
3-4- روش نمونه گیری 61
3-5- روششناسی پژوهش 61
3-6- ابزار پژوهش 61
3-7- روش جمع آوری اطلاعات 62
3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها62
3-9- روایی و پایایی ابزار 64
3-9-1- روایی و پایایی پرسشنامه هوش معنوی 64
3-9-2- روایی و پایایی پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ 65
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها67
4-1- مقدمه 68
4-2- تحلیل توصیفی 69
4-2-1- هوش معنوی:69
4-2-2- سلامت روان:70
4-3- تحلیل استنباطی 72
4-3-1- بررسی فرضیه ها72
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 77
5-1- مقدمه 78
5-2- نتیجه گیری از فرضیه ها78
5-3- نتایج یافته ها79
5-4- پیشنهادات 79
5-4-1- پیشنهادات پژوهش:79
5-4-2- پیشنهادات به محققان بعدی 80
5-4-3- پیشنهادات کاربردی 80
5-5- محدودیت های پژوهش 80
5-5-1- محدودیت در دسترس پژوهشگر 81
5-5-2- محدودیت غیر دسترس پژوهشگر 81
پیوســت ها82
پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ 83
پرسشنامه هوش معنوی 86
منابـــع و ماخذ 89
الف) منابع فارسی 90
ب) منابع لاتین 92
چکیده انگلیسی 93
جدول 2-1- مقایسه هوش معنوی و هوش متعارف (مک هاوک، 2002) 24
جدول 3-1- ضرایب پایایی مقیاس هوش معنوی 65
جدول 4-1- تحلیل توصیفی هوش معنوی 69
جدول 4-2- تحلیل توصیفی سلامت روان 70
جدول 4-3- تحلیل توصیفی زیر مقیاسهای سلامت روان 71
جدول 4-4- بررسی رابطه هوش معنوی و سلامت روان 72
جدول 4-5- بررسی رابطه هوش معنوی و علائم جسمانی 73
جدول 4-6- بررسی رابطه هوش معنوی و علائم اضطرابی و اختلال خواب 74
جدول 4-7- بررسی رابطه هوش معنوی و علائم کارکرد اجتماعی 75
جدول 4-8 بررسی رابطه هوش معنوی و علائم افسردگی 76
نمودار 4-1- نمودار هیستوگرام هوش معنوی 69
نمودار 4-2- نمودار هیستوگرام سلامت روان 70