پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای دوره ی ابتدایی استان خوزستان

چکیده:

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی مشکلات یادگیری خط بریل دانش آموزان نابینا از دیدگاه معلمان دوره ی ابتدایی مدارس استثنایی استان خوزستان در سال تحصیلی 90-89 اجرا شد. روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی بود. جامعه ی آماری: شامل کلیه ی معلمان دوره ی ابتدایی گروه نابینا که در مدارس استثنایی استان خوزستان مشغول به کار می باشند.نمونه و روش نمونه گیری: روش نمونه گیری این پژوهش از نوع تصادفی ساده بود.در این پژوهش تعداد30 نفر از آموزگاران دوره ی ابتدایی گروه نابینا و نیمه بینا شرکت داشتند. روش جمع آوری داده ها و ابزار آن: روش جمع آوری داده های این پژوهش، روش انفرادی است که در اجرای آن از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. این پرسشنامه ها توسط آموزگاران گروه نابینا تکمیل شد. روش آماری: در این پژوهش از آمار توصیفی استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان داد که: آموزش تخصصی معلمان گروه نابینا، محیط خانوادگی و آموزشی مناسب می تواند موجب بهبود روند یادگیری خط بریل شود. و تفاوت های فردی دانش آموزان نابینا در یادگیری این خط مؤثر است، و کیفیت پایین وسایل نوشتاری می تواند روند یادگیری بریل را کند کند. نتیجه گیری: مشکلات عمده ی دانش آموزان نابینا دریادگیری خط بریل عبارت اند از: کیفیت پایین ابزار و وسایل نوشتار بریل (لوح و قلم)، کوچک بودن واحد نوشتاری خط بریل به نسبت سر انگشتان افراد نابینا، وارونه نوشتن خط بریل در هنگام استفاده از لوح و قلم، حجیم و بزرگ بودن کتاب های بریل به نسبت کتب بینایی، کندی خواندن خط بریل به دلیل این که واحد ادراکی آن یک سلول (خانه) واحد است و خواننده ی بریل نمی تواند در یک زمان چندین کلمه را بخواند، نبود تعامل همسو مابین محیط آموزشی و محیط خانوادگی دانش آموز نابینا، توجه نکردن به تفاوت های فردی در تدوین برنامه ی آموزش انفرادی جهت یادگیری خط بریل. محدودیت ها: دسترسی نداشتن به پرسشنامه ای جامع تر جهت سنجش مشکلات یادگیری خط بریل، محدود بودن اجرای این پژوهش که تنها در دوره ی ابتدایی انجام شد و همچنین همکاری نکردن برخی از معلمان در پاسخگویی به سؤال های پرسشنامه ی محقق ساخته . پیشنهادها: تدوین برنامه آموزش انفرادی بر مبنای تفاوت های فردی و توانایی یادگیرنده، تشویق دانش آموز در استفاده از هشت انگشت به جای دو انگشت جهت بالا بردن سرعت خواندن خط بریل، بالا بردن سطح آگاهی خانواده ی دانش آموز از روند یادگیری بریل و مراحل آن با برگزار نمودن جلسات مشاوره ای با توجه به سطح توان و آگاهی اولیای دانش آموز نابینا و همچنین برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت برای آموزگاران گروه نابینا در جهت هماهنگی و به روز نمودن اطلاعات آموزشی و رفع مشکلات یادگیری خط بریل دانش آموزان نابینا.

واژگان کلیدی: دانش آموز نابینا، خط بریل.

چکیده:

فصل اول

مقدمه

بیان مسأله

اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

اهداف کلی تحقیق

سؤالهای پژوهشی

روش تحقیق

جامعه ی آماری

نمونه وروش نمونه گیری

روش تجزیه وتحلیل داده های آماری

متغیرها

محدودیت های پژوهش

محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر

تعاریف واژه ها و اصطلاحات

تعریف عملیاتی دانش آموز نابینا

تعریف نظری خط بریل

تعریف عملیاتی خط بریل

فصل دوم

مقدمه

نگرش دین اسلام نسبت به نابینایان

تاریخچه ی آموزش نابینایان در جهان

تاریخچه ی آموزش نابینایان در ایران

سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور

اهداف سازمان آموزش و پرورش استثنایی

اهداف آموزش و پرورش نابینایان

نابینایی

شیوع نابینایی

علل نابینایی

تعریف و طبقه بندی نابینایی

نابینای قانونی(رسمی) و( نیمه بینای قانونی)

