پروپوزال بررسی رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران سازمان آوزش وپرورش
بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق به صورت مستند) :
فرایند ارتباطات یکی از فرایندهای مهمی است که بر روی اثر بخشی سازمانها و موفقیت مدیر نقشی اساسی ایفا می کند. تحقیق وبررسی در محیط سازمانها و حیات کاری نشان می دهد که بطور متوسط مدیران سطوح مختلف بین 75%تا95%ازاوقات خودراصرفارتباطات وپیام رسانی می کنند.
مکالمات تلفنی ، جلسات،بررسی گزارشها ، دادن دستور و تعلیمات ، نوشتن نامه ، بررسی اطلاعات فاکس و تلکس ، و فعالیتهایی از این قبیل مثالهایی بر فرایند ارتباطات می باشد . سیستم گردش خون در اعضای بدن چه نقش مهمی را ایفا می کند،ارتباطات نیز در سازمانهاهمان نقش را ایفا می کند(امیر کبیری،1377)
ارتباطات به عنوان یکی از مهمترین عناصر فرایند مدیریتی محسوب می شود. وجود ارتباطات موثر و صحیح در سازمان همواره یکی از اجزای مهم در توفیق مدیریت به شمار آمده است . به تجربه ثابت شده است که ، اگر ارتباطات صحیحی در سازمان بر قرار نباشد ،گردش امور مختل شده و کارهاآشفته می شوند.هماهنگی،برنامه ریزی، سازماندهی،کنترل وسایروظایف بدون وجودسیستم ارتباطی موثردرسازمان قابل تحقق نبوده وامکان اداره سازمان مهیا نخواهد بود.(میرابی،1380). طی مطالعاتی که گری بینسون توسط سوالاتی که برای 175 نفر از مدیران شرکتهای بزرگ ایالتهای غربی آمریکا فرستاد، روشن ساخت که مهارتهای ارتباطی چه شفاهی و چه کتبی نه تنها در احراز شغل بلکه در انجام موثر امور محوله تاثیر بسزایی دارد. سوالات مطروحه در زمینه فاکتورها و مهارتهای مهم و حیاتی که در استخدام دانشجویان فارغ التحصیل موثر بوده، میباشد در این بررسی و تحقیق به عمل آمده، مشخص گردید که ارتباطات شفاهی (Oral communication) به عنوان اولین و مهمترین مهارت و ارتباط کتبی (Write communication) دومین مهارت محسوب می گردند. ( همان منبع).
بررسی ارتباط هوش هیجانی با پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان
چکیده تحقیق:
پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط هوش هیجانی، با هر یک از متغیرهای پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شده است. نمونه مورد بررسی در این پژوهش 200 نفر از دانش آموزان مقطع اول دبیرستان شهرستان اردبیل می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه هوش هیجانی پترایدزوفارنهام و پرسشنامه پرخاشگری ویلیامز استفاده شده است.
همچنین داده های پژوهش با روشهای تحلیل رگرسیون چند متغیری و همبستگی
پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد که بین هوش هیجانی و پرخاشگری رابطه منفی
)001/0>P ، 44/0-=r) وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری به دست نیامد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق ............................................................ .....................................
مقدمه ................................................................................. ......................................................7
بیان مسئله ...................................................................... ...........................................................7.
اهداف تحقیق ............................................................................................................... ...9
سوال پژوهشی .............................................................................................................. ...9
فرضیه های تحقیق ......................................................................................................... ...9
اهمیت و ضرورت تحقیق ............................................................................................... ...9
تعاریف متغیرها .............................................................................................................. .10
فصل دوم: زمینه و پیشینه تحقیق ............................................................................... ....
تاریخچه هوش هیجانی .................................................................................................. 12
هوش اجتماعی ............................................................................................................. 13
کفایت اجتماعی ............................................................................................................ 13
کفایت هیجانی .............................................................................................................. 15
هوش هیجانی و هوش عمومی ........................................................................................ 16
هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی .................................................................................... 17
شرح کلی خرده مقیاسهای EQ-i بار- اون ........................................................................ 18
تحقیقات انجام شده در زمینه هوش هیجانی در ایران ......................................................... 24
پرخاشگری ................................................................................................................ ....
تعریف پرخاشگری .......................................................................................................... 24
انواع پرخاشگری ........................................................................................................... 25
نظریه های پرخاشگری .................................................................................................... 26
عوامل موثر بر پرخاشگری .............................................................................................. 31
تفاوتهای جنسیتی در پرخاشگری ...................................................................................... 33
ثبات پرخاشگری ............................................................................................................ 34
روشهای کنترل پرخاشگری ............................................................................................. 35
فصل سوم: روش تحقیق ........................................................................................... ..
روش تحقیق.................................................................................................................. 39
جامعه آماری ................................................................................................................ 39
نمونه آماری ................................................................................................................. 39
ابزار تحقیق .................................................................................................................. 39
روش اجرا .................................................................................................................... 40
روش های تجزیه و تحلیل .............................................................................................. 40
فصل چهارم: نتایج تحقیق ......................................................................................... ...
یافته های توصیفی ......................................................................................................... 44
یافته های مربوط به فرضیه ها .......................................................................................... 44
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری ................................................................................... ...
