پاورپوینت میراگر در بهسازی سازه ها شامل 33 اسلاید و در ارتباط با درس مهندسی زلزله (ویژه رشته های مهندسی عمران و ساختمان) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
.
در بهسازی لرزه ای سازه ها یکی از روش های کاهش نیروی جانبی ناشی از زلزله استفاده از میراگرها می باشد.
در سیستم های جداسازی لرزه ای، استفاده از سیستمهای مستهلک کننده انرژی، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. افزایش میرائی با استفاده از روشهای مختلفی نظیر جاری شدن یک فلز نرم، اصطکاک دو فلز بر روی هم، حرکت یک پیستون درون یک ماده لزج و یا رفتار ویسکوالاستیک در موادی از جنس شبیه لاستیک امکان پذیر می باشد. این فایل به انواع میراگرها در بهسازی سازه ها پرداخته است.
.
مقدمه
انواع میراگرها
مزایای میراگرها
الف) میراگرهای اصطکاکی
ب)میراگرهای فلزی (تسلیمی)
1-میراگرهای فلزیXشکل
2- T-ADAS
3- میراگر سربی تزریقی(LED)
پ) میراگرهای آلیاژی (SMA)
ت)میراگرهای ویسکوز
ج) میراگر جرمی
.
عنوان: پاورپوینت میراگر در بهسازی سازه ها
فرمت: پاورپوینت
تعداد صفحات: 33 اسلاید
ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر
.
تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:
.
پاورپوینت سقف دال مجوف یا یوبوت چیست؟
یوبوت چیست؟
معرفی و تاریخچه
سال 2002 شرکت دالی فرم (Daliform) ایتالیا با هدف بهینه سازی دالهای مجوفمحصول یوبوت را ارائه نمود که در زمانی اندک با استقبال گسترده جامعه مهندسی در اروپا، آفریقا و آسیا مواجه گردید.
تعریف
یوبوت محصولی پلیمری با پایه پلی پروپلین است، که با هدف سبک سازی دال ها در سقف و پی های گسترده ی بتنی طراحی شده است. دال یوبوت از نوع دال هایمجوف متشکل از تیرچه های عمود بر هم می باشد، و بار را به صورت دو طرفه منتقل می کند.
دالهای یوبوت جزو سیستم های دوطرفه مشبک با قالبهای ماندگار میباشند.نوارهای باربر طراحی شده در دالهای مشبک یوبوت در حقیقت تیرهای I شکل متعامدی هستند که به جهت سختی بالای خود و سبکی دال قادر به باربری در دهانه های بلند و کنترل مناسب خیز در این دهانه ها می باشند.
در ساختمانهای بلند مرتبه و یا دارای سقف با ارتفاع بلند جهت جلوگیری از تغییرشکل و بوجود آمدن خیز، لازم است دیافراگم سقف به صورت سخت عمل کند، در نتیجه نیاز به دال بتنی به دلیل سختی بالا همواره مورد توجه مهندسین محاسب بوده است.
تا چندی پیش بدلیل نیاز به کنترل خیز و ترک های بوجود آمده در دالهای بتنی استفاده از دالهای بتنی محدود به دهانه های کوچک بوده و در صورت اجرا در دهانه های بزرگ وجود تیر با آویزهای بلند و مسایل اجرایی مشکل مهندسین و مجریان را دوچندان می نمود ولی سیستم دال مجوف یوبوت تمام این اشکالات را مرتفع نموده است.
مزایای سیستم مجوف
- کاهش مصرف بتن و میلگرد در مقایسه با سیستم های جایگزین.
- امکان استفاده بهینه از فضای داخل ساختمان با کاهش تعداد ستون ها.
- امکان تامین پارکینگهای بیشتر به جهت حذف ستونهای اضافی
- هزینه کمتر قالب بندی نسبت به سایر سیستمهای تیردال به جهت حذف آویز تیرها در دهانه های بلند
- مسطح بودن تراز زیرین دال که منجر به سهولت و کاهش هزینه های مربوط به لولهکشی و نازککاری در زیر سقف میگردد.
- عدم احتیاج به سقف کاذب و کاهش هزینه های مربوط به نصب سقف کاذب در صورت لزوم.
- امکان حذف تیر بین ستون ها و یا استفاده از تیرهای پنهان بدون آویز که مکان یابی بهینه ستون ها را فراهم می نماید.
- کاهش تعداد و ابعاد ستون ها.
-بدلیل حذف تیرهای میانی امکان ططراحی بهتر میسر است.
- افزایش قابل ملاحظه سختی دال سقف با افزایش جزئی وزن آن که کنترل خیز سقف را تسهیل نموده، امکان افزایش فاصله ستونها و اجرای سازه های با دهانهبزرگ را فراهم می نماید.
-عملکرد بهتر از نظر لرزشهای صفحه ای و عایق صوتی.
- کاهش بارهای وارده بر خاک (در صورت استفاده از یوبوت درفونداسیون) و امکانحذف یا کاهش تعداد و ابعاد شمع ها در خاکهای سست.
- ایمنی بالا در برابر آتش سوزی و تامین نیازهای فنی مطابق استاندارد REI 180 اروپا.
- تامین فضاهای بزرگتر
- آزادی عمل بیشتر در طراحی معماری.
- امکان تغییر فضاهای کاربری پس از طراحی و ساخت.
- حذف سرستون ها و تیرهای آویزدار.
- امکان قالب بندی با روشهای متعارف.
- قابلیت تحمل بارهای حین اجرا (100 کیلوگرم در هر مربع به ابعاد 8 سانتی متر) و امکان تردد آسان کارگران.
- باربری فوق العاده سقف.
- مقاومت فوق العاده در برابر زلزله.
- کاهش جرم موثر دال در زلزله و به تبع آن کاهش نیروی برشی موثر زلزله بر سازه.
وجود دو لایه دال بالا و پایین به شکل کاملا متصل و مشبک که باعث تامین صلبیت بسیار بالای دال و انتقال متوازن نیروهای جانبی زلزله به المانهای باربر جانبی میشود.
مقایسه مجوف با سایر دال دالهای بتنی
سیستم سازه ای | بتنی | |||
سیستم سقف | تیرچه بلوک* با دهانه 7.5 | تیر - دال با دهانه 10 | پیش تنیده با دهانه 12 | یوبوت** با دهانه 12 |
|
|
|
|
|
وزن میلگرد بر متر مربع (kg) | ۵۵ | ۶۵ | ۵۰ | ۵۰ |
حجم بتن بر متر مربع (m3) | ۰.۳۵ | ۰.۴ | ۰.۶ | ۰.۴۵ |
ضخامت سقف سازه ای(cm) | ۳۰ | ۵۰ | ۴۰ | ۳۵ |
هزینه نسبت به یوبوت | ۰/۹۵ | ۱/۱ | ۱/۲۵ | ۱ |
نحوه اجر
دالهای مجوف دوپوش از ترکیب میلگرد، بتن و قالبهای پلی پروپیلن ساخته شده است و کاربرد آن در فونداسیون و سقف میباشد که میتواند جایگزین خوبی بجای دالهای معمولی باشد و در سال ۱۳۸۸ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن آنها را تایید کردهاست.[۱]
خصوصیات
در این روش، دالهایی که از جنس بتن هستند مانند روش تیر و دال معمولی مستقیماً بر روی تیر قرار میگیرند. در دالهای مجوف، تیرهای فرعی بسیار بیشتر از روش تیر و دال معمولی هستند که این خصوصیت باعث افزایش دهانه و همچنین کاهش ضخامت دال میشود. سیستم u-boot بسیار شبیه به دالهای مجوف هستند با این تفاوت که سقفهایی که با روش u-boot ساخته میشوند، قسمت زیر تیرها بر روی دال قرار میگیرند اما در دالهای مجوف دوپوش، دال بر روی تیر وسط که در دو جهت قرار گرفته سوار میشود. در واقع دالهای مجوف مانند مقاطع I شکل عمل میکنند. از ویژگیهای مهم این سیستم بوجود آوردن دالی سبک دارای سطحی صاف در زیر با سختی زیاد میباشد.
مصالح مورد استفاده
مصالح مورد استفاده در این دال ها شامل بتن، میلگرد و قالب یوبوت می باشد. مقاومت بتن و میلگرد توسط طراح سازه تعیین می گردد که معمولا مانند دیگر اعضای بتنی سازه در نظر گرفته می شود.
