پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح)

دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح)


نیمه دوم سده دوم هجرى، شرایط را براى جهت گیرى نهضت هاى انقلابى فراهم آورد. عباسیان که در سال ۱۳۲ / ۷۵۰ توانستند به قدرت برسند موجب تحولات مهمى در جهان اسلام به ویژه در منطقه شرق شدند. پیشتر در همان اوان قدرت گیرى عباسیان قیام هایى رخ نموده بود اما با تبدیل تدریجى خلافت به نوعى امپراتورى، بستر براى شکل گیرى این نهضت ها هموارتر گشت. با رشد تجارت و صنعت در امپراتورى عباسى در اواخر قرن سوم و سرتاسر قرن چهارم هجرى، مسائل اجتماعى از اهمیتى خاص برخوردار شد و نهضت هایى که نماینده بى نظمى و آرمان گرایى اجتماعى بودند، اهمیت بسیارى یافت. نخستین شورش هشدارآمیز، شورش زنج - بردگان سیاه - بود که در نمکزارهاى باتلاقى بین النهرین کار مى کردند و سپس در سال ۲۷۹ / ۸۹۲ نخستین اخبار از قیام قرامطه به گوش رسید. اصطلاح قرامطه به معناى خاص کلمه به گروه هاى متمردى از اعراب و «نبطیان» اطلاق مى شد که پس از جنگ بردگى زنج از سال ۲۶۴ / ۸۷۷ در بین النهرین سفلى براساس نوعى سیستم اشتراکى پا گرفت، این جامعه سرى با تبلیغات شدیدى که راه انداخت پایگاه گسترده اى بین توده هاى مردم، دهقانان و پیشه وران به دست آورد. اما قرامطه در مفهوم عام خود نهضت عظیم اصلاحات اجتماعى بود که عدالت را براساس برابرى دنبال مى کرد. این نهضت تحت نظر خاندان سلسله اسماعیلى که در سال ۲۹۷ / ۹۱۰ خلافت فاطمى ضدعباسى را تشکیل دادند، درآمد و در جهان اسلام از قرن سوم تا ششم هجرى (نهم تا دوازدهم میلادى) تحولات مهمى را سبب شد. پس از روى کار آمدن عباسیان، دیگر فرصتى براى به دست گیرى قدرت براى شیعیان نمانده بود به ویژه اینکه در فاصله سقوط نهایى امویان و قدرت گیرى آل عباس، جعفر بن محمد (ع) - متوفى در ۱۴۸ / ۷۶۵ - ششمین امام شیعى تمام تبلیغات براى رسیدن به قدرت و برقرارى یک حکومت اسلامى که مقام خلیفه و امام (از نظر شیعه) را ترکیب کند، مسکوت گذاشته بود. پس از جعفر بن محمد(ع)، عده اى بر فراز فرزندش موسى الکاظم(ع) گرد آمده و او را به عنوان امام پذیرفتند و عده اى پیرامون اسماعیل فرزند ارشد وى جمع آمدند. پیروان موسى الکاظم(ع) به عنوان شیعیان اثنى عشرى شناخته مى شوند اما افرادى که به دنبال اعلام امامت اسماعیل یا فرزند او محمد بودند، اسماعیلیه نام گرفتند. گروهى که از اسماعیل پس از جعفر بن محمد(ع) تبعیت کردند به دو گروه تقسیم مى شوند: آنهایى که مرگ اسماعیل را در زمان حیات پدرش انکار مى کردند و مى گفتند که او به وسیله خود امام جعفر(ع) مخفى شده است. ایشان تبلیغ مى کردند که اسماعیل امام قائم است و غیبت کرده و روزى رجعت خواهد کرد. این افراد به اسماعیلیان خالص ( الاسماعیلیه الخالصه) معروف شده اند و عده اى که امامت محمد بن اسماعیل را پذیرفته اند، معتقدند که اسماعیل در زمان حیات پدرش به امامت رسید و پس از مرگ وى امامت به پسرش محمد منتقل شد. ایشان را اعتقاد بر این است که امامت غیر از امام حسن و امام حسین، از برادر به برادر به ارث نمى رسد. مجلسى در بحارالانوار که از آثار متاخر است از سه گروه نام مى برد، الف - گروهى که معتقد بودند اسماعیل القائم المنتظر است و مرگ او دروغ است. ب - گروهى که مى گفتند اسماعیل در زمان حیات پدر فوت شد لیکن پسر او محمد به عنوان جانشین او انتخاب شد. اینها قرامطه یا مبارکیه «القرامطه و هم المبارکیه» بودند. نام قرامطه از اسم یک نفر از اهالى سواد به نام قرمطویه و نام مبارکیه از اسم یکى از موالى اسماعیل سرچشمه گرفته است. وى عنوان مى دارد که قرامطه جانشین مبارکیه بودند «و القرامطه اخلف المبارکیه سلفهون». ج - گروهى که اعتقاد داشتند محمد توسط خود امام صادق انتخاب شده است. این سه گروه اسماعیلیه را تشکیل مى دادند. (مجلسى، ج نهم، ص ۱۷۵)
عده اى که براى گسترش مذهب اسماعیلى فعالیت مى کردند به عنوان داعیان اسماعیلى خوانده مى شدند. ایشان به مردم اطمینان مى دادند که مهدى موعود یکى از اخلاف اسماعیل خواهد بود که اینک در خفا به سر مى برد اما به زودى با فتح و پیروزى در عالم ظاهر خواهد شد. اکنون مومنان مى بایست در حال تقیه به سر برند و دوستى و بیعت خود را نسبت به امام موعود از حکمرانان زمان بپوشانند. لیکن در آفریقا امام موعود اسماعیلى از پرده خفا بیرون آمد و نیروى عظیمى را بنیاد نهاد طورى که اخلافش طى کمتر از یک قرن مصر را فتح کردند و قاهره را براى نشان دادن عظمت و شوکت خود بنیاد نهادند. سلسله اسماعیلى مصر به مناسبت آنکه فاطمه زهرا(س) دختر پیغمبر را جده خود مى شمردند، به فاطمى شهرت یافتند. امیدها و آرمان هاى اسماعیلیان پس از اینکه قدرت آنها در سال ۳۵۷ / ۹۶۹ در مصر به پیروزى رسید و سلسله خلفاى فاطمى ایجاد شد، اعتلا یافت. چندى نگذشت که تمام اسماعیلیان حول محور فاطمیان گرد آمدند. آنان در سراسر ایران فاطمیان را ائمه واقعى علوى اعلام کردند که از اعقاب اسماعیل هستند و اظهار داشتند که تمام مسلمین باید از آنها به دلیل اینکه جانشین روحانى پیامبرند، اطاعت کنند. در این زمان کل نهضت اسماعیلیان در قاهره، در دربار فاطمیان متمرکز شده بودند که تحت رهبرى داعى کبیر آنجا قرار داشت. تلاش هایى نیز براى جلب اظهار اطاعت حکام محلى که شیعه بودند، انجام شد