بحث و نتیجه گیری ....................................................................................................... 49
محدودیت ها ............................................................................................................... 50
پیشنهادات .................................................................................................................... 50
منابع و مأخذ................................................................................................................. 51
بررسی همدلی و تاب آوری بین تک فرزندان و چند فرزندان در دانشجویان
زندگی ماشینی باعث شده که زوج ها به داشتن تنها یک فرزند بسنده کنند.امروزه تعداد والدین تک فرزند روز به روز در حال افزایش است.باید توجه داشت داشتن یک فرزند بدتر یا بهتر نیست.تک فرزندی مانند چند فرزندی مزایا و معایبی دارد. آنها فقط به برقراری روابطی علاقه مندند که دربرگیرنده منافع آنان باشد و احساساتشان را نیز جریحه دار نکند. آنها ممکن است ناراحتی های خود را برای دیگران بیان نکنند و فردی درون گرا شوند. ممکن است تبحر لازم را نداشته باشند تا بتوانند دعواهای خود را با دیگران به گونه ای مدیریت کنند که در نهایت هر دو طرف راضی شوند.
این نوع احساسات ناپخته معمولاً با تجربه هایی که فرد در زندگی خود کسب می کند، درمان می شود؛ فردی که تنها فرزند خانواده اش بود می گوید: سال ها طول کشید تا دریافتم رفتار والدینم با من مناسب نبوده است. آنها به شدت از من حمایت کردند. تمام خواسته هایم را تأمین می کردند. به همین دلیل نتوانستم میزان تحملم را در دست نیافتن به خواسته هایم تقویت کنم. اکنون دریافته ام که ناراحت و ناامید شدن بخشی از مشکلات دوران رشد کودک است و کودک نیاز دارد چنین احساساتی را تجربه کند. اگرچه کودکان اعتماد به نفس زیادی در برقراری ارتباط با بزرگسالان دارند اما به دلیل احساسات ناپخته از همبازی خود خجالت بکشند و ترجیح دهند که با کودکان بزرگتر از خود بازی کنند.
حسین ملک افضلی :تک فرزندی باعث می شود تا 50سال دیگر برای نسل های آینده داشتن عمو، خاله، عمه و دایی تاریخی شود که به نوعی مشکلات و اختلالات روانی را در پی خواهد داشت..
و نیز او گفته: وجود یک فرزند در خانواده ها باعث می شود که این فرزند به دلیل نداشتن همبازی و یا هم صحبت در محیط خانه، دچار نوعی از خلا عاطفی شود و این خلا در کودک رشد کرده و در آینده در سلامت روان و نسل های بعدی تاثیر منفی می گذارد(رحیمی ویوسفی 1389).
ونیز امروزه علی رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه زندگی وتجددگرایی بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل زندگی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند و همین امر آنان را در مواجهه با مشکلات و مسائل روزمره زندگی ناتوان و آسیب پذیر ساخته است(1382به نقل از سردارپور و همکاران).
تک فرزندها نمی توانند ناامیدی ها و فشارهای روحی را تحمل کنند. چنانچه توهینی به آنها شود، بی آن که قصد و غرضی در کار باشد این توهین را رفتاری عمدی و به پشتوانه نیتی خاص تفسیر می کنند. چنانچه از مسئله ای رنجیده خاطر شوند این حالت را تا مدت های مدید در درون خود زنده نگاه می دارند.هرچه حمایت از آنها بیشتر شود قدرت تحمل آنها در رویارویی با مشکلات کاهش میابد .از این رو بسیار شکننده و آسیب پزیر میشوند.واژه تاب اوری را میتوان به صورت بیرون آمدن از شرایط شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف کرد. در واقع تاب آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل شرایط سخت و پرخطر است. و به معنای توان موفق بودن زندگی کردن و خود را رشد دادن در شرایط دشوار .اینفرایند خود به خود شکل نمیگیرد مگر این که فرد در شرایط دشوار و ناخوشایند قرار گیرد. تا برای رهایی از آن حداکثر تلاش را برای کشف و بهره برداری از عوامل محافظت کننده "فردی و محیطی" در درون و بیرون خود که همواره به صورت بلقوه وجود دارد بکار گیرد.