نحوه اجرا
مزایای اقتصادی
مزایای اجرایی
مزایای فنی
مزایای معماری
از ویژگی های یوبوت احاطه شدن آن در داخل بتن با شبکه های میلگرد سقف است که باعث بوجود آمدن نیروهای دو طرفه عمود بر هم می گردد و کاهش به سزای مصرف میلگرد را در پی دارد.
در ساختمانهای بلند مرتبه و یا دارای سقف با ارتفاع بلند جهت جلوگیری از تغییر شکل و بوجود آمدن خیز لازم است دیافراگم سقف به صورت سخت عمل کند. در نتیجه نیاز به دال بتنی به دلیل سختی بالا هموار مورد توجه مهندسین محاسب بود است. تا چندی پیش بدلیل نیاز به کنترل خیز و ترک های بوجود آمد در دالهای بتنی استفاد از این نوع سقف محدود به دهانه های کوچک بود، در صورت اجرای در دهانه های بزرگ وجود تیر با آویزهای بلند و هزینه های اجرا مشکل محاسبین و کارفرمایان را دو چندان می نمود. از سوی دیگر استفاد از دال های مجوف نیز به دلیل دشواری و هزینه بالای اجرای قالب بندی، کارآئی ضعی از نظر عایق بندی صوتی، نیاز به سف کاذب و نیز برخی ملاحظات فنی از جمله کنترل برش پانچ، از استفبال چندانی به ویژ در ساختمانهای متعارف برخوردار نگردید است.
در دهه نود میلادی شرکتهای انگلیسی با اصلاح دال مجوف و استفاد از قالبهای ماندگار از نوع توپی شکل و تغییر مقطع هندسی سقف از T شکل به ضمن اصلاح بسیاری از مشکلات فنی و قالب بندی دالهای مجوف را نیز تسهیل و بدین ترتیب گام بزرگی در جهت توسعه این دال ها برداشتند لکن دال های حاصل همچنان از نظر ایمنی در برابر آتش و صرفه اقتصادی از کارآئی لازم برخوردار نبودند. در سال 2002 شرکت دالی فرم (Daliform) ایتالیا با هدف رفع معضلات فوق و بهینه سازی مجدد دال های مجوف محصول یوبوت را ارائه نمود که در زمانی اندک با استفبال گسترد جامعه مهندسی در اروپا، آفریفا و آسیا مواجه گردید، علاو بر رفع معضلات آتش سوزی و نیز صرفه اقتصادی از دیگر مزایای دال اجرای شد با یوبوت امکان انطباق آسان دال مجوف حاصل از آن با آیین نامه های مختلف طراحی در دنیاست که استفاد از آن را در مناطق اقلیمی مختلف هموار ساخته است.
آئین نامه بارگذاری و طراحی
آئین نامه بارگذاری:
آئین نامه بارگذاری مورد استفاده در طراحی سازه های با سیستم سقف UBoot همانند سیستم های سازه مرسوم دیگر در کشور، مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و آئین نامه 2800 با رعایت الزامات مربوط به سیستم دال تخت خواهد بود. این الزامات بصورت کامل در بند «6-7-3 ضوابط طراحی سازه ها برای زلزله»و مبحث ششم در قسمت (ت) تبیین شده است. با توجه به بند مذکور ضریب رفتار مناسب برای این سیستم R=5 خواهد بود. موارد کنترلی دیگر مانند کنترل Drift و غیره همانند سیستم های سازه ای معمول انجام می پذیرد.
آئین نامه های طراحی:
مقررات ملی ساختمان مبحث نهم (طرح و اجرای ساختمان های بتنی)
مقررات ملی ساختمان مبحث ششم (بارهای وارد بر ساختمان)
استاندارد 2800
آئین نامه آبا
آئین نامه بتن آمریکا ACI318-05
در خصوص طراحی و کنترل سقف های UBoot رعایت الزامات و محدودیت های فصل 14 مبحث نهم و یا الزامات مریوط به تغییر شکل و ترک خوردگی آئین نامه های خارجی الزامی می باشد. همچنین ضوابط فصل 15 مبحث نهم در خصوص ابعاد کتیبه ها و نحوه انتقال بار از المانهای قائم به دیافراکم و بلعکس باید مدنظر قرار گیرد.
نرم افزارهای مناسب برای مدل سازی و طراحی:
مدل سازی سازه اصلی:
بطور کلی در خصوص مدل سازی سازه های بتنی یا فلزی با سیستم دیافراگم سقفی یوبوت کلیه نرم افزارهای مدل سازی سازه که در سیستم های سازه ای دیگر بکار می روند قابل استفاده خواهند بود ولی بطور معمول جهت مدل سازی و بارگذاری سازه اصلی از نرم افزار Etabs یا Sap در مدل های منظم و معمول و در خصوص سازه های پیچیده و با اشکال نامنظم از نرم افزار Staad.pro استفاده می گردد.
در خصوص طراحی جزئیات سقف Uboot نیز با توجه به نرم افزار مورد استفاده در مدل اصلی روش طراحی متفاوت خواهد بود . در صورتیکه از نرم افزارهای Sap یا Etabs برای مدل اولیه استفاده شده باشد می توان طراحی دیافراگم سقف را بصورت دستی و با استفاده از کانتور نیروی نرم افزار و یا با استفاده از نرم افزار Safe و با گرفتن خروجی مناسب از نرم افزار اصلی طراحی کرد. ولی در صورت استفاده از نرم افزار Staad می توان مستقیما از نتایج ماژول طراحی دال نرم افزار استفاده کرد و یا از نرم افرارهای جانبی مرتبط مانند Ram Concept یا Adapt که جزئیات دقیق تری در خصوص طراحی دال ارائه می دهند استفاده کرد.
استفاد از قالبهای یوبوت با پیشنهاد و طراحی مهندسین محاسب در نقاطی از سف که بتن نفش ساز ای ندارد موجب سبکی سقف و کمتر شدن هزینه تامین بتن میگردد ضمن آنکه دو لایه شبکه میلگرد پایین و بالا نقشی سازه ای از خود بروز داد، به دلیل شکل هندسی ایجاد شد در فواصل منظم و نزدیک به هم باعث عملکرد عالی در کنترل خیز و ممان اینرسی بالا جهت مفاومت در برابر تغییرات و بارهای وارد میگردد. سایز بندی متفاوت یوبوت، دستیابی به سختی مطلوب را با وزن کمتر امکان پذیر می نماید و از سوی دیگر سختی بالای سقف اجرا شد با یوبوت امکان حذف تیرهای آویزدار و نیز اجرای بازشوهای بدون سرون را فراهم و دست مهندسین معمار و محاسب را در اجرای نفشه های معماری باز می گذارد تا مطابق درخواست کارفرما و نیاز پروژه با آزادی بسیار زیاد عمل نمایند
برچسب ها: اجرای سقف uboot, سقف U-Boot, سقف یوبوت, سقف یوبوت چیست,طراحی سقف یوبوت, مقایسه انواع سقف ها
تحقیق درمورد خودکشی و عوامل تاثیر گذار بر آن
چرا خودکشی
خودکشی یکی از جرائمی است که در اورپا و امریکا رقم بالایی را در میان سائر جرائم بخود اختصاص داده است. در امریکا هرساله حداقل 30000 جوان بدلیل آینده نامعلوم و زندگی بدون هدف دست به خودکشی میزنند. در کشور فرانسه هر روز 438 نفر بدلایل مختلف اقدام به خود کشی میکنند. اما سئوالی اینجاست چرا؟
آن لور دانشجویی از پاریس که برای مدت کوتاهی به انگلستان آمده بود قبل از خود کشی خود در رودخانه تایمز لندن یک نامه 13 صفحه ای از خود بر جای گذاشت که درآن نامه دلیل خودکشی خود را اعلام نموده بود. آن لور در قسمتی از نامه خود ا ینطور نوشته بود که من میخواهم به زندگی خود پایان دهم و تنها ترس من این است که بار دیگر خود را بر روی تخت بیمارستان ببینم
یک مامور پلیس که در رابطه با این پرونده تحقیق میکرد عنوان داشت که مرگ آن لور یک موضوع شوکه کننده و مرموز برای دوستان ، خانواده و اطرافیان او میباشد. خانم آن لور دارای یک زندگی خوب و راحت در فرانسه بود اما بگفته یکی از دوستان او کامل گرایی در زندگی و یا بعبارت دیگر زندگی تمام عیار و بی عیب احتمالا موضوعی است که او را به طرف این عمل سوق داده بود بگونه ای که در انتها تصمیم به خودکشی نمود
بسیاری از مردم اغلب در زمانی که کلافه میگردند و تصور میکنند که در بن بست گیر کرده اند آرزوی مرگ میکنند. ایشان بخاطر احساس بدی که در خود دارند تصور میکنند که مرگ میتواند برطرف کننده احساسات آنها باشد. اما حقیقیت این است که مرگ نمیتواند تبدیل کننده احساسات ما باشد چون آنها در درون ما هستند و نه در شرایط خارجی زندگی ما
