تأملی در افکار و ایده ها و اشعار سه شاعر (نسیم شمال ،لاهوتی و میرزادة عشقی )
قسمتی از متن:
اوضاع سیاسی، اجتماعی ایران قبل از مشروطه
از سال 1157 که کریمخان زند در گذشت تا سال 1212که فتحعلیشاه بدرود زندگی گفت پنجاه واند سال بود، در این زمان کم در اروپا تکانهای سختی پیدا شده،و داستانهای تاریخی بیمانندی از شورش فرانسه ،پیدایش ناپلئون و جنگهای پیاپی آن،و جنبش توده ها و پیشرفت فن جنگ، پدید آمدن افزارهای نوین و مانند اینها روی داده ،و در نتیجه آنها دولتهای بزرگ و نیرومندی پیدا شده بود. کشور ایران از آن تکانها ودگرگونیها بی بهره مانده و نا آگاهانه با شیوه کهن خود بسر میبرد.
پادشاهان قاجار علاوه بر انکه خود کاری نمی کردند به دیگران نیز فرصت خدمت نمی دانند، در زمان محمد شاه ،میرزا ابوالقاسم قائم مقام ،وزیر کاردانی بود ولی محمد شاه او را کشت و جایش را به میرزا آقاسی داد. در زمان ناصر الدین شاه[2] ،میرزا تقی خان امیر کبیر به اداره وزیر کاردانی بود که در اداره امور شایستگیهای زیادی از خود نشان داد.ناصر الدین شاه او را کشت وبه جایش میرزا آقا خان نوری را نشاند. توده مردم نیز در ان عصر منشا هیچ اثری نبوده ،وجودشان کالعدم بود لکن چند اتفاق به ظاهر ساده برای اولین بار در پیشینه سیاسی ایران،پای مردم را نیز به میان کشید و آحاد مردم را وارد حیاط سیاسی تازه ای ساخت مردمی که از جور وظلم حکام داخلی و تعدی قدرتهای خارجی به تنگ آمده بودند،به یکباره در واقعه تحریم تنباکو وارد میدان سیاست شده ،با نظام حاکم در افتادند. و سرانجام با مبازرات پی در پی قادر به لغو آن شدند.
در سالهای پایانی حکومت ناصرالدین شاه امتیازات زیادی به بیگانگان داده شد که باعث ناخشنودی ملت از حکومت قاجاریان و آغاز مبارزاتی گردید که در نهایت منجر به صدور فرمان مشروطیت و تشکیل مجلس شورای ملی گردید.
پس از ناصرالدین شاه در سال 1275 نوبت شاهی به پسرش مظفرالدین[3] رسید.با وجود اینکه این شاه جربزه پدر ش را نداشت و امیدی به نیکی حال ایران به دست وی نمی رفت.اما نسبت به نابسمانی اوضاع اظهار همدردی و نیکخواهی می نمود، و از ناتوانی کشور و آشفتگی کارها سخن رانده نویدها می دادو مردم نیز که پس از واقعة تنباکو از نزدیک در جریان امور قرار گرفته بودند، از این سخنان خوشدل می گردیدند .پس از رسیدن به حکومت نیز با عزل میرزا علی اصغر خان اتابک (امین السلطان)از صدارت و تأسیس چند مدرسه مدرن به همکاری امین الدوله و برخی اقدامات دیگر ، پادشاهی اصلاح طلب نشان میداد.در بهار سال 1278 امین الدوله از کار برخاست و مجدداٌ امین السلطان صدر اعظم شد و در این زمان بود که اولین وام با سود پنج درصد از روسها گرفته شدو همچنین داستان گمرک وبکار گماردن بلژیکیان مطرح شد.مردم مظفرالدین شاه را ساده دل و ناتوان شناخته و همه بدیها را از میرزا علی اصغر خان اتابک می دانستند.این مرد افزار کارش خوشرویی با مردم و دلجوئی از هواداران خود و پول دادن به ملایان و دیگران بودو بدین ترتیب کار خود را پیش می برد،ولی سرانجام آن افزار کار کند گشت و کسانی به دشمنی برخاستند که پول نمی گرفتند و فریب نمی خوردند. بالاخره در اواخر شهریور 1282 بود که در اثر نارضایتی مردم اتابک از کار افتاد و عین الدوله بجای وی نشست.
عین الدوله بکار آغاز کرد،و چون در زمان اتابک یکی از نکوهندگان کارهای او بود مردم به او گمان نیک داشتند،اما کم کم بد رفتاری او نسبت به طلبه ها خبث نهادش را آشکار کرد و مردم به چگونگی رفتار عین الدوله و اندازه خود کامگی او پی بردند.
