عوامل مهم در ایجاد ارتباط روشن، متقاعدسازی، شکستن مقاومت در کودکان خیابانی خانة کودک ناصرخسرو
از آنجایی که موضوع کودکان خیابانی و چگونگی ارتباط برقرار کردن با آنها یکی از مسائل مهم و معضلات اساسی افرادی است که با آنها ارتباط دارند، هدف این تحقیق شناسایی مؤلفهها و راهکارهای مددکاران برتر در برقراری ارتباط مؤثر و مقایسة آنان با سایر مددکاران در انجمن حمایت از کودکان خیابانی شعبة ناصرخسرو در سه زمینة ایجاد ارتباط روشن، متقاعدسازی و شکستن مقاومت میباشد. بررسی حاضر تحلیل اطلاعات جمعآوری شده مربوط به کودکان خیابانی و مددکارانی که در ارتباط با آنها میباشند است. روش تحقیق توصیفی است و جامعة آماری این پژوهش 26 نفر از کودکان خیابانی خانة کودک ناصرخسرو بود که بصورت کاملاً تصادفی انتخاب شدند. این کودکان به عنوان گروه نمونه انتخاب شده و جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبة نیمهساختاریافته صورت گرفت و توسط سؤالاتی خاص مددکاران برتر از سایر مددکاران تمییز داده شدند و پرسشنامهای در زمینة برقراری ارتباط مؤثر بصورت بازپاسخ و محققساخته در سه زمینة فوق در اختیار کلیة مددکاران NGO قرار گرفت که پاسخ سؤالات کدگذاری شد و اعتبار پاسخها و کدهای مورد نظر توسط کدگذاری دیگر بدست آمد که بطور تقریبی 94% بوده است. و برای تجزیه و تحلیل گفتههای مددکاران و کودکان از تحلیل محتوا بصورت کیفی و کمی استفاده شد.
مصاحبة انتخاب مددکار برتر شامل 5 سؤال و پرسشنامة تکنیکها و مؤلفههای مهم برقراری ارتباط مؤثر شامل 9 سؤال بود.
نتیجة این تحقیق نشان میدهد که مددکاران برتر بیش از سایر مددکاران به عوامل درونی و روحیات کودکان توجه میکنند و تأکید زیادی به نقاط مثبت و قوی آنان دارند در صورتیکه سایر مددکاران به عوامل بیرونی و محیطی کودکان توجه میکنند و تأکید بیشتری به مشکلات و نقاط ضعف آنان دارند.
در پایان نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش دیگری که در خانة کودک شوش انجام گرفته مقایسه شد.
نکات و پیشنهاداتی از طرف پژوهشگر مطرح گردیده که شامل برگزاری کلاسهای آموزشی در ایجاد برقراری ارتباط برای مددکاران و تحقیق در این زمینه توسط پژوهشگران دیگر و ... می باشد.
فهرست مطالب:
چکیده |
فصل اول: مقدمه پژوهش |
مقدمه |
بیان مسئله |
هدف تحقیق |
برای چه تحقیق |
اهمیت و ضرورت تحقیق |
تعاریف نظری |
تعاریف عملیاتی |
فصل دوم: پیشینة پژوهش |
مقدمه |
تعارف کودکان کار و خیابانی |
خصوصیات کودکان خیابانی |
ساختار اجتماعی کودکان خیابانی |
ویژگیهای روانی و اجتماعی کودکان خیابانی |
علل پیدایش کودکان خیابانی |
معرفی انجمن حمایت از حقوق کودکان |
ارتباط چیست |
شناخت فراگرد |
مدلهای فراگرد ارتباط |
هدف از برقراری ارتباط چیست |
مبانی ارتباط اثربخش |
موانع ارتباطی |
مهارتهای روابط انسانی |
مراحل بهبود ارتباط |
نظریة نیاز و ارتباط مؤثر |
مبانی خاص نظری در تدوین پرسشنامه جهت انتخاب مددکاران برتر |
مدل ارتباطی سیستمهای «سازشپذیر» فرهنگی هستیگرا |
مدل ارتباطی گربنر |
مدل ارتباطی N.L.P |
راپورت یا رابطة مؤثر |
برقراری ارتباط روشن |
متقاعد سازی |
روبرو شدن با مقاومت |
فصل سوم: روش پژوهش |
مقدمه |
مراحل تحقیق |
جامعة آماری |
نمونه و روش نمونهگیری |
ابزار اندازهگیری |
روش جمعآوری اطلاعات |
روش آماری |
پرسشنامهها |
فصل چهارم: نتایج یافته های پژوهش |
مقدمه |
نتایج حاصل از مصاحبه با کودکان |
نتایج بخش اول پرسشنامه در زمینة برقراری ارتباط روشن با کودک |
نتایج بخش دوم پرسشنامه در زمینة متقاعدکردن کودک |
نتایج بخش سوم پرسشنامه در زمینة شکستن مقاومت کودک |
فصل پنجم: بحث |
بحث |
مقایسه با پژوهش خانة کودک شوش |
محدودیتهای پژوهش |
پیشنهادات پژوهش |
منابع |
پیوست |