پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

ابهام در مورد معامله و لزوم رفع آن

ابهام در مورد معامله و لزوم رفع آن

عنوان و موضوع این پژوهش «ابهام در مورد معامله ولزوم رفع‌آن » است ، پس ابتدا باید دیــد منظور از مورد معامله چیست ؟ ابهام و جلوه های آن ، در مورد معامله کدامند ؟ ابهام در مورد چــــه معامله ای مورد بحث می باشد ؟

و کدامیک از جلوه های ابهام درمورد معامله ، در قلمرو بحث این موضوع ، واقع می شود ؟ و پیرو آن ، برای پیشگیری از ابهام ، احراز چه شرایطی در مورد معامله ، ضروری است ؟

بخش اوّل : کلیّات و مفاهیم

در این بخش ، ابتدا مورد معامله را تعریف نموده ، سپس تحت عنوان ابهام به مفهوم جهل و انواع آن ، خواهیم پرداخت تا محدوده ی بحث در موضوع این نوشتار تبیین گردد .

الف) تعریف مورد معامله (موضوع قرارداد )

در متون فقهی از مورد معامله به « معقود علیه» تعبیر می شود ودر تعریف آن گفته اند :

«معقود علیه ، هر چیزی است که تحصیل یا استیفای آن، به وسیله ی عقد انجام می شود »[1]

امّا چنین به نظر می رسد که در اینجا تسامحی رخ داده است زیرا عقد ، متضمّن تعهّد و تعهّد متعلّق به مال یا عمل است. پس مال یا عمل ، با یک واسطه موضوع عقد قلمداد می شود . بدین ترتیب «مورد معامله» به معنای موضوع تعهّد است که ممکن است مال یا عمل باشد ، و مال یا عین معیّن است و یا کلّی در معیّن ویا کلّی در ذمّه ! عین معیّن نیز یا « عین حاضره یا مرئیّه » است و یا « عین غائبه » اهمیّت این تقسیم ها ، از آن روست که نحوه ی رفع ابهام در اقسام گوناگون ، یکسان نیست .اما در بیع ، مثمن باید عین باشد نه منفعت و عمل ونه حق ! و از آنجا که عمل . مالیّت ندارد ، فقها گفته اند عمل شخص آزاد و برده را نمی توان فروخت یا ثمن قرار داد .

خلاصه آن که مورد معامله ، اقسام گوناگون ، داشته و عارض شدن ابهام و رفع آن در همه ی آنها ، یکسان نیست .

فهرست مطالب:

بخش نخست: کلیّات و مفاهیم

الف) مورد معامله

ب) معامله (بیع)

ج) جلوه های ابهام در مورد معامله

1) بررسی مفهوم جهل و ابهام

2) انواع جهل نسبت به مورد معامله

- مجهول بودن ذات

- مجهول بودن اوصاف

- مجهول بودن مقدار

- جهل به وجود، حصول و بقای مورد معامله

- تردید بین دو شی ء

- جهل و اشتباه متعاملین در قصد

بخش دوم : بررسی فقهی شرایط عوضین

فصل نخست: علم به ثمن و ادلّه ی آن

فصل دوم: علم به مثمن (مبیع) و ادلّه ی آن

بخش سوم: بررسی مبانی لزوم رفع ابهام از مورد معامله

فصل نخست: مبنای تحلیلی

الف) نظم عمومی

ب) سیره ی عقلا

فصل دوم: مبنای روایی

الف) اعتبار حدیث غرر

ب) دلالت حدیث غرر

بخش چهارم: تاثیرجهل بر وضعیّت عقد و روابط طرفین آن

فصل نخست: بررسی وضعیّت عقد از نظر فقهی

فصل دوم: بررسی روابط طرفین :

الف ) ضمان طرفین

ب ) لزوم بازگرداندن مال به مالک

ج) اجرت و هزینه های آن

بخش پنجم: چگونگی رفع ابهام از مورد معامله:

- معیار رفع ابهام از ذات

- معیار رفع ابهام از اوصاف

- معیار رفع ابهام از مقدار

مبحث نخست – غرر شخصی یا نوعی؟

مبحث دوم – بررسی نقش عرف در معیار اندازه گیری

مبحث سوم – اعتماد بر گفته ی طرف عقد نسبت به مقدار مورد معامله

مبحث چهارم – اقسام بیع بعض از کالای متساوی الاجزاء

مبحث پنجم – اقسام مختلف داد و ستد کالای متساوی الاجزاء

مبحث ششم – استثنا از مورد معامله و اندار

بخش ششم: استثنای لزوم رفع ابهام

«بررسی فروش مجهول به ضمیمه»

