بررسی و تحلیل حقوق یا اطفال، مشروع در قانون و فقه و بررسی چالش های موجود
چکیده
از دیدگاه فقها اطفال نامشروع و اطفالی هستند که از رابطه جنسی آزاد بین زن و مرد به وجود آمده باشد و عوامل فراوانی در افزایش یا کاهش این گونه کودکان در جامعه بشری تاثیر دارند از جمله عوامل اقتصادی،قانون،جنگ، قحطی و عوامل فردی و روانی و جسمانی را می توان نام برد در مورد نسب این اطفال، عده ای از فقها و قائل به الحاق به والدین خود و عده ای قائل به عدم الحاق به والدین خود هستند و نسب این ها از راه های گوناگونی مانند شهادت شهود، ادله قضایی، اقرار، آزمایش خون ثابت می گردد.
اسلام حقوق این قبیل افراد را مانند سایر افراد مشروع به رسمیت شناخته است. جز در مواردی معدودی مانند توارث،قضاوت، شهادت و امام جماعت که دلیل برخی از محرومیت ها مانند امامت جماعت یا قضاوت که جایگاه خاص ائمه معصومین علیهم السلام است می باشد.
زیرا افراد متصدی این امور باید از نعلفه پاک به وجود آمده باشند تا مردم آن ها را به عنوان یک فرد قابل اعقتاد بپذیرند.
این قبیل کودکان از نظر آیینی به پدر و مادر طیبی خود ملحق می شوند و مانند اطفال مشروع غسل داده می شوند و بر آن ها نماز خوانده می شود.
واژگان کلیدی: نسب، نامشروع،توارث، ادله قضایی،اقرار
مقدمه
در هر جامعه خانواده اساسی ترین رکن آن محسوب می شود و حفظ این بنیان حیاتی بر مبنای قوانین، اصول، عرف و اخلاق مسئله ای است که باید بسیار به آن توجه کرد وجود روابط قانونی و در چهار چوب معین،در خانواده از مهمترین شاخصه های این مهم به شمار می رود. در این میان کودکان اهمیت بسزایی دارند، چرا که کودکان امروز پدر و مادران فردا هستند.در واقع آینده هر جامعه ای را کودکان آن رقم می زنند در جامعه ما با توجه به اینکه روابط آزاد بین زن و مرد، امری است خلاف قانون و در نتیجه کودکان ناشی از این روابط، از نظر جامعه مطرود هستند و از لحاظ حمایت قانونی و وضعیت مناسبی ندارند لذا حمایت های قانونی برای کودکان امری حیاتی است.
سازمان ملل در نیمه دوم قرن بیستم در ده اصل و کنوانسیون حقوق کودک مصوب مجمع عمومی سازمان ملل در 54 ماده واعلامیه جهانی بقا و رشد و حمایت از کودکان مصوب سران دولت ها به دنبال آن ها نشانگر این رویکرد است که نظام خانواده در اکثر جوامع یک نظام پذیرفته شده است که اعضای آن عبارتند از پدر و مادر و فر زندان و این فرزندان در نتیجه ی رابطه ی شرعی و قانونی زن و مرد به وجود آمده اند و در مقابل این گروه عده ای هستند که در اثر رابطه ی آزاد به وجود آمده اند که فرزندان نامشروع نامیده می شوند.
جوامع مختلف اسلامی و غربی بر اساس مذاهب خود با این افراد به طور متفاوت برخورد می کند.
دین مبین اسلام از همان ابتدای کودکی وظایف سنگینی برعهده پدر و مادر و در ادامه عهده حکومت و دولت ها گذاشته است که در جوانب برخی حقوقدانان با غربی ها که معتقدند اسلام فرزندان نامشروع را ازتمام حقوق محروم کرده است باید گفت که جز در پاره ای موارد که بسیار ناچیز است اسلام تمام حقوق را برای این گونه کودکان به رسمیت شناخته است در دلیل این محرومیت ها هم به خاطر مصلحتی بالاتر که آن جلوگیری از فساد نسل است می باشد.
بنابراین محور اصلی ما در در این پایان نامه بررسی احکام و حقوق اطفال مشروع و حمایت از آن ها از دیدگاه فقه و حقوق می باشد.
در علوم اسلامی در باره اطفال نامشروع بحث های فراوانی شده در فقه هم به طور پراکنده از این کودکان بحث شده است. مثلاً در باب ارث قائل به عدم توارث طفل و والدین از هم می باشند یا در باب شهادت قائل به عدم قبول شهادت او می باشند.ولی ازتمام مناصب اجتماعی و فردی برخوردارند از قبیل حق حیات، حق آزادی، حق نام و ملیت،حق بقاء و پیشرفت و فقط از برخی مناصب اجتماعی مانند قضاوت و اجتهاد به جهت اهمیت آن محروم اند.
البته حقوق اینگونه فرزندان از کشور به کشور دیگر فرق می کند به طوری که بعضی از کشورها این گونه اطفال را با اطفال مشروع از نظر قانونی یکسان دانسته ولی برخی دیگر بعضی از حقوق را از این گونه اطفال سلب کرده اند.
این پایان نامه در چهارفصل تنظیم شده است که در فصل اول به کلیات و بیان مفاهیم و تعریف واژگان می پردازیم و در فصل دوم در مورد نسب و آثار واژه های ثبوت آن بحت می کنیم در فصل سوم به بیان حقوق مدنی و کیفری این اطفال و قوانین کشورهای دیگر در این مورد و فصل چهارم احکام و مناصب این کودکان بیان و در آخر نتیجه گیری و پیشنهادت منابع و مأخذ مورد استفاده آورده می شود.