متاسفانه ححمایتهای بیش از حد والدین تک فرزند باعث می شود این کودکان با روحیه حساس و ضعیف تربیت شوند و توان رویارویی با مشکلات را نداشته یا نسبت به چند فرزندان این توان در انها کمتر باشد.تک فرزندان از آزمودن احساساتی که در روابط بین خواهر و برادر شکل میگیرد ماننده :مسابقه برای چیرگی بر یکدیگر رقابت برای جلب رضایت والدین مشاجره درباره اختلافات درگیری برای کسب حق تقدم و درد و دل کردن با آنها محروم میمانند. البته تا بآوری تنها پایداری در برابر آسیب ها و یا شرایط تهدید کننده نیست و حالتی انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک نمیباشد بلکه شرکت فعال و سازنده در محیط پیرامونی خود است. میتوان گفت تاب اوری توانمندی فرد در برار تعادل زیستی-روانی در شرایط خطرناک است(کانر و دیویدسون 2003)کامپفر به این نکته اشاره مینماید که سازگاری مثبت با زندگی .هم میتواند پیامد تاب آوری به شمار رود وهم به عنوان پیش اینده سطح بالاتری از تاب اوری را سبب شود.با توجه به بحث های صورت گرفته باید کمی تامل کرد که آیا تک فرزندی میتواند باعث شود توان فرد در برابر مشکلات کاهش پیدا کند و از این رو باعث کاهش سازگاری و رضایت از زندگی فرد شود؟؟؟
همدلی طبق تعریف عبارت است از تمایل به پاسخ دهی به حالات عاطفی دیگران با حالت عاطفی مشابه(بارون و برن1997)
لوئیس همدلی را نخستین شرط رشد خودشکوفائئ می داند که کودک خود را به جای فرد دیگری ببیند و احساسات کودکی دیگر را تجربه نماید
یکی از نشانه های اولیه همدلی ، گریه های غیر ارادی نوزادانی است که صدای گریه نوزاد دیگر را می شنود گر چه این نخستین روش انگیزش همدلی ، یک میانجی تلقی نمی شود، اما شبیه به مفهوم اصلی همدلی به عنوان یک واکنش جانشین در مقابل دیگران است (رفتارهای اجتماعی مطلوب از دیدگاه روانشناس اجتماعی هانس ورند بیر هوف ص. 165) بر اساس یک فرضیه معتبر همدلی واکنش زیست شناختی و همگانی است که تحت تاثیر رشد شناختی و عوامل محیطها تغییر می کند . شیر خوارگان در برابر ناراحتی دیگران واکنش نشان می دهند ، مثلا با دیدن گریه کود دیگر گریه می کنند . تلاشهای آنان برای کمک معمولا غیر موثر و نامناسب است . البته با پیشرفت توانایی شناختی به خصوص توانایی درک دیدگاه دیگران و نقش بازی کردن کودکان درک کاملترو دقیقتری از احساسات و عواطف دیگران پیدا می کنند . در نتیجه دلسوزتر می شوند و بهتر می توانند به طرق مناسبی به دیگران کمک کنند . (رشد شخصیت کودک ترجمه مهشید یاسایی ص.345)
بررسی هرزه نگاری در محیط سایبر
قسمتی ازمتن:
پورنوگرافی اززبان یونانی گرفته شده است ودرزبان فارسی عبارت است از: موضوع
قراردادن نمایش عریانی بدن انسان یا عمل جنسی که باهدف تحریک جنسی صورت بگیرد محصولات هرزه نگاری برهمین اساس نمایش عریان بدن انسان ویا عمل جنسی درقالب فیلم،تصاویرو...که باهدف تحریک جنسی تولیدشده باشد.
ازلحاظ لغوی درفرهنگ های مختلف سایبر به معنی مجازی وغیرملموس ومترادف واژه انگلیسی virtualاست که باتوجه به گستردگی مفهوم سایبرواطلاق آن به تمام افعال واقدامات واقع شده درمحیط شبکه های بین المللی بی شماربودن مصادیق سایبر به توصیه متخصصان ودانشمندان صاحب نام این رشته یافتن معدل و ترجمه آن به زبان های دیگر مجازنمی باشد چرا که به عقیده این صاحب نظران باتوجه به بسط مفهوم لغوی این واژه درسطح بین المللی آن را تبدیل به یک لغت بین المللی نموده وترجمه آن ویا یافتن معادلی برای آن ممکن است دایره مشمول ومفهوم آن رامحدود نمایدلذا توصیه می شود همانند تلفن که درسطح بین المللی یکسان بوده ودرتمام نقاط جهان به یک معنی ولفظ مشترک به کار می رود واژه سایبر نیز به یک لفظ بین المللی استعمال شود.
علیر غم آنچه اشاره شد درزبان فارسی سایبررا مجازی واسپیس رافضا ترجمه نموده اندوترکیب آن را فضای مجازی گویندوحتی ترکیب های دیگری مثل جامعه مجازی،شهروندمجازی وفروشگاه های مجازی و...ازآن ساخته اند. اخیراً معادل واژه سایبردرزبان فارسی،فضای تولید وتبادل اطلاعات«فتا» عنوان می شود.
پورنوگرافی اززبان یونانی گرفته شده است ودرزبان فارسی عبارت است از: موضوع
قراردادن نمایش عریانی بدن انسان یا عمل جنسی که باهدف تحریک جنسی صورت بگیرد محصولات هرزه نگاری برهمین اساس نمایش عریان بدن انسان ویا عمل جنسی درقالب فیلم،تصاویرو...که باهدف تحریک جنسی تولیدشده باشد.
ازلحاظ لغوی درفرهنگ های مختلف سایبر به معنی مجازی وغیرملموس ومترادف واژه انگلیسی virtualاست که باتوجه به گستردگی مفهوم سایبرواطلاق آن به تمام افعال واقدامات واقع شده درمحیط شبکه های بین المللی بی شماربودن مصادیق سایبر به توصیه متخصصان ودانشمندان صاحب نام این رشته یافتن معدل و ترجمه آن به زبان های دیگر مجازنمی باشد چرا که به عقیده این صاحب نظران باتوجه به بسط مفهوم لغوی این واژه درسطح بین المللی آن را تبدیل به یک لغت بین المللی نموده وترجمه آن ویا یافتن معادلی برای آن ممکن است دایره مشمول ومفهوم آن رامحدود نمایدلذا توصیه می شود همانند تلفن که درسطح بین المللی یکسان بوده ودرتمام نقاط جهان به یک معنی ولفظ مشترک به کار می رود واژه سایبر نیز به یک لفظ بین المللی استعمال شود.