حال بیائید به چند واقعیت در این زمینه نگاه کنیم
خودکشی و تاثیر آن بر خانواده شما
مرگ هر فرد تاثیر بسزائی بر اطرافیان او می گذارد. مخصوصا بر جمع دوستان، خانواده و عزیزانی که به بیش از هرفرد دیگر به او نزدیک میباشند. خود کشی باعث میگردد خانواده و دوستان احسا س کنند که ایشان مسبب و عامل این موضوع بوده اند. بسیاری از خانواده ها پس از خودکشی عزیز از دست رفته خود هرگز نتوانسته اند به زندگی طبیعی خود بازگشت کنند. امروز تصمیم شما میتواند باعث ازبین رفتن خانواده یا دوستان نزدیک شما گردد ویا باعث تسلی و شادی آنها گردد
پاورپوینت-جوشکاری التراسونیک-فراصوتی
جوشکاری اولتراسونیک جوشکاری اولتراسونیک روشی متداول و فراگیر در کشورهای پیشرفته و صنعتی برای جوشکاری عمدتاً قطعات پلاستیکی و بعضاً قطعات فلزات بوده و در دسته بندی روشهای جوش کاری زیر مجموعه روش جوشکاری با گرم کردن داخلی مکانیکی میباشد. همچون سایر روشهای جوشکاری مراحل پنجگانه جوشکاری در اینجا نیز وجود دارد: 1)آماده سازی سطح یا Surface Preparation شامل تمیز کاری و براده برداری: وجود آلودگی و لبههای اضافی باعث افت کیفیت جوشکاری خواهد شد. 2) گرم کردن یا Heating: از انرژی امواج فراصوت با فرکانسهای بالا ۲۰ تا ۷۰ کیلوهرتز برای این منظور استفاده میگیرد. 3) فشردن یا Pressing: وقتی دو قطعه کار به قدر کافی گرم شوند باید به یکدیگر فشرده شوند. این فشار با کمک سیستم پنوماتیک و هورن (شیپوره) دستگاههای جوشکاری تامین میشود. 4) آمیزش بین مولکولی یا Intermolecular Diffusion: تماس دو قطعه کار گرم شده و در آستانه ذوب با یکدیگر و فشار وارده بر آنها فرصت را برای آمیزش مولکولهای دو قطعه کار در یکدیگر فراهم میآورد. 5) خنک کردن یا Cooling: انجماد و سرد شدن محل جوشکاری آخرین مرحله بوده که در این مرحله پلیمرهای نیمه کریستالی ساختار کریستالی خود را و پلیمرهای آمورف نیز ساختار خاص خود را در قبل از عملیات جوشکاری به دست خواهند آورد. در این مرحله تنشهای پسماند و اعوجاج در قطعه کار محتمل است. در این روش مراحل ۲ و ۳ و ۴ تقریباً همزمان و در کسری از ثانیه صورت میگیرد و قطعه کار بلافاصله سرد میشود. موفقیت جوش به طراحی مناسب اجزا و مناسب بودن موادی که جوش داده میشوند بستگی دارد. از آنجا که جوشکاری اولتراسونیک بسیار سریع است (کمتر از ۱ ثانیه) و قابلیت اتوماسیون دارد به طور وسیع از آن در صنعت استفاده میشود. برای تضمین سلامت جوش طراحی مناسب اجزا بخصوص فیکسچرها لازم است. با طراحی مناسب از این روش میتوان در تولید انبوه استفاده کرد.
یک ماشین جوشکاری اولتراسونیک شامل اجزای زیر است: یک منبع تغذیه، یک مبدل فراصوت، یک آمپلی فایر تقویت کننده به نام بوستر، یک وسیله هدایت امواج فراصوت به نام شیپوره (horn) منبع تغذیه فرکانس برق شهر ۵۰-۶۰ هرتز را به ۲۰-۷۰ کیلو هرتز میرساند. این انرژی به مبدل میرود و در مبدل دیسک پیزو الکتریک موج الکتریک با فرکانس بالا به ارتعاشات مکانیکی (امواج اولتراسونیک)با فرکانس بالا تبدیل میشود. اغلب ماشینهای اولتراسونیک در فرکانسی بالاتر از ۲۰ کیلو هرتز کار میکنند و صدایی تولید میکنند که شبیه یک سوت بوده که میتواند برای اوپراتور در دراز مدت تولید مزاحمت و اذیت کند لذا توجه به میزان دسی بل صدای این دستگاهها بسیار مهم است. امروزه شرکتهای معتبر اروپایی هزینههای بسیار زیادی را صرف تحقیق و توسعه محصولات خود نمودهاند تا علاوه بر افزایش راندمان و کیفیت جوشکاری دستگاههای خود این صداهای مزاحم را در حد بسیار زیادی کاهش دهند. امواج تولید شده در مبدل به بوستر رفته و دامنه آن تا حد دلخواه افزایش پیدا میکند و سپس در شیپوره (که یک وسیله صوتی مکانیکی است) امواج صوتی مستقیماً به قطعه کار منتقل میشود. همچنین شیپوره نقش اعمال فشار بر روی قطعه را نیز بر عهده دارد. بعد از انتقال امواج صوت به قطعه کار در منطقه اتصال در اثر اصطکاک زیاد ناشی از جنبش مولکولی سطوح دو قطعه کار این انرژی تبدیل به گرما شده و باعث نرم شدن و ذوب پلاستیک و به وجود آمدن شرایط جوشکاری میشود. سلام کله
مزایای این روش عبارتاند از:
راندمان بالا - تولید بالا با قیمت پایین (با توجه به سرعت زیاد هر سیکل جوشکاری امکان افزایش تولیدات به راحتی مهیاست) - سهولت در اتوماسیون - سرعت جوش بالا - تمیز بودن آن
مهمترین محدودیت این روش محدودیت در انرژی اعمالی و کوچک بودن عرض شیپوره (کمتر از ۲۵۰ میلی متر) است و در نتیجه طول جوشی که به وجود میآید کوچک است. موارد استفاده از جوش التراسونیک ترموپلاستیکها: - جوشکاری ساده یک اتصال - جاسازی یک قطعه در قطعهای دیگر همراه با اتصال بین آن دو - جوش نقطهای ورقها و صفحات پلاستیکی - کاشت مغزیهای فلزی در داخل قطعات پلاستیکی - دوخت پارچهها و فیلمهای با پایه پلاستیکی
صنایعی که این نوع جوشکاری در آن کاربرد دارد: - استفاده در صنعت الکتریک و الکترونیک - استفاده در صنعت بسته بندی - استفاده در صنعت اتومبیل سازی - استفاده در صنعت پزشکی و تجهیزات پزشکی - استفاده در صنعت اسباب بازی - صنایع مرتبط دیگر
پاورپوینت- جوشکاری فراصوتی و اصول حاکم بر آن
جوشکاری اولتراسونیک جوشکاری اولتراسونیک روشی متداول و فراگیر در کشورهای پیشرفته و صنعتی برای جوشکاری عمدتاً قطعات پلاستیکی و بعضاً قطعات فلزات بوده و در دسته بندی روشهای جوش کاری زیر مجموعه روش جوشکاری با گرم کردن داخلی مکانیکی میباشد. همچون سایر روشهای جوشکاری مراحل پنجگانه جوشکاری در اینجا نیز وجود دارد: 1)آماده سازی سطح یا Surface Preparation شامل تمیز کاری و براده برداری: وجود آلودگی و لبههای اضافی باعث افت کیفیت جوشکاری خواهد شد. 2) گرم کردن یا Heating: از انرژی امواج فراصوت با فرکانسهای بالا ۲۰ تا ۷۰ کیلوهرتز برای این منظور استفاده میگیرد. 3) فشردن یا Pressing: وقتی دو قطعه کار به قدر کافی گرم شوند باید به یکدیگر فشرده شوند. این فشار با کمک سیستم پنوماتیک و هورن (شیپوره) دستگاههای جوشکاری تامین میشود. 4) آمیزش بین مولکولی یا Intermolecular Diffusion: تماس دو قطعه کار گرم شده و در آستانه ذوب با یکدیگر و فشار وارده بر آنها فرصت را برای آمیزش مولکولهای دو قطعه کار در یکدیگر فراهم میآورد. 5) خنک کردن یا Cooling: انجماد و سرد شدن محل جوشکاری آخرین مرحله بوده که در این مرحله پلیمرهای نیمه کریستالی ساختار کریستالی خود را و پلیمرهای آمورف نیز ساختار خاص خود را در قبل از عملیات جوشکاری به دست خواهند آورد. در این مرحله تنشهای پسماند و اعوجاج در قطعه کار محتمل است. در این روش مراحل ۲ و ۳ و ۴ تقریباً همزمان و در کسری از ثانیه صورت میگیرد و قطعه کار بلافاصله سرد میشود. موفقیت جوش به طراحی مناسب اجزا و مناسب بودن موادی که جوش داده میشوند بستگی دارد. از آنجا که جوشکاری اولتراسونیک بسیار سریع است (کمتر از ۱ ثانیه) و قابلیت اتوماسیون دارد به طور وسیع از آن در صنعت استفاده میشود. برای تضمین سلامت جوش طراحی مناسب اجزا بخصوص فیکسچرها لازم است. با طراحی مناسب از این روش میتوان در تولید انبوه استفاده کرد.
