پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

مبانی مشروعیت مطلقه فقیه

مبانی مشروعیت مطلقه فقیه

پیشگفتار

ملت ایران در پی انقلاب شکوهمند اسلامی خویش در سال 1357 با اکثریتی قاطع به برپایی نظام مکتب و مبتنی بر نظریه «ولایت فقیه» رأی مثبت دادند. بر اساس این نظریه، در عصر غیبت کبری حضرت مهدی «عج» باید در رأس حکومت اسلامی حتما یک فقیه عادل و جامع شرایطی که دارای صلاحیت‌های لازم علمی و عملی برای رهبری است که او از طریق خبرگان منتخب مردم تعیین شده‌‌ است، قرار بگیرد. چنین رهبری تمامی مسوؤلیت‌های ناشی از ولایت امر و امامت امت را به عهده دارد و ضامن عدم انحراف ارکان مختلف حکومتی از وظایف اصیل اسلامی خود می‌باشند.

ولایت فقیه مقوله‌ایست که ریشه در باورهای اسلامی دارد و این باورها و عقاید اسلامی نیز اولا علمی و ثانیا قابل بحث و بررسی هستند ولی بدیهی است که هر کدام از آنها بایستی در بستر واقعی خود مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند. اصل موضوع ولایت فقیه سخن تازه‌ای نیست بلکه سابقه‌ای هزار ساله در فقه شیعه دارد و در معنای قدیمی‌اش حکومت بر صغار و ایتام و منصب قضاوت تعمیم یافته که در فصل اول با بررسی دوره‌های تاریخی فقها با نگاهی مختصر به آن پرداخته‌ایم اما امام خمینی دایره معانی آنرا به مثابه نظریه دولت مطرح ساخت که شامل معانی گذشته و اما اعم از آنها بود یعنی با این تفاوت که امام قلمرو اختیارات فقیه را به حکومت و قدرت سیاسی گسترش داد و نظریه حکومت اسلامی را به وجود آورد و هم چنین طرح مقوله ولایت مطلقه فقیه از ابتکارات امام خمینی است بگونه‌ای که ایشان صراحتا می‌فرمایند:

« حکومت شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول‌ا.. است که یکی از احکام اولیه اسلام و محکوم بر تمام احکام فرعید حتی نماز ، روزه و حج است‌».

ولایت فقیه شکل حکومتی امام است که به دنبال حاکمیت دین و مقرارت آن در جامعه است نه حاکمیت افراد ولی از آنجا که دین سالاری لزوما دیندارسالاری را به دنبال دارد در نهایت به سالاری علمای عادل می‌انجامد.

در پژوهش حاضر در ابتدا به کلیاتی در مورد واژه «ولایت» «مطلقه» «فقیه» و هم چنین پیشینه بحث ولایت فقیه پرداخته شد است و در بخش‌های دیگر به بررسی دلایل و استدلالات عقلی و نقلی و هم چنین مشروعیت آن از دید امام خمینی خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

