تأثیر فرهنگ و تمدن اسلامی در شکل گیری تمدن مدرن غرب
مقدمه
بر اساس کشفیات باستان شناسی و مطالعات تاریخی، جامعه شرقی و به ویژه منطقة بین النهرین محل ظهور نخستین تمدن بشری و کانون تجمع انسانی است. به همین دلیل و به منظور انتظام بخشیدن به روابط اجتماعی و تهذیب اخلاقی، دین کانون مظهر ادیان الهی و حتی مذاهب غیر آسمانی است جذابیتهای اقتصادی، دینی، جغرافیایی و بخصوص شرایط شبه جزیره بودن این منطقه از آغاز شکل گیری ؟ نیست موجب گردید که هر قدمی برای دستیابی به این جذابیتها منطقه را مورد هجوم قرار دهد. این تهاجم موجب گردید که خاورمیانه منطقهای از نژادها – مذاهب زبانها و خلاصه مجموعة فرهنگی تفکیک ناپذیر شود. اما از میان تهاجم فرهنگهای مهاجم آنچه که خاصیت اثر گذاری و تاثیر پذیری بیشتری درشت فرهنگ غربی بود. آشنایی اروپا با منطقة خاور نسبت (گر چه این یک اصطلاح قرن نوزدهمی است) و تاثیر متقابل فرهنگی ناشی از دلایل بسیاری است در جمله قرابت جغرافیایی – منافع مشترک تجاری با محوریت دریای سیاه دریای مدیترانه و خلیج فارس - ؟ ادیان ابراهیمی یهودیت و مسیحیت – تشکیل نخستین کلوینهای یونانی در قرن ششم ق – م در دهانه نیل – نخستین برخورد نظامی میان ایران و یونان و سپس روم – تشابه نژادی میان اروپا و ایران (اروپاییان معتقدند که ما شرق را بازرتشت ؟ ایران شناختیم) تمام این دلایل قطعاً به دنبال برخوردهای نظامی – روابط تجاری و تأثیرات مذهبی موجب کنشهای فرهنگی میان شرق و غرب و به ویژه پس از ظهور اسلام باعث تأثیر و تأثیرات مذهبی موجب کنشهای فرهنگی میان شرق و غرب و به ویژه پس از ظهور اسلام باعث تأثیر و تأثر فرهنگی بین اسلام و مسیحیت شد. بنابراین منطقة ما از دورة سومریان با اقلام حاشیه ؟ مدیترانه ارتباط داشته، اما از دورة یونانیان این ارتباط بیشتر در قالب نظامی – تجاری – سیاسی و مذهبی بوده است.
نخستین و پربارترین مرحلة مقابل و تقابل فرهنگی، با غرب، مربوط به حملة اسکندر به این منطقه است. این حمله گرچه در مضافة نظامی صورت گرفت. ولی اثرات فرهنگی و علمی آن بسیار چشمگیر بود. ظهور اسکندر و حاکمیت تفکر ؟ او به دوران طلا پی علم و فلسفة یونانی پایان داد. اسکندر با کوله باری از اندوختههای علم و فلسفة یونانی راهی شرق شد و به ویژه فرهنگ ما را به شدت متأثر کرد. با توجه به این که زیر رخت فرهنگ و تمدن این منطقه دینی بوده و هست، بنابراین به اسکندر آموخته بودند که برای سهل لوصول بودن شرق بایستی با چهره و القاب دینی وارد شود. به همین دلیل بود که قبل از حرکت به سمت ؟ مادرش او را «فرزند خدا» نامید.
اسکندر که در ذهنیت نوجوان خویش ایجاد یک امپراطوری جهانی را طرح ریزی کرده بود. به خوبی دریافت که این آرزو عملی نمیشود مگر با رعایت محترمات دینی مردم منطقه و در سایه شبیه سازی فرهنگی و ایجاد یک فرهنگ مشترک بین شرق و غرب. او به خوبی دریافته بود که در شرق دین بیش از هر عامل وحدت بخش مؤثر است.
لذا در مسعبه آمون Amon در لباس کاهنان به عبارت برخاست و مصریان نیز به چشم خدایی به او نگریستند. مصر بیش از هر سرزمین دیگر تسلیم اسکند شد. همین آسان تر پذیرفتن اسکندر باعث شد تا وی بندرت اسکندریه را بنا کند. هدف اولیه از تأسیس این شهر سهولت تجارت میان یونان و مصر بود، ولی بعداً پس از سقوط اسکندر و تأسیس حکومت بطلمیوسیان در مصر و بروز بحران در آتن علماء و فلاسفة یونانی به مصر مهاجرت کردند و با ایجاد کتابخانه و موزة معتبری، اسکندریه به آتن شرق شهرت یافت و اسکندریه قرنها کانون تعاملات فرهنگی میان شرق و غرب شد. نکتة جالب این که در اسکندریه برای نخستین بار علم دستخوش انشعاب شد . تا زمان ارسطو علم یک کلیت انفکاک ناپذیر بود. در حالی که در اسکندریه بطلمیوس، جالینوس ، اقلیدوس و ارشمیدوس هر کدام تحقیقات در زمینة علم واحدی را دنبال کردند.