یک ماشین جوشکاری اولتراسونیک شامل اجزای زیر است: یک منبع تغذیه، یک مبدل فراصوت، یک آمپلی فایر تقویت کننده به نام بوستر، یک وسیله هدایت امواج فراصوت به نام شیپوره (horn) منبع تغذیه فرکانس برق شهر ۵۰-۶۰ هرتز را به ۲۰-۷۰ کیلو هرتز میرساند. این انرژی به مبدل میرود و در مبدل دیسک پیزو الکتریک موج الکتریک با فرکانس بالا به ارتعاشات مکانیکی (امواج اولتراسونیک)با فرکانس بالا تبدیل میشود. اغلب ماشینهای اولتراسونیک در فرکانسی بالاتر از ۲۰ کیلو هرتز کار میکنند و صدایی تولید میکنند که شبیه یک سوت بوده که میتواند برای اوپراتور در دراز مدت تولید مزاحمت و اذیت کند لذا توجه به میزان دسی بل صدای این دستگاهها بسیار مهم است. امروزه شرکتهای معتبر اروپایی هزینههای بسیار زیادی را صرف تحقیق و توسعه محصولات خود نمودهاند تا علاوه بر افزایش راندمان و کیفیت جوشکاری دستگاههای خود این صداهای مزاحم را در حد بسیار زیادی کاهش دهند. امواج تولید شده در مبدل به بوستر رفته و دامنه آن تا حد دلخواه افزایش پیدا میکند و سپس در شیپوره (که یک وسیله صوتی مکانیکی است) امواج صوتی مستقیماً به قطعه کار منتقل میشود. همچنین شیپوره نقش اعمال فشار بر روی قطعه را نیز بر عهده دارد. بعد از انتقال امواج صوت به قطعه کار در منطقه اتصال در اثر اصطکاک زیاد ناشی از جنبش مولکولی سطوح دو قطعه کار این انرژی تبدیل به گرما شده و باعث نرم شدن و ذوب پلاستیک و به وجود آمدن شرایط جوشکاری میشود. سلام کله
مزایای این روش عبارتاند از:
- راندمان بالا - تولید بالا با قیمت پایین (با توجه به سرعت زیاد هر سیکل جوشکاری امکان افزایش تولیدات به راحتی مهیاست) - سهولت در اتوماسیون - سرعت جوش بالا - تمیز بودن آن
مهمترین محدودیت این روش محدودیت در انرژی اعمالی و کوچک بودن عرض شیپوره (کمتر از ۲۵۰ میلی متر) است و در نتیجه طول جوشی که به وجود میآید کوچک است. موارد استفاده از جوش التراسونیک ترموپلاستیکها: - جوشکاری ساده یک اتصال - جاسازی یک قطعه در قطعهای دیگر همراه با اتصال بین آن دو - جوش نقطهای ورقها و صفحات پلاستیکی - کاشت مغزیهای فلزی در داخل قطعات پلاستیکی - دوخت پارچهها و فیلمهای با پایه پلاستیکی
صنایعی که این نوع جوشکاری در آن کاربرد دارد: - استفاده در صنعت الکتریک و الکترونیک - استفاده در صنعت بسته بندی - استفاده در صنعت اتومبیل سازی - استفاده در صنعت پزشکی و تجهیزات پزشکی - استفاده در صنعت اسباب بازی - صنایع مرتبط دیگر
بررسی میزان تحمل استرس بین دانشجویان مجرد و متاهل رشته روانشناسی
پیشینه تحقیق :
استرس نظریه نیست بلکه کشف علمی است و دانشمندان بسیاری در این زمینه تحقیقات و مطالعاتی و مطالعاتی را انجام داده اند .
· در سال 1913 ژاسپر در کتاب خود با عنوان آسیب شناسی روانی عمومی بر مفهوم واکنش تاکید می کند . از دیدگاه او واکنش پاسخی عاطفی در برابر یک حادثه است و این مفهوم در چارچوب هورمونسازی فرد قابل تغییر است .
· تقریباً در همین زمان آدلف می یر ارتباط مستقیم میان محرک های محیطی و پدیده بیماری را به صورت فرضیه ای فرمول بندی می کند . اما در حقیقت تحول اساسی در مفهوم استرس و نقش تعیین کننده آن در بیماری های مدیون پژوهش های دوران ساز دکتور هانس سلیه است.
· سلیه در سال 1936 ، اولین رسانه خود را مورد واکنش هشدار دهنده منتشر ساخت . در اواسط 1940 ، سلیه شروع به کار برد واژه فشار در میان یافته هایشان کرد . کاربرد این واژه اگر چه تازگی داشت اما درخشش تحقیق وی همراه شمار گسترده انتشاراتش به تثبیت کاربرد نوین این واژه در جامعه علمی کمک کرد .
مهمترین جنبه حائز اهمیت تعاریف فشار سلیه این بود که وی کاربرد سنتی را ملغی ساخت . او بر خلاف تصور کردن فشار به عنوان یک عامل یا نیرو ، انرا به عنوان نتیجه ای که در اثر حضور عامل یا نیروی دیگری درون یک ارگانیزم ، ایجاد می شود ، می دانست . به این نکته باید توجه شود که درک سلیه از فشار در ارتباط با علم فیزولوژی است که در مراحل تکاملی وابسته به عدم زیست شناسی موجود زنده است . سلیه محرک را عامل استرس زا می نامد و به زعم او باید میان استرس و عامل بوجود آورنده آن تفاوت قائل شد در حالیکه در فرهنگ عامه این دو واژه مترادف هم بکار برده می شوند. از دیدگاه سلیه عوامل استرس زاگوناگونند . سرما ، گرما ، خستگی مواد سمی ، ضربه ، اشعه خورشید ، تکانه های عصبی کار کردن مانند ترس و خشم و یا هرگونه عامل استرس زا که باعث بروز واکنش می شود . در استرس همواره واکنشی یکسان که همان واکنشی غیر اختصاصی است بوجود می آید و ارگانیزم خود را با وضعیت جدید سازگار می کند . این سازگاری برای حیات ضرورت دارد و هدف آن ، حفظ تعدل حیاتی بنیادی است ، سلیه در سال 1948 در مجموعه ای از کنفرانسهایش در کالج فرانسه سپس در ژوئن 1950 در بیمارستان لاتیک نشانگان انطباق عمومی (S.G.A) را با جنبه های بیوشیمیایی و مکانیزم های هورمونی اش بیان کرد . سلیه متذکر شد که بسیاری از پژوهشگران بیش از او اختلال ارگانیسم را به هنگام پاسخ به تهاجمات محیط خارج بیان کرده اند .
