پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم

بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم

چکیده

امروزه دانشگاه‌ها علاوه بر پژوهش و آموزش به ایفای نقش در جهت مأموریت جدید مشارکت در توسعه اقتصادی جامعه نیز می‌پردازند. در پژوهش حاضر تلاش شده است با ارائه چارچوبی، فرآیند تجاری‌سازی و نتایج تحقیقات دانشگاهی را توضیح و عوامل مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت را در سطح دانشگاه‌های استان قم بررسی و با توجه به اهمیت آنها اولویت‌بندی می‌نماییم.

جامعه آماری شامل دانشجویان رشته مدیریت دانشگاه‌های استان قم به تعداد6100 نفر، روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و تعداد نمونه آماری تحقیق 349 نفر می‌باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی پیمایشی می‌باشد. نتایج بدست آمده از این پژوهش بر گرفته از یک پرسشنامه 32 سؤالی است که پایایی آن بوسیله روش آلفای کرونباخ به مقدار 813/0 محاسبه و روایی پرسشنامه توسط اساتید محترم تأیید شده است.

پژوهش حاضر، مشتمل بر هشت فرضیه فرعی در قالب دو بخش کلی عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی بوده که با توجه به تجزیه و تحلیل داده‌ها و بررسی نتایج آزمون فرضیه‌های تحقیق، مشخص گردید که دلایلی برای رد متغیرهای مستقل مطرح شده در فرضیات به عنوان مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت، یافت نشد.

کلمات کلیدی: تجاری‌سازی دانش، انتقال فناوری، دفاتر انتقال فناوری، مکانیزم‌های تجاری‌سازی دانش.

فهرست مطالب

فصل اول – کلیات تحقیق................................................................................................................................................ 1

1-1- مقدمه ...................................................................................................................................................................... 2

1-2- بیان مسئله .............................................................................................................................................................. 8

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق ...................................................................................................................................... 13

1-4- اهداف تحقیق ....................................................................................................................................................... 18

1-4-1- هدف اصلی تحقیق........................................................................................................................................... 18

1-4-2- اهداف فرعی تحقیق........................................................................................................................................... 18

1-5- سؤال‌های تحقیق ................................................................................................................................................. 19

1-6- فرضیات تحقیق...................................................................................................................................................... 20

1-6-1- فرضیه اصلی....................................................................................................................................................... 20

1-6-2- فرضیه‌های فرعی................................................................................................................................................ 21

1-7- پیشینه تحقیق........................................................................................................................................................... 22

1-8- متغیرهای تحقیق ..................................................................................................................................................... 24

1-8-1- متغیر مستقل........................................................................................................................................................ 24

1-8-2- متغیر وابسته........................................................................................................................................................ 24

1-9- روش تحقیق........................................................................................................................................................... 25

1-10- قلمرو تحقیق ........................................................................................................................................................ 25

1-11- تعریف واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی طرح........................................................................................................ 26

1-12- تعاریف عملیاتی پژوهش ..................................................................................................................................... 27

فصل دوم – ادبیات تحقیق ............................................................................................................................................ 29

2-1- مقدمه....................................................................................................................................................................... 30

2-2- مفهوم و تعاریف تجاری‌سازی................................................................................................................................ 33

2-3- تاریخچه تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی............................................................................................................ 41

2-4- اهمیت تجاری‌سازی نتایج تحقیق ....................................................................................................................... . 45

2-5- روند تجاری‌سازی دانش ....................................................................................................................................... 47

2-6- فرآیند تجاری‌سازی ............................................................................................................................................... 49

2-7- انواع تجاری‌سازی ................................................................................................................................................. 66

2-8- روش‌های تجاری‌سازی ......................................................................................................................................... 66

2-9- مدل‌ها و الگوهای تجاری‌سازی ............................................................................................................................ 69

2-10- مراحل تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی ............................................................................................................ 86

