پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان

بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان


چکیده فصل اول:

نقاشی کودک یک پیام است، آنچه را که او نمی‎تواند به لفظ درآورد به ما انتقال می‎دهد. بررسی و درک زبان نقاشی اطلاعات ارزنده‎ایی را در اختیار والدین و مربیان و روانشناسان و همه کسانی می‎گذارد که خواهان درک و دریافت راز و رمز جهان کودک هستند، اکتشاف نظامدار این قلمرو به آخرین دهه‎های قرن گذشته بازمی‎گردد و بر قوانینی متکی است که خط‎شناسی نیز از آن سود جسته است.

بیان مسئله:

با توجه به گسترش پژوهشهای تجربی در زمینه روانشناسی کودک به ویژه به کمک دانش رفتاری و داده‎های اساسی که روانشناسی سنجشی در مورد پرورش سیستم عصبی و مرکزی ارائه داده‎اند، نگرش بزرگسالان در جهات گوناگون رفتاری کودکان دستخوش تغییرات مختلفی شده است. بنا به تحقیق (ورپیلو) دو روند اساسی در توسعه و پیشرفت درک کودک مؤثر واقع می‎شود که یکی تشخیص شناخت اشیاء و دیگری تمایز بین آنهاست.

اهداف پژوهش

الف: استفاده از نقاشی به عنوان وسیله‎ای ساده برای سنجش رشد شناختی.

ب: به دست آوردن ارتباط بین جنسیت و رشد شناختی.

ج: به دست آوردن ارتباط بین سن و رشد شناختی.

اهمیت پژوهش:

در عصر حاضر هر روز که می‎گذرد هنر کودکان اهمیت بیشتری می‎یابد و به خاطر تأثیری که روانشناسی و علوم تربیتی از آن به عمل می‎آورد همپای دیگر هنرهای مختلف رو به تکامل و پیشرفت است، هنر و نقاشی کودکان گواه راستینی بر حقایق اجتماعی و روانشناسی است.

فرضیه:

سطح تحول‎یافتگی (رشد شناختی) در دختران بالاتر از پسران است.

تعاریف عملیاتی:

الف: تعریف رشد شناختی: رشد شناختی به تغییراتی مربوط می‎شود که در حوزه فعالیت ذهنی روی می‎دهد و احساس، ادراک، حافظه، تفکر، استدلال و زبان را شامل می‎شود.

ب: تست آدمک رنگی: این آزمون در سال 1977 توسط ژاکلین روآیه روانشناس فرانسوی ابداع و هنجارگزینی شده است.

سایر فرضیه‎ها:

1- بین نمرات مقیاس سر دختران 6 ساله با نمرات سر پسران 6 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

2- بین نمرات مقیاس سر دختران 7 ساله با نمرات سر پسران 7 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

3- بین نمرات مقیاس سر دختران 8 ساله با نمرات سر پسران 8 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

4- بین نمرات مقیاس سر دختران 9 ساله با نمرات سر پسران 9 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

5- بین نمرات مقیاس طرح بدن دختران 6 ساله با نمرات طرح بدن پسران 6 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

6- بین نمرات مقیاس طرح بدن دختران 7 ساله با نمرات طرح بدن پسران 7 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

7- بین نمرات مقیاس طرح بدن دختران 8 ساله با نمرات طرح بدن پسران 8 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

8- بین نمرات مقیاس طرح بدن دختران 9 ساله با نمرات طرح بدن پسران 9 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

9- بین نمرات مقیاس طرح لباس دختران 6 ساله با نمرات طرح لباس پسران 6 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

10- بین نمرات مقیاس طرح لباس دختران 7 ساله با نمرات طرح لباس پسران 7 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

11-بین نمرات مقیاس طرح لباس دختران 8 ساله با نمرات طرح لباس پسران 8 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

12- بین نمرات مقیاس طرح لباس دختران 9 ساله با نمرات طرح لباس پسران 9 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

13- بین نمرات کلی دختران 6 ساله با نمرات کلی پسران 6 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

14- بین نمرات کلی دختران 7 ساله با نمرات کلی پسران 7 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

15- بین نمرات کلی دختران 8 ساله با نمرات کلی پسران 8 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

16- بین نمرات کلی دختران 9 ساله با نمرات کلی پسران 9 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

17- بین نمرات کلی دختران 6 ساله با نمرات کلی دختران 7 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

18- بین نمرات کلی دختران 7 ساله با نمرات کلی دختران 8 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

19- بین نمرات کلی دختران 8 ساله با نمرات کلی دختران 9 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

20- بین نمرات کلی پسران 6 ساله با نمرات کلی پسران 7 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

21- بین نمرات کلی پسران 7 ساله با نمرات کلی پسران 8 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

22- بین نمرات کلی پسران 8 ساله با نمرات کلی پسران 9 ساله تفاوت معناداری وجود دارد.

