مدیریت منابع انسانی رویکردی جامع به مدیریت استراتژیک منابع کلیدی سازمان یعنی منابع انسانی است. مدیریت منابع انسانی نه تنها رویکردی از روی سودآوری به مدیریت کارکنان است بلکه رویکردی ویژه به روابط کارکنان با تأکید بر تعهد و دو طرفه بودن ارتباط دارد.
در این پژوهش از یک پرسشنامه استاندارد از کتاب پژوهشنامه مدیریت جلد 9 استفاده کرده ایم که مورد تأیید مشاور آماری پژوهش نیز قرار گرفته است. همچنین در این پژوهش ضمن ارائه جداول و نمودارها در آمار استنباطی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده کرده ایم که ضمن تعیین وجود یا عدم رابطه بین متغیرها، شدت رابطه را نیز نشان میدهد. در این پژوهش به بررسی تاثیر توسعه منابع انسانی بر مدیریت کیفیت پرداخته شده است.
فهرست مطالب
چکیده1
فصل اول: طرح تحقیق18
-1-1مقدمه:18
-2-1بیان مسئله:19
-3-1معیارهای الگوی تعالی مدیریت کیفیت:22
-4-1اهمیت وضرورت موضوع:26
-5-1هدف کلی:28
-6-1اهداف جزئی:28
-7-1 فرضیات تحقیق:28
-8-1تعریف مفاهیم و اصطلاحات:28
فصل دوم :ادبیات تحقیق37
-1-2مقدمه:37
-2-2مفهوم مدیریت کیفیت:39
-1-2-2رضایتمندی مشتری:43
-2-2-2تعهد و رهبری مدیریت ارشد:43
-3-2-2برنامه44
-4-2-2مشارکت کارکنان45
-5-2-2توانمندسازی کارکنان47
-6-2-2کار گروهی47
-7-2-2آموزش وتوسعه منابع انسانی48
-8-2-2مشتری مداری:49
-3-2اصول مدیریت کیفیت:51
-4-2فعالیتهای مدیریت کیفیت:58
2-5- مبانی مدیریت کیفیت:59
2-7- متغیرهای داخلی یا سازمانی اثرگذار برکارکرد برنامه ریزی منابع انسانی:62
2-8- متغیرهای خارجی اثرگذار برکارکرد برنامه ریزی منابع انسانی:64
2-9-رویکردهای برنامه ریزی منابع انسانی:67
2-10- پیش بینی موجودی منابع انسانی:68
2-11- پیش بینی عرضه درونی منابع انسانی:68
2-12-پیش بینی عرضه بیرونی نیروی کار:69
2-13- الزامات اثربخشی برنامه ریزی منابع انسانی:73
2-14- مدیریت منابع انسانى و عملکرد مدیر پرسنل:78
2-15- اهداف مدیریت منابع انسانى:80
2-16- سطوح تجزیه و تحلیل درتوسعه ی منابع انسانی:80
2- 17- مدلهای توسعه منابع انسانی:82
2-17-1- مدلهای عقلایی توسعه ی منابع انسانی:83
2-17-2- مدلهای طبیعی توسعه ی منابع انسانی:83
2-17-3- توسعه ی منابع انسانی براساس نقاط مرجع استراتژیک:84
2-17-4- رویکرد باز و بسته به توسعه ی منابع انسانی:85
2-17-5- توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از نیاز:88
2-17-6- توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از فرصت:88
2-17-7- توسعه ی منابع انسانی مشتق شده از قابلیتها:88
2-17-8- مدل I-A توسعه ی منابع انسانی :89
2-18- هویت بخشی90
2-19- هم آهنگ سازی91
2-20- موفقیت91
2-21- انطباق92
2-22- وظایف مدیریت منابع انسانى در مدیریت کیفیت:93
2-22-1- برنامه ریزى نیروى انسانى، کارمندیابى و گزینش:94
2-22-2- آموزش و توسعه نیروى انسانى95
2-22-3- نظام جبران خدمات و انگیزه96
2-22-4- نظام ارزیابى عملکرد96
2-22-5- پرورش زندگى شغلى97
2-22-6- ایمنى و سلامتى روانى و جسمى97
2-22-7- بهبود ارتباطات منابع انسانى98
2-22-8- تحقیقات منابع انسانى99
2-23- اهمیت دانش مدیریت منابع انسانى بر مدیریت کیفیت:100
2-24- عوامل محیطى مؤثر بر مدیریت منابع انسانى:103
2-24-1- عوامل محیطى برون سازمانى103
2-24-2- عوامل محیطى درون سازمانى108
2-25- مدل مدیریت کیفیت :112
2-26- مفاهیم بنیادی:113
2-27- تعالی چیست ؟115
2-28- جوایز کیفیت و مدیریت کیفیت جامع116
2-29- تعالی سازمانی چیست ؟117
2-30- لازمه حرکت در مسیر تعالی و سرآمدی117
2-31- ارزش ها و مفاهیم بنیادی:119
2-32- اصول پایه کیفیت:121
2-33- روشهای خود ارزیابی در مدل مدیریت کیفیت:123
2-34- ماموریت مدیریت کیفیت چیست؟124
فصل سوم:روش تحقیق129
3-1 مقدمه129
3-2 انواع روش تحقیق129
3-3 جامعه ی آماری و حجم نمونه130
3-4 ابزار جمع آوری اطلاعات130
3-5 سنجش روایی (اعتماد) و پایایی (اعتبار) شاخصها131
3-6 روشهای تجزیه و تحلیل آماری131
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات134
4-1- مقدمه134
4-2- توصیف داده ها135
4-2-1- سن:136
4-2-2- تحصیلات:137
4-2-3- سابقه کار:138
4-3- فرضیه های پژوهش و تحلیل داده ها139
4-4- نتایج توصیفی:140
4-5- ارزیابی سطح توانمند سازی کارکنان توسط شرکت160
4-6- سطح ارزیابی عملکرد کارکنان توسط شرکت161
4-7- ارزیابی سطح ارتباطات سازمان163
4-8- ارزیابی سطح تمرکز بر مشتری164
4-9- ارزیابی سطح توجه شرکت به مدیریت کیفیت165
4-10- نتایج استنباطی166
4-11- نتایج استنباطی167
4-12- نتایج آزمون فرضیه ها170
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری172
5-1- بحث و نتیجه گیری172
5-2- محدودیتهای پژوهش172
5-3- پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده172
منابع و مآخذ:175
ضمائم182
پرسشنامه182
جداول Spss183
فهرست اشکال
شکل 2-1- مدل عقلایی توسعه منابع انسانی77
شکل 2-2- مدل طبیعی توسعه منابع انسانی78
شکل 2-3- رویکرد های مختلف به توسعه منابع انسانی81
فهرست جداول
جدول 2-1: استراتژی های منابع انسانی79
