بررسی رابطه نگرش مذهبی ، خود پنداره و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی زنان کارمند
هدف از پژوهش حاضر « بررسی رابطه نگرش مذهبی، خود پنداره و حمایت اجتماعی با رضایت شغلی » بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان کارمند دانشگاه های آزاد، ملی و پیام نور شهر کرمان که در قسمت اداری مشغول به کار می باشند به تعداد 303 نفر می باشد.حجم نمونه دراین پژوهش 169 نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی محاسبه گردید برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودپنداره بک (1976 )، رضایت شغلی بری فیلد و روث(1951 )، نگرش مذهبی سراج زاده (1377) ، حمایت اجتماعی( MOS) شربورن و استوارت استفاده شد. نتایج نشان داد : متغیرهای نگرش مذهبی ،خود پنداره و حمایت اجتماعی بارضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد.حمایت اجتماعی با رضایت شغلی همبستگی مثبت(مستقیم)،یک سویه دارد.همچنین حمایت اجتماعی،بعد پیامدی نگرش مذهبی ،توانایی ذهنی،مسایل اخلاقی و جذابیت فیزیکی با رضایت شغلی رابطه معناداری دارند.
واژگان کلیدی: حمایت اجتماعی ، خود پنداره ، رضایت شغلی ، نگرش مذهبی .
فهرست مطالب
چکیده.. 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- بیان مسأله.. 5
2-1- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 10
3-1 اهداف تحقیق.. 12
3-1-1 هدف اصلی.. 12
3-1-2- اهداف فرعی.. 12
4-1 فرضیههای تحقیق.. 12
4-1-1 فرضیه اصلی.. 12
4-1-2- فرضیات فرعی.. 12
1-5 تعریف واژهها و اصطلاحات.. 13
1-5-1 تعریف مفهومی متغیرها.. 13
5-1-2 تعریف عملیاتی متغیرها.. 13
فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه.. 16
2-1 دینداری.. 16
2-1-1 نگرش های مذهبی.. 17
2-1-2 کارکردهای دین و ضرورت وجوه دین.. 18
2-1-3 کارکرد دین و اعتقادات مذهبی به عنوان یک نیاز فطری 20
2-1-4الگوهای دینداری.. 24
2-1-5نظریه های مربوط به دینداری.. 27
2-1-6 تحقیقات پیرامون نگرش مذهبی.. 29
2-2 خودپنداره.. 30
2-2-1- اهمیت مفهوم خود و خودپنداره.. 30
2-2-2- ویژگی های خود.. 31
2-2-3 شکل گیری خود و خودپنداره.. 33
2-2-4- علل پیدایش پدیده خود و خودپنداره.. 34
2-2-5 تحقیقات پیرامون خودپنداره.. 35
2-3 حمایت اجتماعی.. 35
2-3-1-انواع حمایت اجتماعی.. 37
2-3-2-منابع حمایت اجتماعی.. 40
2-3-3-مبانی نظری حمایت اجتماعی.. 41
2-3-4-چارچوب نظری حمایت اجتماعی.. 44
2-4 رضایت شغلی.. 45
2-4-1- سیر تاریخی رضایت شغلی.. 45
2-4-2- تعاریف رضایت شغلی.. 46
2-4-3- ماهیت رضایت شغلی.. 48
2-4-4- ابعاد رضایت شغلی.. 49
2-4-5- فواید بررسی رضایت شغلی.. 49
2-4-6- عوامل موثر بر رضایت شغلی.. 50
2-4-6-1- عوامل فردی.. 51
2-4-6-2- عوامل سازمانی.. 52
2-4-6-3- عوامل محیطی.. 53
2-4-6-4- ماهیت شغل.. 56
2-4-7 پیامدهای رضایت شغلی.. 57
2-4-7- 1 رضایت شغلی و عملکرد.. 57
2-4-7-2 رضایت شغلی و میزان جابجایی.. 59
2-4-7-3 رضایت شغلی و سلامت جسمی روانی.. 59
2-4-7- 4 رضایت شغلی و غیبت.. 60
2-4-7-5 رضایت شغلی و تاخیر در کار.. 60
2-4-7-6 رضایت شغلی و ترک خدمت.. 60
2-4-7- 7 رضایت شغلی و بازنشستگی زودرس.. 61
2-4-7-8 رضایت شغلی و تشویش.. 61
2-4- 8 نظریه های رضایت شغلی.. 61
2-4-8-1 نظریه نیازها.. 61
2-4-8- 2 نظریه سلسله مراتب نیازها.. 62
2-4-8-3 تئوری بهداشت - انگیزش.. 63
2-4-8-4 تئوری آلدرفر (ERG) .. 64
2-4-8-5 تئوری کامروایی نیاز.. 65
2-4-8-6 نظریه انتظار وورم.. 65
2-4-8 -7 نظریه انگیزش پورتر ولاولر.. 66
2-4-8-8 نظریات رضایت شغلی از دیدگاه بروفی (1959) 67