اسکندریه موقعیت حساس خود را به عنوان برجسته ترین مرکز علم جهان آنروز همچنان تا ظهور دیانت اسلام حفظ کرد به گفتة بسیاری از علماء غربی اسلام نیز عامل مؤثری در حراست و حفاظت علوم یونانی بود. بعد از ظهور اسلام نه تنها اسکندریه بلکه مراکز متعددی در سراسر امپراتوری اسلام بوجود آمد و متفکران اسلامی با بهره گیری از علوم یونان موجبات احیاء این علوم را فراهم آوردند.
در قرون اولیه هجری و از زمان نخستین خلفای عباسی به ویژه در زمان هارون الرشید و فرزندان او «نهضت ترجمه» به همت آنان راه اندازی شد و دربار بغداد هیأتهایی را برای جمع آوری و خرید کتب علوم قدیمة یونانی به امپراتوری روم شرقی (بیزانس) و روم غربی (ایتالیا) اعزام شدند و مراکز ترجمه در بسیاری از شهرهای معتبر مثل جندی شاپور و بغداد به کار ترجمة اسناد یونانی پرداختند.
در قرون اولیه و به ویژه در مکتب امام صادق (ع) بدون هیچگونه تعصب دینی ، علماء اسلامی – یهودی و مسیحی در جهت اعتلای علم با یکدیگر تشریک مساعی می کردند . خلفا و سلاطین نیز همین اغماض مذهبی را رعایت می کردند و هیچگونه تفاوتی میان ابن سینا (مسلمان9 و ابن بخشیشو و ابن میمون (یهودی) وجود نداشت . علماء اسلامی از تمام کانونهای علمی از جمله هند – ایران – چین – بلخ و مرو و دانشمندان مسیحی و یهودی بهره می بردند.
در امپراتوری اسلامی، علوم وفلسفة اسلامی همچنان به باروری خود ادامه می داد . این وضع در ایران تا اواخر عصر سامانیان که ایرانی بودند ادامه یافت، تا این که با ورود عنصر ترک به منطقه ونهایتاً تسلط غزنویان به عنوان نخستین سلسلة ترک نژاد برابر این متأسفانه محیط آرام علمی – فلسفی و حتی ادبی ایران به کانون تشنج های سیاسی و تعصبات دینی تبدیل شد. از این میان عصبیت دینی بر لطافت دینی غالب شد و احکام دین در تأویل مستشرعین درباری به صورت ابزار اعمال قدرت حاکمان سیاسی درآمد. هر روز اسلام به فرقه های مذهبی متعارض تقسیم می شد و نزاع میان این فرق فضا را برای اندیشه ورزی علمی و به ویژه فلسفی در جهت استحکام مبانی تمدن اسلام محدودتر و خشن تر می کرد و استنتاجات فرقه ای بر استدلالات علمی مسلط شد. در همین دوره (حدوداً قرن یازدهم) اروپای قرون وسطی نیز دستخوش تعارض مذهبی شده بود و احتمالاً جنگ های صلیبی (1296-1095) نقطة اوج این تعارضات بود. جنبش اصلاحات دینی در قرن شانزدهم سطح عصبیت کاتولیکی و تعارض های فرقه ای را کاهش داد و زمینة تکثرگرایی مذهبی را ببار آورد و نهایتاً فضای آنتی میان دین و فلسفه مهیا شد. در اسلام گرچه فارابی به عنوان مؤسس فلسفة اسلامی تلاش کرد میان علم و ایمان – فلسفه و دین آشتی برقرار کند، اما غزالی این اندیشه را تکفیر کرد و «تهاخت الفلسفه» را در مورد این چنین عقایدی نوشت.
پاورپوینت بررسی مستهلک کننده های انرژی بر عملکرد لرزه ای سازه ها
مدتی است که موضوع مقاوم سازی در کشور با اقبال روز افزون مواجه شده است که با توجه به لرزه خیزی ایران، امری کاملاً موجه است . وقوع زلزله هایی چون نورث ریج در کالیفرنیا و کوبه در ژاپن بخوبی نشان داد که حتی کشورهایی که در کار زلزله بسیار پیشرفته، و در اعمال ضوابط لرزه ای سختگیرند لازم است به مقاوم سازی لرزه ای توجه نمایند.
تحقیقات نشان داد که اتکای صرف به مقاومت نه شرط لازم برای ایستایی سازه در برابر زلزله های مخرب است و نه شرط کافی . غفلت از ظرفیت تغییر شکل سازه در محاسبات لرزه ای در طراحی لرزه ای میتواند به شکست تدابیری بینجامد که با صرف هزینه زیاد برای پایدار سازی سازه ها در زلزله های مخرب اتخاذ شده است . این موضوع اول بار بطور عمیق توسط محققان زلاند نو نظیر پاولی درک شد و به صراحت بیان گردید و اثر آن خیلی زود در ضوابط لرزه ای این کشور ظاهر شد بطوریکه نیروی زلزله طرح به صورت تابعی معکوس از توانایی سازه برای تحمل تغییر شکلهای غیرارتجاعی ارائه شد .
تحقیقات گسترده در کشورهای لرزه خیز بویژه امریکا، ژاپن و زلاند نو در سه دهه آخر قرن بیستم در این مسیر ادامه یافت و رفته رفته به صورت یک مکتب نو بروز نمود . برای درک درست رفتار لرزه ای سازه باید به دو عامل بسیار مهم توجه نمود:
1. رفتار دینامیکی سازه
2. رفتار غیرخطی سازه
عامل اول موجب می گردد که تمهیداتی چون استفاده از انواع میراگرها و دستگاه های جداساز بطور وسیعی در مقاوم سازی لرزه ای بکار روند، و عامل دوم، آنگونه که خواهیم دید پای طیف وسیعی از روش ها و تکنیکهای متکی بر افزایش ظرفیت تغییر شکل نظیر پلیمر الیافی را به این میدان باز نموده است .
