پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

شرکت تعاونی در حقوق ایران

شرکت تعاونی در حقوق ایران


کلمه «تعاونی» از ترکیب کلمه «تعاون» عربی بر وزن تفاعل و از ریشه عون با حرف «یای» نسبت فارسی به وجود آمده و معادل کلمه co انگلیسی است. واژه «تعاون» در مفاهیم مختلف مورد استفاده قرار می‏گیرد از جمله اینکه تعاون به معنای همکاری یکدیگر را مدد رساندن و تشریک مساعی در جهت ارضای نیازی مشترک به کار برده شده است که در این معنی بیشتر مفهوم «همکاری» یعنی با هم کار کردن را به ذهن متبادر می‏کند. تعاون به معنی یاری رساندن و کمک کردن به دیگری نیز مورد استفاده واقع شده است. کلماتی مانند معاون (کمک کننده)، معاونت (کمک کردن) اعانه (کمک کردن) مبین مفهوم اخیر تعاون است و در این معنا تعاون را مترادف «دیگر یاری»[1] به کار می‏برند. تعاون را گاهی معادل «خودیاری» دانسته‏اند البته اگر مشخصه اصل «خودیاری»[2] را کمک به خود از طریق دیگران بدانیم، در این صورت تعاون مفهومی خاص پیدا می‏کند. مفهومی که از آن هر کس خیر خود را می‏جوید. تعاون را گاهی مترادف با «همیاری»[3] دانسته‏اند و سرانجام اینکه تعاون به مفهوم عملی که در داخل یک شرکت تعاونی صورت می‏گیرد نیز استعمال می‏شود.[4] مرحوم دهخدا در تعریف کلمه تعاون آورده‏اند که این لغت به معنی یکدیگر را یاری کردن است. همچنین ایشان در تعریف شرکت آورده‏اند که این لفظ به معنی همدست شدن در کاری و اتحاد چند نفر برای غرض عام یا خاص به کار رفته است.[5]

واژه «تعاون» در شکل فعالیت رسمی و برای موسساتی که بر مبنای اصول و قواعد تعاونی فعالیت می‏نمایند به کار برده می‏شود. این واژه معمولاً معادل شرکت تعاونی استعمال می‏گردد. در تعریف «شرکت تعاونی» می‏توان آن را به معنی تجمع افراد برای همکاری دانست و چون همکاری افراد با یکدیگر می‏تواند صور مختلفی داشته باشد، مانع از این است که بتوان تعریف کاملی که از هر جهت در برگیرنده این همکاریها باشد، برای شرکت‏های تعاونی ارائه نمود؛ به همین دلیل هنوز تعریف جامع و مانعی از شرکت تعاونی که بتواند تمام اشکال و مختصات آن را دربرگیرد ارائه نشده است. [6] «لوئیس اسمیت» استاد مشاور تعاونیها در انگلستان نیز اعتقاد دارد نمی‏توان تعریف مشخص و روشنی از تعاونی ارائه داد زیرا معمولاً هر کس تعاون را بدان گونه که خود می‏خواهد و یا به گون‏های که در کشوری معین وجود دارد، تعریف می‏کند.

فهرست مطالب:
فصل اول:
مبحث اول- تعریف شرکت تعاونی در حقوق ایران
مبحث دوم- ماهیت حقوقی شرکت تعاونی
مبحث سوم پیشینه شرکت تعاونی
بنداول – سیر اندیشه تعاون در اروپا
بند دوم : پیشینه تعاون در ایران
مبحث چهارم: قانون حاکم بر شرکت‏های تعاونی
مبحث پنجم: انواع شرکت‏های تعاونی
فصل دوم:
موسسین و اعضای شرکت تعاونی
مبحث اول: موسسین شرکت تعاونی
بند اول: مفهوم موسس
بند دوم. موقعیت حقوقی موسیسن
بند سوم. مسوولیت موسسین
بند چهارم. حق الزحمه موسسین
مبحث دوم. اعضای شرکت تعاونی
بند اول. تابعیت جمهوری اسلامی ایران

بند دوم: داشتن شخصیت حقیقی و یا شخصیت حقوقی غیر دولتی
بند سوم. پرداخت حداقل مبلغ اسمی سهام
بند چهارم: عدم ممنوعیت قانونی
بند پنجم: عدم حجر

بند ششم: درخواست کتبی عضویت و تعهد رعایت مقررات اساسنامه تعاونی
بند هفتم: عدم عضویت در تعاونی مشابه
مبحث سوم: تعداد اعضای شرکت تعاونی
مبحث چهارم: حقوق و تکالیف اعضای شرکت تعاونی
بند اول. حقوق اعضای شرکت تعاونی