فهرست مطالب
عنوان
چکیده
مقدمه
بیان مسأله
تاریخچه
ضرورت،اهداف، اهمیت
پرسش ها و فرضیه ها
روش کار
مروری بر منابع تحقیق
فصل اول کلیات تحقیق
بخش اول: تعاریف و بیان مفاهیم
مبحث اول: معنی و مفهوم ولد
گفتار اول: واژه ولد
گفتار دوم: مفهوم ولد
بند اول: مفهوم عام
بند دوم: مفهوم خاص
گفتار سوم: تعریف ولد
مبحث دوم: اقسام طفل
گفتار اول: طفل قانونی(مشروع)
گفتار دوم: (طفل طبیعی نامشروع)
بخش دوم: زنا
مبحث اول: معنی و مفهوم زنا
گفتار اول: تعریف زنا
گفتار دوم: انواع زنا در اسلام و مجازات آن
بند اول: زنانی با معارم
بند دوم: زنای محصن و محصنه
گفتار سوم: شرایط تحقق زنا در فقه
گفتار چهارم:راه های اثبات زنا
بند اول: اقرار طرفین
بند دوم: شهادت
مبحث دوم: عوامل پیدایش(اطفال نامشروع)
گفتار اول: عوامل اجتماعی
بند اول: محیط اجتماعی
بند دوم: عامل اقتصادی
بند سوم: عامل قانون
بندچهارم: علل جنگ
گفتار دوم: عوامل فردی
بند اول: عامل فردی روانی
بند دوم: عامل فردی اجتماعی
فصل دوم: مفهوم نسب
بخش اول: نسب و انواع آن
مبحث اول: معنی لغوی اصطلاحی نسب
گفتار اول: نسب در لغت
گفتار دوم: نسب در اصطلاح
مبحث دوم: تحلیل ماهیت فقهی حقوقی نسب
گفتار اول: مفهوم عام
گفتار دوم: مفهوم خاص
گفتار سوم: مفهوم احض
مبحث سوم: انواع نسب
گفتار اول: نسب مشروع یا قانونی
گفتار دوم: نسب نامشروع یا طبیعی
گفتار سوم: نسب ناشی از شبهه
گفتار چهارم: نسب ناشی از تلقیح مصنوعی
بند اول:کتاب
بند دوم: روایت
بند سوم: اقسام انتقال جنین
1ـ قسم اول 2ـ قسم دوم 3ـ قسم سوم
مبحث چهارم: مبانی مشروعیت و عدم مشروعیت
مبحث پنجم: نسب کودک ناشی از زنا
بخش دوم: آثار،اهمیت و راه های ثبوت نسب
مبحث اول: آثار نسب
گفتار اول: آثار نسب قانونی
گفتار دوم: آثار نسب طبیعی
گفتار سوم: فرق بین طفل مشروع و نامشروع در ثبات نسب
مبحث دوم: اهلیت نسب
مبحث سوم: راه های ثبوت نسب
گفتار اول: قاعده خراش
گفتار دوم: اقرار
گفتار سوم: بینه
گفتار چهارم: امارات قضایی
گفتار پنجم: آزمایش وزن
مبحث چهارم: شروط الحاق فرزند
گفتار اول: رابطه زوجیت
گفتار دوم: آمیزش بین زن و مرد وتولد کودک در فاصله ای بین شش ماه تا ده ماه پس از آن
مبحث پنجم:دلائل دیگر اثبات نسب
گفتار اول: اقرار به نسب توسط منشب «پدر و مادر»
گفتار دوم: بنیه شرعی
گفتار سوم: شرایط اقرار به نسب فقه امامیه
بند اول: امکان تحقق نسب
بند دوم: تصدیق شخص مورد اقرار
بند سوم: نبودن تنازع دونفه نسبت به یک فرزند
فصل سوم: حقوق اطفال نامشروع
بخش اول: حقوق مدنی طفل
مبحث اول: امور غیر مالی
گفتار اول:موقیت و ازدواج
بند اول: فقه امامیه
بند دوم: فقه عامه
بند سوم: نقد و بررسی
گفتار دوم: حضانت در اصطلاح فقهاد
بند اول: فقه امامیه
بند دوم: فقه عامه
بند سوم: نقد و بررسی نظر فقها در مورد حضانت
گفتار سوم: ولایت
بند اول: اقسام ولی
1ـ ولی عام
2ـ ولی ثانی
بند دوم: اقسام ولایت
1ـ ولایت برمال
2ـ ولایت بر نفس
بند سوم: فقه امامیه
بند چهارم: فقه عامه
بند پنجم: نقد و بررسی
مبحث دوم: امور مدنی مالی
گفتار اول: فقه
بند اول: نظر فقهای اسلامی
1ـ دوران حمل
2ـ دوران رضاع( شیرخوارگی)
3ـ دوران بعد از رضاع
بند دوم: نقد و بررسی
گفتار دوم: ارث
بند اول: تعریف ارث
بند دوم: موجبات ارث
بند سوم: موانع ارث
بند چهارم: فقه امامیه
بند پنجم: فقه عامه
بند ششم: نقد بررسی
بخش دوم: حقوق کیفری طفل
مبحث اول: مفهوم ولی دم
گفتار اول: ولی دم
بند اول: ولی دم در لغت
بند دوم: ولی دم در اصطلاح
بند سوم: نظر فقها در باره ولی دم
گفتار دوم: عاقله
بند اول: عصبه
بند دوم: معتق
بند سوم: ضامن برجریره
بند چهارم: امام
مبحث دوم: قصاص و دیه
گفتار اول: قصاص
بند اول: قصاص در لغت
بند دوم: قصاص در حقوق اسلامی
بند سوم: قصاص یا عدم قصاص طفل نامشروع
بند چهارم: نقد و برر سی نظر فقها
گفتار دوم: دیه
بند اول: تعریف دیه
بند دوم: مقدار دیه ولد زنا
1ـ دیه ولد زنا 800درهم است
2ـ دیه ولد زنا ولد حلال برابر است
بند سوم: دیه ولد زنای محکوم به اسلام
بند چهارم: دیه حمل ناشی از زنا
بند پنجم: نقد و بررسی نظر فقها در مورد حمل ناشی از زنا
بخش سوم: اصول و قوانین مرتبط با حمایت از اطفال
مبحث اول: اصول مرتبط با حمایت از اطفال
گفتار اول: اصل برائت
گفتار دوم: اصل تفسیر و تدوین قوانین به نفع اطفال
مبحث دوم: قوانین بین المللی مرتبط با حمایت از اطفال
گفتار اول: جمهوری اسلامی ایران وتنوانسیون حقوق کودک
گفتار دوم: تنوانسیون ومشروعیت کودک
گفتار سوم: کودکان خارج از ازدواج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی و اجتماعی
مبحث سوم: حمایت از رابطه نامشروع در قوانین کشورهای مختلف
گفتار اول: حمایت از رابطه نامشروع در حقوق فرانسه
گفتار دوم:حمایت از رابطه نامشروع در قوانین دیگر کشورها بر اساس طبقه بندی آنان
گفتار سوم: وضعیت کودکان نامشروع در حقوق ایران
گفتار چهارم: رای وحدت در شماره617 گامی در جهت حمایت از حقوق کودکان نامشروع
مبحث چهارم: تابعیت اطفال نامشروع در حقوق ایران
فصل چهارم: احکام و مناصب اطفال نامشروع(طبیعی)
بحث اول: مناصب اطفال نامشروع
مبحث اول: طهارت و نجاست
گفتار اول: نظر فقها قائل به نجاست و کفر ولد زنا
گفتار دوم: نظر فقها قائل به طهارت و اسلام ولد زنا
گفتار سوم: نقد و بررسی
مبحث دوم: قضاوت
گفتار اول: تعریف و شرایط قاضی در اسلام و فقه
گفتار دوم: اهمیت و دلیل طهارت مولد به عنوان قاضی
گفتار سوم: نقد و بررسی
مبحث سوم: مرجعیت
گفتار اول: شرایط مرجعیت
گفتار دوم: نظرات فقها در برابر شرایط مرجعیت
بند اول: طباطبایی یزدی
بند دوم: مقام معظم رهبری
1ـ خصوص دینی
2ـ اقول و ادله فقها
مبحث چهارم: امامت جماعت
گفتار اول: شرط بودن طهارت مولد در امام جماعت
گفتار دوم: دلایل شرط بودن طهارت مولد در امامت جماعت
گفتار سوم: فقه عامه
گفتار چهارم: نقد و بررسی
مبحث پنجم: طهارت
گفتار اول: اقوال فقها در باره طهارت ولد زنا
گفتار دوم: فقه امامیه
گفتار سوم: فقه عامه
گفتار چهارم: نقد وبررسی