فهرست مطالب
ارائه شده به شرح زیر می باشد:
مقدمه
طبقه بندی روشهای مقاوم سازی
1-روش افزایش استقامت سازه
2- روش کاهش تحریک زلزله
میراگرها و سیستم های کنترل
* میراگرهای ویسکوز (Viscous Damper )
* میراگرهای اصطکاکی (Friction Damper )
- میراگر اصطکاکی Pall
- میراگر اصطکاکی Damptech
- میراگر اصطکاکی ترکیبی
- میراگر اصطکاکی سیلندری
* میراگر جرمی (Mass Damper)
* میراگر ویسکوالاستیک
* میراگرهای تسلیمی – فلزی جاری شونده
- المان های صفحه فولادی افزاینده سختی و میرایی (ADAS)
- میراگر (TADS )
- میراگر فلزی جاری شونده با استفاده از لوله جدار نازک آکاردئونی
* میراگرهای نیمه فعال دارای سیال قابل کنترل توسط میدان مغناطیسی
* جداساز های لرزه ای (Base Isolation )
- یاتاقان های الاستومتری (جداگرهای لاستیکی)
- فنرها
- غلتک ها و یاتاقان های ساچمه ای
- بستر نرم شامل شمع های مهره و ماسوره
* ترانشه – حایل ها (Barrier)
* آلیاژهای حافظه دار شکلی
این فایل با فرمت پاورپوینت در 125اسلاید قابل ویرایش و کاربردی و کامل تهیه شده است.
هدیه محصول
فایل پاورپوینت روش های بهسازی و مقاوم سازی(54اسلاید)
پاورپوینت میراگر و جداگر
مدتی است که موضوع مقاوم سازی در کشور با اقبال روز افزون مواجه شده است که با توجه به لرزه خیزی ایران، امری کاملاً موجه است . وقوع زلزله هایی چون نورتریج در کالیفرنیا و کوبه در ژاپن بخوبی نشان داد که حتی کشورهایی که در کار زلزله بسیار پیشرفته، و در اعمال ضوابط لرزه ای سختگیرند لازم است به مقاوم سازی لرزه ای توجه نمایند.
تحقیقات نشان داد که اتکای صرف به مقاومت نه شرط لازم برای ایستایی سازه در برابر زلزله های مخرب است و نه شرط کافی . غفلت از ظرفیت تغییر شکل سازه در محاسبات لرزه ای در طراحی لرزه ای میتواند به شکست تدابیری بینجامد که با صرف هزینه زیاد برای پایدار سازی سازه ها در زلزله های مخرب اتخاذ شده است . این موضوع اول بار بطور عمیق توسط محققان زلاند نو نظیر پاولی درک شد و به صراحت بیان گردید و اثر آن خیلی زود در ضوابط لرزه ای این کشور ظاهر شد بطوریکه نیروی زلزله طرح به صورت تابعی معکوس از توانایی سازه برای تحمل تغییر شکلهای غیرارتجاعی ارائه شد .
تحقیقات گسترده در کشورهای لرزه خیز بویژه امریکا، ژاپن و زلاند نو در سه دهه آخر قرن بیستم در این مسیر ادامه یافت و رفته رفته به صورت یک مکتب نو بروز نمود . برای درک درست رفتار لرزه ای سازه باید به دو عامل بسیار مهم توجه نمود:
1. رفتار دینامیکی سازه
2. رفتار غیرخطی سازه
عامل اول موجب می گردد که تمهیداتی چون استفاده از انواع میراگرها و دستگاه های جداساز بطور وسیعی در مقاوم سازی لرزه ای بکار روند، و عامل دوم، آنگونه که خواهیم دید پای طیف وسیعی از روش ها و تکنیکهای متکی بر افزایش ظرفیت تغییر شکل نظیر پلیمر الیافی را به این میدان باز نموده است .
فهرست مطالب
شامل موارد زیر می باشد:
بخش اول:میراگر
انواع میراگر از دیدگاه رفتاری
بررسی هریک از میراگرها
معرفی پروژه ها
بخش دوم:جداگر
سیستم جداساز لرزه ایی
ویژگی های دینامیکی
انواع جداساز ها
بررس هریک از جداساز ها
معرفی پروژه ها
این فایل با فرمت پاورپوینت قابل ویرایش در75اسلاید تهیه شده است.
هدیه محصول
2فایل پاورپوینت لاتین بررسی جداگرها (27+60اسلاید)
بحث نرم افزاری اثربخشی جداگرها در سازه
پاورپوینت بررسی کلیات مدارس در ایران
درمیان آثارمعماری اسلامی ایران مدارس جایگاه ویژه ای دارند.هرچندنمونه های این بناها، از همه قرون گذشته باقی نمانده است. اما بررسی مصادیق باقی مانده نشان می دهد که مدارس همچون مساجدوآرامگاهها مورداحترام وتوجه خاص مردم بوده وهمواره دربرپایی وزیبایی هرچه بیشترآنها تلاش شده است.
