پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

مقاله اثر هنری

*مقاله اثر هنری*

گادامر اثر هنری را صرفاً یک محصول نمی‌داند؛ اثری که بتوان آن را بارها ایجاد کرد.

اثر هنری به شیوه‌ای غیرقابل تکرار به وجود می‌آید؛ بنابراین یک خلقت است تا یک محصول، اما آنچه که چنین خصلتی به یک اثر می‌دهد، همانا «بازی هنری» است. گادامر در این مقاله با پی‌گیری مفهوم «بازی»، به فهم خود از «هنر» می‌پردازد.

بازی، پدیداری طبیعی و پایه‌ای می‌باشد که کل دنیای حیوانی را فراگرفته و بر آن حاکم است؛ و همان‌گونه که مشخص است، انسان را نیز به مثابه موجودی طبیعی تعین می‌بخشد. انسان با دیگر حیوانات اشتراکات زیادی دارد و لذت بازی آن‌ها می‌تواند ما را متعجب سازد.

اگر حیوانات و انسان‌ها در ابعاد زیادی به یکدیگر شباهت دارند، آیا کشیدن خط مرز میان آن‌ها امری مبهم نخواهد بود؟ درواقع، علوم مدرن، کنش و رفتار حیوانی ما را نسبت به این مسئله که واقعاً چنین تفاوت و تمایز سئوال برانگیزی چگونه می‌باشد، آگاه ساخته است.

مسائل مختلف در قرن هفدهم به اعلی درجه سادگی‌شان رسیده‌اند.

تأثیر بینش محوری دکارت در آن زمان بسیار چشمگیر بود؛ تا آن‌جا که مسئله خودآگاهی، به عنوان نشانه انسانیت تلقی می‌شد؛ حیوانات صرفاً موجوداتی تصنعی لحاظ می‌گردیدند و انسان به تنهایی در میان موجودات و خلایق به دلیل خودآگاهی و اراده آزادش، متمایز و مشخص می‌شد.

شاید این پرسش مطرح شود که آیا مدعای ما در خصوص گزینش آگاهانه و آزادانه انسان، بهتر از فهم رفتار حیوانی نمی‌تواند ادراک شود؟ آیا این‌گونه نیست که در تحلیل نهایی، بازی انسان نیز امری طبیعی قلمداد می‌شود و خلق اثر هنری به دلیل انگیزه بازی (Play-drive)است؟ ما همواره فکر می‌کنیم «با چیزی» بازی می‌کنیم و معتقدیم که رفتارمان کاملاً متمایز از رفتار بازیگوشانه و شیطنت‌آمیز کودکان و حیوانات است.

درست است که آن‌ها نیز «با چیزی» بازی می‌کنند، اما آیا واقعاً «نیت و قصد» این یا آن بازی، برایشان به سادگی خود عمل بازی نیست؟ یعنی وضعیت و جریان زندگی، دیگر بازی‌ای که شخص آن را آغاز می‌کند یا وضع و یا می‌آموزد، این خصیصه را به طور ضمنی دارد که «قصد شده» و «مورد نظر» است.

در این‌جا ما از قواعد بازی آگاه هستیم؛ خواه در خصوص طیفی از بازی‌ها که در آن‌ها با یکدیگر بازی می‌کنیم، سخن بگوییم، یا در مورد مسابقات ورزشی که خصیصه بازی را به طور غیرمستقیم دارند. واضح است که کنش‌های بازیگوشانه ما، از همه رفتارهای دیگرمان، بدین شیوه متمایز می‌شوند. در دنیای حیوانی به طور واضحی مشاهده می‌شود، که اشکال (مختلف) بازی، با یکدیگر و با دیگر کنش‌ها و رفتارها تداخل می‌کنند.

بازیگوشانه بودن (playfulness) بازی‌های انسانی، از طریق وضع قواعد و قوانین مشخص می‌شود؛ قواعدی که صرفاً به همان صورتی که در درون دنیای محدود بازی وضع می‌شوند. هر بازیکنی می‌تواند به سادگی از طریق خروج از بازی، از آن‌ها (قواعد) اجتناب کند. البته، قواعد به طریق خاصی، در درون بازی به یکدیگر مرتبط‌ هستند، و به همان اندازه نیز قابل تخلف و سرپیچی هستند که در زندگی وجود دارند و ارتباط با آن‌ها نیز درهمان حد است. در این زمینه، کدام معیار و اعتبار منطقی، هم پیوند ایجاد می‌کند و هم محدوده را مشخص می‌کند؟