بخش دوم: احکام کودکان طبیعی
مبحث اول: الحاق آیینی طفل بر مبنای نسب طبیعی
مبحث دوم: غسل و نماز و زبیحه ولد زنا
گفتار اول: غسل و نماز بر ولد زنا
گفتار دوم: ذبیحه ولد زنا
گفتار سوم: نقد و بررسی
نتیجه گیری پیشنهادات
نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع و مأخذ
چکیده یا انگلیسی
بررسی و تاثیر کاربرد پراکنده (DG) در سیستم های توزیع الکتریکی
چکیده
استفاده از مولد های کوچک برای تولید برق بعد از ایجاد نیروگاههای بزرگ رنگ باخت اما با پیشرفت تکنولوژی های تولید برق در مقیاس کوچک و ایجاد تجدید ساختار در صنعت برق وتوجه به تلفات خطوط انتقال انرژی و همچنین بحث قابلیت اطمینان و مسائل زیست محیطی، باعث مطرح شدن مجدد این مولد ها در صنعت تولید برق شده است. در این مقاله ابتدا به تعریف DG[1] وبیان مزایای این مولد ها که نیروگاه های نامتمرکز یا فراگیر نیز نامیده می شوند، می پردازیم سپس قابلیت ها و کارکرد های مهم بخصوص مسائل محیط زیستی و معرفی چند تکنولوژی استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تولید برق را بیان می کنیم. سپس انواع اتصالات DG به شبکه سراسری و بار را مورد بررسی قرار می دهیم و بعد از آن مشاهده خواهیم کرد که جایابی صحیح DG چه تاثیری بر تلفات خطوط می گذارد و در انتها اشاره داریم به مسائل اقتصادی و روند استفاده از تولید پراکنده در جهان و لزوم توجه به آن در کشور .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-1 مقدمه. 2
1-2 تولید پراکنده (DG) 4
1-3 علل رویکرد به منابع تولید پراکنده 6
1-4 علل رویکرد به منابع تولید پراکنده در ایران. 6
1-5 مزایای استفاده از تولید پراکنده 7
1-5-1 مزایای اقتصادی تولید پراکنده از دید مشترکین.. 8
1-5-2 مزایای اقتصادی تولید پراکنده از دید شرکت توزیع الکتریکی.. 9
1-6 معایب استفاده از تولیدات پراکنده 10
1-7 تولید پراکنده و مسائل زیست محیطی.. 10
2-1 معرفی انواع سیستم های تولید پراکنده 14
2-2 فن آوری های تولید پراکنده از منابع انرژی های نو. 15
2-3 اقبال جهانی به انرژیهای نو. 17
2-4-1 توربین های بادی.. 18
2-4-1-1 توربین بادی با محور افقی.. 19
2-4-1-2 توربین بادی با محور عمودی.. 20
2-4-1-3 توربینهای بادی امروزی.. 21
2-4-1-4 طراحی و ساخت توربینهای بادی.. 21
2-4-1-5 آلودگی صوتی توربینهای بادی.. 22
2-4-1-6 مزارع بادی و محیط زیست.. 22
2-4-1-7 توربینهای بادی در ایران. 23
2-4-2 انرژی خورشیدی.. 24
2-4-2-1 فتوولتائیک.. 25
2-4-2-2 تاریخچه فتوولتاییک.. 26
2-4-2-3 فناوریهای مختلف سلولهای خورشیدی.. 26
2-4-2-4 نصب سلولهای خورشیدی در جهان. 27
2-4-2-5 مزایای سیستم های فتوولتائیک.. 27
2-4-3 پیل سوختی (Fule Cell) 28
2-4-3-1 تاریخچه پیلهای سوختی.. 29
2-4-3-2 انواع پیل سوختی.. 30
2-4-3-3 مزایای پیلهای سوختی.. 31
2-4-3-4 معایب پیلهای سوختی.. 32
2-4-4 انرژی زمینگرمایی.. 33
2-4-4-1 تاریخچه انرژی زمین گرمائی.. 34
2-4-4-2 نیروگاه زمین گرمایی در ایران. 35
2-4-4-3 انواع استفاده از انرژی زمین گرمایی.. 36
2-4-4-3-1 نیروگاه زمین گرمایی با دو سیال. 36
2-4-4-3-2 نیروگاه زمین گرمایی با سیال تک فاز 37
2-4-4-3-3 نیروگاههای بخار خشک.. 37
2-4-4-3-3 نیروگاههای تبدیل به بخار سیال (Flash Steam) 37
2-4-4-3-4 نیروگاه چرخه دوگانه. 38
2-4-4-4 مزایای انرژی زمین گرمایی.. 38
2-4-4-5 معایب انرژی زمین گرمایی.. 39
2-4-5 زباله سوز 40
2-4-5-1 تولید انرژی از زباله. 42
2-4-5-2 خطوط جداسازی.. 43
2-4-5-3 تولید برق از زباله در کلان شهرها 43
2-4-5-4 زباله سوزهای حاوی مواد آلی.. 44
2-4-5-5 مشکلات زیست محیطی زباله سوزها 45
2-4-5-6 آلودگی هوا 47
2-4-6 انرژی جزر و مد و امواج دریا 48
3-1 اتصال منابع تولید پراکنده به شبکه. 52
3-1-1 سیستم DG مستقل از شبکه سراسری برق باشد: 52
3-1-2 سیستم DG متصل به شبکه سراسری برق باشد: 52
3-2 تکنولوژی های اتصال. 54
3-2-1 ژنراتورهای سنکرون. 54
3-2-2 ژنراتورهای آسنکرون. 55
3-2-3 مبدل الکترونیک قدرت (Power Electronic Converter) 55
3-3 قوانین اتصال. 55
3-4 جایابی منابع تولیدات پراکنده (DG) 56
3-5 حفاظت سیستم های تولید پراکنده 60
3-5-1 مسائل حفاظت نوعی.. 60
3-5-2 تأثیر در خروج بی موقع(Sympathetic Tripping) 60
3-5-4 خطای بازبست (Failure of the Reclosing) 63
3-6 سیستم ها توزیع دارای تولیدات پراکنده 65
3-7 جزیره ای کردن (Islanding) DG به منظور بهبود قابلیت اطمینان. 66
4-1 ارزیابی اقتصادی فن آوری های تولید پراکنده 68
4-2 توجیه اقتصادی DG برای شرکت های الکتریکی.. 69
4-3 توجیه اقتصادی DG برای مشترکین.. 69
4-4 بررسی مسایل اقتصادی یک پروژه DG.. 70
4-5 تحلیل و مقایسه اقتصادی.. 71
4-6 تحلیل و مقایسه اقتصادی طرح های برق رسانی به مصرف کنندگان دوردست.. 73
نتیجه گیری و پیشنهادات.. 74
اختصارات.. 76
واژه نامه. 80
منابع. 84
پروپوزال بررسی نقش و جایگاه نقشه کاداستردربرنامه ریزی کاربری اراضی شهری
بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق به صورت مستند) :
کاداستر از کلمه کاتاستکین[1] به معنی دفتر یادداشت است که در طول زمان در زبان لاتین به کاپتاستروم[2] تبدیل شده ودرحال حاضر در زبانهای اروپایی به نظامی اطلاق میشود که طی آن کمیت، مقدار، نوع ملک و کیفیت مالکیت آن برای کلیه املاک کشور تعیین شود(یوسفی،1382،ص:8). این در تعریف سازمان ثبت اسناد و املاک کشورکــاداستر یک پایگاه اطلاعاتی سرزمین است. در این پایگاه اطلاعات موقعیت جهانی زمین به همراه اطلاعات حقوقی مرتبط با آن نگهداری و مدیریت می شود. دراین سیستم موقعیت زمین با تعداد نقاط دارای مختصات جهانی تعیین می گردد اطلاعات اسناد مربوط به کلیه املاک واقع در یک قطعه زمین به صورت متصل به قطعه زمین واردپایگاه اطلاعات کاداستر می شود و در نهایت اطلاعات مالکیت اسناد نیز به صورت متصل به اسناد وارد سیستم می شود(یوسفی،1382،ص:84).