علیر غم آنچه اشاره شد درزبان فارسی سایبررا مجازی واسپیس رافضا ترجمه نموده اندوترکیب آن را فضای مجازی گویندوحتی ترکیب های دیگری مثل جامعه مجازی،شهروندمجازی وفروشگاه های مجازی و...ازآن ساخته اند. اخیراً معادل واژه سایبردرزبان فارسی،فضای تولید وتبادل اطلاعات«فتا» عنوان می شود.
پورنوگرافی اززبان یونانی گرفته شده است ودرزبان فارسی عبارت است از: موضوع
قراردادن نمایش عریانی بدن انسان یا عمل جنسی که باهدف تحریک جنسی صورت بگیرد محصولات هرزه نگاری برهمین اساس نمایش عریان بدن انسان ویا عمل جنسی درقالب فیلم،تصاویرو...که باهدف تحریک جنسی تولیدشده باشد.
ازلحاظ لغوی درفرهنگ های مختلف سایبر به معنی مجازی وغیرملموس ومترادف واژه انگلیسی virtualاست که باتوجه به گستردگی مفهوم سایبرواطلاق آن به تمام افعال واقدامات واقع شده درمحیط شبکه های بین المللی بی شماربودن مصادیق سایبر به توصیه متخصصان ودانشمندان صاحب نام این رشته یافتن معدل و ترجمه آن به زبان های دیگر مجازنمی باشد چرا که به عقیده این صاحب نظران باتوجه به بسط مفهوم لغوی این واژه درسطح بین المللی آن را تبدیل به یک لغت بین المللی نموده وترجمه آن ویا یافتن معادلی برای آن ممکن است دایره مشمول ومفهوم آن رامحدود نمایدلذا توصیه می شود همانند تلفن که درسطح بین المللی یکسان بوده ودرتمام نقاط جهان به یک معنی ولفظ مشترک به کار می رود واژه سایبر نیز به یک لفظ بین المللی استعمال شود.
علیر غم آنچه اشاره شد درزبان فارسی سایبررا مجازی واسپیس رافضا ترجمه نموده اندوترکیب آن را فضای مجازی گویندوحتی ترکیب های دیگری مثل جامعه مجازی،شهروندمجازی وفروشگاه های مجازی و...ازآن ساخته اند. اخیراً معادل واژه سایبردرزبان فارسی،فضای تولید وتبادل اطلاعات«فتا» عنوان می شود.
فهرست مطالب
چکیده 5
پیش گفتار. 6
مفهوم پورنوگرافی.. 7
مفهوم سایبر. 7
روشهاوفناوری تولید وتوزیع هرزه نگاری.. 8
1-نقاشی.. 8
2-متن.. 8
3-صوتی.. 9
4-رایانه. 9
5-بازیهای رایانه ای وویدیویی.. 10
7-خلق هرزه نگاری کاملاً گرافیکی(مجازی) 10
8-گوشی های تلفن همراه 11
انواع تقسیم بندی هرزه نگاری.. 13
1لف: تقسیم بندی هرزه نگاری به اعتبار سن.. 13
ب: تقسیم بندی هرزه نگاری به اعتبارمحتوی.. 14
ج: تقسیم بندی هرزه نگاری به اعتبارروش تولیدوتوزیع. 15
استفاده ازرایانه. 16
د: تقسیم بندی هرزه نگاری به اعتبارقوانین مرتبط.. 17
نشراکاذیب وهرزه نگاری ازنگاه اسلام. 18
هرزه نگاری در حقوق کیفری ایران. 19
ماده 639قانون مجازات اسلامی.. 19
معانی کلمات فساد و فحشا 20
عنصر مادی.. 21
عنصر معنوی.. 21
ماده 640 قانون مجازات اسلامی.. 21
عناصر جرم. 23
عنصر قانونی.. 23
عنصر مادی.. 23
عنصر معنوی.. 24
نتیجه گیری.. 26
پیشنهاد ها وراهکارها 27
منابع. 28
بررسی ویژگیهای شخصیتی و قضاوت اخلاقی و تاثیر آن در ارتکاب به جرم در بین زندانیان شهرستان خوی
مقدمه
یکی از تغییرات مهمی که طی چند سال اخیر در علائق و خواسته های زنان و مردان ایجاد شده است تمایل به اشتغال زن می باشد بطوری که در حال حاضر در جامعه ایران حدود 14% از شاغلین را زنان تشکیل می دهند، این امر به دلایل متعددی اشاعه پیدا نموده که از آن جمله است(دکتر غلام عباس توسلی – رضا فاضل- مبانی جامعه شناسی – قم 1379).
