پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان

بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان

مقدمه:

حافظه موضوعی است که از دیرزمان مورد توجه انسان بوده و او همواره برای شناخت و بهبود آن کوشیده است. در واقع کمتر فردی است که با توانمندی های حافظه خویش درگیر نبوده و برای تقویت آن تلاش نکند. از نظر مردم، موفقیتهای تحصیلی و شغلی مستقیماً با این توانایی ارتباط دارد. پژوهشگران و رهبران عموماً افرادی با حافظه قوی بوده و از آن در راه رسیدن به اهداف خود کمک گرفته اند. هر چند حافظه قوی به معنای «هوش و خلاقیت» زیاد نیست آزمایشها نشان داده اند که این دو، با حافظه ارتباط مستقیم دارند. (جعفریان، 1375)

درگیری فکری با استعداد پرسش برانگیز حافظه حوضه اختصاصی انسان نوین نیست، زیرا که بسیاری از تمدنها در گذشته، منشأ کارکرد و تربیت آن را عمیقاً مد نظر داشته‌اند در حقیقت، مطالعه حافظه از تاریخچه ای غنی برخوردار است که به روزگاران دور یعنی آغاز تمدن مغرب زمین باز می گردد. این مطلب موضوعی است مورد علاقه و تفحص برای اندیشمندان بزرگ تمامی دوره ها بوده است.(ابراهیم زاده، 1368، ص 18)

عوامل مختلفی بر حافظه مؤثر هستند از جمله هیجان، هوش، سن و رنگ که در اینجا ما به تأثیر رنگ بر حافظه پرداخته ایم.

رنگ در محیط زندگی انسان اهمیت بسزایی برخوردار است تا جایی که زندگی بدون رنگ قابل تصور نیست. یکی از کیفیات بارز و ملموس اشیا و پدیده های جهان، رنگ است. از زمانی که قوة بینایی بشر به موازات رشد و تکوین سیستم فکری وی به فعلیت در آمد، قدرت پیدا کرد از رنگ به عنوان عاملی در ایجاد تمایز و تشخیص وجوه اشتراک و همچنین اختلاف اشیا استفاده کند. رنگ تدریجاً نزد بشر اولیه جنبه ای سمبولیک یا نمادین یافت. بدین معنا که بسیاری از اقوام بشر برای هر رنگی رمز ویژه ای وضوع کرده بودند، که در صورت آشنایی با آن رمزها، مخاطبان آنها می‌توانستند مفاهیم مربوط را به سهولت دریافت کنند. برای نمونه در ایران باستان، سیاه، رنگ تاریکی و دنیای اهریمن بود. رنگی بود که ناخودآگاه شب را به خاطر مردم می آورد. و شب نیز به نوبة خود برای بشر احساسات نامطلوبی چون وحشت، رعب و اضطراب و ... را به همراه داشت. حال آنکه سفید، رنگ روز و روشنایی بود. رنگی بود که مفاهیمی چون پاکی، صفا و خلوص و قداست را در نظر مردم تداعی می کرد.

رنگها خواه به طور جداگانه و خواه در ترکیب با یکدیگر، تأثیرات متفاوتی بر روح و روان آدمی باقی می گذارند. در واقع تأثیرات رنگها و احساساتی که در اثر مشاهده آنها در انسان ظاهر می شود، آنچنان است که امروزه رنگ در روانکاوی اشخاص بویژه کودکان در حکم یکی از عوامل اساسی تلقی می شود. رنگ و تصویر بیش از هر چیز دیگر ذهن کودک رابه خود جلب می کند برای درک رنگ و تصویر کافی است که چشم او ببیندو برای خلق آن کافیست که کودک دست در رنگ کند و بر روی کاغذ بمالد رنگ وسیله ای است که کودک آرزوها و پیامهای خود را در قالب آن بیان می‌کند.(دوالو، 1371، ص1)

یکی از با نفوذترین جنبه ها در کیفیت زندگیمان رنگ است. ما از قدرت ادراکمان هر روز از رنگ استفاده می کنیم.