مهاجرت صغری
در زمان عین الدوله تصویری از نوز و دیگر بلژیکیان بدست افتاد که درآن زنان و مردان بزمی ساخته اند و هر یکی از مردان رختی از رختهای ایرانیان را برتن کرده،وخود نوز نیز به شیوة ملایان عبا به دوش انداخته.دو سال بعد که این عکس بدست علما افتاد ،بهبهاتی و پیروان او فرصت را غنیمت یافته ،به بدگویی برخاستند و چندین نسخه از روی آن چاپ کرده میان مردم پراکنده گردانیدند. در ظاهر افتادن نوز خواسته می شد اما هدف اصلی عزل عین الدوله بود.
در فارس نیز حکومت شاهزاده شعاع السلطنه بر دوش مردم سنگینی می کرد. در مشهد نیز حکومت آصف الدوله به همان میزان ستمگرانه بود، به دستور او عده ای از سربازانش به سمت زائران امام رضا (ع) آتش گشودند[4] و در تهران نیز هفت،هشت تن از تجار ، توسط علاءالدوله ، حاکم این شهر ، به اتهام افزایش قیمت شکر به چوب و فلک بسته شدند. در نتیجه تمامی این مظالم ، خاصه این اقدام آخر شمار عظیمی از تجار در مسجد شاه متحصن شدند و به فاصله کوتاهی ، تعداد زیادی از روحانیون به آنها پیوستند. پس از چند روز تحصن و سخنرانیهای کوبنده سید جمال الدین واعظ اصفهانی و صلاحدید آقایان طباطبائی و بهبهانی قرار بر این شد که همگی در زاویه مقدسه حضرت عبدالعظیم (ع)مجاور شوند. بدین ترتیب روز چهارشنبه شانزدهم شوال 1323 علما تهران به آنجا مهاجرت نمودند، که بعدها به مهاجرت صغری معروف شد. عین الدوله وقتی دید رشته امور از هم گسیخته شده و روز بروز بر تعداد مهاجرین افزوده می شود،بناچار برای آقایان پیغام فرستاد که یکنفر امین از طرف خودتان بفرستید که شفاهاً با شاه مذاکره نماید،مردم ابتدا برادر آقای طباطبایی را انتخاب کردند ولی وقتی متوجه رابطه نهانی او با عین الدوله شدند،برای سخنان او ارجی قائل نشدند و سرانجام سفیر عثمانی را برای این کار برگزیدند.و درخواستهای خود را چنین نوشتند :
1 :نبودن عسگر گاریچی در راه قم
2 :بنای عدالتخانه ای در ایران
3: اجرای قانون اسلام درباره آحاد و افراد بدون ملاحظه از احدی
4:عزل مسیو نوز از ریاست گمرک ومالیه دولت
5:عزل علاءالدوله از حکومت تهران[5]
کسروی در این باره میگوید:((آگاهی از این پیشامد بروزنامه های اروپا هم رسید و آن را با ستایشی از علماء یاد کردند،ولی آنها عدالتخانه را پارلمان یا مجلس شوری معنی کردند.[6] ))
سرانجام کوچندگان صلاح را در بازگشت دیدند،اما خواهیم دید که به عدالتخانه تنها خرسندی ندادند و آخرین خواست خود را که مجلس میبود آشکار گردانیدند و روز جمعه بیست ودوم دی ماه با شکوه بسیار به شهر بازگشتند.
پاورپوینت محوطه سازی شامل ۳0 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی عمران و ساختمان) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
در معماری سنتی ایران باوجود فضای سبز گسترده در روستاها و شهرها و علاوه بر باغها با درختان میوه که در فصول مختلف با رنگهای الوان چهرهای خیالانگیز و رؤیایی به محیط زیست میبخشید،بخش اعظم حیاط واحدهای مسکونی به فضای سبز و درختان میوه اختصاص مییافت. ساکنان خانه با عبور از این فضای پرطراوت احساس نشاط و سرزندگی کرده و با روحیه قویتری به انجام کار و فعالیتهای روزانه میپرداختند.حال چگونه است که باوجود افزایش جمعیت،فضاهای سبز به ویژه در شهرهای بزرگ کاهش یافته و حیاط واحدهای مسکونی نیز روز به روز خسکتر شده و فضای سبز آن محدود میشود؟باوجود ضوابطی که قطع درختان داخل حیاط واحدهای مسکونی را ممنوع اعلام کرده،به دلیل مسامحه در اجرای این مقررات این درختان زنده و حیاتبخش با کوچکترین تنگنای مالکان به نفع ساختوساز بیشتر قربانی شده و مجوز قطع مییابند.