بخش هفتم : بررسی تاثیر جهل و اشتباه در قصد متعاملین

مبحث نخست- بررسی قاعده «العقود»

مبحث دوم – بررسی در مباحث فقهی



خرید فایل



لینک منبع :ابهام در مورد معامله و لزوم رفع آن

SID.ir | ابهام و لزوم رفع آن از مورد معامله (عنوان عربی: الابهام ولزوم رفعه من ... fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=114336‎Cachedچکیده فارسی: ابهام در مورد معامله– عوضین– از اصلی ترین عوامل بطلان معامله است که به اشکال مختلف تحقق یافته و موجب بروز اختلاف و نزاع طرفین معامله می شود. ابهام در مورد معامله و لزوم رفع آن - هاست فایل hostfile.blogsky.com/1395/05/.../ابهام-در-مورد-معامله-و-لزوم-رفع-آن‎Cached31 جولای 2016 ... عنوان پایان نامه: ابهام در مورد معامله و لزوم رفع آن. فرمت فایل: word. تعداد صفحات: 329 . شرح مختصر: مجموعه ای که در پیش روی شماست، پژوهشی در ... مجهول بودن مورد معامله - ویکی فقه wikifeqh.ir/مجهول_بودن_مورد_معامله‎Cachedتردید در مورد معامله نیز غیر از مجهول بودن آن است، گستره این پژوهش، ... عدم رعایت اصل لزوم رفع ابهام از مورد معامله در بیشتر ... ابهام و لزوم رفع آن از مورد معامله - پایگاه مجلات تخصصی نور www.noormags.ir/view/en/articlepage/.../ابهام-و-لزوم-رفع-آن-از-مورد-معامله سید محمد موسوی بجنوردی,محمد رضا شیرازی ; مجله: پژوهش های فقه و حقوق اسلامی ; پاییز 1387 - شماره 13 ; ابهام در مورد معامله و لزوم رفع‌ آن – معرفی و تبلیغ کانال های تلگرامی telegram.servicebartar.ir/?p=66058‎Cached4 نوامبر 2016 ... فرمت : Word. تعداد صفحات : ۳۱۱. بخش اوّل : کلیّات و مفاهیم. در این بخش ، ابتدا مورد معامله را تعریف نموده ، سپس تحت عنوان ابهام به مفهوم جهل و انواع آن ... مجهول بودن مورد معامله - کاوشی نو در فقه jf.isca.ac.ir/article_3124.html‎Cachedباتوجه به نبود کتابى مستقل به زبان فارسى در این زمینه, گردآورى مبانى و قلمروى ( اصل لزوم رفع ابهام) از مورد معامله با استناد به کتب فقهى و حقوقى است. هم چنین ... 1 - معلوم بودن مورد معامله - مطالعه تطبیقی غرر در معامله در حقوق اسلام و ... library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/71475/77‎Cached Similarاز این مادّه لزوم تعیین جنس مورد معامله و نقش آن در صحّت بیع استظهار مى شود؛ به ... از سه جهت مطرح مى باشد؛ به عبارت دیگر، رفع ابهام از مورد معامله از سه جهت ضرورت دارد :. بررسی مفهوم ابهام و لزوم رفع آن از مورد معامله onecall-thatsall.rozblog.com/post/119‎Cachedبررسی مفهوم ابهام و لزوم رفع آن از مورد معامله. ابهام در مورد معامله، صور گوناگونی را شامل می شود گاهی ذات مورد معامله و زمانی، مقدار و یا سایر اوصاف مورد معامله مجهول است و . بررسی مفهوم ابهام و لزوم رفع آن از مورد معامله www.requestarticle.ir/9623/بررسی-مفهوم-ابهام-لزوم-رفع-مورد-معامله‎Cached2 نوامبر 2016 ... بررسی مفهوم ابهام و لزوم رفع آن از مورد معامله. چکیده : مجموعه ی حاضر، پژوهشی در موضوع «ابهام در مورد معامله و لزوم رفع آن» است. ابهام در مورد معامله، علت و ... بررسی مفهوم ابهام و لزوم رفع آن از مورد معامله | بلوگل emroozbook.bloogle.ir/page-3985.html‎Cachedبررسی مفهوم ابهام و لزوم رفع آن از مورد معامله. ابهام در مورد معامله، صور گوناگونی را شامل می شود گاهی ذات مورد معامله و زمانی، مقدار و یا سایر اوصاف مورد معامله مجهول است و ...