میزان کنترل توجه، کنترل هدفمند و تحمل آشفتگی در پیش بینی مشکلات برونی
بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق به صورت مستند) :
اختلالات رفتاری دوره کودکی توجه پژوهشی زیادی به ویژه در سالهای اخیر به خود جلب کرده اند. در گذشته گمان می شد که این اختلالات ناشی از نارسایی های رشدی بوده و به خودی خود بهبود می یابند. ولی باید توجه داشت که بسیاری از کودکانی که در سالهای نخستین کودکی دارای مشکلات رفتاری و روانی هستند نه تنها به سادگی از آن عبور نمی کنند، بلکه ممکن است این امر تا دوران بلوغ و بزرگسالی نیز تداوم یابند (گیمپل و هالند[1]، 2002). اختلالات دروه کودکی به دو طبقه کلی اختلالات درونی سازی شده[2] و برونی سازی شده[3] تقسیم می شوند. گروه اول مشکلاتی هستند که در خود شخص وجود دارند مانند اضطراب، افسردگی، کناره گیری اجتماعی و شکایات جسمانی بدون علت جسمانی، در حالی که اختلالات برونی سازی شده دربرگیرنده مشکلاتی اند که رو به بیرون هستند و در تعارض با افراد دیگر و محیط قرار می گیرند (آشنباخ و رسکورلار، 2001).
یا در کودکان شیوع بالایی دارند. حدود 5 تا 13 درصد مادران کودکان پیش دبستانی گزارش می کنند که کودکان آنها رفتارهای برونی سازی متوسط تا شدید نشان می دهند، این میزان حتی در خانواده های دارای وضع اقتصادی اجتماعی نامساعد بالا است (کمپبل[4] و همکاران، 2000؛ وبستر-استراتون و هاموند[5] 1998). علائم برونی سازی شده درمان نشده با طیف وسیعی از پیامدهای منفی در کودکان و نوجوانان همراه می باشند. بر اساس مدل آغازگر اولیه مشکلات رفتاری برونی سازی شده، این مشکلات اغلب بر دوره بزرگسالی بعدی نیز به صورت مصرف مواد، بی ثباتی شغلی و مشکلات ارتباطی تأثیر می گذارند(شامبیون[6]و همکاران، 1995؛ مک ماهون[7] و همکاران، 2006).
راهبردهای تنظیم هیجانی و تیپ شخصیتی D در پیش بینی وضوع وعدم وقوع بیماری های قلبی – عروقی
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبرد های شناختی تنظیم هیجانی وتیپ شخصیتی D درپیش بینی عدم وقوع بیماری های قلبی و عروقی صورت گرفت . پژوهش حاضرازنوع علمی – مقایسه ای می باشد . جامعه اماری پژوهش شامل کلیه افراد مراجعه کننده به بیمارستان تبریز بوده که توسط پزشک متخصص تشخیص بیماری قلبی – عروقی دریافت کرده اند وازبین آنها تعداد 80 نفر به عنوان نمونه پژوهشی وبه روش تصادفی انتخاب شدند وبا پرسشنامه زیر مورد بررسی قرار گرفتند : 1- پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان 2- مقیاس تیپ شخصیتی Dوداده های پژوهشی با آزمون t برای دو گروه مستقل مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند . نتایج پژوهشی نشان داد که مولفه های راهبرد های شناختی تنظیم هیجان وتیپ شناختی D می تواند دروقوع و عدم وقوع بیماری های قلبی و عروقی نقش داشته باشند. به عبارت دیگر مولفه های این دومتغیر پژوهشی به احتمال می توانند وقوع وعدم وقوع بیماری های قلبی و عروقی راپیش بینی کنند)01/0 >(P ونتایج به دست آمده با یافته های پژوهشی های دیگر مرتبط ، همخوانی داشت .
مقدمه
سالانه 17 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری های قلبی – عروقی فوت می کنند و این بیماری ها، عامل 10 میلیون مرگ از 40 میلیون مرگی است که سالانه در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد؛ علاوه بر آن، یکی از علل عمده ناتوانی نیز می باشد (سازمان بهداشت جهانی[1]،2002؛ نقل از هاشمی،1390). در ایران نیز بیماری های قلبی – عروقی شایع ترین علل مرگ ومیر را به خود اختصاص داده است (صدربافقی، شهریاری،میر باقری، حقیقتف، نماینده، 1382). در مطالعه ای که در بیرجند در سال 1382، انجام شد بیماری های قلبی – عروقی با 1/24درصد موارد فوت به عنوان مهمترین علت فوت تعیین گردید. (کاظمی و شریف زاده، 1382). عوامل بسیاری در بروز بیماری های قلبی موثر می باشند.
از سویی این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشند که تحقیقات بسیاری را نیز متوجه خود ساخته اند. (دنولت[2]، 2003؛ خوسفی، 2008؛ بیاضی، 2005).