اکنون در شهرهای بزرگ به ویژه تهران،حیاط در واحدهای مسکونی شمالی(واحدهایی که در شمال گذر قرار دارند)هب طور عمده به مسیر آسفالته یا سنگفرش ورود ماشین به پارکینگ اختصاص مییابند و در بخش باقیمانده نیز غیر از جعبههای کوچک گل زینتی،اثری از فضای سبز و درختان توت و مو و خرمالو،که درختان مناسب و بومی این منطقه هستند،دیده نمیشود.در واحدهای جنوبی نیز وضع بهتر از واحدهای شمالی نیست و محوطهء آنها اگر استعداد عبور شیبراه(رامپ)اتومبیل به پارکنیگ نداشته باشند، حد اکثر با سنگفرش و جعبههای کوچک گل زینتی و احیانا با باغچههایی با درختان کاج زینتی اشغال میشود.
محوطه سازی
مقدمه
اماده سازی محوطه
آماده سازی اولیه
زهکشی
تسطیح محوطه
تعریف محوطه سازی
تفاوت محوطه سازی با دیگر عملیات ساختمانی
انتخاب خاک در محوطه سازی
مصالح ساختمانی در محوطه سازی
ساخت المانها در محوطه سازی
آلاچیق در محوطه سازی
آبنما در محوطه سازی
برکه در محوطه سازی
استخر در محوطه سازی
نهر در محوطه سازی
کف سازیها در محوطه سازی
تاسیات برقی در محوطه سازی
تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی
.
عنوان: محوطه سازی
فرمت: پاورپوینت
تعداد صفحات: 30 اسلاید
ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر
.
تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:
پاورپوینت اهرام ثلاثه مصر شامل ۳0 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی عمران و ساختمان) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
.
مقدمه:
معماری مصری سرگذشت اسرار و نبوغ معماران این سرزمین باستانی در طول تاریخ بوده است که به خلق شاهکارهای منحصربه فردی منجر شده است. برای حدود 10 هزار سال، دره نیل جایگاه یکی از بانفوذترین و باشکوهترین تمدنهای عصر خود بود. حتی امروزه هم برخی از آثار به جا مانده از این تمدن کهن همچون اهرام و ابوالهول در زمره مشهورترین و شگفتانگیزترین بناهای تاریخی جهان محسوب میشوند. مصر گنجینه آثار معماری است که در نوع خود نظیر ندارد.
آثار معماری به جا مانده از تمدن مصر باستان با توجه به مصالحی که در ساخت آنها به کار رفته است به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند. دسته نخست بناهایی هستند که مصالح به کار رفته در آنها آجر نپخته بوده است. از این نوع آجر در ساخت خانههای مصری در طول تمدنهای فراعنه، یونانی، قبطی و اسلامی استفاده میشده است و امروزه در ساخت خانههای روستایی کاربرد دارد. نوع دوم معماری سنگی است. مصر از ذخیره غنی معادن سنگهایی نظیر بازالت، آهک، مرمر و گرانیت برخوردار بود. بهرهبرداری از معادن سنگ زیر نظر دولت انجام میگرفت. این امر از یک طرف به دلیل اهمیت پروژههای ساختمانی در آن زمان بود از طرف دیگر کارگران تا اتمام کار مجبور بودند در مجاورت معدن سنگی که بنای مورد نظر باید با آن شکل میگرفت، زندگی کنند در نتیجه حراست از مصالح با ارزش این بناها مهم شمرده میشد. در این مطلب در مورد ناگفته هایمعماری اهرام ثلاثه مصر بحث میشود...
.
فهرست:
معماری اهرام ثلاثه مصر
مقدمه
معماری مصر
اولین هرم
چگونگی ساخت اهرام
فرایند ساخت هرم
فلسفه ساخت اهرام مصر
اهرام ثلاثه مصر
هرم خوفو
هرم منکورع
ابوالهول
نتایج آزمایش های انجام شده در اهرام
.
عنوان: معماری اهرام ثلاثه مصر
فرمت: پاورپوینت
تعداد صفحات: 30 اسلاید
ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر
.
تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:
پاورپوینت انواع آجر و مراحل ساخت آن شامل 43اسلاید (ویژه رشته های مهندسی عمران و ساختمان) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
.
مقدمه:
آجرها گروهی از مصالح هستند که به صورت صنعتی تولید و جایگزین سنگ شده اند و درحقیقت سنگی ساخته دست بشر هستند، سنگی دگرگون که از تغییر وضعیت خشت پدید میآید. این گروه از مصالح که اولین تولید صنعتی و انبوه مصالح ساختمانی به دست بشر به شمار میآیند براساس نوع مواداولیه، روند تولید و محل مصرف به انواع متنوعی تقسیم می شوند. آجرهای رسی که اولین و فراوان ترین آنها هستند
قدمت چندهزار ساله دارند. با پیشرفت تکنولوژی و علم شیمی انواع بی شماری از آجرها با کیفیت های مختلف، ابعاد و شکل ظاهری متنوع راهی بازار مصرف شده اند.
