بررسی میزان اضطراب در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد آستارا
اضطراب از کلمه (Anxietas) که به معنای ناآرامی می باشد گرفته شده است و به حساسیتهای جسمانی و روانی که در پاسخ، تهدید اعم از تهدید حقیقی یا خیالی به وسیلهی ارگانیزم ابزار ایجاد می شود اشاره می کند. همچنین اظطراب ممکن است در پاسخ به آنچه که موجب تهدید «اعتماد به نفس» میشود یا از پیدایش موقعیتی که شخص در آن وضعیت از انجام کاری خارج از حدود توانایی اوست احساس فشار می کند به وجود می آید.
اضطراب نوعی خود اشتغالی ذهنی است که با خودانگاری و تردید درباره تواناییهای خود، شخص می شود و غالباً به ارزیابی منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشهای جسمانی نامطلوب وانت عملکرد تحصیلی فرد منجر می گردد.
بر اساس نوشته های نجاریان و همکاران (1371) گرسینگر روانپزشک آلمانی عقیده دارد که اغلب اختلالات روانی معلول تأثیر مستقیم با غیر مستقیم آشفتیگهایی در کنش مغز است امیل کراپلین که مطالعاتش تحت تأثیر گرسنیگر قرار دارد بر این باور است که رفتار غیر عادی آشفتگیهای عضوی می باشد.
به نوشته اولتمز و همکاران (1985) مطالعاتی که اخیراً توسط اندیشمندانی چون کاری، گاتزمن، گیلفورد، مورای، و فولکرد صورت پذیرفته است نیز نشان می دهد که عوامل ژنیتیکی در بروز اختلاف وسواس- اجبار و اضطراب موثرند.
طبق نظریه کلاسیک فرویدف اختلالهای روانی ناشی از اضطراب هستند که از ناتوانی کودک در از بین بردن تعارض های مراحل مختلف رشد ایجاد میشوند. (اولتخنز و همکاران، 1985)
در واقع، اضطراب واکنش ناآگاهانه فرد نسبت به تعاملات سر کوفته و اعلام خطر برای خود نسبت به برخی مجدد تجارب گذشته محسوب می گردد.
راجرز یکی دیگر از پیشوایان نهضت انسانگرای، اختلال روانی را نتیجه اختلاف بین خود واقعی و خودآرمانی می داند. وی عقیده دارد که فرد اغلب رفتارهایی را اختیار می کند که با ادراک او از خویشتن هماهنگ باشد. بر طبق نظر او زمانی که تعارضی بین تجارب واقعی زندگی و پندار فرداز خویشتن به وجود آید فرد مضطرب شده و سعی می کند با مخدودش کردن تجربه ای که با خود پنداریش در تضاد است و یا اینکه انکار آن تجربه، نسبت به آن واکنش دفاعی نشان دهد.
رویکرد رفتاری نیز برای درمان اختلالات اضطرابی از روشهای غرقه سازی و سرمشق دهی نیز استفاده می کند. به نوشته آزاد (1372) در روش غرقهسازی فرد مبتلا به اضطراب به سرعت در معرض محرکهای بسیار شدید قرار میگیرد. در روش سرمشق دهی که هدف کسب مهارتهای رفتاری یا ایجاد احساس شایستگی در مراجع است، رفتار درمانگر سعی در انجام دادن رفتاری دارد که انتظار می رود مراجع نیز آن را تکرار نماید. مواجهه به شکل تحمیلی با عامل اضطراب نیز یک روش دیگر کاهش اضطراب به شمار می رود.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه ..........................................................................................................
بیان مسئله ..................................................................................................
اهمیت و ضرورت تحقیق ............................................................................
اهداف تحقیق ...............................................................................................
فرضیه های تحقیق ......................................................................................
تعاریف عملیاتی متغیرها .............................................................................
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق
مقدمه ...........................................................................................................
تعریف اضطراب ..........................................................................................
علل پیدایش اضطراب ..................................................................................
تجربه اضطراب ...........................................................................................
تاریخچه اضطراب .......................................................................................
مفهوم اضطراب از دیدگاه نظریه واقعیت درمانی [گلاسر] ........................
مفهوم اضطراب از دیدگاه نظریه رفتار درمانی .........................................
انواع اضطراب .............................................................................................
اضطراب بهنجار و نابهنجار .......................................................................
علایم و نشانه های اختلالات اضطراری .....................................................
پنج قاعده برای مقابله با اضطراب ..............................................................
عوامل موثر در زمینه های اضطراب ..........................................................
کنترل صفات اضطراب زا ...........................................................................
نحوه مدارا با اضطراب ...............................................................................
فهرست مهارتهای مقابله با اضطراب .........................................................
اضطراب در چه کسانی بیشتر است ...........................................................
روشهای درمانی برای اضطراب ................................................................
اضطراب امتحان .........................................................................................
علایم و نشانه های اضطراب امتحان ..........................................................
شیوع اضطراب امتحان ...............................................................................
راه های شناسایی اضطراب امتحان ...........................................................
راه های کاهش اضطراب امتحان ................................................................
پیشینه تحقیق ...............................................................................................
جمع بندی ....................................................................................................
فصل سوم: روش تحقیق
جامعه آماری ..............................................................................................
نمونه و روش نمونه گیری .........................................................................
ابزار اندازه گیری .......................................................................................
روشهای آماری و تجزیه و تحلیل داده ها .................................................
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
یافته های توصیفی ......................................................................................
جداول شماره 1 الی 20...............................................................................
یافته های استنباطی .....................................................................................
فرضیه شماره (1)........................................................................................
فرضیه شماره (2)........................................................................................
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
هدف پژوهش و نتیجه گیری .......................................................................
پیشنهادات .
محدودیت های تحقیق
منابع
پرسشنامه