محاسبه بازده خصوصی سرمایه انسانی در ایران
چکیده: 2
مقدمــه: 3
توابع درآمدی: 4
عوامل مؤثر دردرآمدهای فردی: 5
ـ نارسایی های عمده توابع درآمدی: 6
1ـ روش هزینه ـ فایده : 7
2ـ روش توابع درآمدی (نرخ بازدهی آموزش): 8
ـ توابع درآمدی سرمایة انسانی: 10
ـ تابع درآمدی مینسر: 12
ـ محاسبة بازده خصوصی سرمایه انسانی: 17
ـ نتیجهگیری: 25
فهرست منابع. 26
محاسبه بازده خصوصی سرمایه انسانی در ایران
چکیده: 2
مقدمــه: 3
توابع درآمدی: 4
عوامل مؤثر دردرآمدهای فردی: 5
ـ نارسایی های عمده توابع درآمدی: 6
1ـ روش هزینه ـ فایده : 7
2ـ روش توابع درآمدی (نرخ بازدهی آموزش): 8
ـ توابع درآمدی سرمایة انسانی: 10
ـ تابع درآمدی مینسر: 12
ـ محاسبة بازده خصوصی سرمایه انسانی: 17
ـ نتیجهگیری: 25
فهرست منابع. 26
مالیات بر ارزش افزوده
مزایا ، معایب ، تاثیرات اقتصادی
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: مفهوم مالیات بر ارزش افزوده
فصل دوم: انواع مالیات بر ارزش افزوده
فصل سوم: دلایل به اجرا درآوردن قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران
فصل چهارم: مزایای مالیات بر ارزش افزوده
فصل پنجم: معایب مالیات بر ارزش افزوده
فصل ششم: آثار اقتصادی مالیات بر ارزش افزوده
جمع بندی و نتیجه گیری
منابع
ضرورتهای خصوصیسازی و کاهش تصدیگری دولت در اقتصاد
ضرورتهای خصوصیسازی و کاهش تصدیگری دولت در اقتصاد 2
دلایل دولتی شدن اقتصاد ایران : 2
مفروضات در مورد سیاستها و راهکارهای پیشنهادی. 4
سیاستها و راهکارهای اقتصادی پیشنهادی برای دولت آینده 6
روشهای خصوصیسازی و تجربه آن در ایران. 9
روشهای خصوصیسازی در جهان: 9
عرضه عمومی تمام یا قسمتی از سهام شرکت.. 10
روش اجرا 11
شرایط لازم برای عرضه عمومی سهام 12
مشکلات اجرایی. 13
فروش خصوصی سهام 15
روش اجرایی. 15
مزایای عرضه خصوصی سهام 17
مشارکت بخش خصوصی در شرکت دولتی. 19
فروش دارائیهای شرکت یا مؤسسات دولتی. 20
روش اجرایی. 20
تجزیه واحد بزرگ دولتی به چند شرکت کوچکتر. 21
فروش شرکت به کارکنان و مدیران. 23
ارزیابی عملکرد دولتها در فروش بنگاههای اقتصادی. 26
برنامه پیشنهادی جهت آزادسازی دولت از تصدی امور اقتصادی. 28
نتایج حاصل از اجرای راهکارهای پیشنهادی. 35
سیر قانونی خصوصیسازی در ایران. 38
خصوصیسازی و برنامه سوم 48
بازنگری در قانون کار 50
شرکتها ، بنگاههای اقتصادی ، بازرگانان و آرمانهای توسعه هزاره
برنامه توسعه سازمان ملل متحد UNDP
شرکت های سهامی
بخش 1 کلیات : 3
تعریف.. 3
اشکال دیگری از شرکتهای کاری.. 3
ویژگیهای کلی. 4
تعداد سهامداران. 4
ملیت سهامداران. 5
سهام 5
مدیریت.. 5
انحلال و تصفیه حساب.. 6
بخش دوم : سرمایه. 6
سهم سرمایه. 6
تعهد پرداخت.. 7
ارزش اسمی. 7
اسناد سهام 7
اسناد موقت سهام 8
انتقال سهم 8
سرمایه ذخیره 9
سود سهام 9