تاریخچه
انواع آجر در ایران قدیم
طبقه بندی آجرها
انواع آجر رسی
انواع آجر غیررسی و اشکال آن
انواع خاص آجر تولیدی در کشور های اروپایی
آجرهای نسوز
آجرهای سیلیسی
آجرهای آلومینیومی
آجرهای نسوز قلیایی
آجرهای نسوز ویژه
انواع آجرها از نظر نوع مصرف
انواع آجرها از نظر کیفیت
خشک کردن
پخت آجر
انواع کوره های آجر پزی
عنوان: انواع آجر و مراحل ساخت آن
فرمت: پاورپوینت
تعداد صفحات: 43 اسلاید
ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر
.
تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:
پاورپوینت اقلیم در معماری
پاورپوینت اقلیم در معماری شامل ۳6 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی عمران و ساختمان) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
.
مقدمه:
تاثیر اقلیم بر معماری،انجام مطالعات و پژوهش های جامعی را در این زمینه ایجاب می کند.بویژه در کشور ما که تنوع شرایط اقلیمی در آن کاملا مشهود است.انجام تحقیقات گسترده در این زمینه امری اجتناب ناپذیر است.به طور کلی تفاوت های اقلیمی در اکثر نقاط جهان با عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا مشخص می شود . . میزان متفاوت و متغیر عوامل اقلیمی : ( تابش خورشید – دمای هوا – جریان هوا و رطوبت ) به دلیل تفاوت موفعیت جغرافیایی مناطق مختلف است و به همین دلیل حوزه های اقلیمی متفاوت در روی کره زمین به وجود آمده است .
.
اقلیم در معماری
مقدمه
تقسیمات اقلیمی در جهان
تقسیمات اقلیمی در ایران
تقسیمات اقلیمی و تیپولوژی معماری
ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل و مرطوب
اقلیم و ساختمان
تابش آفتاب و تأثیرآن بر ساختمان و محیط اطراف
موقعیت خورشید
تابش آفتاب
فضاهای اقلیمی در معماری ایرنی
حیاط نارنجستان
گودال باغچه
بام
سرابستان
زمستان نشین
تابستان نشین
بهار خواب
اتاق کرسی
پایاب
حوض خانه و سرداب
شبستان
شناشیل
آب سرا
کنده
اتاق بادگیر
عنوان: اقلیم در معماری
فرمت: پاورپوینت
تعداد صفحات: ۳6 اسلاید
ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر
.
تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:
پاورپوینت آشنایی با مکتب سمبولیسم شامل ۳1 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی عمران و ساختمان) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
.
مقدمه:
سمبولیسم یا نمادگرایى پیش از آن که یک مکتب به شمار آید، یک مفهوم یا فلسفه است.این مکتب در پایان سده نوزدهم به وجود آمد. شارل بودلر پیشگام این راه شد. در میان کسانی که از بودلر الهام گرفتند و با اثرهای خود زمینه را برای پیدایش نمادگرایی آماده ساختند پل ورلن، آرتور رمبو و استفان مالارمه از همه مشهورتر هستند. باید توجه داشت که هرکدام از آنها سبک ویژهای داشتند.
بشر از ابتداى شکل گیرى تمدن ها و آغاز شاعرى گرایش به این داشته است که سخنش را در قالب نمادها و نشانه ها به زبان آورد و اشیاى دور و برش را با تجسم مفاهیمى عمیق تر از آن چه به چشم مى آید، نشان دهد. همان گونه که مصریان باستان گل هاى اسیریس را نماد مرگ مى دانستند، هندیان گل نیلوفر را نشانه تاج خداوند مى نامیدند، بابلى ها مار را نماد جاودانگى به شمار مى آوردند و خورشید را نشانه ی بخشندگى و زندگى. اما به هرحال سمبولیسم یک مکتب فکرى نیز هست. در اواخر سده ی نوزدهم میلادی شاعران فرانسوى که از زبان خشک نویسندگان رئالیست (واقع گرا) به ستوه آمده بودند، مکتب سمبولیسم را بنیاد نهادند. آنان بر این باور بودند که : اثر هنرى باید تا حد ممکن از بیان مستقیم مفاهیم فرار کند و به نمادها و نشانه ها پناه آورد. نمادها و نشانه ها، خواننده را در کشف راز و رمزهاى اثر به حرکت وا می دارد و او را از قالب یک شاگرد حرف گوش کن بیرون مى آورد.
آشنایی با مکتب سمبولیسم
مقدمه
دیدگاه های سمبولیسم
اصول فکری پیروان نهضت هنر نو
سبک های تاثیرگذار در معماری گائودی
اشخاص تاثیر گذار در معماری گائودی
عناصر شاخص در معماری گائودی
مفاهیم غالب در آثار گائودی
عنوان: آشنایی با مکتب سمبولیسم
فرمت: پاورپوینت
تعداد صفحات: ۳3 اسلاید
ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر
.
تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:
پاورپوینت تزئینات در معماری شامل 33 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی عمران و ساختمان) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
چکیده :
تزئینات در هنر اسلامی، یکی از اصلی ترین و موثرترین مولفه های وحدت بخش به شمار می رود .جونز در مقاله ای پرمحتوی وجذاب با عنوان ((سطح ، الگو و نور در معماری اسلامی )) می نویسد : ” تزئینات عاملی است که هنر سرتاسر دنیای اسلام را در ارتباط با هم قرار می دهد. ” او می افزاید: “معماری اسلامی (( معماری فرم )) نیست و درون مایه های آن بیشتر در قالب تزئینات مطرح شده است.”
در نیمه سده دهم هجری (در زمان حکومت صفویه) هنرمندان عثمانی موفق شدند با الهام ازهنر ایران و هنر بومی خود، به هنری با ویژگی های ملی دست یافتند. در این مقاله به اشاره به معرفی ویژگی های انواع تزئینات معماری، عناصر تزئین، روش اجرای تزئینات، الگو های تزئینات( نقش هندسه، اسلیمی و ارابسک) و شاخصه های بناهای معروف در دوره صفوی و عثمانی به وجه اشتراک و افتراق میان آن دو خواهد پرداخت.
.
مقدمه:
ایران و عثمانی در عصر صفوی به دلیل اختلاف مذهب و رقابت های سیاسی همچنین نفوذ اروپا در دو هر کشور، شاهد روابط تازه ای بودند. از سوی دیگر مبارزه با غارتگران و باج گیران، و نیز صلح با پیشکش نمودن کالاهای هنری و اعزام هنرمندان، تاثیرات فرهنگی و هنری تنگاتنگی را پدید آورد. شاید دلیل عمده توجه عثمانی ها به هنر ایران این بوده که به عنوان یک جامعه مسلمان، برای ارتقاء هنر سرزمین خود با دیگر کشورهای اسلامی لازم می دیدند از هنر آن ها الگو برداری کنند و به همین دلیل بود که در سده نهم هجری سران حکومت بعد از هر پیروزی صنعتگران برخی از کشورهای مقلوب را مانند مصر و ایران با خود به استانبول می بردند. آنچه شاخصه معماری ایرانی می باشد استفاده وسیع از هندسه و تزئینات اسلیمی در کاشیکاری، گچ بری و … می باشد.دوره صفویه و عثمانی دوره شکوفایی هنر معماری و تزئینات ان در ایران و ترکیه می باشد. شناخت ویژگی های این دو دوره در شناخت اصول معماری مورد اهمیت می باشد.
تزئینات در معماری
چکیده
مقدمه
معماری عصر صفویه
جایگاه نقوش هندسی در معماری عصر صفویه
تمدن اسلامی در عصر عثمانی
ویژگیهای معماری عثمانی
نمونه های از بناهای معروف دوره عثمانی
تزئین و نقش
اصول کلی تزیینات
عناصر تزئین
روش های اجرای تزیینات در معماری
اجزای تزیین
نتیجه گیری
عنوان: تزئینات در معماری
فرمت: پاورپوینت
تعداد صفحات: ۳3 اسلاید
ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر
.
تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:
تاریخچه بورس در ایران
بورس سهام در کشورهای پیشرفته ,بازار متشکل سرمایه است و وظایف مهمی از تخصیص بهینه منابع و جلب پس اندازها برای امور تولیدی و سود آ وری برای سرمایه های مردم را به خوبی انجام می دهد . بدیهی است تامین منابع مالی برای شرکت ها , از مهمترین خصوصایت بورس در کشورهای
پیشرفته است .
بورس بازاری است همانند بازارهای دیگر که عده ای جنس هایشان را عرضه می کنند و دیگران آ نرا می خرند، اما در این بازار جنس مورد معامله ، سهام شرکتها یا اوراق قرضه است که دولتها یا شرکتها و موسسات معتبر آ نرا منتشر می کنند. در بورس برای جلو گیری از ضرر کمتر مقررات سختی اعمال می شود، تا هم شرکتها و هم مردم منتفع شوند.
بورس اوراق بهادار یکی از کانالهــای مهم سر مایه گذاری در دنیا به شمار مـــی رود و نبض بازار های جهان در بورس های مهم کالا و اوراق بهادار می تپـد، هم چنین بورس شیوه ای برای جمع آوری سرمایه های کوچک وبزرگ و هدایت آن به اقتصاد کشور و استفاده از آ نها در تولید و ارائۀ خدمات می باشد.و زمینۀ رشد و توسعۀ اقتصادی و صنعتی را فراهم نموده و با ایجاد مشا غــل جدید و بکار گیری جوانان کشور به مبارزه با بیکاری می پردازد ،و بسیاری ازآ سیبهای اجتماعی ناشی از بیکاری نظیر سرقت ، بزهکاری و غیره کاهش می یابد.