نشانگان انطباق عمومی بوسیله سلیه کمتر کامتر شد . اگر استرس را به منزله مجموعه کنش و واکنش تلقی کنیم نشانگان انطباق عمومی عبارت خواهد بود از جنبه های فیولوژیک ، خونی هورمونی این واکنش
· سیف الله آقاجانی ارتباط بین تیپ شخصیتی C با راههای مقابله با استرس را در بین دانشجویان دانشگاههای اردبیل را بررسی نموده است .
از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و برای گرد آوری داده ها از تست تیپ شخصیتی C آیزینک و پرسشنامه راههای مقابله با استرس لازاروس استفاده شد که نتایج زیر بدست امد .
بین نمرات اخذ شده در تست تیپ شخصیتی C و راههای مقابله با استرس (هیجان محور) در دانشجویان مستعد سرطان C تفاوت معنی داری بوده است .
و در مکانیسم های مسئله محور تفاوت معنی دار مشاهده نشد . بدین معنی که دانشجویان مستعد سرطان نسبت به دختران غیر مستعد سرطان از مکانیزم های هیجان محور بیشتر استفاده کرده اند اما در مکانیزم های مسئله محور مشاهده نشد بدین معنی که دانشجویان مستعد سرطان نسبت به دانشجویان غیر مستعد سرطان از مکانیسم های هیجان محور بیشتر استفاده کرده اند اما در مکانیسم های مسئله محور به یک اندازه استفاده کرده اند .
پیشینه تحقیق :
استرس نظریه نیست بلکه کشف علمی است و دانشمندان بسیاری در این زمینه تحقیقات و مطالعاتی و مطالعاتی را انجام داده اند .
· در سال 1913 ژاسپر در کتاب خود با عنوان آسیب شناسی روانی عمومی بر مفهوم واکنش تاکید می کند . از دیدگاه او واکنش پاسخی عاطفی در برابر یک حادثه است و این مفهوم در چارچوب هورمونسازی فرد قابل تغییر است .
· تقریباً در همین زمان آدلف می یر ارتباط مستقیم میان محرک های محیطی و پدیده بیماری را به صورت فرضیه ای فرمول بندی می کند . اما در حقیقت تحول اساسی در مفهوم استرس و نقش تعیین کننده آن در بیماری های مدیون پژوهش های دوران ساز دکتور هانس سلیه است.
· سلیه در سال 1936 ، اولین رسانه خود را مورد واکنش هشدار دهنده منتشر ساخت . در اواسط 1940 ، سلیه شروع به کار برد واژه فشار در میان یافته هایشان کرد . کاربرد این واژه اگر چه تازگی داشت اما درخشش تحقیق وی همراه شمار گسترده انتشاراتش به تثبیت کاربرد نوین این واژه در جامعه علمی کمک کرد .
مهمترین جنبه حائز اهمیت تعاریف فشار سلیه این بود که وی کاربرد سنتی را ملغی ساخت . او بر خلاف تصور کردن فشار به عنوان یک عامل یا نیرو ، انرا به عنوان نتیجه ای که در اثر حضور عامل یا نیروی دیگری درون یک ارگانیزم ، ایجاد می شود ، می دانست . به این نکته باید توجه شود که درک سلیه از فشار در ارتباط با علم فیزولوژی است که در مراحل تکاملی وابسته به عدم زیست شناسی موجود زنده است . سلیه محرک را عامل استرس زا می نامد و به زعم او باید میان استرس و عامل بوجود آورنده آن تفاوت قائل شد در حالیکه در فرهنگ عامه این دو واژه مترادف هم بکار برده می شوند. از دیدگاه سلیه عوامل استرس زاگوناگونند . سرما ، گرما ، خستگی مواد سمی ، ضربه ، اشعه خورشید ، تکانه های عصبی کار کردن مانند ترس و خشم و یا هرگونه عامل استرس زا که باعث بروز واکنش می شود . در استرس همواره واکنشی یکسان که همان واکنشی غیر اختصاصی است بوجود می آید و ارگانیزم خود را با وضعیت جدید سازگار می کند . این سازگاری برای حیات ضرورت دارد و هدف آن ، حفظ تعدل حیاتی بنیادی است ، سلیه در سال 1948 در مجموعه ای از کنفرانسهایش در کالج فرانسه سپس در ژوئن 1950 در بیمارستان لاتیک نشانگان انطباق عمومی (S.G.A) را با جنبه های بیوشیمیایی و مکانیزم های هورمونی اش بیان کرد . سلیه متذکر شد که بسیاری از پژوهشگران بیش از او اختلال ارگانیسم را به هنگام پاسخ به تهاجمات محیط خارج بیان کرده اند .
نشانگان انطباق عمومی بوسیله سلیه کمتر کامتر شد . اگر استرس را به منزله مجموعه کنش و واکنش تلقی کنیم نشانگان انطباق عمومی عبارت خواهد بود از جنبه های فیولوژیک ، خونی هورمونی این واکنش
· سیف الله آقاجانی ارتباط بین تیپ شخصیتی C با راههای مقابله با استرس را در بین دانشجویان دانشگاههای اردبیل را بررسی نموده است .
از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و برای گرد آوری داده ها از تست تیپ شخصیتی C آیزینک و پرسشنامه راههای مقابله با استرس لازاروس استفاده شد که نتایج زیر بدست امد .
بین نمرات اخذ شده در تست تیپ شخصیتی C و راههای مقابله با استرس (هیجان محور) در دانشجویان مستعد سرطان C تفاوت معنی داری بوده است .
و در مکانیسم های مسئله محور تفاوت معنی دار مشاهده نشد . بدین معنی که دانشجویان مستعد سرطان نسبت به دختران غیر مستعد سرطان از مکانیزم های هیجان محور بیشتر استفاده کرده اند اما در مکانیزم های مسئله محور مشاهده نشد بدین معنی که دانشجویان مستعد سرطان نسبت به دانشجویان غیر مستعد سرطان از مکانیسم های هیجان محور بیشتر استفاده کرده اند اما در مکانیسم های مسئله محور به یک اندازه استفاده کرده اند .
پیشینه تحقیق :
استرس نظریه نیست بلکه کشف علمی است و دانشمندان بسیاری در این زمینه تحقیقات و مطالعاتی و مطالعاتی را انجام داده اند .
· در سال 1913 ژاسپر در کتاب خود با عنوان آسیب شناسی روانی عمومی بر مفهوم واکنش تاکید می کند . از دیدگاه او واکنش پاسخی عاطفی در برابر یک حادثه است و این مفهوم در چارچوب هورمونسازی فرد قابل تغییر است .
· تقریباً در همین زمان آدلف می یر ارتباط مستقیم میان محرک های محیطی و پدیده بیماری را به صورت فرضیه ای فرمول بندی می کند . اما در حقیقت تحول اساسی در مفهوم استرس و نقش تعیین کننده آن در بیماری های مدیون پژوهش های دوران ساز دکتور هانس سلیه است.
· سلیه در سال 1936 ، اولین رسانه خود را مورد واکنش هشدار دهنده منتشر ساخت . در اواسط 1940 ، سلیه شروع به کار برد واژه فشار در میان یافته هایشان کرد . کاربرد این واژه اگر چه تازگی داشت اما درخشش تحقیق وی همراه شمار گسترده انتشاراتش به تثبیت کاربرد نوین این واژه در جامعه علمی کمک کرد .
مهمترین جنبه حائز اهمیت تعاریف فشار سلیه این بود که وی کاربرد سنتی را ملغی ساخت . او بر خلاف تصور کردن فشار به عنوان یک عامل یا نیرو ، انرا به عنوان نتیجه ای که در اثر حضور عامل یا نیروی دیگری درون یک ارگانیزم ، ایجاد می شود ، می دانست . به این نکته باید توجه شود که درک سلیه از فشار در ارتباط با علم فیزولوژی است که در مراحل تکاملی وابسته به عدم زیست شناسی موجود زنده است . سلیه محرک را عامل استرس زا می نامد و به زعم او باید میان استرس و عامل بوجود آورنده آن تفاوت قائل شد در حالیکه در فرهنگ عامه این دو واژه مترادف هم بکار برده می شوند. از دیدگاه سلیه عوامل استرس زاگوناگونند . سرما ، گرما ، خستگی مواد سمی ، ضربه ، اشعه خورشید ، تکانه های عصبی کار کردن مانند ترس و خشم و یا هرگونه عامل استرس زا که باعث بروز واکنش می شود . در استرس همواره واکنشی یکسان که همان واکنشی غیر اختصاصی است بوجود می آید و ارگانیزم خود را با وضعیت جدید سازگار می کند . این سازگاری برای حیات ضرورت دارد و هدف آن ، حفظ تعدل حیاتی بنیادی است ، سلیه در سال 1948 در مجموعه ای از کنفرانسهایش در کالج فرانسه سپس در ژوئن 1950 در بیمارستان لاتیک نشانگان انطباق عمومی (S.G.A) را با جنبه های بیوشیمیایی و مکانیزم های هورمونی اش بیان کرد . سلیه متذکر شد که بسیاری از پژوهشگران بیش از او اختلال ارگانیسم را به هنگام پاسخ به تهاجمات محیط خارج بیان کرده اند .
