پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

تولید مثل و تولید مثل در انسان

تولید مثل و تولید مثل در انسان

مقدمه :

از ابتدا این موضوع مورد توجه بوده است که در پستانداران ، فنوتیپ‌های جنس ماده، خود به خود توسعه می‏یابد. ظاهرا این امر در غیاب هر نوع هورمون گنادی صورت می گیرد . در زمان بلوغ ترشح هورمون استروییدی تخمدان برای ایجاد صفات ثانویه جنسی ماده ضروری است . علاوه بر این، تولید هورمون‌های گنادی ، الگوی دوره ای ، ترشح گنادو تروپین های هیپوفیزی ماده را تنظیم می کند که برای کنترل سایر پدیده های دوره‏ای ؛ مانند رسیدگی تخم ، تخمک گذاری و سیکل قاعده ای ضروری است.

برداشتن تخمدان سبب آتروفی رحم، کاهش فعالیت جنسی و اعمال تولید مثلی می شود . نقش تخمدانها در کنترل اعمال تولید مثلی توسط Knaure نشان داده شد . وی دریافت پیوند تخمدان می‌تواند از علائم آتروفی ناشی از برداشتن تخمدان، جلوگیری کند و تزریق عصارةتخمدان ، سبب باقی ماندن کامل اندامهای تولید مثلی می گردد . Allen و Doisy مشخص کردند که فولیکول گراف ، منبع اصلی ترشح استروژن است. بدنبال آن یک هورمون جنسی زنانه در خون بعضی از حیوانات مشخص گردید و مشاهده شد که غلظت آن در طول سیکل قاعدگی در انسان مؤنث تغییر می کند . کشف مهم حاصله این بود که این ماده ، یعنی استرویید ، در ادرار به مقدار زیادی در طول حاملگی وجود دارد . شیمیست ها موفق به جدا کردن مادّه فعال از ادرار به منظور تعیین ساختمان شیمیایی آن شدند . این هورمون استروییدی، یعنی استرادیول، نقش اساسی در کنترل صفات جنسی ماده بیشتر گونه های مهره داران دارد. همچنین نشان داده شد که جسم زرد تخمدان ، یک هورمون استروییدی دیگر ترشح می کند که برای تولید مثل نرمال در دوران حاملگی ضروری است، این هورمون یعنی پروژسترون ، در سال 1934 جدا گردید و سپس سنتز شد .

اگر چه استروژنها و پروژستین های تخمدان، نقش اساسی در تنظیم اعمال تولید مثلی جنس ماده بازی می کنند ؛ اما امروزه مشخص شده که وجود بسیاری از ترکیبات شیمیایی دیگر مانند هورمونهای عصبی ، رحمی ـ جفتی و یا با منشأ آدرنالی ، نیز در جنس ماده ضروری هستند .

آناتومی تولید مثلی ماده :

سیستم تولید مثلی. زن از یک جفت تخمدان می باشد که علاوه بر تولید گامت ، دارای مجموعه ای از وظایف اندوکرینی نیز است. در این سیستم تخمک پس از آزاد شدن از تخمدان وارد حفره شکمی شده و سپس از آنجا به درون اویداکت هدایت می شود . اگر تخمک مذبور با اسپرم، باعث تشکیل سلول تخم و جایگزینی آن در دیواره رحم می گردد . مراحل بعدی رشد و نمو نیز منجر به فرایندهای آندوکرینی با تغییراتی گسترده می شود ؛ در غیر اینصورت سیستم تولید مثلی همان روند اندوکرینی گذشته را در پیش می گیرد .(شکل 1-3 )



خرید فایل



لینک منبع :تولید مثل و تولید مثل در انسان

Images for تولید مثل و تولید مثل در انسان رده:تولید مثل انسان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/رده:تولید_مثل_انسان‎Cached Similarدر ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔ تولید مثل انسان موجود است. ... دستگاه تولید مثل زنانه در انسان (۲ ر، ۱۱ ص). ◅ دستگاه تولید مثل مردانه در انسان (۷ ر، ۳۲ ص). ◅ دستگاه ... تولید مثل جنسی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/تولید_مثل_جنسی‎Cached Similarتولید مثل جنسی (به انگلیسی: sexual reproduction ) به تولید مثلی که برای تولید نسل جدید گونۀ مورد نظر، به بیش از یک جنس نیاز باشد. مثلا ً تولید مثل در انسان‌ها ... تولید مثل در انسان www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=286066‎Cached Similar8 ا کتبر 2014 ... الگوی تولید مثل در انسان به آنچه که در جانوران ساکن خشکی مشاهده می‌شود و به تولید مثل درپستانداران بچه زا شباهت دارد. مواد غذایی از طریق جفت به ... تولید مثل انسان - آپارات www.aparat.com/v/qVXNA/تولید_مثل_انسان‎Cached Similar16 فوریه 2014 ... کوروش تولید مثل انسان تولید , مثل , انسان , , کوروش. تولید مثل در انسان - جستجو و دانلود کتاب - کتاب سبز ketabesabz.com/search?q=تولید+مثل+در+انسان‎Cached Similarدرود بی پایان به پیامبر خاتم (ص) و خاندان طاهرینش، آنچه پیش رو دارید درسنامه دستگاه تولید مثل است که به همت اعضای هیئت علمی علوم پایه و همکاری صمیمانه هیئت ... تولید مثل در انسان - کتاب سبز ketabesabz.com/tag/تولید-مثل-در-انسان‎Cached Similarدرود بی پایان به پیامبر خاتم (ص) و خاندان طاهرینش، آنچه پیش رو دارید درسنامه دستگاه تولید مثل است که به همت اعضای هیئت علمی علوم پایه و همکاری صمیمانه هیئت ... تولید مثل و تمایل جنسی ... - ایران حال دات کام www.iranhall.com/health/maritual/show/?itemid=223‎Cached Similarمحققان علت اصلی تمایل جنسی را تحریک انسان برای تولید مثل می دانند و حتی برخی معتقدند که انسان های اوّلیه به طور غریزی- نه به خاطر لذت بردن از عمل مقاربت- آمیزش ... علم برای همه - تولید مثل در انسان قسمت اول(48) orbital88.blogfa.com/cat-50.aspx‎Cached Similar23 ا کتبر 2007 ... توانایی تولید مثل یکی از ویژگی‌های جانداران است. معمولا" پس از آن‌که موجودات زنده به حدی از رشد و نمو و بلوغ رسید، تولید مثل کرده موجودی هم‌نوع خود به ... دستگاه تولید مثل زنان - پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده www.tanzimekhanevadeh.com/medicine.../328-1389-02-26-12-44-10‎Cached Similarدر فرآیند تولید مثل انسان دو سلول جنسی یا گامت نقش دارند: گامت مردانه که اسپرم نامیده می‌شود و گامت زنانه که تخمک نام دارد. اسپرم توسط دستگاه تناسلی مردانه و تخمک ...