فهرست مطالب
1-1- مقدمه. 1
2-1- محدودیتهای تحقیق.. 1
3-1- قلمرو تحقیق.. 2
4-1-مختصری تاریخچه بورس اوراق بهادار 2
1-2- تاریخچه پیدایش بورس... 6
2-2- تاریخه بورس در جهان. 10
3-2- تاریخچه بورس در ایران. 11
1-3-2- دوره نخست (1357- 1346) 12
2-3-2- دوره دوم (1367- 1358) 13
3-3-2- دوره سوم (1383- 1368) 14
4-3-2- دوره چهارم (از سال 1384 تاکنون) 15
4-2- (P/E) چیست؟. 19
5-2- رشد سود. 19
6-2- دام های کاربرد P/E. 20
7-2- حسابداری.. 20
8-2- تورم. 20
9-2- سهامداران چه حقوق وتعهداتی دارند؟. 22
10-2- حق تقدم در خرید سهام جدید شرکت.. 22
11-2- حقوق غیر مالی.. 23
12-2- حق رای.. 23
13-2- حق اطلاع. 24
14-2- تعهدات سهامدار 24
15-2- شاخص کل و بازده 24
16-2- مفهوم شاخص سهام. 25
1-16-2- شاخص کل در سال 1382. 26
17-2- خصوصیات قابل توجه شاخص... 27
18-2- اصول سرمایه گذاری بلند مدت.. 29
19-2- تفاوت افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و اندوخته در چیست؟. 32
20-2- تحلیل شرکتهای سرمایهگذاری با استفاده از متغیر ارزش پرتفولیو. 32
21-2- تحلیل تکنیکی چیست؟. 34
1-21-2- اساس تحلیل تکنیکی.. 35
2-21-2- قدمهای کلی برای ارزیابی تکنیکی: 37
2-21-2- روش تکنیکال و مزایا و معایب آن. 37
22-2- حمایت / مقاومت.. 39
23-2- معایب آنالیز تکنیکال. 40
23-2- نحوه سرمایه گذاری در سبدهای سهام چگونه میباشد؟. 42
24-2- اهداف بورس... 46
.25-2- سهام در بازار سرمایه. 47
26-2- تاریخچه بازار فارکس (Forex): 48
1-26-2- بازار فارکس چیست ؟. 49
2-26-2- بازار ارز جهانی ( Forex or Fx) چیست؟. 49
3-26-2- مکان مرکزی بازار فارکس کجاست؟. 51
4-26-2- چه زمانی بازار فارکس گشایش می یابد؟. 51
5-26-2- چه کسانی در بازار فارکس شرکت می کنند؟. 52
6-26-2- چه ارزهایی بیشتر در بازار فارکس معامله می شوند؟. 52
7-26-2-چرا تجارت فارکس به عنوان یک فرصت تجاری مورد توجه قرار می گیرد؟. 52
8-26-2- ابزارهای بازار فارکس : 56
27-2- روشهای مختلف معامله گری : 57
1-27-2- روش تحلیل: 58
2-27-2- تجزیه و تحلیل بنیادین(Fundamental): 58
3-27-2- تحلیل فنی (Technical Analysis): 59
28-2 ارکان بورس... 60
29-2 سازمان کارگزاران. 61
30-2 هیأت داوری بورس... 61
31-2 افزایش قیمت و سود. 62
32- 2 معافیت مالیاتی.. 63
33-2 حق رأی و اعمال مدیریت.. 63
34-2 تنوع سرمایه گذاری ها 64
35-2 اطمینان از محل سرمایه گذاری.. 64
36-2 انجام معاملات توسط کارگزاران. 65
37-2 جذب سرمایه ها به صنایع کارآمد. 65
38-2 تسریع در روند سرمایه گذاری.. 65
39-2 حفظ سرمایه از گزند تورم. 66
40-2 انتخاب سهام و اوراق بهادار 66
41-2 شاخص های بازار سهام. 67
42-2 شاخص قیمت و بازده نقدی (TEDPIX) : 68
43-2 اطلاع رسانی.. 69
44-2 کارگزاری و خرید و فروش سهام. 71
45-2 حق کارگزاری.. 72
46-2 مالیات بر فروش... 72
47-2 عوارض توسعه بورس... 72
48-2 نحوه خرید و فروش سهام. 73
49-2 معامله سهام با قیمت باز 74
50-2 معامله با قیمت معین.. 74
51-2 معامله سهام به صورت همه یا هیچ. 74
52-2 معامله سهام تا زمان مشخص... 75
53-2 تابلوی قیمت سهام. 75