از جمله عوامل شخصیتی موثر در بروز بیماری های قلبی تیپ شخصیتی D می باشد. در این راستا تحقیقی که توسط دنولت و همکاران (2003) صورت گرفت، نشان داده شد که تیپ شخصیتی D، مستقل از عوامل دیگر، پیش بینی کننده مهمی برای بیماران عروق کرونری است.
همچنین، علاوه بر عوامل شخصیتی، عوامل روانی – اجتماعی نیز ارتباط تنگاتنگی با بیماری های قلبی عروقی دارند. از جمله این عوامل روانی – اجتماعی می توان به راهبردهای شناختی تنظیم هیجانی[3] اشاره کرد. راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، به نحوه تفکر افراد پس از بروز یک تجربه منفی یا واقعه آسیب زا برای آنها اطلاق می شود (گروس[4]، 2008). طی تحقیقی که (ذوقی شیشوان، 1390) به عنوان بررسی نقش راهبردهای تنظیم هیجان و تیپ شخصیتی Aو D در پیش بینی آسیب پذیری روانی در بیماران ایسکمیک و نارسایی های قلبی مزمن صورت گرفت، بین تنظیم هیجانی با آسیب پذیری روانی هم در بیماران ایسکیمیک و هم بیماران نارسایی های قلبی مزمن، رابطه مثبت معنی داری بدست آمد.
این پژوهش نیز با هدف بررسی نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجانی و تیپ شخصیتی D در پیش بینی وضوع وعدم وقوع بیماری های قلبی – عروقی صورت گرفت.
نقش پیاده سازی دولت الکترونیک در کاهش بوروکراسی
مقدمه
اصطلاح دورکاری به معنای نوع کار تعریف می شود که در آن کارکنان وظایف کاریشان را در محلی غیر از مکان معمول تجارت انجام می دهند( Information Resources Management. Association, 2011, p.778) ).
در معنای گسترده دورکاری به روشی از انجام کار اطلاق می شود که فردی شاغل برای انجام وظایفش حقوق می گیرد، بخشی یا تمام وظایفش را در محلی دور از محل اصلی کار) شرکت، سازمان و ..)، انجام دهد تا از تعدد رفت و آمد به آن محل بکاهد.
در سالهای نه چندان دور تصور انجام کار در منزل یا دور از مرکز و ارتباط دائم و مستمر با اداره مرکزی و همکاران بدون حضور فیزیکی، فقط برای کشورهای بسیار پیشرفته و دارای فنآوریهای منحصر به فرد میسر بود. اما در حال حاضر با پیشرفت سریع فنآوری بویژه در مقوله های انفورماتیک و ارتباطات، و گستردگی آن در سطح کشورهای جهان، امکان بهره گیری سایر کشورها نیز از این راهکار مهیا شده است. امروزه حرکت به سوی جهانی شدن، از بین رفتن مرزهای فیزیکی و زندگی در دهکدة جهانی ما را ناگزیر به پذیرش فناوری اطلاعات به عنوان بخش جدایی ناپذیری از زندگی ساخته است. تغییرات سریع و لحظه به لحظه در دنیای فناوری اطلاعات یکی از خصوصیات بارزی است که به صحنة رقابت اقتصاد جهانی شکلی تازه بخشیده است .یکی از بخش های فناوری اطلاعات و نوآوری که در سال های اخیر، در بستر تکنولوژی های اطلاعاتی، شبکه و اینترنت رشد چشم گیری داشته کاربرد "دور کاری" بوده است (پریز، 2002).
از طرفی ایجاد تغییرات جدی در همه ساختارهای بشری مانند مدیریت، اقتصاد، کسب بازارهای گسترده، آموزش های مجازی، اشتغال، شکل دولت ها و رشد ضریب دانایی در همه عرصه ها نسبت به یک قرن گذشته، موجب بروز تحولاتی عظیم در نوع ارتباطات سازمان ها، دولت ها، ملتها و مجامع بین المللی شده است.
طرح ملی " دورکاری " از جمله سیاست های نظام اداری است که در مسیر اجرایی شدن با عوامل باز دارنده و موانع متعددی در دو بخش دولتی و خصوصی روبرو است که شایسته است بصورت دقیق و با بهره مندی از تجارب سایر کشورهای موفق، نسبت به پیاده سازی آن مبادرت ورزید. ایجاد و توسعه دورکاری، به عنوان یک دگرگونی استراتژیک در سطح ملی، نیاز به عزم و اراده ملی و تعهد عمومی در بدنه دولت به ویژه سطوح کلان آن دارد. در این فصل به بیان مسئله پژوهش و اهمیت و ضرورت آن میپردازیم. همچنین در این بخش مفاهیم و اصطلاحات کلیدی و بنیادی تحقیق تعریف می شود.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده................................................................................................................................ 1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1 مقدمه........................................................................................................................... 3
1-2 بیان مسأله..................................................................................................................... 4
1-3 اهمیت وضرورت موضوع.............................................................................................. 6
1-4 اهداف تحقیق................................................................................................................ 7
1-5 سؤالات و فرضیه های تحقیق......................................................................................... 8
1-6 فرضیههای تحقیق.......................................................................................................... 8
1-7 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق.................................................................... 9
1-7-1-1 دورکاری.............................................................................................................. 9
1-7-1-2 دورکاران ............................................................................................................. 9
1-7-1-3 موانع اقتصادی.................................................................................................... 10
1-7-1-4 موانع فرهنگی.................................................................................................... 11
1-7-1-5 موانع فنی......................................................................................................... 12
1-7-1-6 موانع فردی..................................
1-7-1-7 موانع سیاسی.................................
1-8 قلمرو تحقیق............................................................................................................... 12
1-8-1 قلمرو موضوعی تحقیق............................................................................................ 13
1-8-2 قلمرو مکانی........................................................................................................... 13
1-8-3 قلمرو زمانی............................................................................................................ 13
1-9 چهارچوب نظری ومدل مفهومی تحقیق
بررسی نقش آموزش از راه دور در توسعه نیروی انسانی
جامعه جهانی امروزه به سرعت در حال تبدیل شدن به جامعه ای اطلاعاتی است که با بهره گیری از پدیده های نو، توسعه را در گرو بهره گیری از فناوریهای اطلاعاتی می داند. در این جامعه اهمیت و برتری تفکر بر نیروی بدنی بیش از پیش نمایان شده است. بنابراین جامعه ای می تواند به توسعه همه جانبه دست یابد که مبتنی بر دانش و توانایی بوده و در آن دسترسی به اطلاعات امکان پذیر باشد. در این میان با توجه به این که زنان نیمی از افراد جامعه را تشکیل می دهند ، برنامه ریزی همه جانبه برای توانمندسازی آنها جهت دسترسی به اطلاعات و کاربرد عملی آنها از سیاستهای ضروری کلان هر جامعه ای است . کشور ما نیز به دلیل پشتوانه فرهنگ و تمدن غنی اسلامی و در راستای نیل به جایگاه شایسته در محافل علمی جهان، در مسیر تسهیل روند آموزش همگانی، گامهای موثری برداشته و مفتخر است که در ارایه خدمات آموزشی توانسته تا حد چشمگیری شکافهای جنسیتی را ترمیم نماید. این مقاله با بهره گیری از مدارک و استاد پیرامون آموزش و پرورش برای زنان تهیه گردیده است به نظر می رسد آموزش از راه دور در کنار سایر مظاهر آموزش رسمی و غیررسمی می تواند نقش موثر و فعالی را در تعلیم و تربیت بخشی از زنان ایفا نماید.