2-4-9 ابزارهای اندازه گیری رضایت شغلی.. 67
2-4-10- شاخص توصیف شغلی (JDI).. 68
2-4-11- پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ).. 68
2-4-11-1 تکنیک وقایع حساس.. 68
2-4-11-2 مصاحبه.. 69
2-5 پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور 69
فصل سوم: روش شناسی
مقدمه.. 75
3-1 روش تحقیق :.. 75
3-2 جامعه آماری:.. 75
3-3 روش نمونه گیری:.. 75
3-3 حجم نمونه:.. 76
3-4 ابزار گردآوری داده ها.. 76
3-5 متغیرهای تحقیق در قالب مدل مفهومی.. 80
3-6 روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها:.. 80
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه.. 82
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5- بحث و بررسی.. 98
5-1- تحلیل فرضیه های تحقیق.. 98
5-2-پیشنهادات.. 101
منابع .................................................. 104
پیوست ها ............................................... 112
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1: تعاریف مفهوم رضایت شغلی بر اساس تحلیل محتوای متون. منبع (راوی و همکاران، 64:1391)... 48
جدول 4-1 میانگین و انحراف استاندارد متغیر های پیش بین (نگرش مذهبی،خودپنداره و حمایت اجتماعی) و متغیر ملاک ( رضایت شغلی) و مقیاس های فرعی آن ( n = 169 ).. 82
جدول 4-2 ضرایب همبستگی متغیر های پیش بین و ملاک ( n= 169 ).. 83
جدول 4- 3 تحلیل واریانس و رگرسیون قدرت پیش بینی متغیر ملاک Y ( رضایت شغلی ) بر پایه متغیرهای نگرش مذهبی، خودپنداره ، حمایت اجتماعی ضریب همبستگی چند متغیری (R ) و مجذور آن ( R2).. 84
جدول 4-4 مقدار عرض از مبدا ( a ) و ضرایب رگرسیون در سه متغیر پیش بین 85
جدول 4- 5 تحلیل واریانس و رگرسیون قدرت پیش بینی متغیر ملاک Y ( رضایت شغلی ) بر پایه متغیرهای بعد اعتقادی، خودپنداره ، حمایت اجتماعی ضریب همبستگی چند متغیری (R ) و مجذور آن ( R2).. 86
جدول 4-6 مقدار عرض از مبدا ( a ) و ضرایب رگرسیون در سه متغیر پیش بین 87
جدول 4- 7 تحلیل واریانس و رگرسیون قدرت پیش بینی متغیر ملاک Y ( رضایت شغلی ) بر پایه متغیرهای بعد تجربه ای ، خودپنداره ، حمایت اجتماعی ضریب همبستگی چند متغیری (R ) و مجذور آن ( R2).. 87
جدول 4-8 مقدار عرض از مبدا ( a ) و ضرایب رگرسیون در سه متغیر پیش بین 89
جدول 4- 9 تحلیل واریانس و رگرسیون قدرت پیش بینی متغیر ملاک Y ( رضایت شغلی ) بر پایه متغیرهای بعد پیامدی ، خودپنداره ، حمایت اجتماعی ضریب همبستگی چند متغیری (R ) و مجذور آن ( R2).. 89
جدول 4-10 مقدار عرض از مبدا ( a ) و ضرایب رگرسیون در سه متغیر پیش بین 90
جدول 4- 11 تحلیل واریانس و رگرسیون قدرت پیش بینی متغیر ملاک Y ( رضایت شغلی ) بر پایه متغیرهای بعد مناسکی ، خودپنداره ، حمایت اجتماعی ضریب همبستگی چند متغیری (R ) و مجذور آن ( R2).. 91
جدول 4-12 مقدار عرض از مبدا ( a ) و ضرایب رگرسیون در سه متغیر پیش بین 92
جدول 4- 13 نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام Y (رضایت شغلی ) بر مولفه های نگرش مذهبی ، خودپنداره ، حمایت اجتماعی ضریب همبستگی چند متغیری (R ) و مجذور آن ( R2).. 93
جدول4-14: ضریب همبستگی چندگانه.. 94
جدول شماره 4- 15 : ضرایب استاندارد و غیر استاندارد پیش بینی رضایت شغلی از طریق متغیرهای پیش بینی در رگرسیون گام به گام.. 95
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
نمودار 2-1: ساز و کار نظریة انگیزشی نیازها. منبع: (خدایاری فرد، 14:1388). 62
شکل 2-1: سلسله مراتب نیازهای مازلو. منبع (سیدجوادین، 771:1388)... 63