بند دوم. حقوق غیر مالی اعضای شرکت تعاونی
مبحث پنجم. مسوولیت و تکالیف اعضای شرکت تعاونی
بند اول: مسوولیت
بند دوم. تکالیف اعضای شرکت تعاونی
ب- اعضای متخصص شرکت تعاونی تولید
الف- اعضای معمولی شرکت
فصل سوم:
سرمایه شرکت تعاونی
مبحث اول. ترکیب سرمایه
بند اول: آورده نقدی
بند دوم: آورده جنسی
مبحث دوم: تامین سرمایه
بند اول: تامین سرمایه توسط اعضا
بند دوم: تامین سرمایه توسط دستگاه‏های عمومی
بند سوم: استفاده از ذخیره قانونی

مبحث سوم. کاهش سرمایه
بند اول: کاهش اختیاری سرمایه
بند دوم: کاهش اجباری سرمایه
بند سوم: کاهش سهام توسط اعضا
بند چهارم: خروج عضو



خرید فایل



لینک منبع :شرکت تعاونی در حقوق ایران

ماهیت حقوقی شرکت‌های تعاونی سهامی عام nashr.majles.ir/article_63_19.html‎Cached Similarموضوع اصلی این مقاله تبیین ماهیت حقوقی شرکت‌های تعاونی سهامی عام است. ... آن با شرکت‌های سهامی و تعاونی، چنین نتیجه گرفته شده که ماهیت حقوقی این شرکت جدای ... Notice 1384/3/1by the supreme leader of Islamic Republic of Iran regarding the ... شرکت تعاونی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/شرکت_تعاونی‎Cached Similarشرکت تعاونی(Co-operative) مشارکتی است که عده‌ای از افرادی که هم‌صنف یا ... ماده اول این قانون، اهداف بخش تعاونی سیستم اقتصادی ایران را برشمرد که از آن جمله، ... قانون شرکت‌های تعاونی | وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی www.mcls.gov.ir/fa/law/225‎Cached Similar6 ژوئن 1971 ... ‌ماده 2 - شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به منظور ..... مرکزی تعاون روستایی ایران - سازمان تعاون مصرف شهر و روستا - سازمان ... بررسی تطبیقی تشکیل شرکت های سهامی و شرکت های تعاونی در حقوق ... www.eisef.blogfa.com/post-10.aspx‎Cached Similar(5) قانون بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران ، شرکت تعاونی را این گونه تعریف می کند((شرکت تعاونی از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به منظور رفع نیاز مندی های مشترک ... برخی نکات حقوقی در شرکتهای تعاونی - نظام جامع اطلاع رسانی اشتغال www.jobportal.ir/s3/Default.aspx?ID=9_2_173_1_1158‎Cached Similar18 سپتامبر 2007 ... قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بعنوان شالوده وبنیان کار ... در صورتیکه در یک شرکت تعاونی مجمع عمومی فوق العاده ای با دستور کار عزل ... شرکت های تعاونی - پورتال ( پرتال ) حقوق thelawportal.persianblog.ir/tag/شرکت_های_تعاونی‎Cached Similarاز جمله مهمترین اصول مربوط به بخش تعاونی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .... موسسین شرکت اشخاص حقوقی باشند آخرین تغییرات مدیران و سرمایه شرکت که در ... SID.ir | ماهیت حقوقی شرکت های تعاونی سهامی عام fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=184492‎Cached Similarدانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی ماهیت حقوقی شرکت های تعاونی سهامی عام. دادبومهن - سوالات حقوقی درخصوص تعاونی تالیف احمدرضا فخاری bbomehen.blogfa.com/category/9‎Cached Similarبنابراین عضویت در شرکت تعاونی که خرید سهام، پذیرش تعهدات مالی و به طور کلی ... بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، بایستی مجمع عادی شرکت، اخراج چنین ... شرکت تعاونی در قانون تجارت - آفتاب www.aftabir.com/lifestyle/view/.../شرکت-تعاونی-در-قانون-تجارت‎Cached Similar4 آگوست 2006 ... امر تعاون، معرف موقعیتی است که در آن منافع مشترک کمی و کیفی ... جا (از جمله در ایران)شرکت،نهاد حقوقی مربوط به تجارت (کسب سود) است، حال آن که ... ماهیت حقوقی شرکت های تعاونی سهامی عام - نشرحقوقی عدلیه - پایگاه ... adlpub.com/ماهیت-حقوقی-شرکت-های-تعاونی-سهامی-عام/‎Cachedشرکتهای تعاونی سهامی عام – مبانی حقوقی – شرکت تجاری – شرکت سهامی – اصول ... گفتار دوم- سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بخش تعاون.