به شهادت متون تاریخی درهمه ی دورانها مدارس بزرگ ومعتبری درشهرهای مختلف این سرزمین وجودداشته است امامتاسفانه آثارتاریخی به جای مانده، همه ی دورانها را در بر نمی گیرد.از جهت معماری بهترین آثار باقی مانده مدارس متعلق به دوران تیموریان ، صفویان و قاجاریان است.
در این میان مدارسی که در اقلیم گرم ومرطوب شمال شرق ایران واقع شده اند، به تناسب سایرنقاط ایران کمتر مورد
بررسی و مطالعه قرار گرفته اندو به دلیل شرایط اقلیمی و اجتماعی بیشتر در معرض آسیب جدی قرارداشته اند.
این مسئله لزوم تحقیق بیشتر در این مورد را فراهم می نماید.برجستگی این پایان نامه نسبت به پژوهشهای قبلی در بکربودن موضوع و همچنین ضرورت ارائه طرح های مرمت واحیاء برای این بنا است.
آموزش فعالیتی اجتماعی است که متناسب باسطح فرهنگ وتمدن هرجامعه شکل می گیردونهاد هاوسازمان های ویژه ای پدید می آورد.درعموم جوامع انسانی،نخستین نهاد های آموزشی دربطن نهاد ها وسازمان های مذهبی تکوین یا فته اند. تکوین هرفضای آموزشی نمایانگر پیدایش نوعی فعالیت تخصصی درجامعه است که انجام آن به فراگیری آموزشی معین و یابرنامه نیازمند است.به عبارت دیگرهمزمان با تقسیم اجتماعی کاروفعالیت ها ،تکوین نهادهاوتاسیسات اجتماعی انجام برخی از فعالیت ها بدون فراگیری آموزشهای لازم، میسر نبود.
فهرست مطالب
ارائه شده به شرح زیر می باشد:
مقدمه
کلیاتی در مورد استان گلستان و شهر گرگان
کلیاتی در مورد مدارس ایران
شناخت و معرفی اثر
بررسی مدرسه عمادیه
تصاویر
نقشه ها
آسیب شناسی
طرح مرمت
این فایل بافرمت پاورپوینت در 120اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول
فایل پاورپوینت استانداردهای فیزیکی مدرسه ابتدایی
پاورپوینت استانداردهاو ضوابط مجتمع مسکونی
با توجه به نیاز بشر به حفظ امنیت و توانایی بیشتر برقراری امنیت توسط نیروهای جمعی به نسبت نیروهای فردی، انسانها زندگی به صورت گروهی را تا آنجا که به حریم خصوصی شان لطمه وارد نکند دوست دارند.
وجود مجتمع های مسکونی این امکان را به مخاطبان می دهد تا از امکانات بیشتر و بهتری بهره گیرند.(مثل فضاهای خدماتی و تفریحی و...)
کمتر شدن هزینه ها با توجه به تقسیم آنها بین تعداد خانوار بیشتر.
امکان لذت بردن از زندگی جمعی در کنار حریم خصوصی.
در طراحی مجموعه مسکونی باید در نظر داشت که محیط مسکونی به محل تردد اتومبیل مبدل نشود.
فهرست مطالب
ارائه شده به شرح زیر می باشد:
علت ایجاد مجتمع های مسکونی
تعریف فضا
ابعاد الزامی در داخل بنا
الزامات تامین نور در فضاها
الزامات تعویض هوای فضاها
طراحی مجتمع های مسکونی
الگوی خانه سازی به صورت مجتمع
اشراف
انواع مختلف همجواری واحدهای مسکونی
جهت و فاصله بین ساختمانها
فاصله محرمیت
آفتاب گیری فضاهای بیرون ساختمان
جهت گیری پنجره ها
الزامات پیش آمدگی بنا
اقلیم
سیمای شهری
انطباق با شکل و فرم بستر
توصیه و الزامات تهیه طرح معماری
روابط بین واحدهای مسکونی
دسترسی ورودی به بلوک های ساختمانی
مقررات طراحی معابر
دسترسی قطعات
پارکینگ
فضای پارکینگ
نمونه های پارکینگ
جدول ابعاد پارکینگ های یکطرفه
انواع پارکینگ یک طرفه
انواع پارکینگ دو طرفه
زیبایی پیاده رو در شهرک ها
تاثیرات فضای سبز و محوطه سازی برمجتمع مسکونی
نتایج به دست آمده از مطالعات
این فایل با فرمت پاورپوینت در 71 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول
پاورپوینت نکات پل های ایران و جهان
در این فایل به بررسی موردی پل های ایران و جهان پرداخته شده است.
فهرست مطالب
ارائه شده به شرح زیر می باشد:
تاریخ پل سازی در جهان
نخستین پل ها
پل های قوسی سنگی
بررسی تعدادی پل سنگی
رقابت پل های سنگی و چوبی
معرفی چند نمونه
ظهور آهن و فولاد
پل های معلق
بررسی چند نمونه پل معلق
تاریخ پل سازی در ایران
بررسی پل سازی در دوره های مختلف
بررسی پل های ایران
این فایل با فرمت پاورپوینت در94 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
جهت ارائه کلاسی در درس مهندسی پل بسیار مناسب می باشد و تعداد زیادی پل معرفی شده است.