54-2 ورقه سهم. 75
55-2 پذیرش شرکت ها در بورس و مزایای آن. 76
1-3- نتیجه گیری.. 80
منابع تحقیق : 81
تاریخ هنر ایران و جهان
هنر در لغت به معنای «فن، صنعت، علم، معرفت، امری توأم با ظرافت و ریزه کاری آن درجه از کمال که فراست و فضل را در برداشته و نمود آن صاحب هنر را برتر از دیگران بنمایاند، کیاست، زیرکی، خطر و اهمیت، لیاقت، کفایت و کمال» آمده است. هنر در مفاهیم دیگری نیز، از جمله «عشق» و «حقیقت» آمده چنان که حافظ در شعر ذیل هنر را به ترتیب - در دو معنی - به کار برده است. در معنای اصطلاحی هنر، اختلافات زیادی به چشم می خورد که نشان می دهد هنر به خاطر عمق و گستردگی و ظرافت خود، در عین پیدایی ناپیداست؛ چنان که تولستوی، نویسنده کتاب معروف «هنر چیست؟» می نویسد: «براستی هنر که از دیرباز از زمان افلاطون و ارسطو این همه گفت و گو در پیرامون خود برانگیخته، چیست؟ آیا هنر از درون انسان بر می خیزد؟ آیا مائده ای است آسمانی که از ماورای ابرها به روح و جان حلول می کند؟ یا نه، آمیزه ای است از تمامی اینها و یا به باور «فروید» تبلور امیال سرکوفته آدمی است؟» «هنر وسیله ای است برای ثبت و ضبط احساس انسانی در قالب مشخص و نیز انتقال آن در خارج از عوالم ذهنی و همچنین تفهم آن احساس هنر به دیگران است»
محمود بستانی ضمن تفسیر زیبایی که از هنر به دست داده است، به نقش مؤثر آن در انتقال پیامهای مهم اشاره می کند. وی می نویسد: «هنر در تجربه انسانی، روش خاصی از بیان حقایق زندگی است، یعنی اگر زبان علمی یا عادی که ما آن را در زندگی روزمره خود به کار می گیریم دارای این ویژگی است که بیان مستقیم حقایق می باشد، زبان هنر نیز این زیژگی را دارد که بیان غیرمستقیم همین حقایق است. تفاوت این دو زبان آن است که زبان نخست بر نقل حقایق به صورت واقعی خود استوار است، در حالی که زبان هنر بر عنصر تخیل استوار است. به عنوان مثال اگر بخواهیم اهمیت انفاق در راه خدا را بیان کنیم، می گوییم هر کسی برای خشنودی خدا اموال خود را انفاق کند چند برابر آن پاداش خواهد گرفت، در این حالت این سخن یک بیان واقعی یا عادی یا علمی می باشد.
اما هنگامی که همین مفهوم را با آیه کریمه: «مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبه؛ داستان کسانی که مالشان را در راه خدا می بخشند چون داستان دانه ای است. بقره/261» بیان می کنیم، این تعبیر یک بیان «هنری» خواهد بود و تفاوت تعبیر گذشته با این تعبیر، ایجاد یا افزون یک رابطه جدیدی میان «انفاق» و «دانه گندم» است. با توجه به تعاریف یاد شده هنرمند کسی است که: «اندیشه ها و عواطف خویشتن را یا از طریق «قلم» یا «قلم مو» و «چکش» یا ابزار تولید آواها به صورت «شعر»، «نثر» و «نقاشی» و «تندیس» و «موسیقی» به منصه ظهور برساند و بدین وسیله دیگران را در مسیر فکری و عاطفی خود قرار دهد».
از مجموع تعاریفی که برای هنر شده است، می توان دریافت که هنر از عناصری ترکیب می یابد که با وجود آنها انسان می تواند به دستاوردهای لطیفی از احساس آدمی دست یابد که در شرایط دیگر، چنین امکانی میسر نمی باشد. این عناصر عبارتند از: تخیل، ذوق، خلاقیت و زیبایی.
