جنسیت و زیبایی شناسی
این رساله شامل ترجمة فصولی از کتاب «جنسیت و زیبایی شناسی» به تألیف کارولین کورس مایر، استاد فلسفه در دانشگاه ایالتی نیویورک و مقدمة مترجم (شیرین شفائی) میباشد.
هر فصل از کتاب به بحث در مورد موضوعات و متفکران مهم در حوزه هنر میپردازد و نقش و تاثیر جنسیت در درک ما از مفاهیمی چون خلاقیت، نبوغ و کیفیات زیبایی شناسانه را بررسی می کند. نظریههای مربوط به فیلسوفان تأثیرگذاری همچون افلاطون، کانت و هیوم به قصد نشان دادن تأثیر تفکر ایشان بر تحول ایده های فلسفی جنسیتی، مورد ملاحظه قرار می گیرند. نظریه های معاصر با توجه به ارتباطی که با فعالیت های هنری فمینیستی دارند، ذکر شده اند. در پایان هر فصل، خلاصهای از محتویات آن فصل ارائه شده است و این کتاب شامل 12 تصویر می باشد.
مقدمة مترجم نیز شامل خلاصه ای از مفاد کتاب، تاریخچة مختصری از فمینیسم و تاریخ هنر از منظر فمینیسم می شود.
فهرست مطالب:
چکیده .............................................................................................................. 1
مقدمه................................................................................................................ 2
چکیده و ساختار مطالب........................................................................... 2
فمینیسم ................................................................................................. 13
تاریخ هنر از منظر فمینیسم....................................................................... 17
1- هنرمندان و هنر: مختصری از تاریخ مفاهیم...................................................... 23
مبانی مفهومی......................................................................................... 25
ایدة هنرمند: اسلاف باستانی..................................................................... 31
میمیس: توهم و واقعیت........................................................................... 35
بحث از موزها در باب خلاقیت................................................................ 38
هنرورزی: افراد و گروهها....................................................................... 44
هنرهای زیبا و تصور مدرن از هنرمند...................................................... 48
نبوغ....................................................................................................... 54
نظریههای بیانگری در هنر........................................................................ 58
خلاصه..................................................................................................... 62
2- لذات زیبایی شناسانه...................................................................................... 67
زیبایی شناسی.......................................................................................... 67
ذوق و زیبایی......................................................................................... 73
آراء برک در باب زیبایی........................................................................ 76
آراء کانت در باب احکام ذوقی.............................................................. 80
ذوق چه کسی؟..................................................................................... 84
نظریههای مربوط به نگرش زیبایی شناسانه................................................... 88
نقدهای فمینیستی در مورد درک زیبایی شناسانه.......................................... 92
خلاصه..................................................................................................... 103
3- آماتورها و حرفهایها..................................................................................... 106
آموزش و پرورش: چه کسی میآموزد؟.................................................... 106
موسیقی................................................................................................. 110
اجرا
سرایش
نبوغ و فردیت
ادبیات................................................................................................... 123
نوشتن و فروختن
دگربار فردیت
نقاشی.................................................................................................... 131
دیدن
پرسپکتیو خطی
بازنگری گذشته..................................................................................... 142
خلاصه.................................................................................................. 144
4- جنسیت عمیق: ذوق و خوراک........................................................................ 147
حواس پنجگانه...................................................................................... 149
لذات محسوس و زیبایی شناسی.............................................................. 155 ذهنیت و عینیت 161
دفاعی از ذائقه....................................................................................... 166
خوراک و / در/ به عنوان هنر................................................................ 171
آیا پخت و پز یک صورت هنری است؟
خوراک در هنر
خوراک به عنوان رسانه هنری
خلاصه................................................................................................. 178
5- چیست هنر؟ (هنر چیست؟)............................................................................ 181
تعاریف و زمینههایشان........................................................................... 190
هنر و ضد هنر....................................................................................... 196
نظریة نهادی........................................................................................... 199
هنر به عنوان یک آیینه: آرتور دانتو........................................................ 201
آثار فمینیستی و مفاهیم متغیر هنری........................................................ 204
رسانه و پیام
بدن هنرمندان
خلاصه.................................................................................................. 222
6- لذات دشوار : والایی و اشمئزاز...................................................................... 225
ملاحظة مجدد ذهن و جسم...................................................................... 228
بار دگر والایی...................................................................................... 231
لوسی ایریگاری: ذهنیت جنسیت مدار...................................................... 243
اشمئزاز به عنوان یک واکنش زیبایی شناسانه........................................... 250
اشمئزاز و فروافتادگی: جولیا کریستوا...................................................... 255
اشمئزاز: مضمون و ایهام......................................................................... 260
خلاصه.................................................................................................. 262
یادداشتها.......................................................................................................... 265
فهرست تصاویر................................................................................................... 285
واژه نامه............................................................................................................. 286
نمایه.................................................................................................................. 291
منابع و مأخذ مقدمه............................................................................................ 295
Abstract........................................................................................................ 296
فهرست تصاویر
تصویر شمارة 1: آگوست رودن، بت جاویدان، 1905 م.
تصویر شمارة 2: حرف Q به شکل مزین، به امضای کلاریشیا.
مزامیر ( کتاب سرودهای مذهبی) آلمانی مربوط به آگزبرگ (Augsberg) اواخر قرن دوازدهم (میلادی)
تصویر شمارة 3: جودیت لیستر، نوازندة عاشقانهخوان (Sernade)، 1629.
تصویر شمارة 4: ویلیام هوگارث، «خط جذاب»، 1753.
تصویر شمارة 5: ژان ـ لئون ژروم، بازار بردة رومی، 1884م.
تصویر شمارة 6: آرتمیزیا گنتیلشی، سوزانا و مرشدان کلیسا، 1610.
تصویر شمارة 7: یوهان زفانی، دانشگاهیان دانشگاه سلطنتی، 2-1771.
تصویر شمارة 8: پل گوگن، دوزن اهل جزیرة تاهیتی.
تصویر شمارة 9: یانا استرباک، بیهودگی: لباسی از گوشت برای یک آدم رنگ و روس رفتة لاغر مردنی، 1987.
تصویر شمارة 10: نانسی اسپرو، پیکرههای مصری در حال آکروبات و رقص، 1991/1978-1976.
تصویر شمارة 11: آنامندیتا، اثر انجام شده در محیط، 1991/1978-1976.
تصویر شمارة 12: سیندی شرمان، بدون عنوان شمارة 224، 1990.