نابینای آموزشی (تربیتی)

ویژگی های افراد نابینا

خصوصیات شخصیتی افراد نابینا

خصوصیات رفتاری و ظاهری افراد نابینا

ارزیابی و تشخیص اختلال بینایی

ارزیابی میزان بینایی کودکان ٤ ساله و بزرگ تر

تاریخچه ی طرح سنجش

اهمیت طرح سنجش

دوره های تحصیلی دانش آموزان نابینا

حد نصاب تشکیل کلاس در دوره های مختلف تحصیلی گروه نابینا

محتوای آموزشی دوره های تحصیلی دانش آموزان نابینا

دوره های تحصیلی ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان

اقدامات آموزشی

بریل

استفاده از باقیمانده ی دید

مهارت های گوش دادن

آموزش تحرک

جایگزینی کودکان نابینا و نیمه بینا

تحقیقات انجام شده در داخل کشور

تحقیقات انجام شده در خارج کشور

فصل سوم

مقدمه

روش تحقیق

جامعه ی آماری و حجم آن

نمونه و روش نمونه گیری

روش جمع آوری داده ها و ابزار آن

روایی و پایایی پرسشنامه

روش آماری

فصل چهارم

مقدمه

بخش اول : توصیف داده ها

بخش دوم : تحلیل داده ها

فصل پنجم

مقدمه

خلاصه ی تحقیق

نتایج عمده ی تحقیق

محدودیت های پژوهش

محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر

پیشنهادها

منابع فارسی

منابع انگلیسی

پیوست



. Legally blindness



خرید فایل



لینک منبع :بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای دوره ی ابتدایی استان خوزستان

بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای ... fileyab.filenab.com/product-51063-payanname.aspx‎Cachedپژوهش حاضر به منظور بررسی مشکلات یادگیری خط بریل دانش آموزان نابینا از دیدگاه معلمان دوره ی ابتدایی مدارس استثنایی استان خوزستان در سال تحصیلی 9089 اجرا ... بززسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای ... ganj.irandoc.ac.ir/articles/550455‎Cachedچکیده: هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی مشکلات یادگیری خط بریل دانش آموزان نابینا از دیدگاه معلمان دوره ی ابتدایی مدارس استثنایی استان خوزستان در سال ... برترین فایل پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه ... www.sarvoptdl.ir/file1050.html‎Cachedشما به صفحه اختصاصی پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای دوره ی ابتدایی استان خوزستان سال 1389 وارد شده اید. بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای ... https://selzir.com/.../8120718-بررسی-مشکلات-یادگیری-خط-بریل-از-دیدگاه-معلمان-دانش-آموزان-نابینای-دوره‎Cachedبررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای دوره ی ابتدایی استان خوزستان سال 1389 محدوده قیمت از 25000 تومان از فروشگاه فروش محصولات ... دانلود پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش ... 9wnlr.sarvdlc.com/‎Cachedدانلود پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای دوره ی ابتدایی استان خوزستان سال 1389 - خرید آنلاین و دریافت. برترین فایل پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه ... ramtindlw.ir/article23380.html‎Cached16 نوامبر 2016 ... برترین فایل پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای دوره ی ابتدایی استان خوزستان سال 1389. نوامبر 16 ... دریافت فایل پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه ... blurineartec.aslblog.ir/post/1354‎Cached25 ا کتبر 2016 ... دریافت فایل پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای دوره ی ابتدایی استان خوزستان سال 1389 - پرداخت و ... خرید فایل( پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه ... www.risearticle.ir/download/669‎Cached24 ا کتبر 2016 ... شما به صفحه اختصاصی پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای دوره ی ابتدایی استان خوزستان سال 1389 ... کاملترین فایل پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه ... 9j5kh4.nikansefile.ir/‎Cachedکاملترین فایل پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای دوره ی ابتدایی استان خوزستان سال 1389. دانلود فایل ( پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه ... harirdlc.ir/article/34763‎Cached31 ا کتبر 2016 ... عنوان محصول دانلودی:پایان نامه بررسی مشکلات یادگیری خط بریل از دیدگاه معلمان دانش آموزان نابینای دوره ی ابتدایی استان خوزستان سال 1389