23- بین نمرات کلی دختران با نمرات کلی پسران تفاوت معناداری وجود دارد.

24- بین نمرات کلی دختران با افزایش سن تفاوت معناداری وجود دارد.

25- بین نمرات کلی پسران با افزایش سن تفاوت معناداری وجود دارد.

نتایج به دست آمده براساس فرمول ‎t تفاوت معنی‎دار رشد شناختی در دو گروه پسران و دختران را نشان می‎دهد یعنی دختران در این تست برتری خود را نسبت به پسران نشان دادند و از فرضیات مطرح شده به جز فرضیات 22-21-19-17-9-6-5-2-1، فرضیات دیگر تأیید شدند.



مقدمه:

نقاشی کودک یک پیام است آنچه را که او نمی‎تواند به لفظ درآورد و به ما انتقال دهد. بررسی و درک زبان نقاشی، اطلاعات ارزنده‎ایی را در اختیار والدین، مربیان، روانشناسان و همه کسانی می‎گذارد که خواهان درک و دریافت راز و رمز جهان کودک هستند اکتشاف نظامدار این قلمرو به آخرین دهه‎های قرن گذشته بازمی‎گردد و بر قوانینی متکی است که خط‎شناسی نیز از آنها سود جسته است. همچنین دیدگاه روان تحلیل‎گری براساس بررسی گستره معانی نمادهائی که در خوابدیده‎ها و اسطوره‎ها، افسانه‎ها و در زندگی بازیافت می‎شوند به غنای آن در قرن حاضر کمک کرده است. کودک همه مسائل خود را به واسطه نقاشی به تجربه درمی‎آورد و خود را می‎آزماید و من خویشتن را بنا می‎کند.

خطوط ترسیمی، انعکاسی از دنیای هیجانی او هستند و نقاشی به تنهایی به منزلة جهانی است که به موازات افزایش هشیاری و دگرگونی‎های کودک متحول می‎گردد. (دادستان، پریرخ، 1374، ص 1)

بیان مسئله:

با توجه به گسترش پژوهشهای تجربی در زمینه روانشناسی کودک به ویژه به کمک دانش رفتاری و داده‎های اساسی که روانشناسی سنجشی در مورد پرورش سیستم عصبی مرکزی ارائه داده‎اند، نگرش بزرگسالان در جهات گوناگون رفتار کودکان دستخوش تغییرات مختلفی شده است. (فراری، 1371، ص 7)


طرح مسأله:

مسأله مورد بررسی در این پژوهش مقایسه رشدشناختی دختران و پسران (9-6) ساله می‎باشد جهت انجام ای بررسی 240 نفر دختر و پسر به صورت تصادفی در دسترس در مدارس شهر قزوین انتخاب شدند (120 نفر دختر، 120 نفر پسر) که تست آدمک زنگی به صورت گروهی در مورد آنها اجرا شده است و پژوهشگر در نظر دارد تفاوت احتمالی بین رشد شناختی دختران و پسران را به وسیله نقاشی تست آدمک به دست آورد.

ابزار پژوهش:

تست آدمک رنگی:

این آزمون در سال 1977 توسط (ژاکلین روآیه) روانشناس فرانسوی ابداع و هنجارگزینی شده است (دادستان، پریرخ، 1374، ص 13).

نخستین تدوین و رسمی روش فرافکنی توسط آزمون نقاشی آدمک گودیناف بود اولین آزمون را تنها برای برآورد توانائیهای شناختی کودکان آنگونه که در کیفیت ترسیمی او انعکاس پیدا می‎کرد بکار می‎برد (سیف نراقی، ترجمه سیدی، 1368، ص 83).

جامعه آماری:

شامل دختران و پسران (6 تا 9 ساله) شهر قزوین در سال تحصیلی 85-84 می‎باشد.