فهرست مطالب
چکیده 5
مقدمه. 10
بیان مسئله. 12
اهمیت و ضرورت تحقیق. 14
اهداف تحقیق. 15
اهداف آموزش از راه دور عبارتند از. 16
فرضیه های تحقیق. 16
تعاریف عملیاتی.. 17
تعریف آموزش از راه دور. 19
تعریف آموزش الکترونیکی.. 19
نظام آموزش از راه دور. 20
تعریف تعاملی بودن. 22
تفاوت آموزش سنتی و مدرن. 23
همه رویکرد مدرن. 24
آموزش از راه دور-آموزش الکترونیکی.. 27
معایب آموزش الکترونیکی.. 28
تأثیر آموزش در ارتقای سطح فرهنگی اجتماعی زنان. 28
آموزش از راه دور ، گامی نو در توسعه کمی و کیفی تعلیم و تربیت.. 33
چشم انداز نظام آموزش از راه دور در ایران. 34
سیاستهای آموزشی.. 39
فصل دوم. 39
آموزش مجازی ، چالشها و راهکارها 41
آموزش مجازی راه حلی برای چالشها 42
اجزای اصلی این نظام با توجه به ویژگی های خاص خود شامل موارد زیر است.. 43
علل استفاده از آموزش مجازی.. 44
اهداف آموزش از راه دور عبارتند از. 45
مزایای استقرار و بهره گیری از آموزش مجازی در سازمانها 45
ضرورت استفاده از آموزشهای مجازی.. 47
اهداف و ویژگیهای آموزش مجازی.. 50
روشهای ارائه آموزش مجازی.. 51
آموزش از راه دور وبهـره وری نیـروی انسانـی محور توسعه. 53
اهمیت بهره وری نیروی انسانی در صنایع. 55
منابع انسانی دو نقش اصلی در تولید و رشد اقتصادی به عهده دارند. 55
برنامه های بهبود بهره وری.. 56
تغییرات وظیفه. 56
غنی کردن شغل سطح ویژگی هایی را که در زیر بر شمرده می شوند تغییر می دهد. 57
بهبود بهره وری ـ روش مدیریت کیفیت فراگیر. 58
روش تحقیق. 62
متغیرهای تحقیق. 62
جامعه آماری.. 62
روش نمونه گیری.. 62
ابزار تحقیق. 63
روش تجزیه و تحلیل داده ها 63
آمار توصیفی.. 65
آمار استنباطی.. 68
نتیجه گیری.. 73
محدودیت های تحقیق. 74
منابع.. 76
مقاله درمورد اخلاق
روش تکامل اخلاق:
1ـ اخلاق یعنی احترام :
نخستین نکته مهم این است که جوهر اخلاق احترام است. احترام به خود، احترام به دیگران، احترام به همة اشکال حیات و محیطی که آنها را دربرگرفته است.
لازمة احتران به خویشتن این است که برای زندگی و شخص خود ارزشی قایل باشیم. «با دیگران چنان رفتار کن که می خواهی با تو رفتار کنند و به عبارتی آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند» یک اصل اخلاقی است که در تمامی مذاهب و فرهنگهای دنیا توصیه شده است. برای ترتبیت فرزندان شایسته به چیزی بیش از اخلاق احترام نیاز دارید. ایجاد اخلاق احترام گام مؤثری برای رسانیدن فرزندانمان به بلوغ اخلاقی است.
2ـ تکامل اخلاقی فرآیندی تدریجی است :
نکته بسیار مهمی است که اخلاق احترام ناگهان و تمام و کمال در هیچ سن به خصوصی دیده نمی شود. تکامل اخلاق فرآیند تدریجی است که مرحله به مرحله به دست می آید. زیرا پایه های تکامل اخلاق از بدو تولد تا پایان سه سالگی استوار می باشد. بخش دوم به مراحل استدلالی اخلاقی مربوط است و این مرحله ای است که با دخالت پدر و مادر و سایرین از زمان پیش از مدرسه تا بلوغ صورت خارجی می گیرد. آنها می توانند در کنار خواسته های خود توجه به خواسته های دیگران را هم یاد بگیرند و در جادة دور و دراز منتهی به بلوغ اخلاقی قدم بردارند.
تجربه نشان می دهد که مراحل استدلالی شبیه نردبانی است که کودک برای صعود از آن باید از پله ها به ترتیب و تدریج بالا رود. به تدریج و به دنبال هر صعود، احترام کودک به دیگران بیشتر می شود. توجه داشته باشید که بچه ها هم مثل بالغها گاه به پایین سر می خورند و موقتاً در مرحله پایین تری قرار می گیرند. بعضی از بچه ها سریعتر از دیگران پله های تکامل را می پیمایند. اما تکامل اخلاقی مسابقه نیست، یک جریان و فرآیند است.
مهم این است که به ادامة حرکت او در مسیر تکامل کمک کنیم.
3ـ به کودکان احترام بگذارید و از آنها احترام بخواهید :
یکی از اصولی ترین راههای ایجاد احترام در کودکان تا به خود و دیگران احترام بگذارند، احترام گذاشتن به آنها و تقاضای احترام متقابل از آنهاست.
دکتر کابرگ می گوید: «قدم نخست برای تربیت اخلاقی کودک برخورد اخلاقی با اوست.» برخورد محترمانه با کودکان مستلزم رفتار انسانی با آنهاست. به گفته یک مادر: «آویزه گوشم کرده ام که بچه های من انسانهایی هستند که حق و حقوقی دارند، عروسک خیمه شب بازی نیستند که با آنها هر طور که بخواهم رفتار کنم.»
رفتار انسانی با کودکان و رعایت انسان بودن آنها مستلزم برخورد منصفانه است، و به حکم همین انصاف باید با کودک به اقتضای سن و سال او رفتار کرد و بالغ نبودن او را در نظر گرفت. باید با کودک چنان رفتار کرد که احساس کند آراء و نظراتش را به حساب می آورید.
