پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فرمان خودرو
پروژه کارآفرینی کارگاه تولید فرمان خودرو در 58 صفحه ورد قابل ویرایش
خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید فرمان خودرو پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .
مقدمه :
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایه گذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید قطعات و اجزاء فرمان خودرو میباشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .
نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید فرمان
محل اجرا :
مشخصات متقاضیان :
نام | نام خانوادگی | مدرک تحصیلی | تلفن |
|
|
|
|
وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 24 نفر میباشد
فهرست مطالب:
خلاصه طرح :............................................................................................................................................................. 5
فصل اول..................................................................................................................................................................... 6
کلیات.......................................................................................................................................................................... 6
مقدمه :........................................................................................................................................................................ 7
نام کامل طرح و محل اجرای آن :.............................................................................................................................. 7
محل اجرا :.................................................................................................................................................................. 7
مشخصات متقاضیان :................................................................................................................................................. 8
دلایل انتخاب طرح :................................................................................................................................................... 8
وضعیت و میزان اشتغالزایی :..................................................................................................................................... 8
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :................................................................................................................................. 9
معرفی محصول :......................................................................................................................................................... 9
کد ISIC :............................................................................................................................................................... 11
شماره تعرفه گمرکی................................................................................................................................................. 11
شرایط واردات محصول........................................................................................................................................... 12
توضیح:..................................................................................................................................................................... 12
بازار OEM............................................................................................................................................................. 12
بازار OES............................................................................................................................................................... 12
بازار AM................................................................................................................................................................. 13
بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول..................................................................................................... 13
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول...................................................... 14
بررسی قیمتهای داخلی............................................................................................................................................ 14
مروری بر قیمتهای جهانی قطعات.......................................................................................................................... 16
معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات.............................................................................................................. 16
بازار OEM :........................................................................................................................................................... 17
بازار OES :.............................................................................................................................................................. 17
بازار AM :............................................................................................................................................................... 18
بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول............................................................ 18
کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول............................................................................................ 18
در جدول زیر فهرست چند کشور عمده تولید کننده خودرو و میزان تولید آنها )به عنوان صنایع مصرف کننده قطعات مورد مطالعه( آورده شده است.................................................................................................................................................................................. 19
معرفی شرایط صادرات............................................................................................................................................ 20
وضعیت عرضه و تقاضا............................................................................................................................................ 21
بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون................................................................... 21
بررسی ظرفیت های بهره برداری............................................................................................................................ 21
همچنین علاوه بر واحدهای فوق ، واحدهایی نیز درحال تولید میل موج گیر فرمان می باشند که فهرست آنها در جدول زیر آمده است . 22
بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قطعات فرمان در کشور............................................................................. 22
بررسی روند تولید واقعی قطعات فرمان در کشور.................................................................................................. 23
در نمودار زیر روند تولید واقعی نشان داده شده است........................................................................................... 24
بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال................................................................................................... 25
فرایند تولید قطعات فرمان به صورت زیر است:.................................................................................................... 25
نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی( در واحدهای تولیدی فعال.......................................... 26
نام کشورها و شرکتهای سازنده ماشینآلات مورد استفاده در تولید محصول.......................................................... 26
بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرحهای توسعه در دست اجرا....................................................................... 26
پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور........................................................................................................................ 27
الف( پیشبینی تولید داخل واحدهای فعال............................................................................................................... 27
ب( پیشبینی تولید داخل واحدهای در حال ایجاد.................................................................................................. 28
با توجه به جدول بالا ، ظرفیت طرحهای در حال ایجاد که در آینده به ظرفیت نصب شده کشور اضافه خواهد شد، به صورت زیر قابل پیشبینی است:.................................................................................................................................................................................. 28
بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول سال....................................................................... 29
جمع بندی عرضه..................................................................................................................................................... 29
در جدول زیر جمع بندی عرضه قطعات فرمان خودرو آمده است ...................................................................... 29
بررسی روند مصرف از آغاز برنامه سوم تاکنون..................................................................................................... 29
الف ( برآورد مصرف در خودرو سازان................................................................................................................... 30
مجموعه خودروهای تولید داخل کشورمان را میتوان از نگاه مصرف قطعات تولید داخل در ساخت آنها، به دو گروه عمده تقسیم بندی کرد : 30
جمع بندی میزان مصرف داخل قطعات فرمان خودرو.......................................................................................... 33