هدیه محصول
فایل پاورپوینت آموزش تصوبری ساخت پل
کاربرد کامپوزیت در سازههای بتن آرمه
خوردگی قطعات فولادی در سازههای مجاور آب و نیز خوردگی میلگردهای فولادی در سازههای بتن آرمه ای که در معرض محیطهای خورندة کلروری و کربناتی قرار دارند، یک مسالة بسیار اساسی تلقی میشود. در محیطهای دریایی و مرطوب وقتی که یک سازة بتنآرمة معمولی به صورت دراز مدت در معرض عناصر خورنده نظیر نمکها، اسیدها و کلرورها قرار گیرد، میلگردها به دلیل آسیب دیدگی و خوردگی، قسمتی از ظرفیت خود را از دست خواهند داد. به علاوه فولادهای زنگ زده بر پوستة بیرونی بتن فشار میآورد که به خرد شدن و ریختن آن منتهی میشود. تعمیر و جایگزینی اجزاء فولادی آسیب دیده و نیز سازة بتن آرمهای که به دلیل خوردگی میلگردها آسیب دیده است، میلیونها دلار خسارت در سراسر دنیا به بار آورده است. به همین دلیل سعی شده که تدابیر ویژهای جهت جلوگیری از خوردگی اجزاء فولادی و میلگردهای فولادی در بتن اتخاذ گردد که از جمله میتوان به حفاظت کاتدیک اشاره نمود. با این وجود برای حذف کامل این مساله، توجه ویژه ای به جانشینی کامل اجزاء و میلگردهای فولادی با یک مادة جدید مقاوم در مقابل خوردگی معطوف گردیده است. از آنجا که کامپوزیتهای FRP (Fiber Reinforced Polymers/Plastics) بشدت در مقابل محیطهای قلیایی و نمکی مقاوم هستند که در دو دهة اخیر موضوع تحقیقات گستردهای جهت جایگزینی کامل با قطعات و میلگردهای فولادی بودهاند. چنین جایگزینی بخصوص در محیطهای خورنده نظیر محیطهای دریایی و ساحلی بسیار مناسب به نظر میرسد. در این مقاله مروری بر خواص، مزایا و معایب مصالح کامپوزیتی FRP صورت گرفته و قابلیبت کاربرد آنها به عنوان جانشین کامل فولاد در سازههای مجاور آب و بخصوص در سازة بتن آرمه، به جهت حصول یک سازة کاملاً مقاوم در مقابل خوردگی، مورد بحث قرار خواهد گرفت.
بسیاری از سازههای بتن آرمة موجود در دنیا در اثر تماس با سولفاتها، کلریدها و سایر عوامل خورنده، دچار آسیبهای اساسی شدهاند. این مساله هزینههای زیادی را برای تعمیر، بازسازی و یا تعویض سازههای آسیب دیده در سراسر دنیا موجب شده است. این مساله و عواقب آن گاهی نه تنها به عنوان یک مسالة مهندسی، بلکه به عنوان یک مسالة اجتماعی جدی تلقی شده است ]1[. تعمیر و جایگزینی سازههای بتنی آسیبدیده میلیونها دلار خسارت در دنیا به دنبال داشته است. در امریکا، بیش از 40 درصد پلها در شاهراهها نیاز به تعویض و یا بازسازی دارند ]2[. هزینة بازسازی و یا تعمیر سازههای پارکینگ در کانادا، 4 تا 6 میلیارد دلار کانادا تخمین زده شده است ]3[. هزینة تعمیر پلهای شاهراهها در امریکا در حدود 50 میلیارد دلار برآورد شده است؛ در حالیکه برای بازسازی کلیة سازههای بتن آرمة آسیبدیده در امریکا در اثر مسالة خوردگی میلگردها، پیشبینی شده که به بودجة نجومی 1 تا 3 تریلیون دلار نیاز است ]3[ !
از مواردی که سازههای بتن آرمه به صورت سنتی مورد استفاده قرار میگرفته، کاربرد آن در مجاورت آب و نیز در محیطهای دریایی بوده است. تاریخچه کاربرد بتن آرمه و بتن پیشتنیده در کارهای دریایی به سال 1896 بر میگردد ]4[. دلیل عمدة این مساله، خواص ذاتی بتن و منجمله مقاومت خوب و سهولت در قابلیت کاربرد آن چه در بتنریزی در جا و چه در بتن پیشتنیده بوده است. با این وجود شرایط آب و هوایی و محیطی خشن و خورندة اطراف سازههای ساحلی و دریایی همواره به عنوان یک تهدید جدی برای اعضاء بتن آرمه محسوب گردیده است. در محیطهای ساحلی و دریایی، خاک، آب زیرزمینی و هوا، اکثراً حاوی مقادیر زیادی از نمکها شامل ترکیبات سولفور و کلرید هستند.
