پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

زمینه: شیوه زندگی سالم منبعی ارزشمند برای کاهش شیوع و تاثیر مشکلات بهداشتی و ارتقای سلامت، تطابق با عوامل استرس زای زندگی و بهبود کیفیت زندگی است.سبک زندگی به ما کمک میکند تا آنچه را که مردم انجام می دهند،دلیل انجامشان و معنی عملشان برای خودشان و دیگران را درک کنیم.

هدف: در پژوهش حاضر، رابطه بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با کیفیت زندگی در دانشجویان، مورد بررسی قرار گرفت.

روش کار: در مطالعه حاضر، 140 دانشجو با روش غیر تصادفی سهمیه ای از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انتخاب و با پرسشنامه SF36 و پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS و با آزمونهای آنالیز واریانس یکطرفه ، آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمونهای تی تست نرمال و غیرنرمال و تحلیل رگرسیون، تحلیل شدند.

یافته ها: بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و کیفیت زندگی دانشجویان رابطه معناداری وجود داشت(00/0 p=). از میان شش بعد رفتارهای ارتقادهنده سلامت، " مسئولیت پذیری در مقابل سلامت خود" ، با میانگین 54/28 بیشترین و " مدیریت استرس" با میانگین 03/9 کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده اند. از میان هشت بعد کیفیت زندگی،" عملکرد جسمی" با میانگین 64/26 بیشترین و "محدودیت در ایفای نقش ناشی از وجود مشکلات جسمانی " با میانگین 82/4 کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده است.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که سبک زندگی ارتقادهنده سلامت با کیفیت زندگی دانشجویان رابطه مثبت قوی دارد و همچنین سبک زندگی و کیفیت زندگی دانشجویان با مقطع تحصیلی ، وضعیت اشتغال و وضعیت تاهل دانشجویان رابطه معناداری دارد و تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت پیش بینی کننده خوبی برای کیفیت زندگی می باشد.

کلید واژه ها: سبک زندگی، سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت، کیفیت زندگی، دانشجویان.

فهرست مطالب

فصل اول.. 2

کلیات تحقیق.. 2

1-1 مقدمه. 1

1-2 بیان مسئله. 2

1-3 اهمیت و ضرورت: 3

1-4 تعاریف واژه ها: 4

1-4-1 تعریف کیفیت زندگی: 4

1-4-2 تعریف سبک زندگی... 5

1-5 اهداف پژوهش..... 6

1-5-1 هدف کلی: 6

1-5-2 اهداف اختصاصی: 6

1-5-3 اهداف کاربردی... 7

1-6 فرضیه ها 7

1-7 سوالات... 8

فصل دوم. 1

پیشینه تحقیق و چارچوب نظری.. 1

2-1 مقدمه: 9

2-2 پیشینه مطالعه. 9

2-3 چارچوب نظری و مدل تحلیلی... 14

2-3-1 سبک زندگی: 14

2-3-2 تعریف سبک زندگی: 14

2-3-3 تعاریف جامعه شناسی: 15

2-3-4 تعاریف روانشناختی: 16

2-3-5 ارتقاء سلامت و اهمیت آن: 16

2-4 شیوه زندگی: 18

2-4-1 مفهوم شیوه زندگی: 19

2-4-2 عناصر تشکیل دهنده شیوه زندگی سالم : 20

2-4-3 سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت: 21

2-5 نظریات سبک زندگی... 22

2-5-1 مدل نظری سبک زندگی سلامت از کاکراهام : 22

2-5-2 نظریه آدلر: 24

2-6 کیفیت زندگی... 32

2-6-1 مفهوم و تعاریف کیفیت زندگی: 33

2-6-2 مروری تاریخی بر مفهوم کیفیت زندگی: 35

2-6-3 ابعاد کیفیت زندگی... 36

2-6-4 رویکردهای کیفیت زندگی: 37

2-6-5 شاخص های کیفیت زندگی... 39

2-6-6 شاخص کیفیت زندگی از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت : 40