2-11- موانع انتقال تجاری‌سازی..................................................................................................................................... 92

2-12- ساختار نوآوری................................................................................................................................................... 105

2-13- کارآفرینی ............................................................................................................................................................ 109

2-14- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته................................................................................................................. 112

2-15- بررسی روند تجاری‌سازی در بخش دانشگاهی کشور ایران ................................................................................ 121

فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق....................................................................................................................................... 124

3-1- مقدمه............................................................................................................................................................ 125

3-2- روش تحقیق........................................................................................................................................................... 126

3-3- جامعه آماری........................................................................................................................................................... 130

3-4- روش نمونه‌گیری و حجم نمونه.............................................................................................................................. 130

3-4-1- تعیین حجم نمونه............................................................................................................................................. 131

3-5- روش جمع‌آوری اطلاعات.................................................................................................................................... 131

3-6- ابزارهای گردآوری ................................................................................................................................................ 132

3-6-1- پرسشنامه ........................................................................................................................................................... 132

3-6-2- مقیاس لیکرت.................................................................................................................................................... 132

3-7- متغیرهای پژوهش.................................................................................................................................................. 133

3-7-1- متغیر مستقل در پژوهش حاضر........................................................................................................................... 133

3-7-2- متغیر وابسته در پژوهش حاضر........................................................................................................................... 134

3-8- روایی...................................................................................................................................................................... 134

3-9- پایایی....................................................................................................................................................................... 135

3-10- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها.......................................................................................................................... 136

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها.............................................................................................................................. 138

4-1- مقدمه..................................................................................................................................................................... 139

4-2- تجزیه و تحلیل یافته‌ها .......................................................................................................................................... 140

4-2-1- آمار توصیفی ...................................................................................................................................................... 140

4-3- آمار استنباطی ........................................................................................................................................................ 159

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها................................................................................................................................ 199

5-1- مقدمه....................................................................................................................................................................... 200

5-2- خلاصه تحقیق......................................................................................................................................................... 201

5-3- نتایج به دست آمده از آمار توصیفی....................................................................................................................... 202

5-3-1-نتایج مبتنی بر ویژگی‌های جمعیت شناختی ........................................................................................................ 202

5-3-2- نتایج بدست آمده از پاسخ به فرضیه‌ها.............................................................................................................. 203

5-3-2-1- فرضیه‌های مربوط به عوامل درون سازمانی.................................................................................................... 203

5-3-2-2- فرضیه‌های مربوط به عوامل برون سازمانی..................................................................................................... 204

5-4- نتایج به دست آمده از آمار استنباطی .................................................................................................................... 205

5-4-1- بررسی رابطه عوامل درون سازمانی با مؤلفه‌های جمعیت شناختی بوسیله آزمون من‌ویتنی................................ 205

5-4-2- بررسی رابطه عوامل برون سازمانی با مؤلفه‌های جمعیت شناختی بوسیله آزمون من‌ویتنی................................. 205

5-4-3- نتایج مبتنی بر فرضیات تحقیق .......................................................................................................................... 206

5-5- پیشنهادهای محقق در راستای موضوع پژوهش ...................................................................................................... 212

5-6- محدودیت‌های تحقیق.............................................................................................................................................. 215

پیوست............................................................................................................................................................................. 216

منابع و مآخذ...................................................................................................................................................................... 231

فهرست فارسی.................................................................................................................................................................. 232

فهرست انگلیسی................................................................................................................................................................ 235

فهرست جداول

2-1- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته .................................................................................................................. 119

3-1- ترتیب امتیازبندی پرسشنامه .................................................................................................................................... 132

3-2- ترتیب سؤالات پرسشنامه براساس هر یک از متغیرهای تحقیق.............................................................................. 133

3-3- آماره پایایی............................................................................................................................................................... 136

4-1- توزیع فراوانی و درصد پراکندگی پاسخگویان بر حسب جنسیت ........................................................................... 141

