مباحث پیشرفته در شبکه های کامپیوتری: بررسی و شناخت شبکه TMN
فهرست:
فصل اول
کلیات مدیریت شبکه
اصول TMN
تصویر کلی از TMN
1) سخت افزار TMN
2) نرم افزار TMN
3) کاربردهای مورد استفاده
4) محیطهای عملکرد
وظایف مدیریتی TMN
1) مدیریت عملکرد
2) مدیریت خطا
3) مدیریت پیکربندی
4) مدیریت حسابداری
5) مدیریت امنیتی
فصل دوم
ساختار وظیفه ای TMN
بلوکهای وظیفه ای TMN
1) بلوک وظیفه ای OS
2) بلوک NEF
3) بلوک WSF
4) بلوک MF
5) بلوک QAF
فصل سوم
ساختمان فیزیکی TMN
بلوکهای فیزیکی TMN
1)بلوک OS
2) بلوک NE
3) بلوک MD
4) بلوک Q
5) بلوک WS
6) بلوک DCN
فصل چهارم
ایده اینترفیس با قابلیت عمل داخلی
اینترفیسهای استاندارد TMN
1) اینترفیس Q
2) اینترفیس F
3) اینترفیس X
فصل پنجم
لایه های کاربردی TMN
1) لایه های عملیاتی TMN
2) لایه کاربردی
3) لایه معرفی
4) لایه اجلاس
5) لایه حمل
6) لایه شبکه
7) لایه لینک دیتا
8) لایه فیزیکی
فصل ششم
ساختمان اطلاعاتی TMN و مدیریت شبکه در مخابرات
1) مدل اطلاعات مدیریتی
2) مبادله اطلاعات مدیریتی
3) مدیریت شبکه در سیستمهای انتقال TMN
4) مدیریت شبکه در سیستمهای سوئیچ TMN
فصل اول : کلیات مدیریت شبکه
همانطور که میدانیم مدیریت شبکه در حمایت از طراحی و نصب ، بهره برداری و نگهداری نقش مهم و بسزایی را دارد و با توجه به این نکات میتواند یک هماهنگ کننده در مسائل مختلف سوئیچ و انتقال چه از نظر ارتباط سیستمهای جدید مانند SDH با PDH و ATM با سوئیچهای در حال کار باشد. ضمنا" با ایجاد یک شبکه کامپیوتری متمرکز بر اساس مفاهیم TMN می توان مواردی چون حمایت از مدیریت خرابیها و بررسی عملکرد مراکز( FAULT & PERFORMANCE ) در جهت رفع کمبودهای موارد زیر را مورد بررسی قرار داد.
1) بدست آوردن یک آمار گرافیکی از ترافیک کانالها و مسیرها به منظور توسعه
2) بدست آوردن یک آمار از آلارمها ، زمان قطعی کانالها و رفع خرابیها جهت ارزیابی عملکرد پرسنل
3) رفع کمبود پرسنل کارآزموده در مراکز مخابراتی و تسریع در رفع آلارمهای موجود
4) امکان استفاده از تستهای اتوماتیک روی کانالها
5) تهیه’ گزارشات کامل از چگونگی کار کانالها جهت خطوط دور
6) مدیریت روی شبکه سیگنالینگ شماره 7
7) چگونگی دریافت و بدست آوردن آمار از اخبار BER جهت تطبیق تجهیزات
8) دریافت خرابیها در طول شبانه روز و دسته بندی کردن آنها جهت آمار قطعی و خرابی کانالهای موجود
و دهها مورد دیگر
همچنین میتوان در این بخش محاسبات حق المکالمه (ACCOUNTING) در زمینه جمع آوری اطلاعات مربوط به مکالمات از مراکز و پردازش اطلاعات و در آخر تهیه صورت حسابها را مورد بررسی قرار داد .
در بخش انتقال میتوان گفت مدیریت شبکه واسطه ای بین شبکه های انتقال PDH و کنترل وضعیت تجهیزات در این سیستم با تجهیزات SDH میباشد.
لذا مدیریت شبکه تمامی کارهای دستی که توسط کارشناسان برروی تجهیزات انجام میشود را میتواند بصورت مکانیزه کنترل نماید و در طراحی و نگهداری یک عامل مهم و ضروری میباشد.
اصول TMN:
ساختار مدیریت شبکه عبارتست از کلیه قراردادها و قوانین که هر بخش آن جهت تامین بسیاری از درخواستهای تبادل اطلاعات میباشد ، که این دستورات خود به تنهایی دارای عملکردهای طبقه بندی شده میباشد و میتوان از هر کدام برای سرویسهای متنوع شبکه اجرایی استفاده نمود .
کلا" اگر یک شبکه را بصورت Managed object (MO ) در نظر بگیریم ، این MO دارای بخشهای عملیاتی نودهای شبکه خواهد بود که مورد کنترل و مدیریت قرار میگیرد و در آن پارامترهای زیر قابل بررسی خواهد بود.
نوع عملیات و حالتی که میتوان روی آن مدیریت را اعمال نمود.
خواص ظاهری و تشکیلاتی آن .
اطلاعات و نشانه هایی که میتواند از خود ارائه دهد .
پاسخ و جوابی که در رابطه با حالت عملیات مدیریت میتواند از خود بروز دهد .
Managed object با 4 ویژگی شناخته میشود:
1) attribute
2) notification
3) operation
4) relation
attribute ویژگی را مشخص میکند . notification اطلاع رسانی را انجام میدهد . operation مسئول عملیات و relation مسئول رفتشا میباشد .
بخشهای دیگری نیز در TMN بصورت زیر وجود دارد:
MANAGER : در این بخش عملیات مدیریتی را میتوان بصورت نوشته در آورد و در پاسخ آن notification را دریافت نمود .
AGENT : پردازش پروسه کاربردی میباشد که Managed object مربوطه را مدیریت میکند . خصوصیات Agent وابسته به نیازی است که از طرف Manager ارسال میشود .
کلیه اطلاعات مابین یک Manager و Agent در قالب پروتکلهای Object Oriented از قبیل CMIP در شبکه اعمال میگردد .
تصویر کلی از TMN :
سخت افزار TMN
1) کامپیوترها
2) ترمینالها
3) سیستمهای مخابراتی
4) اینترفیسهای مدیریت
نرم افزار TMN
1) کاربردهای مدیریت
2) اطلاعات پایه ای مدیریت
3) مدیریت انتقال
کاربردهای مورد استفاده
1) شبکه های عمومی و خصوصی
2) سیستمهای دیجیتال و آنالوگ
3) مراکز تلفنی آنالوگ و دیجیتال
محیطهای عملکرد
1) مدیریت عملکرد
2) مدیریت خطا
3) مدیریت پیکربندی
4) مدیریت امنیتی
5) مدیریت حسابرسی