جدول4-1: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب جنسیت128
جدول4-2: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب سن129
جدول4-3: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب تحصیلات130
جدول4-4: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب سابقه کار131
جدول 4-5 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 1133
جدول 4-6 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 2134
جدول 4-7 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 3135
جدول 4-8 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 4136
جدول 4-9 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 5137
جدول 4-10 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 6138
جدول 4-11 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 7139
جدول 4-12 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 8140
جدول 4-13 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 9141
جدول 4-14 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 10142
جدول 4-15 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 11143
جدول 4-16 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 12144
جدول 4-17 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 13145
جدول 4-18 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 14146
جدول 4-19 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 15147
جدول 4-20 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 16148
جدول 4-21 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 17149
جدول 4-22 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه18150
جدول 4-23 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 19151
جدول 4-24 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 20152
جدول4-25: ارزیابی سطح توانمندسازی کارکنان توسط شرکت153
جدول4-26: سطح ارزیابی عملکرد کارکنان توسط شرکت154
جدول4-27: ارزیابی سطح ارتباطات سازمانی156
جدول4-28: ارزیابی سطح تمرکز بر مشتری157
جدول4-29: ارزیابی سطح توجه شرکت به مدیریت کیفیت158
جدول4-30: خلاصه داده های ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه اول پژوهش159
جدول4-31: خلاصه داده های ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه اول پژوهش160
جدول4-32: خلاصه داده های ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه دوم پژوهش161
جدول4-33: خلاصه داده های ضریب همبستگی اسپیرمن برای فرضیه سوم پژوهش162
فهرست نمودارها
نمودار4-1: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب جنسیت128
نمودار4-2: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب سن129
نمودار4-3: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب تحصیلات130
نمودار4-4: توزیع فراوانی و درصد کارکنان مورد مطالعه بر حسب سابقه کار131
نمودار 4-5 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 1133
نمودار 4-6 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 2134
نمودار 4-7 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 3135
نمودار 4-8 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 4136
نمودار 4-9 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 5137
نمودار 4-10 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 6138
نمودار 4-11 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 7139
نمودار4-12 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 8140
نمودار4-13 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 9141
نمودار 4-14 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 10142
نمودار 4-15 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 11143
نمودار 4-16 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 12144
نمودار 4-17 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 13145
نمودار 4-18 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 14146
نمودار 4-19 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 15147
نمودار 4-20 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 16148
نمودار 4-21 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 17149
نمودار 4-22 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 18150
نمودار 4-23 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 19151
نمودار 4-24 : ارزیابی نظرات پاسخگویان نسبت به گویه 20152
نمودار4-25: ارزیابی سطح توانمندسازی کارکنان توسط شرکت153
نمودار4-26: سطح ارزیابی عملکرد کارکنان توسط شرکت154
نمودار4-27: ارزیابی سطح ارتباطات سازمانی156
نمودار4-28: ارزیابی سطح تمرکز بر مشتری157
نمودار4-29: ارزیابی سطح توجه شرکت به مدیریت کیفیت158