نشانگان انطباق عمومی بوسیله سلیه کمتر کامتر شد . اگر استرس را به منزله مجموعه کنش و واکنش تلقی کنیم نشانگان انطباق عمومی عبارت خواهد بود از جنبه های فیولوژیک ، خونی هورمونی این واکنش
· سیف الله آقاجانی ارتباط بین تیپ شخصیتی C با راههای مقابله با استرس را در بین دانشجویان دانشگاههای اردبیل را بررسی نموده است .
از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و برای گرد آوری داده ها از تست تیپ شخصیتی C آیزینک و پرسشنامه راههای مقابله با استرس لازاروس استفاده شد که نتایج زیر بدست امد .
بین نمرات اخذ شده در تست تیپ شخصیتی C و راههای مقابله با استرس (هیجان محور) در دانشجویان مستعد سرطان C تفاوت معنی داری بوده است .
و در مکانیسم های مسئله محور تفاوت معنی دار مشاهده نشد . بدین معنی که دانشجویان مستعد سرطان نسبت به دختران غیر مستعد سرطان از مکانیزم های هیجان محور بیشتر استفاده کرده اند اما در مکانیزم های مسئله محور مشاهده نشد بدین معنی که دانشجویان مستعد سرطان نسبت به دانشجویان غیر مستعد سرطان از مکانیسم های هیجان محور بیشتر استفاده کرده اند اما در مکانیسم های مسئله محور به یک اندازه استفاده کرده اند .
آنومی اجتماعی در بین حاشیه نشینان شهر اردبیل و عوامل اجتماعی مرتبط با آن
چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با آنومی اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل انجام شد. متغیرهای کنترل اجتماعی- فقر فرهنگی-فرهنگ فقر متغیرهای مستقل می باشند. متغیری که به عنوان مسأله اصلی تحقیق در نظر گرفته شده بود نیز آنومی اجتماعی حاشیه نشینان است. جامعه آماری شامل 10698 خانوار از حاشیه نشینان اردبیل است که طبق فرمول کوکران 371 خانوار از آنها به روش تصادفی سیستماتیکی انتخاب شده اند.
روش تحقیق حاضر از نوع پیمایش از نوع همبستگی است و گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است. در این بررسی از اعتبار محتوایی (صوری) جهت تعیین اعتبار پرسشنامه و ضریب آلفای کرون باخ برای تعیین پایایی سؤالات استفاده شد که عمده ترین نتایج بدست آمده به شرح زیر می باشد.
میزان آنومی حاشیه نشینان به فقر فرهنگی، فرهنگ فقر و کنترل اجتماعی مرتبط است ولی ارتباطی بین جنسیت حاشیه نشینان با میزان آنومی آنها مشاهده نشد. همچنین طبق رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نیز به ترتیب فرهنگ فقر و کنترل اجتماعی به میزان 11 درصد میزان آنومی حاشیه نشینان را تبیین نمودند.
مقدمه
جامعه شناسان ریشه بسیاری از کجرویهای اجتماعی را در محیط و شرایط اجتماعی جستجو می کنند و علل زیرساز بسیاری از آنها را خود جامعه می دانند. وقتی خواستهای فرد با انتظارات جامعه هماهنگ و همنوا نباشد، نابهنجاری فرد آغاز می شود و در صورت تداوم، زمینه های کجرویها را پدید می آورد. مثلاً در ایران، منشاء زندگی اجتماعی، تشدید مهاجرت ها و به هم خوردن نسبت تراکم جمعیت بین شهرها و روستاها، آشفتگی و به هم ریختگی ساختار جمعیت کشور، گرانی، بیکاری و ... همه دست به دست هم داده و موجبات انحراف برخی از انسان ها را از هنجارهای اجتماعی فراهم آورده است.
حاشیه نشینی یکی از پیامدهای مهاجرت روستاییان به شهر می باشد. حاشیه نشینان که دارای فرهنگی متمایز از شهرنشینان هستند، با عواملی دست بگریبان هستند که با عدم رعایت نظم ، هنجارهای رایج در این منطقه را عمومیت داده اند . از اینرو حاشیه نشینی یکی از بسترهای مناسب برای آسیب های اجتماعی می باشد. در شرایط نظم گریزی عملا آسیب ها حیات اجتماعی را تهدید می کنند که عوامل چندگانه و عمده ای در آن دخیلند.
حاشیه نشینی در ایران صرفا مسئله ای فیزیکی و کالبدی نبوده،بلکه مسئله ای ساختاری است که در اثر نابرابریهای اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی در سطح ملی و منطقه ای به وجود آمده است، حاشیه نشینان نسبت به سایر شهروندان بیشتر در معرض انجام اعمال انحرافی و آنومیک می باشند. بنابراین در این پژوهش در پی یافتن عوامل موثر بر میزان آنومی در بین حاشیه نشینان شهر اردبیل می
فهرست مطالب
عنوان .................................................................................................................................... صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مسئله. 3
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4
1-4- اهداف تحقیق.. 5
1-4-1- هدف کلی.. 5
1-4-2- اهداف اختصاصی.. 5
فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه. 7
2-1- حاشیه نشینی- آنومی اجتماعی.. 9
2-1-1- حاشیه نشینی.. 9
2-1-1-1- تعاریف حاشیه نشینی.. 9
2-1-1-2- تاریخچه ی حاشیه نشینی.. 10
2-1-1-3- حاشیه نشینی شهری.. 12
2-1-1-4- حاشیه نشینی شهری پیشرفته. 15
2-1-1-5- ویژگی های مناطق حاشیه نشین.. 18
2-1-1-6- عوامل حاشیه نشینی.. 18
2-1-1-6-4- مسکن و بهداشت... 21
2-1-1-6-5- اشتغال و درآمد. 22
2-1-2-آنومی اجتماعی.. 25
2-1-2-1- تعریف واژه آنومی.. 25
2-1-2-2- رویکردهای مختلف در تعریف آنومی: 26
2-1-2-3- آگاهی از هنجارها در کشورهای جهان سوم. 29
2-1-2-4- شهرنشینی و آنومی: 30
2-1-2-5- حاشیه نشینی و آنومی: 33
2-1-2-6- فقر فرهنگی و آنومی.. 35
2-1-2-7- فرهنگ فقر و آنومی.. 36
2-1-2-8- ویژگیهای فرهنگ فقر. 38
2-1-2-9- کنترل اجتماعی.. 39
2-1-2-10- عوامل جرم. 41
2-2- چارچوب نظری تحقیق.. 48
2-2-1- نظریه های حاشیه نشینی.. 48
2-2-1-1- نظریه فرهنگ فقر از اسکار لوئیز. 48
2-2-1-2- نظریه ی تقویت افتراقی.. 49
2-2-1-3- نظریه ی تقلید. 50
2-2-1-4- نظریه دوایر متحدالمرکز برکس... 51
2-2-1-5- تئوری فری.. 53
2-2-2-نظریه های آنومی.. 54
2-2-2-1- نظریه آنومی دورکیم. 54
2-2-2-2- نظریه آنومی مرتن.. 55
2-2-2-3- نظریه بوم شناختی و جمعیتی.. 59
2-2-2-4- نظرات رابرت آگینو و مسنرو روز نفلد. 60
2-2-2-5- نظریه ی بی هنجاری.. 62
2-2-2-6-نظریه ی لی و همکاران. 63
2-2-2-7- نظریه کنترل اجتماعی هیرشی.. 69
2-3- پیشینه عملی تحقیق: 70
2-3-1- پیشینه عملی خارجی.. 70
2-3-2- پیشینه داخلی.. 73
2-4- فرضیه های تحقیق: 80
2-6- مدل نظری تحقیق: 81
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها 84
3-1-1-تعریف نظری آنومی : 84
3-1-2- تعریف عملیاتی آنومی : 84
3-1-3- تعریف نظری فقر فرهنگی خانواده : 85
3-1-4- تعریف عملیاتی فقر فرهنگی خانواده : 85
3-1-5- تعریف نظری کنترل اجتماعی : 85
3-1-6- تعریف عملیاتی کنترل اجتماعی : 85
3-1-7- تعریف نظری فرهنگ فقر: 86
3-1-8- تعریف عملیاتی فرهنگ فقر: 86
3-1-9- تعریف نظری حاشیه نشینی: 86
3-1-10- تعریف عملیاتی حاشیه نشینی: 87
3-2- روش تحقیق: 87
3- 3- جامعه آماری: 87
3- 4- شیوه تعیین حجم نمونه : 87
3- 5- روش نمونه گیری : 88
3-6- ابزار اندازهگیری : 88
3-7- نحوه سنجش متغیرها و سازهها 89
3-7-1- نحوه سنجش آنومی اجتماعی: 89
3-7-2- نحوة سنجش فقر فرهنگی خانواده: 89
3-7-3- نحوه سنجش کنترل اجتماعی: 90
3-7-4- نحوه سنجش فرهنگ فقر حاشیه نشینان: 90
3-8- اعتبار و پایایی ابزار اندازهگیری : 91
3-9- تجزیه و تحلیل دادهها : 92
3-10- قلمرو مکانی تحقیق: 92
3-11- قلمرو زمانی تحقیق: 92
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- یافتههای توصیفی: 94
4-1-1- توزیع فراوانی و درصد فراوانی جنسیت حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 94
4-1-2- توزیع فراوانی ودرصد فراوانی میزان تحصیلات حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 95
4-1-3- توزیع فراوانی درصد فراوانی وضعیت اشتغال حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 96
4-1-4- توزیع فراوانی ودرصد فراوانی نوع شغل حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 97
4-1-5- توزیع فراوانی ودرصد فراوانی وضعیت تأهل حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 98
4-1-6- توزیع فراوانی ودرصد فراوانی نوع منزل مسکونی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 99
4-1-7- توزیع فراوانی ودرصدفراوانی محل تولد حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 100
4-1-8- توزیع فراوانی و درصدفراوانی محل سکونت حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 101
4-1-9- توزیع پراکندگی سن حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 102
4-1-10- توزیع فراوانی و درصد فراوانی درآمد ماهیانهی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 103
4-1-11- توزیع پراکندگی تعداد اعضای خانوادهی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 104
4-1-12- توزیع پراکندگی فرهنگ فقر حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 105
4-1-13- توزیع پراکندگی فقر فرهنگی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 106