در یک محیط دریایی نظیر خلیج فارس، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی نامناسب، که بسیاری از عوامل خورنده را به دنبال دارد، با درجة حرارتهای بالا و نیز رطوبتهای بالا همراه شده که نتیجتاً خوردگی در فولادهای به کار رفته در بتن آرمه کاملاً تشدید میشود. در مناطق ساحلی خلیج فارس، در تابستان درجة حرارت از 20 تا 50 درجة سانتیگراد تغییر میکند، در حالیکه گاه اختلاف دمای شب و روز، بیش از 30 درجة سانتیگراد متغیر است. این در حالی است که رطوبت نسبی اغلب بالای 60 درصد بوده و بعضاً نزدیک به 100 درصد است. به علاوه هوای مجاور تمرکز بالایی از دیاکسید گوگرد و ذرات نمک دارد [5]. به همین جهت است که از منطقة دریایی خلیج فارس به عنوان یکی از مخربترین محیطها برای بتن در دنیا یاد شده است [6]. در چنین شرایط، ترکها و ریزترکهای متعددی در اثر انقباض و نیز تغییرات حرارتی و رطوبتی ایجاد شده، که این مساله به نوبة خود، نفوذ کلریدها و سولفاتهای مهاجم را به داخل بتن تشدید کرده، و شرایط مستعدی برای خوردگی فولاد فراهم میآورد [7-9]. به همین جهت بسیاری از سازههای بتن مسلح در نواحی ساحلی ایران نظیر سواحل بندرعباس، در کمتر از 5 سال از نظر سازهای غیر قابل استفاده گردیدهاند.
نظیر این مساله برای بسیاری از سازههای در مجاورت آب، که در محیط دریایی و ساحلی قرار ندارند نیز وجود دارد. پایههای پل، آبگیرها، سدها و کانالهای بتن آرمه نیز از این مورد مستثنی نبوده و اغلب به دلیل وجود یون سولفات و کلرید، از خوردگی فولاد رنج میبرند.
تکنیکهایی چند، جهت جلوگیری از خوردگی قطعات فولادی الحاقی به سازه و نیز فولاد در بتن مسلح توسعه داده شده و مورد استفاده قرار گرفته است که از بین آنها میتوان به پوشش اپوکسی بر قطعات فولادی و میلگردها، تزریق پلیمر به سطوح بتنی و حفاظت کاتدیک میلگردها اشاره نمود. با این وجود هر یک از این تکنیکها فقط تا حدودی موفق بوده است [10]. برای حذف کامل مساله، توجه محققین به جانشین کردن قطعات فولادی و میلگردهای فولای با مصالح جدید مقاوم در مقابل خوردگی، معطوف گردیده است.
مواد کامپوزیتی (Fiber Reinforced Polymers/Plastics) FRP موادی بسیار مقاوم در مقابل محیطهای خورنده همچون محیطهای نمکی و قلیایی هستند. به همین دلیل امروزه کامپوزیتهای FRP، موضوع تحقیقات توسعهای وسیعی به عنوان جانشین قطعات و میلگردهای فولادی و کابلهای پیشتنیدگی شدهاند. چنین تحقیقاتی به خصوص برای سازههای در مجاورت آب و بالاخص در محیطهای دریایی و ساحلی، به شدت مورد توجه قرار گرفتهاند.
مواد FRP از دو جزء اساسی تشکیل میشوند؛ فایبر (الیاف) و رزین (مادة چسباننده). فایبرها که اصولاً الاستیک، ترد و بسیار مقاوم هستند، جزء اصلی باربر در مادة FRP محسوب میشوند. بسته به نوع
پاورپوینت مواد و مصالح عایق کاری صوتی ساختمان شامل ۳4 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی مهندسی عمران و ساختمان) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
.
مقدمه:
زندگی امروزی مملو از سرو صدای ناخواسته است که در داخل و یا خارج ساختمان تولید میشوند وگاهی موجب آزار شنونده میگردد.اندودهای لیسهای تا98درصد از انرژی صوتی را که با آنها برخود میکنند منعکس میسازند، تیغههای جداکننده گچی نازک سبب انتقال سرو صدا از اطاقی به اطاق دیگر میشوند. باگسترش آپارتماننشینی این مشکل افزایش مییابد. مصالح ساختمانی جدید و روش های نوین ساخت و ساز میتوانند این مشکل را کاهش دهند.در انتخاب مصالح به منظور کنترل سر و صدا، طرح ساختمان دوجنبه متفاوت صوت را باید در نظر بگیرید:اول جذب صوت و بعد انتقال آن.مصالحی جاذب سر و صدا هستند ممکن است به آسانی صدا را از محلی به محل دیگر عبور دهند و مصالحی که در برابر عبور صوت از میان دیوار ها وسقف پایداری می کنند، میتوانند موجب ایجاد پدیدههای آزار دهنده انعکاس و پژواک شوند.
در این تحقیق انواع عا یق صوتی را بررسی کنیم.
.
فهرست:
مواد و مصالح عایق کاری صوتی ساختمان ها
مقدمه
انواع عایق صوتی:
ممنوع یا مجازبودن عایقهای پلی استایرن
پشم شیشه
کف شیشه
عایق پشم بندی سنگ پشم فله
دیوار های پوششی کناف
عایق صوتی سربی
کاشی و صفحات ساختهشده از فیبرهای سلولوزی
کاشیهای ساختهشده از فیبر های معدنی
تایلهای ساخته شده از فیبرهای معدنی
کاشیهای فلزی سوراخ دار
اندود های آگوستیکی
ویژگیها وحداقل حدود قابل قبول
توصیههای برای انتخاب مصالح هماهنگ با طراحی پایدار
شیشه و عایق صوت
.
عنوان:مواد و مصالح عایق کاری صوتی ساختمان
فرمت: پاورپوینت
تعداد صفحات: ۳4 اسلاید
ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر
.
تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:
پاورپوینت مواد و مصالح عایق کاری صوتی ساختمان شامل ۳4 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی مهندسی عمران و ساختمان) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
.
