پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

سبک هنری اکسپرسیونیسم

سبک هنری اکسپرسیونیسم

اکسپرسیونیسم انتزاعی یا Action Painting که با نام جکسون پولاک ( Pollock )گره خورده است در ایالات متحده در برابر مکاتب بزرگ نقاشان مدرن اروپایی، توانست چشمهای بسیاری را به خود معطوف کند. این جنبش فراگیر که بزودی دامنه خود را تا دیگر کشورهای جهان نیز گسترش داد، به دنبال خودو چون بسیاری از پدیده های هنری قرن بیستم مبانی تئوریک و نظری خود را نیز متولد کرد. هارولد روزنبرگ که از نظریه پردازان برجسته در هنرهای تجسمی محسوب می شود، بخشی از مباحث و مقولات مرتبط با این مکتب آمریکایی را در مجموعه مقالات خود به بحث کشاند که در زیر بخش اول آن را می خوانید.

نقاشی تجربی آمریکا در سالهای ۱۹۳۹ ـ ۱۹۳۰ اساساً با انتزاع هندسی سروکار داشت. بیشتر نقاشان و پیکرتراشان اروپایی که در دهه های چهارم و پنجم به امریکا رفتند از پیشتازان کوبیسم یا انتزاع هندسی بودند. موندریان که بدون تردید مهمترین شخصیت در جمع هنرمندان پناهنده به امریکا بود اسوه یی بود برای تمام کسانی که از گروه هنرمندان انتزاعی امریکا پیروی می کردند. با وجود ظهور این پیشوای انتزاع هندسی، نقطه اوج نخستین موج هنر انتزاعی امریکا، با شگفتی، انقلاب در اکسپرسیونیسم انتزاعی با سوررئالیسم، مخصوصاً سوررئالیسم پویای «میرو، ماسون، ماتا» است؛ لیکن در ردیابی آن باید آثار کاندینسکی،سوتین و حتی سبک متأخر پیکاسو را مورد توجه قرار دهیم. پیشگامان امریکایی نظیر گورکی،وبر و داو پی بردند که اینان در کدام عرصه مستقیماً نفوذ نکرده اند. اکسپرسیونیسم انتزاعی از نخستین روزهای پیدایش در ۱۹۴۲ تا شناسایی رسمی اش در ۱۹۵۱ در «موزه هنرهای نوین» با نام «نقاشی و پیکرتراشی انتزاعی آمریکا» به نیرومندترین جنبش اصیل در تاریخ هنر آمریکا تبدیل شد. در این دوره نقاشان و پیکرتراشان از شرکت و دخالت خویش در پدیده های جنجال برانگیز آگاه بودند چند منتقد مخصوصاً کلمنت گرینبرگ به دفاع از جنبش نوین برخاست.

اکسپرسیونیسم انتزاعی بیش از آنکه یک سبک باشد یک اندیشه بود (اکسپرسیونیستهای انتزاعی، افراد گوناگونی بودند که جز مخالفت هیچ وجه مشترکی نداشتند. آنچه در بین پیشروان امریکایی مشترک بود فقط در آنچه بطور منفرد انجام می دادند محقق شد.) جوهر اکسپرسیونیسم انتزاعی، اثبات خودانگیخته وجود فرد است. بنابراین تلاش برای نتیجه گیری جامع درباره این جنبش به عنوان یک سبک، پیگیری هدفی دست نایافتنی است. تاریخ اکسپرسیونیسم انتزاعی در ایالات متحده و دیگرکشورهای جهان نوشته نشده است و مسائل گنگ و اختلاف نظر درباره منشأ این جنبش هنوز حل نشده است.