بهبود یافتن وضعیت اقتصادی خانواده با اشتغال زن، فراهم شدن امکان تحصیل رایگان برای عموم، کم رنگ شدن اعتقادات و تعصبات بی جا در باب ورود زنان به اجتماع و جلوگیری از هدر رفتن نیروی انسانی مفید و دلائل فراوان دیگر.
با در نظر گرفتن مزایای اشاره شده و مزایای دیگر اشتغال زنان ، توجه به مضرات و مشکلات آن نیز امری ضروری می باشد، چرا که نادیده انگاشتن مشکلات سبب تشدید و ترفیع آنها و در نتیجه اختلال در روابط زوجین می شود و به نوعی پیوندهای عاطفی را تحت اشعاع قرار می دهد بنابراین برای اینکه زن و شوهر بتوانند زندگی مشترک توأم با سعادت و سلامتی داشته باشند باید در مورد رفع مشکلات برآمده و با همدلی و همیاری یکدیگر و در فضایی سالم و آکنده از حسن تفاهم خلأهای حاصل از اشتغال زن را پر کند.
زوجین با حل مسائل و مشکلات حاصل از اشتغال زن می توانند انسانهایی با احساس تر، منطقی تر و مسئول تر گردند و زندگی فرد را به سوی زیبایی و کمال هدایت کنند و کودکان آنها بتوانند در محیطی کاملاً آرام و دلپذیر رشد کرده و انسانهایی توانا و سالم گردند.
پژوهش حاضر در راستای تحقیق اهداف مذکور سعی دارد رابطه اشتغال زن و رضایت از زندگی زناشویی را بررسی کند، باشد که مورد توجه قرار گرفته و مفید واقع شود.
به توجه به فرضیه تحقیق ، دو مفهوم اشتغال و رضایت از زندگی زناشویی را تعریف می کنیم.
مفاهیمی مثل مفهوم اشتغال در فرهنگ عمید به این صورت تعریف شده است:
اشتغال یعنی مشغول شدن، بکاری پرداختن و سرگرم شدن به کاری از دیدگاه راهنمایی شغلی و حرفه ای کار یا پیشه، فعالیتی دائمی است که به تولید کالا و یا خدمات منجر می شود و برای اجرای آن دستمزدی در نظر گرفته می شود این فعالیت باید درخارج از محیط خانه و حداقل 4 ساعت در روز باشد.
با توجه به موضوع مورد تحقیق که به بررسی رابطه اشتغال زن و دضایت از زندگی زناشویی می پردازد. اکنون مفهوم زناشویی را تعریف می کنیم: در فرهنگ عمید رضایت از زندگی زناشویی این گونه تعریف شده است: خشنودی و خوشدلی از زنده بودن، زیستن ،عمده حیات و معاش با زن یا شوهر، شوهر کردن و ازدواج معنی شده است.
رضایت زناشویی بطور ایده آل میزانی از رضایت است که در آن تعداد خوشی های زندگی مشترک نسبت به تعداد نا خوشی های آن زیاد است (گاتمن وجان ).
وضعیت مدیریت آموزشی در منطفه و میزان انطباق برنامه درسی اجرا شده با آن
وظیفه نظام آموزشی ایجاد و انتقال رفتارها و نگرشهای مطلوب و مورد نیاز جامعه و فراگیران از طریق برنامههای درسی با هدایت معلمان است. در نظام کنونی ما تأکید بر مواد و محتوای درسی نسبت به سایر مؤلفههای آموزشی بیشمار است و «کتاب درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری دانشآموزان محسوب میشود و یکی از مهمترین نقشها را ایفا مینماید به عبارت دیگر در کشور ما بیشتر فعالیتهای آموزشی در چارچوب کتاب درسی صورت میگیرد» در نظام آموزش و پرورش رسمی ما، فعالیتهای سازمان نهضت سوادآموزی به لحاظ مخاطب کمسواد و بیسواد که رقم قابل توجهی از جمعیت ۱۰ سال به بالا کشور را شامل میشود از اهمیت خاص و قابل توجهی برخوردار است.تحقیقات نشان داده که سوادآموزی در توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی اثر مثبت داشته است که در این میان سهم منابع و کتابهای آموزشی را نباید نادیده گرفت. محتوای کتابهای آموزشی بزرگسالان نقش حیاتی در بهبود زندگی آنها دارد و اگر در ارتباط با مسائل و نیازهایشان باشد مورد استفاده قرار گرفته و عملاً مؤثر خواهد بود. آموزش سوادآموزان زمانی نقش خود را خوب ایفا میکند که محتوای آموزش تدوین شده دربرگیرنده اهداف برنامه درسی باشد.سازمان نهضت سوادآموزی نیز براساس مصوبه هشتصد و سی و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش موظف به اجرای ساختار جدید (مرحله اول آموزش بزرگسالان) شد؛ این مرحله در سه عنوان دوره تعریف شده است: ۱ـدوره سوادآموزی ۲ـ دوره تحکیم سواد ۳ـ دوره انتقالاولین دوره از مرحله آموزش بزرگسالان (دوره سوادآموزی) به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد است که به منظور تحقق اهدافی مبنیبر: کسب مهارت خواندن و نوشتن ـ فهم و درک متون ساده فارسی ـ انجام محاسبات ریاضی در حد چهارعمل اصلی ـ آشنایی با قرآن و کسب مهارتهای اولیه روخوانی قرآن ـ آشنایی بیشتر با معارف دینی و فرهنگ اسلامی به میزان حداقل ۴۰۰ و حداکثر ۵۰۰ ساعت آموزش طراحی و اجرا میشود. برای تحقق اهداف فوق در این دوره، دو عنوان کتاب سواد آموزی 1 و 2 طراحی و در چرخه فرآیند آموزش قرار گرفته است. به منظور تعیین میزان مناسب بودن