مقدمه:
زندگی امروزی مملو از سرو صدای ناخواسته است که در داخل و یا خارج ساختمان تولید میشوند وگاهی موجب آزار شنونده میگردد.اندودهای لیسهای تا98درصد از انرژی صوتی را که با آنها برخود میکنند منعکس میسازند، تیغههای جداکننده گچی نازک سبب انتقال سرو صدا از اطاقی به اطاق دیگر میشوند. باگسترش آپارتماننشینی این مشکل افزایش مییابد. مصالح ساختمانی جدید و روش های نوین ساخت و ساز میتوانند این مشکل را کاهش دهند.در انتخاب مصالح به منظور کنترل سر و صدا، طرح ساختمان دوجنبه متفاوت صوت را باید در نظر بگیرید:اول جذب صوت و بعد انتقال آن.مصالحی جاذب سر و صدا هستند ممکن است به آسانی صدا را از محلی به محل دیگر عبور دهند و مصالحی که در برابر عبور صوت از میان دیوار ها وسقف پایداری می کنند، میتوانند موجب ایجاد پدیدههای آزار دهنده انعکاس و پژواک شوند.
در این تحقیق انواع عا یق صوتی را بررسی کنیم.
.
فهرست:
مواد و مصالح عایق کاری صوتی ساختمان ها
مقدمه
انواع عایق صوتی:
ممنوع یا مجازبودن عایقهای پلی استایرن
پشم شیشه
کف شیشه
عایق پشم بندی سنگ پشم فله
دیوار های پوششی کناف
عایق صوتی سربی
کاشی و صفحات ساختهشده از فیبرهای سلولوزی
کاشیهای ساختهشده از فیبر های معدنی
تایلهای ساخته شده از فیبرهای معدنی
کاشیهای فلزی سوراخ دار
اندود های آگوستیکی
ویژگیها وحداقل حدود قابل قبول
توصیههای برای انتخاب مصالح هماهنگ با طراحی پایدار
شیشه و عایق صوت
.
عنوان:مواد و مصالح عایق کاری صوتی ساختمان
فرمت: پاورپوینت
تعداد صفحات: ۳4 اسلاید
ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر
.
تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:
پاورپوینت تناسبات درمعماری شامل 38 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی معماری) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
.
مقدمه:
معماری پاسخی به نیازهای انسان می باشد به طوری که بتواند شرایط آسایش را برای او فراهم نماید.در طراحی ها و تعریف فضا و پس از تعیین کاربری نیاز به آگاهی از برخی اطلاعات می باشیم که از آن جمله می توان به ابعاد و اندازه و امکانات مورد نیاز اشاره نمود.
.
تناسبات در معماری
مقدمه
تعریف مقیاس
تعریف تناسب
انواع مقیاس
انواع تناسبات
تناسبات طلایی
دسته بندی مقیاس
مقیاس مکانیکی
مقیاس بصری
مقیاس انسانی
ابعاد کارکردی
توالی مقیاس ها
انعطاف پذیری مقیاس ها
بدن انسان
استخوان بندی
تناسبات در حیوانات
تناسبات در گیاهان
هندسه و تناسبات براساس تقسیم دایره بر 2،4،8
نحوه استفاده از این تناسبات در معماری
هندسه و تناسبات براساس تقسیم دایره بر 3،6،9
ترکیب هندسه 3 و 5 در طبیعت
هندسه و تناسبات براساس تقسیم دایره بر 5 ،10
نتیجه گیری
.
عنوان: پاورپوینت تناسبات درمعماری
فرمت: پاورپوینت
تعداد صفحات: 38 اسلاید
ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر
.
تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:
تاثیر سوء تغذیه بر یادگیری
مقدمه :
تغذیة سالم در هر سنی مهم است، اما برای کودکان در حال رشد، مخصوصاً آنهایی که در یادگیری دروس خود مشکل دارند، مهمتر است.دوران جنینی و سال اول زندگی مهمترین دوران رشد یک کودک است و رسیدن مواد مغذی اعم از پروتئین، انرژی و ریزمغذیها نقشی بسیار مهم و اساسی در رشد او تا پیش از مدرسه دارد. قسمت اعظم رشد مغز انسان، در دوران جنینی و پس از آن تا دو سالگی صورت میگیرد. به طور تقریبی 95 درصد سلولهای مغزی تا دو سالگی شکل واقعی خود را مییابند. بنابراین، اگر انسانی در دوران جنینی و پس از آن تا دو سالگی به اندازة کافی پروتئین و انرژی مصرف نکند، سلولهای مغزی او نمیتوانند به نحو مطلوب رشد کنند و هنگامی که فرد به سن بلوغ برسد، نمیتواند فعالیتهای بدنی و فکری خود را به درستی انجام دهد .
غذاهای حاوی پروتئین میزان یادیگری را افزایش می دهند. همچنین زمینة لازم برای ارتباط بین سلولهای مغز را فراهم میکنند. از سوی دیگر کربوهیدراتها، انرژی بخشاند، اما اگر به مقدار زیاد و بدون پروتئین کافی مصرف شوند، موجب خواب آلودگی میشوند. کمبود اسیدهای چرب ضروری موجب آلرژی (حساسیت) و مشکلات یادیگری، شامل کم توجهی و اختلالات بیش فعالی میشود.