4-2- توزیع فراوانی و درصد پراکندگی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات................................................................ 142

4-3- توزیع فراوانی و درصد پراکندگی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی.................................................................. 144

4-4- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه پشتیبانی مالی و انسانی دانشکده از محققین ................................................................. 145

4-5- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه وجود اهداف و برنامه‌های مدون در دانشگاه.................................................................. 147

4-6- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه ایجاد رابطه مؤثر بین محققین و بازار............................................................................ 148

4-7- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه آموزش تخصصی پژوهشگران........................................................................................ 149

4-8- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه تدوین قوانین و مقررات حمایتی از پژوهش................................................................. 150

4-9- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه ایجاد فرهنگ کارآفرینی هماهنگ با تجاری‌سازی........................................................... 151

4-10- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه تشویق و ترغیب بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری ................................................... 152

4-11- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه حفاظت و صیانت دولت از دارایی‌های فکری پژوهشگران....................................... 154

4-12- میانگین و انحراف معیار متغیرها (فرضیه‌های فرعی عوامل درون سازمانی).......................................................... 155

4-13- میانگین و انحراف معیار متغیرها ( فرضیه‌های فرعی عوامل برون سازمانی).......................................................... 156

4-14- میانگین سؤالات پرسشنامه..................................................................................................................................... 158

4-15- بررسی توزیع داده‌ها توسط آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف و شاپیرو- ویلک................................................. 160

4-16- ارزش‌گذاری و میانه پاسخ به سؤالات................................................................................................................... 161

4-17- نرمالیتی با آزمون کولموگورف- اسمیرنوف تک نمونه‌ای..................................................................................... 162

4-18- رتبه‌ها برحسب فرضیه‌های درون سازمانی با توجه به جنسیت پاسخگویان.......................................................... 163

4-19- آماره آزمون فرضیه‌های درون سازمانی.................................................................................................................. 164

4-20- رتبه‌ها برحسب فرضیه‌های درون سازمانی با توجه به مقطع تحصیلی پاسخگویان .............................................. 165

4-21- آماره آزمون فرضیه‌های درون سازمانی ( آزمون کروسکال‌وایس)......................................................................... 166

4-22- رتبه‌ها برحسب فرضیه‌های درون سازمانی با توجه به رشته تحصیلی پاسخگویان................................................ 167

4-23- آمار آزمون فرضیه‌های درون سازمانی.................................................................................................................... 168

4-24- رتبه‌ها بر حسب فرضیه‌های برون سازمانی با توجه به جنسیت پاسخگویان.......................................................... 169

4-25- آماره آزمون فرضیه‌های برون سازمانی.................................................................................................................. 170

4-26- رتبه‌ها بر حسب فرضیه‌های برون سازمانی با توجه به مقطع تحصیلی پاسخگویان............................................... 171

4-27- آماره آزمون فرضیه‌های برون سازمانی.................................................................................................................. 172

4-28- رتبه‌ها بر حسب فرضیه‌های برون سازمانی با توجه به رشته تحصیلی پاسخگویان.............................................. 173

4-29- آماره آزمون فرضیه‌های برون سازمانی................................................................................................................... 174

4-30- تست نرمالیتی......................................................................................................................................................... 175

4-31- رتبه‌ها..................................................................................................................................................................... 176

4-32- آماره آزمون .......................................................................................................................................................... 177

4-33- تست نرمالیتی....................................................................................................................................................... 178

4-34- رتبه‌ها..................................................................................................................................................................... 179

4-35- آماره آزمون .......................................................................................................................................................... 180

4-36- تست نرمالیتی......................................................................................................................................................... 181

4-37- رتبه‌ها..................................................................................................................................................................... 182

4-38- آماره آزمون ........................................................................................................................................................... 183

4-39- تست نرمالیتی......................................................................................................................................................... 184

4-40- رتبه‌ها..................................................................................................................................................................... 185