با این وجود، تصور باطلی است اگر خیال کنیم چون به بچه ها احترام می گذاریم، آنها هم به ما احترام خواهند گذاشت. مطمئناً شما هم بسیاری از بالغها را می شناسید که احترام با احترام پاسخ نمی دهند. با این حساب چه جای تعجب که بچه ها، که در مرحلة تکامل نیافته اخلاقی خود هستند، احترام را با احترام متقابل پاسخ ندهند. بنابراین، برای ایجاد حس احترام باید ضمن آنکه به فرزندانمان احترام می گذاریم، از آنها احترام متقابل بخواهیم.
احترام خیابان دوطرفه است. تا احترام نگذارید، احترام نمی بینید.
در ارتباط با فرزندان، احترام متقابل را فراموش نکنید.
4ـ سرمشق شوید و درس بدهید :
یکی از مطمئن ترین راههای تربیت فرزند برای رسیدن به استدلال اخلاقی مثبت، سرمشق شدن پدر و مادر است.
با احترام گذاشتن به فرزندان خود الگو و سرمشق می شویم. وقتی به فرزندانمان احترام می گذاریم، در اصل عقیده خود را درباره برخورد درست با اشخاص منتقل می کنیم و به توصیه های خویش عمل می نماییم.
با رفتار خود می توانیم سرمشق دیگران و از همه مهمتر سرمشق فرزندانمان باشیم.
5ـ آموزش کلامی :
سرمشق شدن و آموزش دادن با آنکه بسیار مهم است، کافی نیست.
فرزندان ما را سرمشق های بد احاطه کرده اند. آموزشهای کلامی به قدر آموزش های رفتاری حائز اهمیت است. کودک هم باید رفتارهای خوب را ببیند و هم دلایل را از زبان ما بشنود. برای اینکه سرمشق شدن تأثیر لازم را داشته باشد، بچه ها باید از ارزشها و باورهایی که در پس منطق پیشنهادی ما نهفته است مطلع شوند.
این پنجمین نکته مهم روش تکامل اخلاقی است. با کلام به طور مستقیم درس می دهیم. هم باید به موعظه ها عمل کنیم و هم درباره اعمال خود حرف بزینم. برای آموزش کلامی نیازی به کامل بودن پدر و مادر نیست. می توانند به فرزندانشان بگویند: «بیشترین تلاشم را می کنم، اما من انسان همه چیزدان نیستم. من هم اشتباه می کنم، شما هم اشتباه می کنید، اما می خواهم تجربه هایم را با شما در میان بگذارم.»
پدر و مادر می توانند بی آنکه در نقش خداوند همه چیزدان ظاهر شوند، نظرات خود را با فرزندانشان در میان گذارند، می توانند راهنمایی کنند، گوش کنند و اندرز بدهند.
مقاله درمورد اختلال خلقی
مقدمه:
خلق بر طبق تعریف عبارت است از احساس هیجانی نافذی که درک و نگرش فرد نسبت به خود، دیگران، و در کل نسبت به محیط را عمیقاً تحت تأثیر قرار میدهد (کاپلان و سادوک، 1385).
خلق ممکن است طبیعی، بالا یا پایین باشد. شخص طبیعی طیف وسیعی از خلقها را تجربه میکند و به همان نسبت مجموعهای از تجلیات عاطفی نیز دارد. شخص عادی قادر به کنترل اخلاق و عواطف خود است. اختلالات خلقی حالات بالینی هستند که با اختلال خلق، فقدان احساس کنترل بر خلق، و تجربه ذهنی ناراحتی شدید همراه هستند. ( کاپلان و سادوک، 1379).
اختلالات خلقی به دلیل این که یکی از خصوصیات اساسی آنها غیر عادی بودن خلق است به این نام مشهور شدهاند. امروزه این اصطلاح محدود به اختلالاتی است که به شکل افسردگی یا نشئه ظاهر میشوند (گلدر و همکاران، 1382)
کسانی که خلق بالا دارند (مانیا)، حالت انبساط خاطر، پرش افکار، کاهش خواب، افزایش احترام به نفس و افکار بزرگ منشانه نشان میدهند. افرادی که خلق پایین دارند (افسردگی)، با کاهش انرژی و علاقه، احساس گناه، اشکال در تمرکز، بیاشتهایی و افکار مرگ و خودکشی مشخص هستند. این اختلالات عملاً همیشه منجر به اختلال در عملکرد شغلی، روابط اجتماعی و بین فردی میگردد (کاپلان و سادوک، 1379).
تاریخچه:
مردم موارد افسردگی را از زمانهای بسیار دور ثبت کردهاند، و توصیفهائی از آنچه امروزه اختلالات خلقی میخوانیم، در بسیاری از منابع طبی قدیم وجود دادر. حدود 450 سال قبل از میلاد، بقراط اصطلاح مانی و ملانکولی را برای توصیف اختلالات روانی به کار برد (کاپلان و سادوک، 1379).
حدود پانصد سال پس از بقراط، اوائل قرن دوم بعد از میلاد، آرتائوس کاپادوچیا[1] رابطه بین مانی و ملانکولی را کشف کرد (پورافکاری، 1369).
در حدود 100 سال قبل از میلاد، کورنلیوس سلسوس[2] افسردگی را ناشی از صفرای سیاه معرفی نمود. این اصطلاح را پزشکان دیگر از جمله ارسطو (120 تا 180 بعد از میلاد) و جالینوس (129 تا 199 بعد از میلاد) نیز به کار بردند. همین طور الکساندر ترالز[3] در قرن ششم (کاپلان و سالوک، 1379).
در قرون وسطی،طبابت در ممالک اسلامی رونق داشت و دانشمندان نظیر رازی و ابنسینا و میموند[4] (پزشک یهودی) ملانکولی را بیماری مشخصی تلقی کردند و هنرمندان آن زمان نیز این بیماری را به تصویر کشاندن مثل ملانکولی اثر آلبرت دورر (بهرامی و نیکیار، 1384).
در سال 1854 ژول فالره حالتی را توصیف نمود و آن را جنون ادواری[5] نامید.چنین بیمارانی متناوباً حالات خلقی مانی و افسردگی را تجربه میکنند. ژول بایارژه جنون دو شکلی[6] را شرح داد که در آن بیمار دچار افسردگی عمیقی میشود که به حالت بهت افتاده و بالاخره از آن بهبود مییابد. در سال 1882، کارل کالبام[7] روانپزشک آلمانی، با استفاده از اصطلاح «سایکلوتایمی» مانی و افسردگی را مراحل مختلف یک بیماری توصیف نمود. در سال 1899، امیل کرپیلن[8]، بر اساس معلومات روانپزشکان فرانسوی و آلمانی، مفهوم بیماری منیک- دپرسیو را شرح داد (همان منبع).
