جوامع امروزی، دوران تمدن کشاورزی و صنعتی را تجربه کرده و در حال عبور به تمدن اطلاعاتی هستند. آموزش دانشگاهی به مانند سایر امور اجتماعی در هر یک از این دوره ها شرایط خاصی داشته است. در تمدن کشاورزی آموزش دانشگاهی بر انتقال اطلاعات و مدرس محوری تاکید داشت و رسالت اصلی آن کمک به پیشرفت دین و انتقال معلومات خاص، آموزش کتاب های قدیمی، پرورش نخبگان سیاسی، اداری و نظامی بود. با آغاز رنسانس و وقوع انقلاب صنعتی در اروپا تغییرات مهمی در نهادهای سیاسی، اجتماعی، صنعتی و آموزشی به وجود آمد. این تحولات رسالت های آموزش دانشگاهی را نیز به سمت توجه به موضوعات عملی و نیازهای بازار کار، پرورش دانشجویان مستقل، خودآگاه و خلاق، توجه به مهارت های یادگیری مادام العمر، تغییر در نقش مدرس، پرورش مهارت های تصمیم گیری و حل مساله سوق داد(عارفی،1384: 32).
با ظهور رایانه های شخصی، توسعه ریزپردازنده ها و راه اندازی اینترنت از اوایل دهه1990 زمینه مساعدی برای تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط بین افراد، سازمان ها و صنایع به وجود آورد. این تحول جوامع را وارد تمدن اطلاعاتی کرد. وقوع این تحولات فناورانه موجد تغییرات عمده ای در ساختار ظاهری دانشگاه ها و رسالت های آنها شد. دانشگاه های مجازی به عنوان گونه ای از دانشگاه های این دوره از لحاظ ساختار ظاهری و سازمانی بر اساس قابلیت ها و ابزارهای فناورانه و از لحاظ رسالت بر اساس ویژگی های جوامع عصر اطلاعاتی شکل گرفته اند. در ادامه انواع دانشگاه های عصر اطلاعات را از لحاظ ساختار ظاهری و رسالت های شان مورد بحث قرار می گیرد و سپس به ارائه یک تعریف از دانشگاه مجازی پرداخته و انواع آن مطرح می شود.
فهرست مطالب
چکیده. 1
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- ادبیات موضوع. 4
1-3- بیان مسئله. 4
1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6
1-5- اهداف تحقیق.. 7
1-5-1- هدف اصلی.. 7
1-5-2-اهداف فرعی.. 7
1-6- تعریف سوالات ومسئله تحقیق.. 8
1-7- تعاریف واژه ها9
فصل دوم
ادبیات تحقیق
2-1- دانشگاه مجازی.. 12
2-2- دانشگاه مجازی یا الکترونیک.... 15
2-3- تقابل دانشگاه مجازی و دانشگاه معمولی.. 18
2-3-1- نیاز نداشتن به حضور فیزیکی استاد و دانشجو در کلاس:18
2-3-2- وابسته نبودن کلاس درس به زمان خاص:19
2-3-3- کیفیت بالاتر ارائه دروس:19
2-3-4- پشتیبانی از تعداد زیاد دانشجو در یک درس:20
2-3-5- اعتبار علمی دانشگاه مجازی:20
2-3-6- بالابردن سطح علمی جامعه:20
2-3-7- دسترسی به کتاب خانه دیجیتال:21
2-4- تحصیل همزمان در دو رشته:22
2-5- نحوه تحصیل مجازی:22
2-6- راهکار. 24
2-7- نحوهی ارتباط دانشجو و استاد. 26
2-8- تفاوت دانشگاه مجازی و حقیقی.. 26
2-9- دانشگاههای مجازی ایران. 26
فصل سوم
نقش و اهمیت فناوری اطلاعات درتوانمندی اساتید و نیازمندی های آموزش مجازی
3-1- آینده فن آوری اطلاعات در آموزش... 29
3-2- نیازمندی های کلاس مجازی.. 32
3-3- ابزارهای آموزش از راه دور. 33
3-4- اجزای دانشگاه های مجازی و عوامل اصلی در فرآیند آموزش از راه دور. 33
3-5- عوامل اصلی در فرآیند آموزش از راه دور. 35
3-6- دانشگاه مجازی در مقابل دانشگاه واقعی.. 40
فصل چهارم
مسائل و چالش های پیش روی دانشگاه های مجازی
4-1- عدم وجود زیرساخت های مناسب... 48
4-2- فقدان وجود روش های مدیریتی نظارتی صحیح و کارآمد. 49
4-3- عدم وجود ارتباط رو در رو بین استاد و دانشجو. 50
4-4- نداشتن محتوای درسی کافی مطابق با نیازهای موجود. 51
4-5- وجود مشکلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه مانند قانون حمایت از مالکیت معنوی.. 52
4-6- دیگر چالش ها52
فصل پنجم
مدیریت زمان در دانشگاه مجازی
5-1- مدیریت زمان در دانشگاه مجازی.. 55
5-2- مبانی مدیریت زمان. 55
5-3- تعیین اهداف... 56
5-4- تعیین اولویتها57
5-5- تخصیص وقت برای مطالعه و تعامل درون شبکهای.. 60
5-6- انجام کارهای کم اهمیت به شکل ضعیف... 61
5-7- انجام کارهای مهم به شکل ضعیف... 61
5-8- انجام درست کارهای کم اهمیت... 62
5-9- دوری از کار زیاد. 63
5-10- چگونگی ایجاد الزام، تعهد و مسئولیت... 65
فصل ششم
کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش
6-1- تعاملات آموزشی در فضای مجازی:68
6-2- مشکلات آموزش از راه دور. 76
6-3- نتیجهگیری.. 77
6-4- نتیجه گیری از مرور ادبیات موضوع. 78
منابع. 80
منابع فارسی.. 80
منابع لاتین 81