گرچه دامنه اکسپرسیونیسم انتزاعی امریکایی به اندازه هنرمندان پیروش متنوع است اما به دو گرایش اصلی به معنای محدود این واژه می توان اشاره کرد. گرایش نخست، فعالیت نقاشان قلمکاری است که به طرق گوناگون با حرکت یا عمل قلم و بافت رنگ در زمینه تابلو سروکار دارند وگرایش دوم فعالیت نقاشان میدان رنگ است که به بیان علامت یا تصویری انتزاعی در قالب یک شکل یا سطح بزرگ و یکپارچه رنگی توجه دارند. بنابراین توضیح در حوزه نقاشان عمل، پولاک، دکونینگ، تورکف و کلاین از این گروه اند و از نقاشانی که به آفریدن میدانهای رنگی بزرگ یا تصویرهای انتزاعی گرایش داشتند، روتکو،نیومن، پولاک، مادرول و گوتلیب جای می گیرند. در نخستین سالهای دهه ششم، توجه عمومی بر نقاشان عمل معطوف بود و بیشتر نقاشان نسل دوم جذب دکونینگ یا پولاک شدند. در عین حال برخی از نقاشان جوان (چه از لحاظ شهرت و چه از لحاظ سن) جذب آزمایشگریهای روتکو استیل و مادرول در عرصه رنگ شدند. این کیفیت به پیدایش گونه یی نقاشی سرشار از تجلیات فردی یعنی اکسپرسیونیسم انتزاعی انجامید که بطور کلی شامل گشادگی یا بزرگی ساختمان، گنگی ضربه قلم و انتزاع رنگی و مانند اینها است. رشد این جنبش چنان تدریجی بود که شناسایی آن را به عنوان گرایشی مهم تا دهه هفتاد به تأخیر انداخت. جنبشی که دیرتر پا به میدان نقاشی و پیکرتراشی نهاد ولی تأثیر اولیه بسیار نیرومندی داشت.

فهرست مطالب:

مقدمه ....................................................................................................................................................... 1

فصل اول : ( سبک هنری اکسپرسیونیسم (Expressionism ) )

پیشینه....................................................................................................................................................... 4

اکسپرسیونیسم Expressionism) )........................................................................................ 5

موضوع و مضمون آثار اکسپرسیونیستی Expressionisti) ) :.......................................... 6

عقاید اکسپرسیونیست ها Expressionistha) ):................................................................ 6

قالبهای ادبی و هنری:......................................................................................................................... 7

اکپرسیونیسم در آلمان ....................................................................................................................... 8

گراوورهای اکسپرسیونیستی ........................................................................................................ 11

فصل دوم : هنرمندان سبک اکسپرسیونیسم Expressionism) )

ونسان ویلِم ون گوگ .......................................................................................................................... 14

ادوارد مونک............................................................................................................................................ 17

جیمز انسور............................................................................................................................................ 22

ژرژ رئو...................................................................................................................................................... 27

امیل نولده............................................................................................................................................... 31

گروه «پل».............................................................................................................................................. 34

ارنست لودویک کیرشنر....................................................................................................................... 36

اریش هگل.............................................................................................................................................. 38

اوتومولر.................................................................................................................................................... 38

ماکس پکشتاین..................................................................................................................................... 39

کارل اشمیت- روت لوف.................................................................................................................... 39

گروه سوار آبی....................................................................................................................................... 40

واسیلی کاندینسکی.............................................................................................................................. 40

فرانتس مارک......................................................................................................................................... 47

اگوست ماکه........................................................................................................................................... 50

الکسی فن یاولنسکی........................................................................................................................... 51

فصل سوم : سبک اکپرسیونیسم انتزاعی( ( Abstract Expressionism

پیشینه..................................................................................................................................................... 54

اکپرسیونیسم انتزاعی Abstract Expressionism.............................................. 55

هنرمندان ............................................................................................................................................... 56

ویژگی ها................................................................................................................................................. 57

نقاشان معاصر امریکایی و گریز از فلسفه ...................................................................................... 58

تداخل در بوم......................................................................................................................................... 62

مکاشفه..................................................................................................................................................... 65

نتیجه گیری .......................................................................................................................................... 67

فهرست منابع و مآخذ.......................................................................................................................... 69

فهرست اینترنتی................................................................................................................................... 70

فهرست تصاویر

تصویر صفحه

تصویر 1- 1....................................................................................................................................................... 7

تصویر 2- 1..................................................................................................................................................... 14

تصویر2- 2....................................................................................................................................................... 15

تصویر 2-3....................................................................................................................................................... 16

تصویر 2- 4..................................................................................................................................................... 17

تصویر 2- 5..................................................................................................................................................... 21

تصویر 2- 6..................................................................................................................................................... 45

تصویر 2- 7..................................................................................................................................................... 45

تصویر 2- 8..................................................................................................................................................... 46

تصویر 2- 9..................................................................................................................................................... 46