توصیف او از نشانهها، به طور چشمگیری با اصطلاحات به کار گرفته شده برای توصیف اختلال دو قطبی در DSM IV-TR هماهنگ است و بسیاری از وجه تمایزات تشخیصی او، امروزه تأیید شده (جانسون و لیهای، 2004)
طبقهبندی بر اساس سیر بیماری، اختلالات یک قطبی و دوقطبی
اختلالات خلقی مشخصاً عود کننده هستند و کرپلین برای به هم پیوند دادن افسردگی و مانیا به عنوان یک اختلال واحد از سیر بیماری راهنمایی گرفت. وی متوجه گردید که سیر بیماری، خواه افسردگی و خواه مانیا، اساساً یکسان است و به همین دلیل آنها را در یک طبقه قرار داده پسیکوز منیک ـ دپوسیو نامید. این نظریه به وسعت مورد قبول بود تا این که در سال 1962 کارل لئونارد[9] و همکاران تقسیمبندی به سه گروه را پیشنهاد نمودند:
امروزه از اصطلاح مانیا یک قطبی استفاده نمیشود بلکه همه چنین مواردی در گروه دو قطبی قرار داده میشوند، به این دلیل که تقریباً همه کسانی که مانیا دارند بالاخره روزی افسردگی را نیز تجربه میکنند. برای حمایت از تفکیک اختلالات یک قطبی و دو قطبی، لئونارد و همکاران (1962) تفاوتهای ارثی و شخصیتی بین بیماران دو گروه را شرح دادند که با مطالعات بعدی تأیید شد. معهذا توافق کلی وجود دارد که دو گروه در مرحله افسردگی از نظر علائم تفاوتی با هم ندارند و ممکن است بین دو گروه انطباقی وجود داشته باشد، چون بیماری که یک قطبی طبقهبندی شده است، ممکن است روزی حمله مانیا نشان دهد. به عبارت دیگر فرمهای یک قطبی بدون تردید مواردی دو قطبی شامل میگردند که هنوز قطب دیگر خود را نشان ندادهاند. علیرغم این محدودیتها، تقسیمبندی یک قطبی ـ دو قطبی، طبقهبندی مفیدی است چون مفاهیم ضمنی برای درمان نیز دارد (گلدر ـ همکاران، 1382).
[1] - Cappadocia
[2] -Celsus
[3] - Tralles
[4] -Maimonides
[5] - Foli Criculaire
[6] -Folie a double forme
[7] - Kahlbaum
[8] - Kraepelin
[9] - Leonhard
[10] - unipolar depression
[11] -unipolar mania
[12] - bipolar
مقاله درمورد آموزش مهارت های زندگی
آموزش مهارت های زندگی و نقش مشاوره
مقدمه:
آدمی در مسیر تکاملی خود مالک منابع و وسائلی برای زندگی مؤثر است ، اوست که میتواند خود را در زمان حال تجربه کند و گذشته و آینده را از طریق به یاد آوردن و پیش بینی وقایع به تجربه در آورد.
خداوند متعال نیز آدمی را آگاه و مسئول آفریده است تا بتواند از طریق آگاهی های خود ، قادر به انتخاب باشد و مسئولیت رفتارهای نهان و آشکار خود را بپذیرد و توانائی آن را به دست آورد که پاسخ های مناسبی به محرک های درونی و بیرونی خود ارائه نماید و به عنوان موجودی متکامل شامل جسم ، هیجانات، افکار ، احساسات و ادراکات در محیطی مناسب به اصلاح و تعادل رفتار خود بکوشد و خود را به شکوفائی برساند ( 1)
برای دستیابی به فضائل ، موانع و دردها و رنج ها ی فراوانی در برابر انسان است .اگر آدمی بتواند بر مشکلات خود فائق آید و از سدهای پیش راه بگذرد ، نگهداشتن و پایداری فضیلتهای به دست آمده را آسان از دست نمی دهد و چنان چه فرزندان ما به این حکمت زیبا در کسب فضائل آگاه شوند قطعاً در بردباری و شکیبائی ها استوارتر خواهند بود.
نقش مشاور نیز در این مسیر تکاملی نقشی حساس و مؤثر است ، آگاه کردن آدمی به چگونگی مقابله و مبارزه با مشکلات ، پشتیبانی و حمایت از مراجعان و تقویت روحیه و بالا بردن ظرفیت های احساسی و روانی آنان از نکات ممتاز کارکرد او در کمک به کسب فضائل است و تلاش های او در جهت تقویت خود باوری ، اعتماد به نفس و استقلال زمینه های تکامل و تقرب آدمی را به منبع والای پاکی ها فراهم خواهد نمود.
تعریف مهارت های زندگی :
مهارت های زندگی عبارتند از: مجموعه ای از توانائی ها که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورند ، این توانائی ها فرد را قادر می سازند که مسئولیت های نقش اجتماعی خود را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواست ها ، انتظارات و مشکلات روزانه ، به ویژه در روابط بین فردی به شکل مؤثری روبرو شود ( 2)
انسان در تعاملات حیاتی خود با محیط اجتماعی واجد صفاتی خاص می شود . مهم ترین تأثیراتی که محیط زندگی بر رفتار به جای می گذارد از طریق احساسات و عواطف است و همین ها است که نگرش آدمی را تحت تأثیر قرار داده ، تغییراتی اساسی را رقم خواهد زد و نهایتاً در این تعاملات آدمی تجربیاتی را کسب می کند که پس از تکرار و تمرین رفتارها ، مهارت هائی را به وجود می آورد.
پژوهشگران معتقدند تعدادی از مهارت های کسب شده پایه فعالیت های مربوط به ارتقای بهداشت روان را سبب خواهد شد.
تأثیر مثبت مهارتهای زندگی:
مهارتهای زندگی شخص را قادر می سازند تا دانش ، نگرش و ارزش های وجودی خود را به توانائی های واقعی و عینی تبدیل کند و بتواند از این توانائی ها در استفاده صحیح تر نیروهای خود بهره گیرد و زندگی مثبت و شادابی را برای خود فراهم سازد.
شخصی که از مهارتهای زندگی در مراوده و ارتباط با دیگران کمک می گیرد به احراز موفقیتهای ذیل نائل خواهد شد
الف : قدرت تحمل نسبت به نظرات مختلف و احساس امنیت نسبت به گفتار دیگران
ب : انجام بموقع کار با توجه به شرایط زمان و مکان
ج : برنامه ریزی و کوشش در امور مفید و دوری از هر کار بی فایده
د : راز داری و کنترل گفتار
هـ : برداشت واقع بینانه از جهان و عبرت آموزی از وقایع تاریخ گذشته (3)
و : تقویت خود پنداره و اتکاء به نفس
ز : استفاده از ظرفیت ها و کنش های هوش
همچنین مهارتهای زندگی اثر مناسبی در جهت کاهش آسیب های فردی و اجتماعی خواهند داشت و با ایجاد نگرش های اصولی و علمی در انتخاب بهترین شیوه در انجام بهینه هر فعالیت نقش مؤثر خود را اثبات خواهند نمود.