با استفاده از جدول شماره 16 و 17 جمعبندی مصرف قطعات فرمان انجام گردیده است................................ 33
نمودار زیر روند مصرف در سالهای گذشته را نشان داده است ............................................................................ 33
بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه سوم تا سال 1385............................................................................ 33
بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم............................................................... 34
برآورد میزان تقاضای داخل در آینده...................................................................................................................... 34
برآورد قابلیت صادرات در آینده............................................................................................................................. 35
برآورد تقاضای کل.................................................................................................................................................... 35
جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید از نگاه توجیه پذیری بازار 36
مجوز های قانونی :................................................................................................................................................... 36
مراحل صدور جواز تاسیس :................................................................................................................................... 36
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس......................................... 37
1- اشخاص حقیقی............................................................................................................................................... 37
2- اشخاص حقوقی.............................................................................................................................................. 37
مدارک مورد نیاز:..................................................................................................................................................... 37
اصلاحیه جواز تاسیس :........................................................................................................................................... 38
تعریف:...................................................................................................................................................................... 39
صدور پروانه بهره برداری :..................................................................................................................................... 39
مراحل صدور توسعه طرح :..................................................................................................................................... 39
فصل دوم.................................................................................................................................................................. 41
روش انجام کار......................................................................................................................................................... 41
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :........................................................................................... 42
نیروی انسانی مورد نیاز :......................................................................................................................................... 42
بررسی اجمالی تکنولوژی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها.................................... 43
نگاهی به روش تولید قطعات فرمان........................................................................................................................ 43
فرایند تولید قطعات فرمان به صورت زیر است:.................................................................................................... 43
شرحی بر فعالیتهای مختلف فرایند تولید................................................................................................................ 43
ماشینکاری................................................................................................................................................................ 43
عملیات حرارتی....................................................................................................................................................... 43
عملیات تکمیلی ماشینکاری..................................................................................................................................... 44
رنگ و عملیات فینیشینگ........................................................................................................................................ 44
فورج سرد................................................................................................................................................................. 44
مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان............................................................................... 44
تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژیهای مرسوم در تولید محصول......................................................................... 45
با توجه بر شرح تکنولوژی، نقاط قوت و ضعف آن در جدول زیر جمعبندی شده است:.................................... 45
وضعیت حمایتهای اقتصادی و بازرگانی.................................................................................................................. 45
حمایتهای تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی..................................................................................... 45
حمایت های مالی..................................................................................................................................................... 46
پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................................................................................................ 46
انتخاب محل اجرای یک طرح تولیدی عموما بًراساس معیارهای زیر صورت میگیرد:......................................... 46
بازارهای فروش محصول......................................................................................................................................... 47
الف( بازار خودروسازان.......................................................................................................................................... 47
بازار خدمات پس از فروش خودرو........................................................................................................................ 47
بازار تأمین مواد اولیه................................................................................................................................................ 49
احتیاجات و نیازمندیهای دیگر طرح....................................................................................................................... 49
امکانات زیر بنایی مورد نیاز.................................................................................................................................... 49
حمایت های خاص دولتی........................................................................................................................................ 49
با جمعبندی مطالعات مکانیابی، محل اجرای مناسب اجرای طرح در جدول زیر آمده است.............................. 50
فصل سوم................................................................................................................................................................. 51
امور مالی طرح......................................................................................................................................................... 51
سرمایه گذاری ثابت طرح :...................................................................................................................................... 52
خرید دفتر کار :........................................................................................................................................................ 52
هزینه زمین :............................................................................................................................................................. 52
هزینه محوطه سازی :............................................................................................................................................... 53
هزینه ساختمان سازی :........................................................................................................................................... 53
هزینه تاسیسات و تجهیزات عمومی :...................................................................................................................... 53
هزینه ماشین آلات و تجهیزات :.............................................................................................................................. 54
هزینه سرمایه گذاری ثابت :..................................................................................................................................... 55
فصل چهارم.............................................................................................................................................................. 56
جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................. 56
نتایج حاصله از اجرای طرح :.................................................................................................................................. 57