4-41- آماره آزمون ........................................................................................................................................................... 186

4-42- تست نرمالیتی......................................................................................................................................................... 187

4-43- رتبه‌ها..................................................................................................................................................................... 188

4-44- آماره آزمون ........................................................................................................................................................... 189

4-45- تست نرمالیتی......................................................................................................................................................... 190

4-46- رتبه‌ها..................................................................................................................................................................... 191

4-47- آماره آزمون ........................................................................................................................................................... 192

4-48- تست نرمالیتی....................................................................................................................................................... 193

4-49- رتبه‌ها..................................................................................................................................................................... 194

4-50- آماره آزمون ........................................................................................................................................................... 195

4-51- تست نرمالیتی......................................................................................................................................................... 196

4-52- رتبه‌ها..................................................................................................................................................................... 197

4-53- آماره آزمون ........................................................................................................................................................... 198

فهرست اشکال

2-1- نمایش مدل فرآیند تجاری‌سازی ایده‌ها .................................................................................................. 50

2-2- مراحل اصلی فرآیند توسعه فناوری جدید............................................................................................... 51

2-3- فرآیند نظری انتقال فناوری از دانشگاه به یک شرکت.............................................................................. 53

2-4- فرآیند جهانی ایجاد ارزش از طریق ایجاد شرکت‌های انشعابی ............................................................... 55

2-5- فرآیند انتقال دانش ................................................................................................................................... 56

2-6- فرآیند خطی تجاری‌سازی دانش.............................................................................................................. 58

2-7- فراگرد تجاری‌سازی محصول ............................................................................................................... 60

2-8- مراحل اصلی تجاری‌سازی دستاوردهای علمی...................................................................................... 63

2-9- فرآیند کلان پژوهش و تولید صنعتی.................................................................................................... 66

2-10- نمایش مدل پلکان تجاری‌سازی....................................................................................................... 69

2-11- انتقال دانش........................................................................................................................................... 70

2-12- مارپیچ سه‌گانه...................................................................................................................................... 76

2-13- تجاری‌سازی دانش فیشر ...................................................................................................................... 77

2-14- اقتضایی اثربخشی انتقال فناوری............................................................................................................ 79

2-15- فعالیت‌‌های مرحله‌ای توئیس ................................................................................................................ 80

2-16- فراگرد تبدیلی توئیس............................................................................................................................ 81

2-17- پویای بازنگری شده .............................................................................................................................. 82

2-18- تجاری‌سازی زوا براساس ابعاد 5s......................................................................................................... 83

2-19- مدل ترکیبی تجاری‌سازی مک‌فادزن و همکاران ................................................................................... 84

2-20- عوامل بازدارنده تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی................................................................................ 94

2-21- چارچوب مفهومی تجاری‌سازی دانش ............................................................................................... 113


فهرست نمودارها

4-1- توزیع فراوانی و درصد پراکندگی پاسخگویان برحسب جنسیت ................................................................. 142

4-2- توزیع فراوانی و درصد پراکندگی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی....................................................... 143

4-3- توزیع فراوانی و درصد پراکندگی برحسب رشته تحصیلی.......................................................................... 145

4-4- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه پشتیبانی مالی و انسانی دانشکده از محققین................................................ 146

4-5- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه وجود اهداف و برنامه‌های مدون در دانشگاه ................................................ 147

4-6- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه ایجاد رابطه مؤثر بین محققین و بازار ..................................................... 148

4-7- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه آموزش تخصصی پژوهشگران.................................................................. 149

4-8- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه تدوین قوانین و مقررات حمایتی از پژوهش............................................... 150

4-9- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه ایجاد فرهنگ کارآفرینی هماهنگ با تجاری‌سازی........................................ 152

4-10- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه تشویق و ترغیب بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری................................... 153

4-11- فراوانی پاسخ‌ها به فرضیه حفاظت و صیانت دولت از دارایی‌های فکری پژوهشگران...... 154