حافظة انسان در سنین 7 تا 10 سالگی به حد اعلای قدرت خود میرسد و میتواند بیشترین مطالب را فراگیرد، برای همین است که از قدیم این سن را سن یادگیری نامیدهاند. تحقیقات جدید نشان میدهد، که ضریب هوشی کودک از زمان باداری مادر تا سن 2 یا حداکثر 3 سالگی کودک شکل میگیرد و در این میان تغذیة صحیح مادر قبل از بارداری و در طی آن، تغذیة کودک با شیر مادر و تغذیة صحیح کودک تا سن دو سالگی به ترتیب زیر در ضریب هوشی او مؤثر است.
1- کمبود آهن، 9 درجه ضریب هوشی را کاهش میدهد.
2- تولد با ورزن کم، 5 درجه ضریب هوشی را کاهش میدهد.
موارد فوق تلفیقی است از تغذیة صحیح مادر و کودک. اگر مادر در دوران بارداری تغذیة کافی و مناسب نداشته باشد، منجر به تولد کودک با وزن کم خواهد شد
کودکانی که در سنین مدرسه قرار میگیرند، از نظر وضعیت تغذیهای یکی از مهمترین دورانهای زندگی خود را میگذرانند. تغذیة ناکافی میتواند در توانایی آنی یادگیری هر کودک در کلاس درس اثر بگذارد. بچهای که صبحانه نخورده است، در ساعت 9 تا 10 صبح به میزان قابل توجهی دچار افت قند خون میشود و استعداد یادیگری او، به ویژه در درسهایی که به تفکر و اندیشه نیاز دارند، کاهش مییابد. چنین دانشآموزی ممکن است دچار افت تحصیلی و بیزاری از مدرسه نیز بشود.
انگیزش ضعیف، توجه ناکافی و ضعف در انجام کار در دست اقدام، میتواند در اثر نیاز اولیهای چون گرسنگی باشد. مغز انسان برای انجام فعالیتهای فکری، به ویژه تمرکز فکر، به گلوکز (قند) فراوان احتیاج دارد و به همین دلیل، عوارض بعضی از کمبودهای تغذیهای، در سنین مدرسه، غیر قابل جبران است. کودکان در سنین مدرسه، به خصوص در خانوادههای فقیر، ممکن است به درجاتی از فقر آهن و کمخونی ناشی از آن مبتلا شوند. کمبود آهن و کمخونی ناشی از آن نیز منجر به کاهش میزان موفقیت در یادیگری تحصیلی میشود. کودکانی که دچار کمبود آهناند، از لحاظ چابکی، توجه و تمرکز، رغبت به درس و فعالیتهای فکری و ذهنی عقباند و از لحاظ روحی حساس، زودرنج، کمخلق و آسیبپذیر بوده، تمایل کمتری به فعالیت و تحرک دارند. تأثیر کمخونی ناشی از فقر آهن در کاهش میزان تمرکز ذهنی و کارکردهای ادراکی، شناختی و موفقیتهای دبستانی کودکان به خوبی نشان داده است .
تحقیقات نشان داده است که با درمان کمخونی، میزان موفقیت در یادگیری نسبت به قبل افزایش مییابد، ولی به حد طبیعی نمیرسد. در مناطقی که آب آلوده است و وضعیت بهداشت محیط در سطح مطلوب نیست، ابتلا به بیماری های عفونی و انگلی موجب سوء تغذیة پروتئین – انرژی میشود که روی جذب آهن اثر دارد، حتی اگر دریافت آهن از طریق مواد غذایی کافی باشد.
بیتفاوتی، خستگی و بیحسی، کاهش قدرت یادگیری و تمایل نداشتن به شرکت در فعالیتهای بدنی مانند ورزش، از جمله عوارض مهمیاند که مربیان مدارس میتوانند به وسیلة آن به کمبود آهن در کودک مشکوک شوند. کودک پس از این مرحله از ذخایر آهن بدن خود استفاده میکند و در صورتی که این ذخایر کاهش یابد، کمکم وارد مرحلة کمخونی فقر آهن میشود.
نارساییهای تغذیهای در دوران رشد و تکامل می تواند توان یادیگری را در دوران بعدی زندگی نیز کاهش دهد.
به طور مثال در مطالعهای که بر روی کودکان انجام گرفته است، دیده شده که میزان یادگیری در افرادی که دچار فقر آهن بودهاند، کمتر از گروه همسن خود که سابقة کمخونی در شیرخوارگی نداشتهاند، بوده است.
کمبود ید نیز بر یادگیری و افزایش مهارتهای فکری و ذهنی اثر غیر قابل تردید دارد. منابع ید عبارتاند از: غذاهای دریایی مثل ماهی و ... و نمک یددار. کمبود ید باعث کند ذهنی، کاهش آموزشپذیری و ضعف قوة جسمی میشود. این کمبود همچنین در جنبههای مختلف اقتصادی – اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر میگذارد که خوشبختانه این مشکل با مصرف نمک یددار در کشور ما تا حدودی حل شده است.
مصرف کم مواد غذایی فیبردار و یبوست مزمن نیز باعث بیحوصلگی، تأخیر و اختلال در یادگیری میشود. وجود محتویات دفع نشده در رودة بزرگ که فلور میکروبی گسترده و متنوعی دارد، سبب تجزیة بعضی مواد و ایجاد مواد سمی مختلف میشود که این مواد به طور مجدد جذب بدن میشوند و موجب مسمومیت بدن و اختلال در یادیگری میگردند.