حقوق شفعه. 9
بخش 3 : تشکیل. 10
اساسنامه شرکت.. 10
پرداخت سهم مشارکت.. 10
جلسات مؤسسین : 10
اولین جلسه هیئت مدیران. 11
ثبت نام 11
انتشارات.. 13
آغاز موجودیت قانونی. 14
هزینهها 14
مسولیت موسسان. 15
بخش چهارم : هیئت مدیره 15
تعداد 15
عزل و نصب.. 15
مدت تصدی.. 16
امنیت سهام 16
اختیارات.. 16
تعهدات.. 16
جلسات.. 17
اقدامات بدون جلسه: 17
نماینده/وکیل. 17
مدیران جانبی. 18
مدیر عامل. 18
حقالزحمه. 18
کارکردن با شرکت : 19
رقابت با شرکت : 19
بخش 5 – جلسات سهامداران. 19
انواع. 19
حدود صلاحیت مجمع عمومی عادی: 20
صلاحیت مجمع عمومی فوقالعاده 20
ریاست جلسات مجمع. 20
آگهی دعوت.. 21
حد نصاب تشکیل جلسات مجمع. 21
نصاب اتخاذ تصمیم 21
وکیل. 22
کارت ورود به جلسات مجمع (دعوتنامه) 22
فهرست حضار. 22
صورتجلسات.. 22
ثبت صورتجلسات و نگهداری آنها: 23
انتشار جزئیات.. 23
خاتمه : 24
دعوت از سهامداران اقلیت.. 24
بخش 6 – متفرقه. 24
بازرسان قانونی. 24
صورت حساب.. 24
نام شرکت.. 25
برخی تفاوتهای موجود میان شرکت سهامی خاص و عام 25
شرکای منطقهای ایران و امکان تشکیل هسته مرکزی یک همپیوندی اقتصادی منطقهای
شرکای منطقهای ایران و امکان تشکیل هسته مرکزی.. 2
یک همپیوندی اقتصادی منطقهای.. 2
چکیده.. 2
مقدمه.. 4
1 . مباحث نظری درباره همپیوندی اقتصادی منطقهای.. 6
2 . تبیین و معرفی شاخصهای اقتصاد کلان بینالملل.. 10
2ـ1. شاخص توسعه انسانی.. 10
2ـ2. تولید سرانه.. 15
2ـ3. شاخص آزادسازی اقتصادی.. 16
2ـ4. درجه باز بودن اقتصاد.. 18
2ـ5. سهم کالاهای ساخته شده صنعتی از تولید ناخالص داخلی (GDP) 20
2ـ6. سهم کالاهای ساخته شده صنعتی از کل صادرات.. 21
جدول شماره 2 ـ برخی متغیرهای اقتصادی و اقتصاد کلان بینالملل 16 کشور عضو دو تشکل منطقهای GCC و ECO.. 23
2-7. اندازه تجارت.. 26
2-8. سهم کشورها از کل تجارت منطقهای.. 26
2-9. نسبتهای تمرکز در کالاهای صادراتی و وارداتی.. 28
2-10. سرمایهگذاری مستقیم خارجی.. 29
5 . نتایج حاصل از رتبهبندی کشورهای مورد بررسی.. 34
جمعبندی و ملاحظات.. 44
منابع.. 46
سیستم حقوق و دستمزد و تأثیر آن در بهره وری سازمان
ا1پیشگفتار 2
ضرورت و اهمیت کار 3
تعریف کار 4
سیستم های حقوق و دستمزد و تأثیر در بهره وری. 6
مقدمه : 6
حقوق و دستمزد : 7
منظور از برنامه های دستمزد متغیر چیست ؟ 8
برنامه های دستمزد قطعه کاری ( حجم عملیات ) 9
چهار چوب نظری تحقیق. 10
هزینه های تولید : 12
مرحله سوم محل اجراء تحقیق : 13
تفاوت بهره دهی در بین افراد : 13
انگیزه های اقتصادی : 14
سیستم پیشنهادات : 14
آزمون فرض.. 16
طرح تحقیقی حل مسئله اجتماعی
قسمتی از متن:
حل مسئله اجتماعی فرایندی شناختی- عاطفی- رفتاری است که به واسطه آن افراد تلاش می کنند، برای مسائلی که در زندگی روزمره با آن مواجهه می شوند، راه حل های موثر و انطباقی پیدا کنند (دیزریلاونزو، 1990، جفه[1] و دیزریلا، 2009). از حیث نظری، الگوی پردازش اطلاعات سنتی حل مسئله را به عنوان مجموعه ای از مهارت های شناختی، شامل شناسایی مسئله، هدف گزینی، انتخاب راه حل های مناسب و ارزیابی نتایج حل مسئله تلقی می کند. الگوی مذکور ابعاد انگیزشی، عاطفی و رفتاری حل مسئله را به طور قابل ملاحظه ای مورد غفلت قرار می دهد (لوگان[2]، 1989؛ نقل از سووشک[3]، 2005) با این وجود، الگوی حل مسئله اجتماعی دیزریلا ونزو (1990) نسخه جدیدی از الگوی پردازش اطلاعات مرتبط با حل مسئله قلمداد می گردد. چنین فرض می شود که حل مسئله کارآمد (اثربخش) به جهت گیری مثبت نسبت به حل مسئله[4] و به کارگیری موثر مهارت های منطقی مسئله[5] بستگی دارد. حل مسئله اجتماعی زمانی ناکارآمد محسوب می شود که با یک جهت گیری منفی نسبت به مسئله[6] تکانشگری و یا تعلل و اجتناب شدید همراه گردد. با توجه به مفهوم کیفیت زندگی که در آن ابعاد مختلفی نظیر بهزیستی مولد[7] (به طور مثال، شایستگی و زایایی) مدنظر قرار می گیرد (فلس و پری[8]، 1995؛ والاندر، اسچیمت و کولت[9]، 2001)، حل مسئله اجتماعی تحت عنوان شاخص از کفایت فردی می تواند به صورت نشانگر کیفیت زندگی در تعاملات بین فردی مورد توجه قرار گیرد. (صالحی و همکاران، 1388). الگوی مقابله حل مسئله اجتماعی دیزریلا (1989؛ نقل از سووشک، 2005) یکی از جامعه ترین الگوهای حل مسئله اجتماعی است، براساس دیدگان دیزریلا و گیلفورد[10] (1971، به نقل از دیزریلا، نزو و میدو- اکیورز[11]، 2004) حل مسئله اجتماعی یک فرایند چند بعدی تعاملی است که دو مولفه اصلی نسبتاً مستقل تشکیل شده، این دو مولفه عبارتند از به الف) جهت گیری نسبت به مسئله[12] و ب) مهارت حل مسئله یا سبک های حل مسئله[13]. جهت گیری نسبت به مسئله اشاره به چگونگی توجه افراد به مسائل در محیط اطراف آنان دارد و تا حدودی الگوی شناختی- هیجانی ثابتی که افراد نسبت به مسائل زندگی خود دارند و چگونگی ارزیابی آنان از ظرفیت های حل مسئله ای خود را نشان می دهد (دیزریلا و نزو، 2001). دیزریلا و نزو (2001) دو عامل جهت الگوی مثبت نسبت به مسئله[14] (PPO) و جهت گیری منفی نسبت به مسئله[15] (NPO) را معرفی کردند. دو عامل مذکور بخشی از مدل پنج عاملی حل مسئله اجتماعی دیزریلا و نزو (1990) محسوب می شود که ممکن است تمایلات افراد برای دیگر شدن در حل مسئله موثر را افزایش یا کاهش دهد. اما سه عامل باقی مانده همگی بر سبک های حل مسئله اشاره دارند، که از حل منطقی مسئله[16] (RPS)، سبک بی دقتی/ تکانش[17] (ICS) و سبک اجتنابی[18] (AS) تشکیل شده است. سبک های حل مسئله فعالیت های شناختی و رفتاری آشکاری هستند که به خیال پیدا کردن راه حل برای یک مسئله ویژه می باشند، به عبارت دیگر، سبک حل مسئله، یک الگوی ویژه از کنش ها و افکار است و در افرادی که برای حل مسئله معین تلاش می کنند، دیده می شود (دیزریلا، نزومیلاو- الیوز، 2002، به نقل از صالحی و همکاران، در تبیین ساختار عامل معنایی سنجش حل مسئله اجتماعی فرم کوتاه تجدید نظر شده) مهدید صالحی، شیرین کرشی، مژگان پاه منصور، 1388) صادق تقی لو