بدون رنگ هیچ چیز بر ما قابل تشخیص نیست، علائمی که عدم ترافیک در خیابانها را باعث شوند و به وسیله آن سرعت ماشینها تنظیم شود و قابل کنترل نیست. از همه مهمتر تکنیک یادگیری (که مورد بحث ما نیز هست) بمراتب افزایش می یابد.یک وظیفه مهم رنگ این است که به قسمت سازماندهی ادراکی مغز ما علامت فرستاده و به آن کمک می کند. رنگ یکی از پارامترهای مهمی است که با ارسال علامت به قوة ادراک ما کمک و آن را سازماندهی می کند. رنگ حافظه نمودی است که توسط آن ویژگیهای متفاوت اشیاء شناسایی و لذا درک ما را از آنها روشن می کند. رنگ حافظه نمودی است که رنگ متعلق به موضوع مشخصه ادراکمان از طریق آن رنگ نفوذ می کند. بنا به دلایل زیاد مطالعه آنچه که رنگها مهارت در از بر کردن را به حداکثر میرساند بسیار مهم است. ما انسانها به رنگ اعتماد می کنیم که در زندگیمان نظم وجود دارد.]ترافیک علامت می دهد ... و خیلی علامتهای دیگر به ادراک رنگ نیاز دارند به این ترتیب مؤثر بودن رنگ کاربرد اعمال دنیای ما آشفته می شود.

همچنین رنگهائیکه حافظه فراگیری را بهتر تحریک کرده و مهارت یادگیری یا بطور خاص ناتوانی فراگیری در دانشجویان را بهبود بخشد پیدا کنید. رنگ حافظه هم چنین می تواند در تجارت نیز بکار گرفته شود مثلاً فروش بهینه توسط استفاده از رنگهائی که بیشتر مورد پستد مردم و توجه شان را بیشتر جلب می کند. پیش بردن مطالعة تأثیر رنگ بر حافظه در حوزه های وسیعی سودمند خواهد بود. بدین ترتیب زندگی ما توسط نشانه ها، علامتها و وسایل متعددی نگه داشته شده که آموزش، راهنمایی، دستورالعمل و احتیاطهای لازم را فراهم می کند. Noor در سال 2001 دریافت که دانش رنگ با نمایش موضوع در سطحهای زیادی تأثیر متقابل داشته بنابراین سیگنالها و علائم ناشی از کاربرد رنگهائیکه برای مردم آشناترند تأثیر پذیری وسایل و اشیاء را افزایش می دهد. یک علامت Stop به رنگ قرمز، آن قسمت از ذهن که دانش رنگ به آن مربوط می شود، را برای تشخیص، از موضوع مربوطه تحریک می کند. رنگ نتیجه مهم دیگری روی فرایند فراگیری در زندگیمان دارد. بعضی اوقات نیز اختلات مثل خواندن پریشی توسط رنگ تأثیر گذشته شده است.

حافظه سازنده:

فرض کنید ما پاراگراف زیر را برای یک آزمودنی می خوانیم:«چوگان بر روی میز بیس بال ظاهر شد. هرکس که آنجا بود یک صدای بلند و ناگهانی شنیده. در یک لحظه توپ از روی نرده پرواز کرد.» بعداً اگر ما از آزمودنی بخواهیم که این پاراگراف را به خاطر آورد ممکن است چیزی شبیه به عبارت زیر بشنویم:پرتاب کنندة توپ، توپ را انداخت. چوگان زن به شدت به آن ضربه زد آن ضربه هومران بود.» چند ناهمخوانی بین آنچه که در اول شنیده اید و آنچه که به یاد آورده شد، وجود دارد. جالب ترین آنها تمرکز بر روی کلمات «توپ پرتاب کن»، «چوگان زن»، «هومران» است هیچ یک از این کلمات در اصل پاراگراف ارائه نشده بودند. هر یک از آنها از بافت جمله استنتاج شده بودند. یعنی فرد آزمودنی قیاس کرد که پاراگراف مربوط به بیس بال است و بعد چندین استنتاج بر اساس دانش خود از بازی انجام داد بنابراین او از جمله توپ از روی دیوار پریده استنتاج کرد که چوگان زن یک ضربه هومران زد. آنچه که در این مثال می بینیم، جنبه سازنده حافظه است. افراد از دانش خود برای شاخ و برگ دادن، بسط دادن و از طرف دیگر برای فراتر رفتن از اطلاعات داده شده استفاده می کنند، همانطور که اطلاعات را در حافظه ارائه می کنند. یک نتیجه احتمالی این است که یادآوری لفظی در مورد محرکها پیچیده و معنادار اغلب کاملاً ضعیف است، اما معنی یا مطلب عمده یک عبارت بندرت فراموش می شود.(یارتلت 1932)(دهقانی هشتجین، 1374، ص 76)

عوامل مؤثر بر یادگیری و تقویت حافظه:

1-سن انسان نقش بسیار مهمی در یادگیری دارد، نوع یادگیری هرچه باشد، معمولاً بزرگسالان جوان خیلی بهتر و سریعتر از کودکان خردسال و بزرگسال سالمند یاد می گیرند.