خرید فایل



لینک منبع :مقاله اثر هنری

[PDF] تغییرات در تجربه و کارکرد اثر هنری در دوران تکنولوژی ازدیدگاه والتر ... www.kimiahonar.ir/article-1-81-fa.pdf‎Cachedدر این مقاله نقش تکنولوژی در تحوالت تجربة اثر هنری در دوران مدرن مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا به معرفی مبانی فلسفی. تجربه نزد بنیامین و پیشینة تاریخیِ آرای او ... [PDF] واﻟﺘﺮ ﺑﻨﻴﺎﻣﻴﻦ و ﻫﻨﺮ ﺑﺎزﺗﻮﻟﻴﺪﭘﺬﻳﺮ - Sid www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/6006613871407.pdf‎Cached Similarدر ﻣﻘﺎﻟﻪ. ی. ﺑﺎ ﻋﻨﻮان. « اﺛﺮ. ﻫﻨﺮی در ﻋﺼﺮ ﺑﺎزﺗﻮﻟﻴﺪﭘﺬﻳﺮی ﺗﻜﻨﻴﻜﻲ. » ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺴﻴﺎری ﺑﺮ روﻳﻜﺮدﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﻫﻨﺮ داﺷﺖ . ﻣﺴﺌﻠﻪ. ای. ﻛﻪ. ﺑﻨﻴﺎﻣﻴﻦ در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ. ﺑﻪ آن ﻣﻲ. ﭘﺮدازد ﺑﻪ ﺑﺤﺚ. ﮔﺴﺘﺮش ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی و زﻧﺪﮔﻲ ﻣﺎﺷﻴﻨﻲ. اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی - پایگاه مجلات تخصصی نور www.noormags.ir/view/en/.../اثر-هنری-در-عصر-تکثیر-مکانیکی‎Similarفراخوان مقاله. فهرست مقالات. اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی. نویسنده: والتر بنیامین؛. مترجم: نیکفرجام،امید؛. زمستان 1377 - شماره 31 (16 صفحه - از 210 تا 225) . اثر هنری در عصر باز تولید مکانیکی - پایگاه مجلات تخصصی نور www.noormags.ir/view/fa/.../اثر-هنری-در-عصر-باز-تولید-مکانیکی‎Similarفراخوان مقاله. فهرست مقالات. اثر هنری در عصر باز تولید مکانیکی. نویسنده: والتر بنیامین؛. مترجم: دقیقیان،شیرین دخت؛. نیمه دوم سال 1380 - شماره 5 (16 صفحه - از ... مقاله آفرینش اثر هنری (بررسی تطبیقی نگرش اندیشمندان) - سیویلیکا www.civilica.com/Paper-ASUSC01-ASUSC01_322=آفرینش-اثر-هنری-بررسی-تطبیقی-نگرش-اندیشمندان.html‎Cachedمقاله آفرینش اثر هنری (بررسی تطبیقی نگرش اندیشمندان), در اولین کنفرانس معماری و فضاهای شهری پایدار (First Architecture and Sustainable Urban Spaces ... نشست نقد و تحلیل مقاله "اثر هنری در عصر تکثیر ... - Facebook https://www.facebook.com/events/544103435617524/.../545411675486700/ نشست نقد و تحلیل مقاله "اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی" اثر والتر بنیامین با حضور صالح نجفی. InterestedGoing. Invite. Public · Hosted by Alireza Saei. نشست نقد و تحلیل مقاله "اثر هنری در عصر تکثیر ... - Facebook https://www.facebook.com/events/544103435617524/‎Cached Similarزمان: شنبه 25 آذر ساعت 16 می توانید مقاله را در کتابهای "اکران اندیشه" پیام یزدانجو و "زیبایی شناسی انتقادی" امید مهرگان مطالعه نمایید حضور در نشست برای عموم آزاد ... مقاله اثر هنری - دانلود پروژه و پایان نامه - فایل ناب payanname20.filenab.com/product-57892-honari.aspx‎Cached*مقاله اثر هنری*. گادامر اثر هنری را صرفاً یک محصول نمی‌داند؛ اثری که بتوان آن را بارها ایجاد کرد. اثر هنری به شیوه‌ای غیرقابل تکرار به وجود می‌آید؛ بنابراین یک خلقت ... اثر هنری در عصر بازتولید تکنیکی آن - تئاتر پیشرفته ... progressivetheatre.blogfa.com/.../اثر-هنری-در-عصر-بازتولید-مکانیکی-آن-(اثر-هنری-در-عصر-بازتولید-تکنیکی-آن)‎Cached Similarتئاتر پیشرفته( progressive theatre) - اثر هنری در عصر بازتولید مکانیکی آن ( اثر هنری در عصر ... باقی آثار هنری را نمی توانستند به طور مکانیکی تکثیر کنند . ...... تمام مقاله ها و نوشته های دیگر دوستان شرح نظریات خود آنها است و مدیر وبلاگ یک مقاله هنری www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3881/6461/.../یک-مقاله-هنری‎Cached Similarبنا بر این، یک اثر، می تواند با دیدگاه غیر هنری هم شکل بگیرد؛ امّا بعدها به یک اثر هنری تبدیل شود. پس در این میان، سهم هنرمند چه می شود؟ منظورم این است که ایا به ...