محتوای تعیین شده برای فراگیران باید محتوا مورد ارزشیابی قرار گیرد و از جنبههای مختلف تحت عنوان تحلیل کتب درسی بررسی شود. یکی از این جنبهها اهداف برنامه درسی دوره سوادآموزی است که در قالب دو کتاب تدوین شده است. به منظور تعیین میزان کفایت و پوشش محتوای تعیین شده برای سوادآموزان نیز لازم است محتوای این دوره مورد ارزشیابی قرار گیرد، هرچه میزان انطباق محتوای کتابهای درسی با اهداف تعیین شده بیشتر باشد توفیق تحقق اهداف دوره بیشتر خواهد بود. در این راستا پژوهش حاضر در صدد است محتوای دورهی سوادآموزی را در راستای کفایت و پوشش اهداف برنامه درسی دورهی سوادآموزی برای کتابهای تازه تالیف بررسی کند(علاقه بند،1384). بنابراین پژوهشگر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که آیا برنامه های درسی اجرا شده مدیریت آموزشی با نیاز های دانشجویان منطبق است ؟
فهرست مطالب.. 2
مقدمه. 3
بیان مسئله. 4
اهمیت و ضرورت پژوهش... 6
اهداف پژوهش... 7
تعاریف عملیاتی و نظری.. 8
مدیریت آموزشی.. 8
برنامه ریز درسی.. 8
مفاهیم نظری.. 9
فراگرد مدیریت.. 9
تعریف مدیریت آموزشی.. 9
ضرورت مدیریت آموزشی.. 10
اهداف مدیریت آموزشی.. 11
مهارتهای سهگانه مدیریت.. 11
کارکردهای مدیریت آموزشی.. 12
ویژگیهای مدیر آموزشی.. 13
ضرورت و اهمیت مدیریت آموزش... 14
مفاهیم و تعاریف مدیریت آموزشی.. 15
ماهیت رشته مدیریت آموزشی.. 17
مشهورترین اندیشمندان رشته مدیریت آموزشی.. 18
برنامه ریزی درسی.. 21
عوامل مهم در افت تحصیلی دانشجویان عبارتند از. 23
راهکارهایی برای کاهش افت تحصیلی.. 26
مدیریت آموزشی و افت تحصیلی.. 29
ارزیابی آموزشی.. 32
نتیجه گیری.. 34
بررسی وضعیت تاثیر مطالعه کتابهای کمک درسی در بین دانش آموزان
میزان مطالعه و گرایش به خواندن از مهم ترین شاخص های رشد و توسعه است. مطالعه یکی از عوامل موثر برای شکوفایی استعدادهای بالقوه ی انسانی برای رسیدن به کمال است در پرتو مطالعه، انسان می تواند با عقاید و افکار گذشتگان آشنا شود و راه خیر و صلاح را از راه فساد تشخیص دهد. مطالعه عامل موثری برای جلوگیری از تک بعدی فکر کردن است و زمینه پرورش استعدادهای بشر را درابعاد مختلف فراهم می کند.اهمیت کتاب و فرهنگ کتابخوانی و جایگاه والای کتاب بر کسی پوشیده نیست. کتاب از دیر باز یکی از مهم ترین ابزار آگاهی و بصیرت به شمار آمده است. یکی از معیار های سنجش رشد فرهنگی و فکری هر ملت و کشوری در تعداد کتابخانه ها، کتاب فروشی ها ، کتاب های چاپ شده و کتاب خوان های آن جامعه است.کتابخوانی و بالا بودن میزان مطالعه در جهان یکی از شاخص های توسعه یافتگی و رشد شناخته شده است.مقایسه آمار و هم بیانات رسمی مسئولان فرهنگی کشور از میزان مطالعه ، نشان می دهد که جایگاه مطالعه در کشو ما نسبت به سایر ممالک توسعه یافته وضعیت مطلوبی ندارد و باید اقداماتی برای ایجاد راه های مناسب ترویج مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در کشور فراهم آورد. با در نظر گرفتن سابقه درخشان تاریخی و دینی کشورمان ، میزان رویکرد افراد به کتاب در مقایسه با سایر جوامع در سطح پایینی قرار دارد.با نگاهی اجمالی به پیشرفت کشور های توسعه یافته در می یابیم که تحولات عظیم فرهنگی، اقتصادی و صنعتی آنان مرهون توجه خانواده و نظام آموزشی به مطالعه و پژوهش، توسعه و تجهیز کتابخانه ها ، ایجاد فرهنگ مطالعه و ... می باشد. اما در کشور ما هنوز به مطالعه به عنوان یک نیاز مطرح دائمی نگاه نمی شود.از آن جایی که دوره متوسطه نیز یکی از دوره های حساس و اثر بخش در امر توسعه اقتصادی، اجتماعی و ... کشورها می باشد ، توجه به مسائل این دوره مخصوصاََ میزان مطالعه و عوامل موثر بر آن برای گام نهادن به سوی توسعه و پیشرفت ضروری به نظر می رسد.عادت به مطالعه مستمر و مفید بخصوص برای جوانان یک نیاز اساسی در آموزش و پرورش کشور است.و لازم است اولیاء دانش آموزان و مسئولان دبیرستان ها و دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت با هدف به هنگام کردن اطلاعات خود و آشنایی با یافته های پژوهشی محققان و متخصصان در این امر مهم اقدام نمایند. یافتن راهی مناسب برای آموزش اولیاء با شیوه های تخصصی و ترغیب و تشویق دانش آموزان به مطالعه کتب غیر درسی امری ضروری به نظر می رسد.لذا تحقیق حاضر سعی در شناسایی میزان و نوع گرایش های مطالعه دانش آموزان دوره متوسطه و عوامل موثر بر آنها را از دیدگاه دانش آموزان دارد. امید است نتایج تحقیق مورد استفاده مسئولان و برنامه ریزان در راه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی قرار گیرد.