4-1-14- توزیع پراکندگی کنترل اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 107
4-1-15- توزیع پراکندگی آنومی اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه: 108
4-2آزمون فرضیه ها: 110
4-2-1- فرضیه 1: بین فرهنگ فقر و آنومی اجتماعی در بین حاشیه نشینان اردبیل رابطه وجود دارد. 110
4-2-2- فرضیه 2: بین فقر فرهنگی و آنومی اجتماعی در بین حاشیه نشینان اردبیل رابطه وجود دارد. 111
4-2-3- فرضیه 3: بین کنترل اجتماعی و آنومی اجتماعی د ر بین حاشیه نشینان اردبیل رابطه وجود دارد. 112
4-2-4- فرضیه 4: میزان آنومی اجتماعی در بین حاشیه نشینان اردبیل بر اساس جنسیت آنها متفاوت است. 114
4-2-5- تبیین آنومی اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل بر اساس متغیرهای فرهنگ فقر، فقر فرهنگی، و کنترل اجتماعی: 115
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- یافته هاو داده های توصیفی : 118
5-2- یافته هاو داده های استنباطی : 119
5-3- محدودیتهای تحقیق: 123
5-4- پیشنهاد های تحقیق: 123
5-4-1- پیشنهاد های کاربردی تحقیق: 123
5-4-2- پیشنهاد های پژوهشی تحقیق: 124
منابع. 125
فهرست جداول :
عنوان ..................................................................................................................................... صفحه
جدول(2-1) خلاصه طبقه بندی مرتن درباره انواع انطباق فرد با اهداف و وسایل آنها در جامعه.......... 55
جدول(3-1): پایایی سؤالات مربوط به سازههای مورد بررسی........................................................... 90
جدول شماره (4-1) توزیع فراوانی و درصد فراوانی جنسیت حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه........ 92
جدول شماره (4-2) توزیع فراوانی ودرصد فراوانی میزان تحصیلات حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه 93
جدول شماره (4-3) توزیع فراوانی و درصد فراوانی وضعیت اشتغال حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه 94
جدول شماره (4-4) توزیع فراوانی و درصد فراوانی نوع شغل حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه...... 95
جدول شماره (4-5) توزیع فراوانی و درصد فراوانی وضعیت تأهل حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه.. 96
جدول شماره (4-6) توزیع فراوانی و درصد فراوانی نوع منزل مسکونی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه 97
جدول شماره (4-7) توزیع فراوانی و درصد فراوانی محل تولد حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه...... 98
جدول شماره (4-8) توزیع فراوانی و درصد فراوانی محل سکونت حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه 99
جدول شماره (4-9) توزیع پراکندگی سن حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه................................... 100
جدول شماره (4-10) توزیع فراواتی و درصد فراوانی درآمد ماهیانهی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه 101
جدول شماره (4-11) توزیع پراکندگی تعداد اعضای خانوادهی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه..... 102
جدول شماره (4-12) توزیع پراکندگی فرهنگ فقر حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه...................... 103
جدول شماره (4-13) توزیع پراکندگی فقر فرهنگی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه..................... 104
جدول شماره (4-14) توزیع پراکندگی کنترل اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه................. 105
جدول شماره (4-15) توزیع پراکندگی آنومی اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه................. 106
جدول شماره (4-16) آزمون اسمیرنف کولموگروف برای مشخص کردن طبیعی بودن توزیع مقادیر سازهها 107
جدول شماره (4-17) همبستگی بین فرهنگ فقر و آنومی اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل................... 108
جدول شماره (4-18) همبستگی بین فقر فرهنگی و آنومی اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل.................. 110
جدول شماره (4-19) همبستگی بین کنترل اجتماعی و آنومی اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل.............. 111
جدول شماره (4-20) نتایج آزمون تفاوت میانگین برای متغیر آنومی اجتماعی حاشیه نشینان با توجه به جنسیت 112
جدول شماره (4-21) نتایج آزمون یکنواختی واریانسها برای متغیر آنومی اجتماعی حاشیه نشینان با توجه به جنسیت 112
جدول شماره (4-22) ضریب همبستگی چندگانه برای آنومی اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل............. 113
جدول شماره (4-23) تحلیل واریانس برای آزمون معنیداری شکل رگرسیونی ................................ 114
جدول شماره (4-24) ضرایب متغیرهای مستقل باقیمانده در شکل رگرسیونی به روش گام به گام 115
فهرست شکل ها و نمودار ها :
عنوان ................................................................................................................................... صفحه
شکل(2-1): مدل توسعه فضا از برگس............................................................................................ 51
شکل (2-2): مدل تجربی «سیستم بلوک های مرتب» در نظریه ی لی و همکاران................................. 63
شکل(2-3): رابطه ی عناصر بی ثباتی اجتماعی در مدل «سیستم بلوک های مرتب».............................. 63
نمودار شماره (4-1) توزیع فراوانی و درصد فراوانی جنسیت حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه......... 92
نمودار شماره (4-2) توزیع فراوانی میزان تحصیلات حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه...................... 93
نمودار شماره (4-3) توزیع فراوانی و درصد فراوانی وضعیت اشتغال حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه 94
نمودار شماره (4-4) توزیع فراوانی و درصد فراوانی نوع شغل حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه...... 95
نمودار شماره (4-5) توزیع فراوانی و درصد فراوانی وضعیت تأهل حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه. 96
نمودار شماره (4-6) توزیع فراوانی و درصد فراوانی نوع منزل مسکونی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه 97
نمودار شماره (4-7) توزیع فراوانی و درصد فراوانی محل تولد حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه..... 98
نمودار شماره (4-8) توزیع فراوانی و درصد فراوانی محل سکونت حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه 99
نمودار شماره (4-9) توزیع پراکندگی سن حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه................................... 100
نمودار شماره (4-10) توزیع پراکندگی درآمد ماهیانهی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه................. 101
نمودار شماره (4-11) توزیع پراکندگی تعداد اعضای خانوادهی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه..... 102
نمودار شماره (4-12) توزیع پراکندگی فرهنگ فقر حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه...................... 103
نمودار شماره (4-13) توزیع پراکندگی فقر فرهنگی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه..................... 104
نمودار شماره (4-14) توزیع پراکندگی کنترل اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه................. 105
نمودار شماره (4-15) توزیع پراکندگی آنومی اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل مورد مطالعه................. 106
نمودار شماره (4-16) همبستگی بین فرهنگ فقر و آنومی اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل................... 109
نمودار شماره (4-17) همبستگی بین فقر فرهنگی و آنومی اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل.................. 110
نمودار شماره (4-18) همبستگی بین کنترل اجتماعی و آنومی اجتماعی حاشیه نشینان اردبیل.............. 111
آگاهی آموزگاران از بازی ها و نقش آن در رشد شناختی ، اجتماعی و روانی دانش آموزان
بازی یکی از نیازهای اساسی دانش آموزان به شمار میرودحتی در تمام مراحل عمرجریان داردوالبته که در دوران دانش آموزی از شدت بیشتری برخوردار است ومهمترین و اساسیترین فعالیت دانش آموز به شمار میرود که در عین سرگرم کردن دانش آموز کارکردهای مهم دیگری را داراست که هر یک از این کارکردها به جنبهای از زندگی دانش آموز مربوط میشوند که او را برای ورود به زندگی بزرگسالی آماده میسازند. از این لحاظ شرایط بازی ، آزادی دانش آموز در بازی ، اسباب بازیهای مورد استفاده دانش آموز و مدت زمانی که به بازی با دانش آموز اختصاص داده میشود اهمیت شایان توجهی دارد.