فهرست مطالب.. 1
مقدمه. 4
اهمیت و ضرورت تحقیق. 6
چهارچوب نظری و پیشینه تحقیق. 8
هنر ابتدایی.. 8
هنرهای بدوی.. 9
هنر بین النهرین.. 11
هنر آکد. 12
هنربابل. 13
هنر آشور. 13
هنر مصر. 14
هنر هند. 15
هنر یونان باستان. 16
آثار بجا مانده از هنر یونانیان. 17
تاریخچه. 20
هنر باختر در دوره نوزآیی ( رنسانس ) 20
کلاسیسم. 20
شیوه ی باروک.. 22
شیوه ی رومانتیسیسم. 23
نقاشان رومانتیسیسم. 24
شیوه امپر سیو نیسم. 25
قرن بیستم و جلوه هایی از نوگرا 26
هنر تجریدی (آبستره ) (انتزاعی) 30
پیکره سازی نوگرا 30
هنر ایران باستان. 31
پیکره سازی و نقش برجسته. 31
سفالگر. 32
نقاشی.. 33
فلزکاری.. 34
هنر ایران بعد از اسلام. 37
هنر سلجوقی.. 37
جلد سازی در عهد سلجوقی.. 38
یکی شیوه جلد سوخته و دیگری جلد ضربی.. 39
سفالگری در عهد سلجوقی.. 39
سبک ها و مکاتب هنر در جهان. 46
مکاتب هنری جهان. 47
نئوکلا سی سیسم. 47
رومانتی سیسم. 48
رئالیسم. 48
امپرسیونیسم. 49
سمبولیسم و آرنوو. 50
اکسپر سیونیسم. 51
کوبیسم. 52
فوتوریسم. 53
دادا و سوررئالیسم. 53
باهاوس... 54
آبستره 55
آبستره اکسپرسیونیسم. 55
کنستروکتیویس... 56
اپ آرت (اپتیکال آرت) 56
پاپ آرت.. 56
نتیجه گیری.. 59
کارآفرینی در عصر اطلاعات و ارتباطات
چکیده:
ارابة فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت به پیش میتازد و جوامع دنیا را دستخوش تغییرات بنیادی میکند. فعالیتها، مشاغل، مهارتها، فرهنگها، نیازها و... همه و همه تحت تاثیر این فناوری قرار گرفته و متحّول شدهاند. عصر اطلاعات و اتباطات آغاز شده است. بیشک کارآفرینی سهم عمده و نقش ویژهای در توسعه این فناوریها داشته و دارد؛ اگرچه این فناوریها نیز خود بر کارآفرینی تاثیر گذار بوده و به عبارتی کارآفرینی مدرن را بوجود آوردهاند.
این مقاله به بررسی روابط متقابل کارآفرینی و فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته و با مثالهایی ویژگیهای کارآفرینی در عصر اطلاعات و ارتباطات را تبیین نموده است. همچنین پیشنهاداتی برای گسترش کارآفرینی اطلاعات در کشور یا بهرهبرداری مناسب از آن نیز، در این مقاله ارائه شده است.
مقدمـــه:
جهان در سالهای اخیر شاهد انقلاب اطلاعات وارتباطات بوده و تحولات اجتماعی عظیمی در آن به وجود آمده است، به طوری که در اثر این تحولات، قرن جاری به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات به ثبت رسیده است. در عصر اطلاعات و ارتباطات سطح بینش و آگاهی مردم افزایش یافته وکلیة فعالیتهای جمعیت رو به انفجار دنیا با مزیتهای این عصر، در قالب شبکههای ارتباطی به تعادل رسیده و کنترل شده است. در این عصر دنیا دهکدهای متصل است که افراد آن در هر لحظه که بخواهند به هر گوشه آن میتوانند مسافرت کنند، از اخبار آن مطلع شوند و یا بدان جا پیغام بفرستند. اینترنت، تلفنهمراه، محاسبات بیسیم، نرمافزار و سختافزار، هوش مصنوعی و … پدیدههای این عصر هستند. فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیه فعالیتهای اجتماعی از جمله کارآفرینی اثرگذاشته و در بسیاری از آنها تحولات اساسی بوجود آورده است. امروزه کارآفرینی به شدت به بسترهای فناوری اطلاعات وابسته است و از آن بهره زیادی میگیرد. شاید اغراق نباشد اگر کارآفرینی مدرن بدون فناوری اطلاعات را امری غیرممکن بدانیم. از سوی دیگر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات خود مرهون کارآفرینی است. فعالیتهای کارآفرینانه باعث شناخت نیازها، خلق ایدهها و تولد فناوریها میشوند. کارآفرینی موتور توسعه فناوری و خلق فناوریهای جدید است. کشورهای پیشرفته، سردمداران بهرهگیری از کارآفرینی و توسعه فناوری هستند. تحولات جهانی نشان میدهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات مهمترین زمینه فعالیت این کشورها در قرن اخیر شده است. کشورهای در حال توسعه نیز به سرعت به سمت دستیابی ازفناوری اطلاعات و استفاده از آن حرکت میکنند. به عنوان مثال دولت کره از پنج زمینه فعالیت تکنولوژیک خود یعنی فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، فناوریهای محیط زیست و فناوریهای فرهنگی به فناوری اطلاعات بالاترین اولویت را داده است. با این اوصاف شایسته است که کشور ما نیز با سرعت هرچه بیشتر فعالیت خود را در حوزه این فناوری تعمیق بخشد تا بتواند در دنیای رقابتی عصر اطلاعات حرفی برای گفتن داشته باشد. درعصری که ماهیت کارها، ماهیت مشاغل و ماهیت مهارتهای لازم عوض شده است، این کارآفرینی است که به چالش طلبیده میشود. در این مقاله، ابتدا به بررسی ویژگی عصر اطلاعات و معرفی کارآفرینی پرداخته، در ادامه نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کارآفرینی و کارآفرینی در فناوری اطلاعات و ارتباطات را بررسی کردهایم.