بررسی وشناخت علل و عوامل پدیده کودک آزاری
موضوع این تحقیق بررسی علل جامعه شناختی پدیده کودک آزادی در شهر تهران است که هدف از آن بررسی و پیداکرن راه حلی برای کاهش این پدیده در شهر تهران و ارائه راه حلی برای آن می باشد.
بقای جامعه با اطفال است و برای این که جامعه به رشد و تعالی برسد باید طفل و کودک تربیت و برای زندگی عادی و اجتماعی آماده شود شخصیت کودک در خانواده تکوین می یابد و به طور کلی هر خانواده زیر بنای ساختمان فکری کودک را تشکیل می دهد .
کودکان آسیب پذیر تر از سایر افراد جامعه اند این آسیب پذیری به علل مختلف از جمله : کوچکی ، معایبِ مادر زادی ، بیماری عدم تطابق، محیط و نیز عدم قدرت اندیشیدن و تشخیص خوب است ، لذا برای چاره این آسیب پذیری والدین ، سرپرستان و نیز مددکاران و کسانی که مسئولیت آنها را بر عهده دارند باید نخست آشنایی کامل و درستی از این نکات ، ضعفها و بیماریها و عوامل خطه او داشته باشند .
وقتی کودک مورد آزار قرار می گیرد از نظر روحی و جسمی با مشکلاتی روبرو می شود که در آینده گریبانگیر خود و جامعه اش خواهد بود و در نتیجه مردان و زنان شایسته ای که باید برای فردای بهتر امور مملکت تربیت شوند به وجود نمی آیند ، فقدان چنین افرادی خانواده و در نتیجه جامعه را به مخاطره می اندازد .
کودک آزاری مسأله جدیدی نیست و از دید محققان و نیز قانونگذاران پنهان نبوده است . برای اولین بار در سال 1946 توسط شخصی به نام کافی در گزارش شکستگی های متعدد استخوان های وراز مطرح شد . و در سال 1962 کپی نتایج صدمات عمدی وارد به کودک و اثرات آن را با اصطلاح شدم کودک کتک خورده معرفی کرد و امروزه اصطلاح آسیب های جسمانی مقبولیت عمومی بیشتری پیدا کرده است .
امروزه یکی از مسائل مهمی که متخصصین اطفال ، مددکاران اجتماعی ، پزشکی قانونی و کسانی که با کودکان کار می کنند درگیر آن هستند آزار فیزیکی روانی و جنسی کودکان و سایر اولیاء آنها می باشد .
لذا می بایست خانواده ها ، مددکاران اجتماعی و مسئولین نسبت به این پدیده شوم اجتماعی آگاهی داشته باشند تا بتوانند از طریق پیشگیری و دادن آگاهی به خانواده ها از این معضل اجتماعی جلوگیری نمایند .
بررسی و رتبه بندی درجه توسعه یافتگی
چکیده
وجود نابرابری و ابعاد مختلف آن، از نشانه های مهم توسعه نیافتگی است که رفع چنین کمبودهایی مستلزم نگرش و توجه جدی به نحوه پراکندگی شاخص های توسعه در سطوح مختلف است. برای حل مسایل ناشی از عدم تعادل های منطقه ای، گام نخست، شناخت و سطح بندی مناطق از نظر برخورداری در زمینه های مختلف است. براین اساس در پژوهش حاضر سعی شده تا 17 شهرستان استان آذربایجان غربی را براساس 11 شاخص بهداشتی- درمانی و اجتماعی- فرهنگی بر پایه سرشماری آماری سال 1388 با استفاده از تکنیک تاپسیس سطح بندی و میزان نابرابری های موجود را میان شهرستان های استان، تعیین نماید. نتایج بدست آمده نشان می دهد که شهرستان ارومیه بدلیل مرکزیت اداری- سیاسی در رتبه اول قرار گرفته و شهرستان اشنویه در این سطح بندی رتبه آخر را کسب کرده است. ضریب پراکندگی به دست آمده26/0 بوده که خود بیانگر وجود تفاوت و نابرابری در میزان بهره مندی از مواهب توسعه است. از این رو الگوی حاکم بر ساختار فضایی استان، تابع الگوی مرکز- پیرامونی است.