خرید فایل



لینک منبع :دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح)

تینا پخش : دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح) www.tinasoft.ir/.../دژى-در-دامنه-البرز-(مرورى-بر-جنبش-حسن-صباح)‎Cachedحسن توجه خود را معطوف قلعه الموت در رودبار که در دامنه کوه هاى البرز در شمال قزوین واقع شده، ساخت و آنجا را دژى مناسب براى شروع جنبش قرار داد. حسن صباح پس از سال ۴۸۵ ... دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح) - راسخون rasekhoon.net/.../دژى%20در%20دامنه%20البرز%20(مرورى%20بر%20جنبش%20...‎Cachedنیمه دوم سده دوم هجرى، شرایط را براى جهت گیرى نهضت هاى انقلابى فراهم آورد. عباسیان که در سال ۱۳۲ / ۷۵۰ توانستند به قدرت برسند موجب تحولات مهمى در جهان اسلام به ویژه ... دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح) - همکاری در فروش فایل mastanehoinline.marketfile.ir/product-41820-دژى-در-دامنه-البرز-(مرورى-بر-جنبش-حسن-صباح).aspx‎Cachedدژی در دامنه البرز حسن صباح عباسیان دژى در دامنه البرز مرورى بر جنبش حسن صباح پروژه پایان نامه تحقیق مقاله پژوهش دانلود پروژه دانلود پایان نامه دانلود تحقیق دانلود ... تحقیق در مورد دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح) - پروژه ... foghelisans.blogsky.com/1395/08/24/post-1226/‎Cached14 نوامبر 2016 ... دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح). نیمه دوم سده دوم هجرى، شرایط را براى جهت گیرى نهضت هاى انقلابى فراهم آورد. عباسیان که در سال ۱۳۲ ... دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح) - فروشگاه فایل fileshops.blogsky.com/1395/09/01/post-1062/‎Cached21 نوامبر 2016 ... دسته بندی : تاریخ فرمت فایل: doc حجم فایل: (در قسمت پایین صفحه درج شده) تعداد صفحات فایل: 11 قسمتی از محتوای متن Word دژى در دامنه البرز ... دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح) library.tebyan.net/.../دژى-در-دامنه-البرز-(مرورى-بر-جنبش-حسن-صباح)‎Cachedدژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح). [منبع الکترونیکی]. افزودن به کتابخانه شخصی ... حسن صباح ، - 518ق.(توصیفگر) · کبیری، امیرحسین( سرشناسه). اسماعیلیه نیوز - دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح) esmailis.mihanblog.com/post/348‎Cached17 سپتامبر 2015 ... دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح). امیرحسین کبیرى. نیمه دوم سده دوم هجرى، شرایط را براى جهت گیرى نهضت هاى انقلابى فراهم آورد. دانلود دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح) bartarin.filenab.com/card.aspx?productid=52820‎Cachedتکمیل فرم خرید. نام فایل. دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح). قیمت, 2,000 تومان. نام, *. نام خانوادگی, *. ایمیل, * نامعتبر. موبایل, *. دانلود > دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح) - دانلود برتردانلود برتر irbartar.ir/دژى-در-دامنه-البرز-مرورى-بر-جنبش-حسن-صب/‎Cachedدسته بندی : تاریخ فرمت فایل: doc حجم فایل: (در قسمت پایین صفحه درج شده) تعداد صفحات فایل: 11 قسمتی از محتوای متن Word دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش ... دژى در دامنه البرز (مرورى بر جنبش حسن صباح) - فراتک‌ سل farataksell.ir/دژى-در-دامنه-البرز-مرورى-بر-جنبش-حسن-صب/‎Cachedدسته بندی : تاریخ فرمت فایل:   doc  حجم فایل:  ( در قسمت پایین صفحه درج شده) تعداد صفحات فایل:  11     ...