4-12- میانگین و انحراف معیار متغیرها (فرضیه‌های فرعی عوامل درون سازمانی).............................................. 156

4-13- میانگین و انحراف معیار متغیرها ( فرضیه‌های فرعی عوامل برون سازمانی) .................................... 157

عنوان : بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم

فرمت : doc

تعداد صفحات : 257



خرید فایل



لینک منبع :بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم

بررسی-مؤلفه‌های-مؤثر-در-تجاری‌سازی-یافته‌های-رشته-مدیریت-در ... payanname20.filenab.com/tag-بررسی-مؤلفه‌های-مؤثر-در-تجاری‌سازی-یافته‌های-رشته-مدیریت-در-دانشگاه‌های-استان-قم.aspx محصولاتی که دارای عبارت 'بررسی-مؤلفه‌های-مؤثر-در-تجاری‌سازی-یافته‌های-رشته- مدیریت-در-دانشگاه‌های-استان-قم' هستند. بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های ... بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در ... mihandocs.com/40379-بررسی-مؤلفه‌های-مؤثر-در-تجاری‌سازی-یافته‌های-رشته-مدیریت-در-دانشگاه‌های-استان-قم.html‎Cached30 آوریل 2016 ... عنوان مقاله : بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم. قالب بندی : doc. قیمت : 30000. شرح مختصر: امروزه ... بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌ های رشته مدیریت در ... razifile.ir/?p=8073‎Cachedبررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌ های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم ۲۵۹ صفحه چکیده: امروزه دانشگاه‌ها علاوه بر پژوهش و آموزش به ایفای نقش در جهت ... دانلود پایان نامه مدیریت:بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های ... managerfile.ir/دانلود-پایان-نامه-مدیریتبررسی-مؤلفه‌/ 19 آگوست 2016 ... بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم می‌باشد. ۱-۴-۲-اهداف فرعی تحقیق. شناسایی عوامل مؤثر بر ... پایان نامه با موضوع:بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های ... managerfile.ir/پایان-نامه-با-موضوعبررسی-مؤلفه‌های-م/‎Cached19 آگوست 2016 ... بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم می‌باشد. ۱-۴-۲-اهداف فرعی تحقیق. شناسایی عوامل مؤثر بر ... شناسایی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در ... thesisskyreza1363.loxblog.com/.../شناسایی%20عوامل%20مؤثر%20بر%20تجاری‌سازی%20یافته‌ها...‎Cached26 آگوست 2016 ... بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم می‌باشد. ۱-۴-۲-اهداف فرعی تحقیق. شناسایی عوامل مؤثر بر ... اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در ... thesisskyreza1363.lineblog.ir/.../اولویت‌بندی+عوامل+مؤثر+بر+تجاری‌سازی+یافته‌های+رشته+مدیریت+در+دانشگاه‌های+استان+قم-دانلود+پایان+نامه بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم می‌باشد. ۱-۴-۲-اهداف فرعی تحقیق. شناسایی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی یافته‌های رشته ... بررسی مؤلفه های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در ... aeaye.stu1.ir/‎Cachedبررسی مؤلفه های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم - ,,تجاری‌سازی,یافته‌های رشته مدیریت,دانشگاه‌,تجاری‌سازی دانش,انتقال فناوری,دفاتر ... بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در ... auent.stu1.ir/post/1‎Cached11 ا کتبر 2016 ... بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم - , ,تجاری‌سازی دانش,انتقال فناوری,دفاتر انتقال فناوری,مکانیزم‌های ... بررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در ... - کتاب www.takbook.com/best/بررسی-مؤلفه‌های-مؤثر-در-تجاری‌سازی-ی/‎Cachedبررسی مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌های استان قم. به صورت ورد ودر ۲۴۷صفحهامروزه دانشگاه‌ها علاوه بر پژوهش و آموزش به ایفای نقش در ...