مهم است بدانیم این یک روند است که باید طی شود بطوری که تاهفت سالگی بازی کار دانش آموز محسوب می شود. اگرفرزند در سنین دانش آموزی خوب بازی نکند نمی تواند خوب تعلیم ببیند.
خداوند نخستین دوره رشد انسان را با بازی همراه کرده است.در اسلام نیزدستور است که فرزندتان را 7 سال رها کنید تا بازی کند . این دستور نشانگر تاثیر بازی در تربیت دانش آموز است بعد می فرماید در 7 سال دوم او را تعلیم دهید و ادب به او بیاموزید و باید فرمانبردار باشد و در 7 سال سوم وزیراینکه می فرماید فرزندتان را رها کنید تا بازی کند منظور این نیست که اصلا به او کار نداشته باشید و او را تربیت نکنید بلکه منظور اینست که خیلی از آموزشهای تربیتی را میتوان در خلال بازیها به دانش آموز نشان داد و به راحتی دانش آموز را در مسیر درست تربیت نمود زیرادانش آموز در این سن حرف شنوی چندانی ندارد و نمی توان با امر و نهی او را تربیت کرد .
از خلال بازیهای دانش آموز نیز میتوان به شرایط عاطفی دانش آموز ، احساسات و افکار دانش آموز میتوان پی برد بنابراین محروم کردن دانش آموز ازاین نیازطبیعی موجب خسارت های روحی وروانی است که جبران آن غیرممکن یامشکل است.
بازی وسیله ای برای رشد همه جانبه ی دانش آموز است چراکه بازی انواع واقسام گوناگون داردوهرکدام مناسب با دوره ی سنی دانش آموز است.بازی وسیله ای برای شناخت از خود وشناخت از دیگران است.بازی ارزش آموزشی دارد,دانش آموز پیش از مدرسه خیلی از مسائل راازطریق کاره های عملی یادمی گیرد این یادگیری عملی در ضمن بازی صورت می گیرد.
لذابسیار لازم است که علاوه بروالدین, مربیان نیز به اهمیت بازی در زندگی دانش آموز توجه داشته و شرایط مناسب را برای بازیهای مناسب فراهم سازند.
فهرست مطالب
مقدمه. 5
بیان مسئله. 6
اهمیت و ضرورت تحقیق. 11
اهداف کلی : 13
اهداف اختصاصی : 13
بررسی تاثیر بازی بر عزت نفس دانش آموزان مقطع ابتدایی.. 13
بررسی تاثیر بازی بر میزان آگاهی دانش آموزان. 13
بررسی میزان شادی و ارتباط آن با بازی دانش آموزان. 13
بررسی میزان آگاهی آموزگاران از تاثیرات بازی بر دانش آموزان. 13
فرضیه های تحقیق. 13
تعاریف نظری: 14
تعریف بازی وتربیت: 14
تعریف بازی از نظراندیشمندان وبزرگان: 14
کایواCaillois)):درتوصیف و تعریف بازی شزایط زیر را می گنجاند: 15
ادبیات تحقیق. 17
جنبه های بازی.. 21
رشد اجتماعی دانش آموز. 21
ارزش اخلاقی بازی.. 24
رشدجسمانی دانش آموز. 25
رشدشناختی دانش آموز. 28
روش تحقیق. 28
جامعه آماری و نمونه آماری.. 29
روش تجزیه و تحلیل داده ها 29
ابزار گرد آوری اطلاعات.. 30
تیجه گیری.. 34
آگاهی پرسنل اتاق زایمان بیمارستان های دولتیاز حقوق بیمار
بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :
مفهوم حقوق طبیعى و حقوق انسانى قرنها مورد توجه انسان بوده است و این مهم در تعالیم آسمانی تمامی انبیاء الهی به اشکال مختلف نمایان است و به عنوان یک اصل پیشرفته ی علمی و انسانی به چشم می خورد. بی شک هر انسانی دارای حقوق فردی و اجتماعی است که به عنوان یک اصل توسط تمامی جوامع بشری پذیرفته شده است . اما گروه های آسیب پذیر اجتماع از حقوق خاص و ویژه تری برخوردارند. بیماران یکی از آسیب پذیرترین گروه های اجتماعی هستند که چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ روانی، اجتماعی و اقتصادی در معرض خطر قرار دارند و این خود مؤید توجه خاص مجامع بین المللی حقوق بشر به مفهوم حقوق بیمار می باشد. سوگندنامه ی بقراط، مناجات نامه ی ابن میمون و آیین اخلاقی عقیلی شیرازی از متون کهنی هستند که در آن به اصولی چون لزوم رجحان منافع بیمار بر پزشک و رعایت اصل رازداری تأکید شده استپارسا پور،2009).
آگاهی پرسنل بیمارستان های دولتی و خصوصی از حقوق بیمار
خلاصه
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی پرسنل بیمارستان های دولتی و خصوصی اردبیل از حقوق بیمار و ارائه راهکارهای مدیریتی است. جهت بررسی این پژوهش بنا به ضرورت از دو روش استفاده شد روش اول از روش همبستگی به منظور تعیین ارتباط بین متغیر ها و روش دوم از نوع توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی به منظور توصیف و تببین در جامعه مورد مطالعه. جامعغه آماری این پژوهش شامل کلیه پرسنل و کارکنان بیمارستان های دولتی و خصوصی اردبیل که در سال 1394 مشغول به کار هستند. نمونه آماری تعداد 120 نفر از این جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است.برای بررسی نمونه های پژوهش از پرسشنامه آگاهی پرسنل ازحقوق بیمار که بر اساس 10 بند مشنور حقوق بیماران طراحی و هنجار یابی شده،استفاده شده است. در نهایت برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و تحلیل چند متغره مانوا استفاده شد.نتتایج پژوهش نشان داد آگاهی پرسنل در بیمارستان های دولتی و خصوصی اردبیل از حقوق بیماران بصورت معناداری متفاوت بوده و پرسنل بیمارستان های خصوصی آگاهی بالاتری نسبت به حقوق بیماران دارند. همچنین میزان رضایت بیماران از پرسنل بیمارستان های خصوصی بالاتر از بیمارستان های دولتی گزارش شده است. همچنین راهکارهایی از قبیل آموزش های ضمن خدمت میتواند بر آگاهی پرسنل از حقوق بیماران افزوده و بر بهبود عملکرد آنها بیافزاید.