[1] - Jaffee
[2] - Logan
[3] - Sui & Shek
[4] - Pesitive problem orientation
[5] - rational problem solviny
[6] - negative problem solviny
[7] - productive well-beiny
[8] - Felce & Perry
[9] - Wallander, Schmitt & Koot
[10] - Gilford
[11] - Mayden- Olivares
[12] - Problem orentation
[13] - Problem solving styles
[14] - Positve problem orientation (PPO)
[15] - negative problem orientation (NPO)
[16] - Rational problem solving (RPS)
[17] - impulsive carelessness style (ICS)
[18] - avoidance style (AS)
تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
قسمتی از متن:
بیان مسأله
یکی از مشکلات تحصیلی که باعث تشویق و مراجعات مکرر والدین به کلینیک های بالینی می شود اختلالات یادگیری است، و چون کودکان پایه و اساس جامعه فردای هر کشور را می سازند. اگر مورد بی توجهی قرار بگیرند نتایج جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت (حمید، 1385). مشخصه نتوانی یادگیری در کودکان یا نوجوانان پیشرفت تحصیلی در زمینه خواندن، بیان نوشتاری یا ریاضیات در مقایسه با توانایی هوش کلی کودک است.
متن بازنگری شد DSM.IV (DSM-IN-TR) بنابه تعریف فلچر، لیون، فاجس و جاونس (2007) دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری نمی توانند در مهارت های مختلف تحصیلی مانند گوش دادن و خواندن جامع، مهارت های خواندن پایه، محاسبه ریاضیات و حل مسئله منطبق با سن و استانداردهای سطح نمره موفق باشند. بر همین اساس اختلالات یادگیری را در چهار طبقه تشخیص گنجانده شده است. اختلال خواندن، اختلال ریاضیات، اختلال بیان نوشتار، اختلال یادگیری نامشخص (NOS) (کاپلان، سادوک، 2007).
نتایج مطالعات بیانگر آن است که میزان شیوع این اختلالات از 2 درصد تا 30 درصد در نوسان است (نریمانی و رجبی، 1384). در DSM-IV-IR گفته شده که تقریباً 5 درصد دانش آموزان مدارس عمومی در ایالات متحده، دچار نوعی اختلال یادگیری هستند (آلتراس، 2007). فرا تحلیل بهراد (1384) نشان می دهد که میزان شیوع اختلال یادگیری در دانش آموزان ابتدایی 58/4 درصد می باشد و دانش آموزان پسر بیشتر از دانش آموزان دختر است. در مطالعه نریمانی و رجبی (1384) میزان شیوع اختلال یادگیری در استان اربیل 13 درصد گزارش شده است. میزانترک تحصیلی مدرسه برای کودکان و نوجوانان مبتلا به این اختلال 40 درصد یعنی یک و نیم برابر متوسط است دادستانی، 1389، به نقل از نریمانی و همکاران).