شناخت و مقایسه ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی دانش آموزان دورة پیش دانشگاهی با عملکرد تحصیلی بالا و پایین
مقدمه
آموزش و پرورش هر جامعه، خاص آن جامعه است و از فرهنگ، حکومت، اقتصاد و ارزشهای آن جامعه متأثر می شود. به طور کلی، تعلیم و تربیت یک کشور به درک کامل فلسفه تربیت از سوی جامعه و مسئولان آن بستگی دارد.
امروزه با پیشرفت علوم به خصوص علوم انسانی و تأثیری که این علم در تعلیم و تربیت دارد. متخصصان آموزش و پرورش معتقدند که تربیت کودک اگر مهم تر از تعلیم او نباشد اهمیت کمتری از آ ن ندارد. در دنیای امروز فلسفه تعلیم و تربیت بر این اساس بنا شده است که تمامی جنبه های شخصیت فرد پرورش یابد. به این صورت که برای داشتن انسانی سالم، خلاق و مفید در جامعه لازم و ضروری است که همگام با توسعة قوای فکری و عقلی فرد، قوای جسمانی وعاطفی او هم پرورش یابد.
مطالعة شخصیت انسان یکی از مهمترین و پیچیده ترین مباحث در روان شناسی می باشد. مفهوم شخصیت از جمله مفاهیمی است که در طول تاریخ بشر تغییر و تحول عمده ای کرده است. به علت اینکه مطالعه شخصیت برای درک ماهیت انسان اهمیت زیادی د ارد. تولد این رشته با کارهای ویلهلم ونت[1] در سال 1879 در دانشگاه لایپزیک در آلمان شروع شد (شولتز، 1990، ترجمه کریمی و همکاران، 1384).
در اوایل قرن بیستم واتسون[2] آمریکایی تحولی عظیم بر علیه کارونت به وجود آورد و جنبش رفتارگرایی را بنیان نهاد. که معتقد است روان شناسی علمی باید بر جنبه های ملموسی از ماهیت انسان تمرکز کند که بتوان آن را ثبت کرد، شنید و اندازه گیری کرد.
در دهة 1930 مطالعة شخصیت در روان شناسی آمریکا عمدتاً توسط هنری مورای[3] و گوردن آلپورت[4] در دانشگاه هاروارد، رسمیت پیدا کرد (شولتز، 1998، ترجمه سید محمدی، 1385).
فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف تحقیق
اهداف خاص تحقیق:
فرضیه های پژوهش
تعریف نظری و عملیاتی متغیرها
الف- ویژگیهای شخصیتی
تعریف نظری
تعریف عملیاتی:
ب) خودکارآمدی
تعریف نظری
تعریف عملیاتی
ج – عملکرد تحصیلی
تعریف نظری:
تعریف عملیاتی
مروری بر پیشینه تحقیق
بخش اول: شخصیت
جایگاه شخصیت در روان شناسی
سوابق تاریخی سنجش شخصیت
نقش ارزیابی[1] شخصیت
تعریف شخصیت
عوامل مؤثر در رشد شخصیت
ثبات یا تغییر شخصیت
مراحل رشد شخصیت
نظریه های شخصیت
الف) رویکرد روان کاوی:
ب) رویکرد صفت:
ج) رویکرد گسترة زندگی:
د) رویکرد انسان گرایی:
ر) رویکرد شناختی
هـ) رویکرد رفتاری
ی) رویکرد یادگیری اجتماعی
نظریه روان کاوی فروید
غرایز و انواع آن
ساختار شخصیت
مراحل روانی – جنسی[2] رشد شخصیت
نظریه یونگ
نظامهای شخصیت
سنخ های شخصیتی در نظریة یونگ
نظریه گوردون آلپورت
انواع صفات
خصوصیات صفات
مراحل رشد نفس
÷مطالعة ارزشها
نظریه کتل
رویکرد کتل به صفات شخصیت
صفات مشترک و صفات یگانه
صفات توانایی، خلق وخو و پویا
صفات سطحی و صفات عمقی
صفات سرشتی و صفات محیط ساخته
صفات عمقی: عوامل بنیادی شخصیت
مراحل رشد شخصیت
نظریه روانی- اجتماعی اریک اریکسون
مراحل هشت گانه زندگی
1- اعتماد در برابر عدم اعتماد[3]
2- خومختاری در برابر شک و شرم[4]
3- ابتکار در برابر احساس گناه[5]
4- کارآیی در برابر احساس حقارت[6]
5- وحدت هویت در برابر سردرگمی نقش[7]
6- صمیمیت در برابر انزوا[8]
7- زایندگی در برابر رکود[9]
8- یکپارچگی خود در برابر نومیدی[10]
نظریة انسان گرایی[11] آبراهام مزلو
نظریة سه عاملی هانس، جی، آیزنک
ابعاد اساسی شخصیت از نظر آیزنک
ابزارهای اندازه گیری آیزنک
الگوی پنج عاملی در صفات شخصیت
1- انعطاف پذیری (O)
2- دلپذیر بودن (A)
3- با وجدان بودن (C)
مقیاسهای صفات
صفات روان آزرده خویی:
صفات برون گرایی (E) :
صفات انعطاف پذیری (O):
ج) نوع دوستی (A3):
صفات باوجدان بودن(C)
الگوی نظری فرضی برای پنج عامل
کاربردهای این الگو
ریشه های تاریخی عوامل پنج گانه
بخش دوم: خودکارآمدی
مراحل رشد خودکارآمدی
منابع اطلاعات در بارة خودکارآمدی
راههای بالابردن سطح خودکارآمدی
خودکارآمدی و عملکرد
پیامدهای رفتاری خودکارآمدی
بخش سوم: مروری بر پژوهشهای انجام شده در رابطه با موضوع پژوهش
الف) پژوهشهای انجام شده در خارج
پژوهشهای مربوط به خودکارآمدی
ب) پژوهشهای انجام شده در ایران
الف) پژوهشهای مربوط به ویژگیهای تشخیصی
پژوهشهای مربوط به خودکارآمدی
مقدمه
طرح پژوهش
جامعه
نمونه[12] و روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری
الف) پرسشنامه شخصیتی نئو:
ب) مقیاس خودکارآمدی شرر
ج) عملکرد تحصیلی
روش جمع آوری اطلاعات و شیوة اجرا:
روش های آماری مورد بررسی داده های پژوهش
بحث و نتیجه گیری
خلاصه پژوهش:
بحث ونتیجه گیری
محدودیت های پژوهش
پیشنهادهای پژوهش
الف- پیشنهادهای پژوهشی
ب- پیشنهادهای کاربردی:
1- Assessment
3- Psycho- sexual
3- Trust vs. mistrust
1- Autonomy vs. doubt , shame
2- Initiative vs.quilt
3- Industriousness vs. inferiority
1- Indentity eohesion vs. role confasion
5- Intimacy vs.isolation
2- Generativity. Vs. stagnation
3- Ego integrity vs. despair
1- Humsnistic psychology
1- Sample
1- Wundt,.
2- Watson,
1- Murray,
2- Gordon,