مقدمه ..................................... 1

فصل اول: کلیات ............................ 3

بخش اول: مفهوم لغوی و اصطلاحی ولایت مطلقه فقیه 4

1-1-1- ولایت ............................... 5

1-1-2- مطلقه .............................. 6

1-1-3- فقیه ............................... 7

بخش دوم: پیشینه بحث ولایت فقیه ............. 8

1-2-1- حکومت در مباحث فقهی ................ 10

الف) فقهای دوره اول ....................... 11

ب) فقهای دوره دوم ......................... 13

ج) فقهای دوره سوم ......................... 14

د) فقهای دوره چهارم ....................... 15

هـ) فقهای دوره پنجم ....................... 16

فصل دوم: مبانی مشروعیت ولایت مطلقه فقیه .... 20

بخش اول: دیدگاه امام خمینی ................ 21

2-1-1- احادیث مرتبط با ولایت فقیه .......... 25

2-1-3- وظایف ولی فقیه برای تشکیل حکومت اسلامی 26

2-1-3- بحث آزادی در نظام ولایت فقیه ........ 27

بخش دوم: نظریه مشروعیت ولایت فقیه .......... 28

2-2-1- بررسی دلایل عقلی نظریه مشروعیت ولایت فقیه 29

2-2-2- بررسی دلایل نقلی نظریه مشروعیت ولایت فقیه 31

2-2-3- شمه‌ای از سیره عملی امام خمینی، احیا گردین 34

نتیجه‌گیری ................................. 38

منابع فارسی ............................... 40



خرید فایل



لینک منبع :مبانی مشروعیت مطلقه فقیه

مقاله مبانی مشروعیت مطلقه فقیه bankmaghale.ir/مقاله-مبانی-مشروعیت-مطلقه-فقیه/‎Cachedمقاله مبانی مشروعیت مطلقه فقیه مربوطه به صورت فایل ورد word و قابل ویرایش می باشد و دارای ۴۱ صفحه است . بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود مقاله مبانی ... مبانی مشروعیت ولایت مطلقه فقیه » پایان نامه دات کام | Payaname.com payaname.com/law/2265-مبانی-مشروعیت-ولایت-مطلقه-فقیه.html‎Cached12 آگوست 2015 ... مبانی مشروعیت ولایت مطلقه فقیه دانلود مقاله پایان نامه روش تحقیق حقوق. دانلود رایگان تحقیق مبانی مشروعیت مطلقه فقیه lawdownload.epage.ir/.../module.news_Page._TypeId.1_Start.230_Action.NewsBodyView_NewsId.399.html‎Cached13 نوامبر 2016 ... تقریباً ۲۰٬۲۰۰ نتیجه (۰٫۵۰ ثانیه) اگر امکان دارد آن را به فارسی رایانامه کنید مبانی مشروعیت مطلقه فقیه - دانلود پایان نامه و پروژه - رز ... دانلود رایگان پایان نامه مبانی مشروعیت مطلقه فقیه lawdownload.epage.ir/.../module.news_Page._TypeId.1_Start.230_Action.NewsBodyView_NewsId.398.html‎Cached13 نوامبر 2016 ... به طور کلی، در بین مدافعان نظریه ولایت فقیه در مورد مبنای مشروعیت حکومت ولی فقیه ... پایان نامه رایگان. دانلود مقاله مبانی مشروعیت مطلقه فقیه با ... مبانی مشروعیت مطلقه فقیه - همکاری در فروش فایل marketfile.ir/product-31252-Foundations-of-absolute-legitimacy-of-the-Supreme.aspx‎Cachedمبانی مشروعیت مطلقه فقیه. مقدمه: ملت ایران در پی انقلاب شکوهمند اسلامی خویش در سال 1357 با اکثریتی قاطع به برپایی نظام مکتب و مبتنی بر نظریه «ولایت فقیه» ... مبانی مشروعیت مطلقه فقیه - فایل ناب filenab.com/product-55226-mabaniye-mashroiyat.aspx‎Cachedمبانی مشروعیت مطلقه فقیه. پیشگفتار. ملت ایران در پی انقلاب شکوهمند اسلامی خویش در سال 1357 با اکثریتی قاطع به برپایی نظام مکتب و مبتنی بر نظریه « ولایت ... برچسب مبانی مشروعیت مطلقه فقیه - فایل لیستینگ listingf.blogsky.com/tag/مبانی-مشروعیت-مطلقه-فقیه‎Cached17 ژوئن 2016 ... تحقیق در مورد مبانی مشروعیت مطلقه فقیه. لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*. فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت). تعداد صفحه44. مقدمه:. مبانی مشروعیت مطلقه فقیه | بیسترینها fastdl2.bistarinha.xyz/.../مبانی%20مشروعیت%20مطلقه%20فقیه.html‎Cachedمبانی مشروعیت مطلقه فقیه پیشگفتار ملت ایران در پی انقلاب شکوهمند اسلامی خویش در سال 1357 با اکثریتی قاطع به برپایی نظام مکتب و مبتنی بر نظریه « ولایت ... ولایت مطلقه فقیه - مبانی مشروعیت www.vf110.blogfa.com/post-98.aspx‎Cachedولایت مطلقه فقیه - مبانی مشروعیت - پاسخ به شبهات ولایت فقیه. مبانی مشروعیت مطلقه فقیه nabproje.rozblog.com/post/.../-مبانی-مشروعیت-مطلقه-فقیه-.html‎Cached6 ژوئن 2016 ... مبانی مشروعیت مطلقه فقیه دسته: فقه و حقوق اسلامی بازدید: 6 بار فرمت فایل: docx حجم فایل: 31 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 47 ملت ایران در پی ...