نمونه آماری:

شامل 240 نفر (120 دختر، 120 پسر) 6 تا 9 ساله شهر قزوین در سال تحصیلی 85-84 می‎باشد.

روش نمونه‎گیری:

برای انتخاب نمونه تحقیق حاضر (از روش نمونه‎برداری تصادفی در دسترس استفاده شده از مجموعه 3 آمادگی و 4 دبستان ابتدائی دخترانه و پسرانه 240 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده‎اند سن مورد نظر6 تا 9 ساله.

روش آماری:

برای تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‎ها از روشهای آمار توصیفی شامل محاسبه: میانگین، جداول توزیع، فراوانی نمودار هیستوگرام، استفاده خواهد شد. آمار توصیفی به آن دسته از روشهای آماری گفته می‎شود که به پژوهشگر در طبقه‎بندی، خلاصه کردن، توصیف و تفسیر و برقراری ارتباط از طریق اطلاعات جمع‎آوری شده کمک می‎کند (دلاور، علی، 1373). هم‎چنین برای تجزیه و تحلیل داده‎ها از آمار استنباطی نیز استفاده می‎شود یعنی برای محاسبه میانگین دو گروه دختران و پسران 6 تا 9 ساله از آزمون ‎t استفاده می‎شود و در پژوهش خاصی با توجه به مستقل بودن دو گروه نمونه از آزمون ‎t برای مقایسه میانگین‎های دو گروه مستقل استفاده شده است.




خرید فایل



لینک منبع :بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان

بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان - sabzblog.tk albeyin.sabzblog.tk/post/757‎Cachedفایل پروژه - پایان نامه دانشجویی - یا طرح و آموزشی با تیتربررسی ارزشیابی شخصیت کودکان را در اینجا دانلود کنید.,برای مشاهده توصیحات کامل بررسی ارزشیابی ... بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان - دانلود پروژه و پایان نامه - فایل ناب payanname20.filenab.com/product-58368-بررسی-ارزشیابی-شخصیت-کودکان.aspx‎Cachedروش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان پروژه بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان مقاله بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان دانلود تحقیق بررسی ارزشیابی ... بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان farzad-web.nasrblog.com/post/5597/‎Cachedوبلاگ شخصی فرزاد هاشمی,بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان ,فرزاد وب. دریافت فایل روش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان - پرداخت ... tmaghalec.ir/?p=3932‎Cached25 ا کتبر 2016 ... شما به صفحه اختصاصی روش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان وارد شده اید. برای مشاهده توضیحات کامل روی دکمه ادامه مطلب کلیک کنید. بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان - پی فایل - فروشگاه ساز رایگان فایل pyfail.payfile.org/product-13808-بررسی-ارزشیابی-شخصیت-کودکان.aspx‎Cachedروش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان مقاله بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان پروژه بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت ... بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان - فروشگاه تخصصی معماری عمران و ... mastanehupline.payfile.org/product-13808-بررسی-ارزشیابی-شخصیت-کودکان.aspx‎Cachedروش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان مقاله بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان پروژه بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت ... روش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان – حریر دانلود harirdlc.ir/article/24774‎Cached24 ا کتبر 2016 ... بیننده گرامی سلام.به وب ما خوش آمدید با سلام،محصول دانلودی +{{روش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان}}+آماده ارائه به جویندگان عزیز میباشد. دریافت فایل روش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان – پرداخت ... www.zdownloadp30.ir/paper/4746.php‎Cached19 نوامبر 2016 ... ما اولین نیستیم ولی بی شک برترین هستیم اینک شما با جستجوی ((روش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان)) وارد صفحه فروش فایل دانلودی ... دانلود روش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان -کامل و جامع ... www.newfilestant.ir/paper4739.html‎Cached6 ا کتبر 2016 ... شما به صفحه اختصاصی روش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان وارد شده اید. برای مشاهده توضیحات کامل روی دکمه ادامه مطلب کلیک کنید. دریافت فایل روش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت کودکان - پرداخت ... kmyabdlcnt.ir/post.php?id=8933‎Cached1 نوامبر 2016 ... مدیریت سایت آرزوی لحظاتی پر از موفقیت برای شما دارد و پس از تلاشهای مستمر همکاران فایل مارکت مجموعه روش تحقیق بررسی ارزشیابی شخصیت ...