2-7 مدلهای کیفیت زندگی: 41

2-7-1 مدل ادراکی کیفیت زندگی زان : 41

2-7-2 مدل فرل و هاسی: 42

2-8 کیفیت زندگی در ایران.. 42

2-9 نظریات کیفیت زندگی... 43

2-9-1 نظریه های مبتنی بر فرد : 43

2-9-2 شاب و رابنت (1999) : 44

2-9-3 نظریه های روانشناختی: 45

2-9-4 نظریه های انسان شناسی: 45

فصل سوم. 11

روش شناسی تحقیق.. 11

3-1 مقدمه: 48

3-2 نوع پژوهش: 48

3-3 جامعه مورد بررسی: 48

3-4 معیارهای انتخاب افراد مورد مطالعه: 48

3-5 روش نمونه گیری: 49

3-6 حجم نمونه و شیوه محاسبه آن: 49

3-7 مکان و زمان انجام تحقیق: 50

3-8 متغیرها و نحوه سنجش انها: 50

3-8-1 متغیرها: 50

3-9 ابزار پژوهش: 50

3-9-1 پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت: 51

3-9-2 پرسشنامه SF36 : 51

3-10 روش جمع آوری داده ها: 54

3-11 روش تجزیه و تحلیل دادها: 54

3-12 شیوه انجام کار: : 54

3-13 ملاحظات اخلاقی: 55

فصل چهارم. 48

توصیف و تحلیل داده ها 48

4-1 مقدمه: 56

4-2 توصیف داده ها: 57

4-2-1 توصیف متغیرهای زمینه ای : 57

فصل پنجم.. 56

بحث و نتیجه گیری.. 56

5-1 مقدمه: 76

5-2 بحث و بررسی یافته های پژوهش: 76

5-3 نتیجه گیری... 86

5-4 پیشنهادات اجرایی... 87

5-5 پیشنهاد برای پژوهشهای آینده: 88

5-6 محدودیت ها 89

فهرست جداول

جدول4‑1توزیع سن دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.. 57

جدول4‑2توزیع جنس دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.. 58

جدول ‏4‑3درصد فراوانی دانشجویان به تفکیک وضعیت تاهل.. 58

جدول ‏4‑4درصد فراوانی دانشجویان به تفکیک وضعیت اشتغال.. 59

جدول ‏4‑5درصد فراوانی دانشجویان به تفکیک محل سکونت فعلی.. 59

جدول4‑6درصد فراوانی دانشجویان به تفکیک محل تولد. 60

جدول ‏4‑7درصد فراوانی دانشجویان به تفکیک قومیت... 60

جدول4‑8درصد فراوانی دانشجویان به تفکیک نوع مذهب... 61

جدول ‏4‑9درصد فراوانی دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی.. 61

جدول 4‑10بررسی نرمالیته سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و ابعاد آن در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 62

جدول ‏4‑11بررسی نرمالیته متغیر کیفیت زندگی و ابعاد آن در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.. 63

جدول4‑12بررسی ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و کیفیت زندگی دانشجویان 64

جدول 4‑13بررسی ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی رابطه بین ابعاد سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت ومتغیر کیفیت زندگی دانشجویان 64

جدول ‏4‑14مقایسه میانگین نمرات کیفیت زندگی دانشجویان به تفکیک سن.. 65

جدول ‏4‑15مقایسه میانگین نمرات کیفیت زندگی دانشجویان به تفکیک جنس.... 66

جدول ‏4‑16مقایسه میانگین نمرات کیفیت زندگی دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی.. 66

جدول ‏4‑17مقایسه میانگین نمرات سبک زندگی دانشجویان به تفکیک سن.. 67

جدول‏4‑18مقایسه میانگین نمرات سبک زندگی دانشجویان به تفکیک جنس.... 68

جدول ‏4‑19مقایسه میانگین نمرات سبک زندگی دانشجویان به تفکیک وضعیت تاهل.. 68

جدول ‏4‑20مقایسه میانگین نمرات سبک زندگی دانشجویان به تفکیک وضعیت اشتغال.. 69

جدول‏4‑21مقایسه میانگین نمرات سبک زندگی دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی.. 69

جدول ‏4‑22مقایسه میانگین نمرات متغیرهای وضعیت تغذیه، مسئولیت در مقابل سلامتی، رشد روحی، روابط بین فردی،فعالیت جسمی به تفکیک سن 70

جدول ‏4‑23مقایسه میانگین ابعاد کیفیت زندگی به تفکیک سن.. 71

جدول4‑24مقایسه میانگین نمرات ابعاد کیفیت زندگی به تفکیک وضعیت اشتغال.. 72

جدول ‏4‑25نمرات حداقل ، حداکثر و میانگین ابعاد مختلف رفتارهای ارتقا دهنده سلامت... 73

جدول ‏4‑26نمرات حداقل ، حداکثر و میانگین نمره سبک زندگی ارتقادهنده سلامت وکیفیت زندگی.. 73

جدول‏4‑27نمرات حداقل ، حداکثر و میانگین نمره ابعاد مختلف کیفیت زندگی.. 74

جدول 4‑28نتایج تحلیل رگرسیون خطی برای پیش بینی متغیر وابسته کیفیت زندگی از طریق متغیر مستقل سبک زندگی: 74



خرید فایل



لینک منبع :بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی arshadha.ir/پایان-نامه-ارشد-بررسی-رابطه-بین-سبک-زند/‎Cached21 آوریل 2016 ... عنوان : بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال 1392 ... بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی ... cellfull.ir/?p=28567‎Cached19 ا کتبر 2016 ... صفحه اصلی بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392 ... بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با کیفیت زندگی ... jisds.srbiau.ac.ir/article_6804_657.html‎Cached Similarنتایج نشان داد که سبک زندگی ارتقادهنده سلامت با کیفیت زندگی دانشجویان ... زندگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال 1392 ). بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی ... docs.blogsky.com/1395/05/20/post-24127/ 10 آگوست 2016 ... بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392 بصورت ورد ... بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی ... proje20.filenab.com/product-56196-aa.aspx‎Cachedسبک زندگی سلامتی کیفیت زندگی سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت دانشجویان مقاله ... سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران. بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی ... mihandocs.com/41147-بررسی-رابطه-بین-سبک-زندگی-ارتقا-دهنده-سلامتی-با-کیفیت-زندگی-دانشجویان-دانشگاه-علوم-بهزیستی-و-توانبخ...‎Cachedقیمت : 13000 تومان. خرید فایل. عنوان مقاله : بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران . بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با کیفیت زندگی ... paperjoo.com/بررسی-رابطه-بین-سبک-زندگی-ارتقاء-دهنده/‎Cachedنتایج نشان داد که سبک زندگی ارتقادهنده سلامت با کیفیت زندگی دانشجویان ... زندگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال 1392 ). بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی ... ganj.irandoc.ac.ir/articles/678200‎Cachedدولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی - دانشکده علوم ... یافته ها: بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و کیفیت زندگی دانشجویان رابطه ... بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت ... - 0f0.in stu.0f0.in/بررسی-رابطه-بین-سبک-زندگی-ارتقا-دهنده-س/‎Cached20 ا کتبر 2016 ... بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392. اکتبر 20 ... بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت ... - کتاب www.takbook.com/.../بررسی-رابطه-بین-سبک-زندگی-ارتقا-دهنده-س/‎Cachedعنوان تحقیق: بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال۱۳۹۲فرمت فایل: word