1- مقدمه
1-1- طرح مسأله
اصطلاح توسعه به صورت فراگیر پس از جنگ جهانی دوم مطرح شده است. این پدیده مقوله ی ارزشی، چند بعدی و پیچیده است (گنجی و احمدی، 1383: 1383). توسعه در واقع نخستین و مهمترین هدف تمامی دولت ها محسوب می شود. یکی از عوامل توسعه همانا پیشرفت اقتصادی است. اما تنها این عامل نیست و دلیل این امر آن است که توسعه صرفاً پدیده ای اقتصادی نیست. بنابراین هدف اصلی توسعه باید ایجاد الگوی مطلوب رشد درآمد همگانی باشد که تمامی اقشار جامعه را پوشش دهد (تودارو، 1384: 235).
از موضوعاتی که اخیراً در برنامه ریزی های ناحیه ای و منطقه ای مطرح گردیده ولی جایگاه آن هنوز در کشور ما به وضوح مشخص نشده، نابرابری توسعه نواحی است (منصوری، 1375: 4). عدم تعادل های منطقه ای و توزیع نامتعادل خدمات و امکانات به صورت نامناسب، از ویژگی های بارز کشورهای جهان سوم و ایران است (نظریان، 1374: 156). در ایران سیاست های غیراصولی گذشته در مکان یابی های صنعتی و خدماتی در قطب های رشد و روند تمرکز گرایی در تک شهر مسلط و مادر شهر ناحیه ای، موجبات اصلی نابرابری های ناحیه ای بوده است (حسین زاده دلیر، 1380: 90). در این بین استان آذربایجان غربی نیز با وجود برخورداری از منابع طبیعی فراوان، تنوع آب و هوایی، اقلیم مناسب و پتانسیل های سرشار در بخش کشاورزی، گردشگری و نیز استعدادهای فراوان جمعیتی در رتبه بندی استان های کشور جزء مناطق توسعه یافته نیافته می باشد و همواره با مشکلات و مسائل فراوانی مانند افزایش فقر، آلودگی آب، کمبود خدمات شهری، فراهم نبودن امکانات و تسهیلات شهری متناسب با جمعیت ، گسترش حاشیه نشینی ، پیدایش زاغه ها ، مساکن غیر رسمی و ... روبه رو هستند. برای این که شهرستان ها بتوانند محیط مناسبی برای زندگی بوده و توسعه یافته تلقی گردند، باید امکانات رفاهی ساکنین و شهروندان خود را بهبود بخشند.
بررسی و تشخیص حملات DOS
چکیده:
این پروژه تحقیقی از خصوص حملات موسوم به داس در مقطع کارشناسی است.
هر فن آوری به ناچار با یک سری تهدیدهایی روبه روست که اجتناب ناپذیر می باشد. علوم رایانه ای هم خالی از این اشکال نبوده و به طور مداوم در چالش با این مشکلات به تکاپو تکامل خود ادامه می دهد.
حملات واپس زنی سرویس به هکر اجازه نمی دهد که به سیستم دسترسی پیدا کند ولی از دسترسی صحیح و درست کاربران به سیستم ممانعت به عمل می آورد.
حملات داس سازمان های سرویس دهنده خدمات را مختل کرده و از کار می اندازد این حملات در دو گروه عمده قرار می گیرد:
1-متوقف سازی سرویس و تخلیه منابع: هر یک از این حملات می توانند به طور محلی یا از طریق شبکه آغاز شوند.
2-تخلیه منابع از لحاظ محلی: حملات در این قلمرو شامل پر نمودن جدول فرایند استفاده از کل سیستم فایلی یا تخلیه اتصالات ارتباطات خروجی می باشد.
فهرست مطالب
1-مقدمه. 1
1-1-منابع تشکیل دهنده اینترنت به نوعی محدود و مصرف شدنی هستند. 1
1-2-امنیت اینترنت تا حد زیادی وابسته به تمام عوامل است. 2
2-نمونه ای از یک حمله داس... 3
D.O.S چیست؟ (Denial of service Attack) 4
بررسی انواع روش های DOS. 6
بررسی حمله SYN flood: 6
2-3- بررسی Reset (RST) 7
بررسی انواع روش های DOS. 9
بررسی حمله Land Attack: 9
بررسی حمله Smurf Attack. 9
3-5- Ping Flood یا Ping of death. 10
3-6- حملات Teardrop. 10
4- حملات عدم سرویس دهی توزیع شده D.DoS و انواع D.DoS. 11
حملات Trinoo. 12
4-2-حملات TFN/TEN2K. 12
4-3-حملات Stacheldraht 13
5-نمونه ای از یک حمله DoS. 13
6-راه های مقابله. 15
6-1-دفاع علیه حملات Smurf 15
6-2-دفاع علیه حملات طغیان SYN.. 16
6-3-مقابله با حملات DDoS. 16
مسیر یاب ها و فایروال ها 17
7-نتیجه گیری.. 18
مراجع. 19