نقش سرمایه های فکری در تسهیل مدیریت دانش در سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش سرمایه های فکری در تسهیل مدیریت دانش در سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان می باشد.جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان 280 نفر می باشند که روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ای می باشد.برای برآورد حجم نمونه از جدول کرجسی-مورگان استفاده گردید که برای جامعه آماری 280 نفر 152 نفر قید گردیده است. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته 24 سئوال 5 گزینه ای طیف لیکرت می باشد که روایی آن از نوع محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 83/0 برآورد گردید.جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t تک نمونه استفاده شد که یافته ها حاکی از آن بود که سرمایه فکری و سرمایه سازمانی و سرمایه انسانی در تسهیل مدیریت دانش در سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان در حد نسبتاً زیادی نقش داشته است.
کلمات کلیدی: سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه سازمانی، مدیریت دانش، سازمان فنی و حرفه ای.
فهرست مطالب
فصل اول.. 1
1-1-مقدمه. 2
1-2-تعریف موضوع (بیان مسئله) 4
1-3-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: 6
1-4-اهداف تحقیق.. 7
1-4-1- اهداف اصلی.. 7
1-4-2- اهداف فرعی پژوهش: 7
1-5-سوالات تحقیق.. 7
1-6-قلمرو تحقیق.. 8
1-6-1-قلمرو موضوعی تحقیق: 8
1-6-2-قلمرو زمانی تحقیق: 8
1-6-3-قلمرو مکانی: 8
1-7-جامعه آماری و روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه. 8
1-8-ابزارهای گردآوری داده ها 8
1-9-تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح سرمایه فکری.. 9
1-9-1-تعریف نظری: 9
1-9-2- تعریف عملیاتی: 9
فصل دوم. 10
مقدمه. 11
2-1-بخش اول: پیشینه تحقیق.. 13
2-1-1-پیشینه خارجی تحقیق.. 13
2-1-2-پیشینه داخلی تحقیق.. 14
2-2-بخش دوم: مدیریت دانش... 15
2-2-1. تاریخچه مدیریت دانش... 18
2-2-2. تعریف مدیریت دانش... 20
2-2-3. اصول مدیریت دانش... 24
2-2-4-اهمیت و مزایای مدیریت دانش... 25
2-2-5-اهداف مدیریت دانش... 26
2-2-6-رویکردهای مدیریت دانش... 27
2-2-7-اجزا و عناصر مدیریت دانش... 29
2-2-8-چارچوب نظری مدیریت دانش... 29
2-2-8-1- مدیریت دانش از منظر مدیریت استراتژیک... 29
2-2-8-2-مدیریت دانش از منظر سیستم های اطلاعاتی.. 30
2-2-8-3-مدیریت دانش از منظر رفتار سازمانی.. 33
2-2-8-4-مدیریت دانش از منظر مدیریت تولید. 33
2-3- بخش سوم : سرمایه فکری.. 35
2-3-1-مفهوم سرمایه فکری.. 36
2-3-2-مفهوم سازی های سرمایه فکری.. 37
2-3-3-سرمایه انسانی.. 38
2-3-4-سرمایه ساختاری.. 40
2-3-5-سرمایه مشتری/ رابطه ای.. 43
2-3-6-سرمایه فکری و عملکرد کسب و کار 45
2-3-7-اندازه گیری و گزارش دهی سرمایه فکری.. 46
2-3-7-1-حسابداری منابع انسانی.. 47
2-3-7-2-ارزش افزوده اقتصادی.. 48
2-3-7-3- کارت امتیازدهی متوازن. 49
2-3-7-4- سرمایه فکری- اسکاندیانویگیتور 49
2-3-8-فرق بین سرمایه فکری با مدیریت دانش و مدیریت نامشهودها: 52
2-3-8-1- فرق مدیریت دارایی های نامشهود و مدیریت دانش... 53
2-3-8-2-تمایز مدیریت دانش و مدیریت سرمایه های فکری.. 53
2-3-8-3-ارتباط میان سرمایه های فکری و مدیریت دانش... 54
2-3-9-مدل مفهومی و تحلیلی تحقیق.. 56
2-3-10-خلاصه و نتیجه گیری.. 58
فصل سوم. 59
روش شناسی تحقیق.. 59
3-1 روش تحقیق.. 60
3-2 جامعه آماری و حجم نمونه. 60
3-3 ابزار گردآوری اطلاعات.. 60
3-4 روایی و پایایی پرسشنامه. 60
3-4-1 تعیین روایی (اعتبار) پرسشنامه. 60
3-4-2 تعیین پایایی پرسشنامه. 61
3-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 61
3-6 خلاصه فصل سوم. 61
فصل چهارم. 62
تجزیه و تحلیل یافته ها 62
4-1. مقدمه. 63
4-2- تجزیه و تحلیل یافتهها 63
فصل پنجم. 68
5-1 مقدمه. 68
5-2 مرور موضوع تحقیق.. 68
5-3 یافته های تحقیق در انطباق با نتایج به دست آمده از تحقیقات پیشین.. 68
5-4 خلاصه یافته های تحقیق.. 69
5-5 پیشنهادات کاربردی مرتبط با یافته های تحقیق.. 69
5-6 پیشنهادات جهت محققین آینده 70
5-7 مشکلات و تنگناهای تحقیق.. 70
منابع: 71
فهرست جداول
جدول2- 1: گاهشمار مدیریت دانش.... 20
جدول2- 2: سیر تکاملی سرمایه فکری 35
جدول2- 3: مقایسه مفهوم سازی های سرمایه فکری. 38
جدول2- 4: شاخص های سرمایه انسانی.. 39
جدول2- 5: شاخص های سرمایه ساختاری.. 42
جدول2- 6: شاخص های سرمایه مشتری.. 44
جدول2- 7: مقایسه مدلهای اندازه گیری سرمایه فکری. 51
جدول4- 1: جدول فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان. 63
جدول4- 2: جدول فراوانی تاهل پاسخ دهندگان. 63
جدول4- 3: جدول فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان. 64
جدول4- 4: جدول فراوانی سابقه خدمت پاسخ دهندگان. 64
جدول4- 5: جدول فراوانی سمت سازمانی پاسخ دهندگان. 65
جدول4- 6: نتایج آزمونt تک نمونه در ارتباط میزان استقرار مدیریت دانش فرایندگرا 65
جدول4- 7: نتایج آزمونt تک نمونه در ارتباط میزان استقرار مدیریت دانش فرایندگرا 66
جدول4- 8: نتایج آزمونt تک نمونه در ارتباط میزان استقرار مدیریت دانش فرایندگرا 66
فهرست شکلها
شکل2- 1: مدل رابطه سرمایه فکری و عملکرد کسب و کار 45
شکل2- 2: مدل تعامل عناطر سرمایه فکری.. 46
شکل2- 3: درخت تمایز ارزش، 51
شکل2- 4: ارتباط ما بین مدیریت دانش و سرمایه فکری.. 55
شکل2- 5: همراستا کردن سرمایه فکری با مدیریت دانش... 56
شکل2- 6: مدل مفهومی تحقیق.. 56
شکل2- 7: مدل تحلیلی تحقیق.. 57