تصویر 3- 1..................................................................................................................................................... 56

تصویر 3- 2..................................................................................................................................................... 56

تصویر 3- 3..................................................................................................................................................... 58

تصویر 3- 4..................................................................................................................................................... 60

تصویر 3- 5..................................................................................................................................................... 61

تصویر 3- 6...................................................................................................................................................... 61



خرید فایل



لینک منبع :سبک هنری اکسپرسیونیسم

اکسپرسیونیسم - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/اکسپرسیونیسم‎Cachedونسان ویلِم ون گوگ (۱۸۵۳–۱۸۹) نقاش معروف این سبک، زاده هلند بود. ... ونگوگ جوانی خود را به عنوان دلال هنری، معلم و واعظ هنری گذراند. ‎۱ هنرمندان این سبک - ‎۲ پیکره سازی - ‎۳ اکسپرسیونیسم در سینما و عکاسیمعرفی سبک اکسپرسیونیسم - آسمونی www.asemooni.com/art/painting/introduction-of-expressionism-style‎Cached Similarاکسپرسیونیسم یا هیجان‌نمایی (Expressionism) نام یک مکتب هنری است. اکسپرسیونیسم شیوه‌ای نوین از بیان تجسمی است که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود ... Images for سبک هنری اکسپرسیونیسم سبک هنری اکسپرسیونیسم چیست؟ - علم را با لذت بیاموزید 020 020.ir/فرهنگ-و-هنر/سبک-هنری-اکسپرسیونیسم-چیست؟‎Cached Similarتعریف جنبش اکسپرسیونیسم ، زمان آن ، نمونه هایی از نقاشی های این سبک ، معروف ترین نقاشانی که به این سبک نقاشی می کردند و حقایقی خواندنی درباره جنبش و ... گالری نقاشی - اکسپرسیونیسم ghgaleri.blogfa.com/post-22.aspx‎Cached Similarاما اکسپرسیونیسم به عنوان توصیفی سبک پردازانه از هنر مدرن ، معمولاً برای توصیف جنبش های هنری مشخصی در آلمان بین سال های 1905 تا دهه ی 1920 اطلاق می شود و به ... سبک اکسپرسیونیسم - طراحی و نقاشی heydarnia.persianblog.ir/tag/سبک_اکسپرسیونیسم‎Cached Similarاما اکسپرسیونیسم به عنوان توصیفی سبک پردازانه از هنر مدرن ، معمولاً برای توصیف جنبش های هنری مشخصی در آلمان بین سال های 1905 تا دهه ی 1920 اطلاق می شود و به ... سبک‌شناسی: اکسپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم انتزاعی و ... 1001boom.com/8115/سبک‌شناسی-اکسپرسیونیسم/‎Cached16 نوامبر 2015 ... اکسپرسیونیسم وجهی کاملا شخصی‌ از هنر است که در آن هنرمند می‌کوشد احساسات و ... در آنچه در سبک اکسپرسیونیسم (Expressionism) از اهمیت ویژه‌ای ... آشنایی با مکتب اکسپرسیونیسم - همشهری www.hamshahrionline.ir/details/129355‎Cached Similar2 مارس 2011 ... واژه اکسپرسیونیسم برای اولین بار در تعریف برخی از نقاشی‌های "اگوست اروه" به کار رفته است. این مکتب، جنبشی در هنر و ادبیات بود که در بین ... دیروز,امروز,فردای نقاشی - آشنایی با سبک اکسپرسیونیسم در نقاشی dehkadenaghashi.blogfa.com/post/2‎Cached Similarسبک اکسپرسیونیسم. شاید بتوان گفت، اکسپرسیونیسم بر ضد دو سبک رئالیسم وامپرسیونیسم است. در دو سبک یاد شده، نقاش واقعیت هایی که می بیند را نقاشی ... معرفی سبک‌های نقاشی (سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی 1) www.kanoon.ir/.../معرفی-سبک‌های-نقاشی-سبک-اکسپرسیونیسم-انتزاعی-1‎Cached17 ژوئن 2014 ... معرفی سبک‌های نقاشی (قسمت هشتم). (سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی 1). این اصطلاح که در حدود سال 1950 رواج یافت ، توصیف گر جنبشی در هنر ...