خرید فایل



لینک منبع :بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان

تاثیر رنگ بر حافظه کودکان » پایان نامه دات کام | Payaname.com payaname.com/.../1245-تاثیر--رنگ-بر-حافظه-کودکان.html‎Cached Similarتاثیر رنگ بر حافظه کودکان پایان نامه تاثیر رنگ بر حافظه کودک پایان نامه روانشناسی رنگ کودکان روش تحقیق وانشناسی رنگ کودک بررسی تاثیر رنگ بر یادگیری ... بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان - فروشگاه ساز رایگان فایل bankfile.payfile.org/product-13753-بررسی-تاثیر-رنگ-بر-حافظه-کودکان.aspx‎Cachedپایان نامه بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان در 72 صفحه ورد قابل ویرایش. فهرست مطالب. عنوان صفحه. فصل اول : مقدمه. مقدمه 1. بیان مسئله 4. هدف پژوهش 4. پایان نامه بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان cdownload.cero.ir/product-327480-پایان-نامه-بررسی-تاثیر--رنگ-بر-حافظه-کودکان.aspx‎Cachedپایان نامه بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان در 72 صفحه ورد قابل ویرایش. خلاصه مطالب: یکی از با نفوذترین جنبه ها در کیفیت زندگیمان رنگ است. ما از قدرت ادراکمان ... بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان digidownload.filenab.com/product-58278-بررسی-تاثیر-رنگ-بر-حافظه-کودکان.aspx‎Cachedبررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان. مقدمه: حافظه موضوعی است که از دیرزمان مورد توجه انسان بوده و او همواره برای شناخت و بهبود آن کوشیده است. در واقع کمتر فردی است که ... پایان نامه : بررسی تأثیر رنگ ها بر حافظه کودکان www.iran-doc.com/.../بررسی-تأثیر-رنگ-ها-بر-حافظه-کودکان-جزئیات‎Cachedچکیده پایان نامه: در پژوهش حاضر تأثیر رنگ بر حافظه کودکان اول دبستان1387 مورد آزمون قرار گرفته است. جامعه آماری و تعداد دانش آموزان، آزمون شده 50 نفر می باشند که با ... بررسی تاثیر رنگ بر کودکان | پروپوزال و روش تحقیق روانشناسی psychology7.ir/.../41-پروپوزال+و+روش+تحقیق+روانشناسی+بررسی+تاثیر+رنگ+بر+کودکان.aspx‎Cached Similarمقدمه; بیان مسئله; هدف پژوهش; اهمیت موضوع; فرضیات پژوهش; متغیرهای اساسی پژوهش; متغیر وابسته; متغیر مستقل; تعاریف عملیاتی; رنگ; حافظه; فصل دوم; پیشینه ... بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان tlumha.rahatblog.ir/post/713‎Cachedبررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان - ... گشته اید , برای خواندن و دانلود کل مطالب بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان ,لطفا بر روی تصویر کلینک کلیک بنمایید. پایان نامه بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان – فایل و مقالات www.newfilestant.ir/paper7705.html‎Cached16 ا کتبر 2016 ... به صفحه دانلود فایل(پایان نامه بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان)خوش آمدید برای دانلود به ادامه مطلب بروید.شما پس از پرداخت هزینه ای ناچیز ... بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان - sabzblog.tk bank.sabzblog.tk/post/2919‎Cachedاگر شما محققین و کار آفرینان و دانشجویان در پی فایل بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان میباشید , جهت مشاهده توضیحات بیشتر و دانلود بهتر فایلبررسی تاثیر ... کویر دانلود » خرید آنلاین پایان نامه بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان kavirdlc.ir/خرید-آنلاین-پایان-نامه-بررسی-تاثیر-رنگ/‎Cached27 ا کتبر 2016 ... کاربران گرامی درود بر شما.به سایت خودتان خوش آمدید به صفحه دانلود فایل(پایان نامه بررسی تاثیر رنگ بر حافظه کودکان)خوش آمدید برای دانلود به ادامه ...