پیش بینی علایم درد مزمن بر اساس سابقه کودک آزاری و شیوه های فرزند پروری
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی علایم درد مزمن بر اساس سابقه کودک آزاری و شیوه های فرزند پروری می باشد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات اردبیل در مقطع کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 91-90 که تعدادشان 1200نفر میباشد تشکیل می دهند . روش نمونه گیری در این پژوهش در دو مرحله انجام شد ابتدا از کل جامعه بر حسب جدول مورگان برای 1200نفرجامعه 291 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد و از بین افرادی که نمره درد مزمن بالایی داشتند تعداد 60 نفر بصورت روش تصادفی انتخاب شد. جهت اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه درد مزمن اصغری مقدم، پرسشنامه کودک آزاری CASERS و پرسشنامه فرزندپروری دروزی وتی من و برای بررسی فرضیه ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است .نتایج نشان داد شیوه های فرزند پروری و کودک آزاری در درد مزمن تاثیر داد و همچنین کودک آزاری و شیوه های فرزند پروری میتواند علائم درد مزمن را پیش بینی کند .
فهرست مطالب
چکیده. ج
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه. 1
1-1- بیان مسئله. 3
1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6
1-3- اهداف مشخص تحقیق.. 7
1-4- اهداف اختصاصی تحقیق.. 7
1-5- سوالات تحقیق.. 7
1-6- فرضیه های تحقیق.. 7
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی.. 8
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه. 10
دردمزمن.. 10
علایم درد مزمن.. 12
ملاک تشخیص درد مزمن بر اساس DSMIV.. 13
نظریه های دردمزمن.. 13
رویکردهای روانشناسی دردمزمن.. 17
ارتباط اختلالات روانی با درد مزمن.. 18
الف) ارتباط افسردگی با دردمزمن.. 19
ب) ارتباط اضطراب با دردمزمن.. 21
ج)رابطه اختلال استرس پس از ضربه با دردمزمن.. 22
د)رابطه اختلال تبدیلی با دردمزمن.. 23
کودک آزاری و ابعاد آن. 24
تاریخچه کودک آزاری.. 24
1-کودک آزاری جسمی.. 25
کودک آزاری عاطفی.. 25
ج)کودک آزاری جنسی.. 26
د)غفلت... 29
6-اعوارض و پیامد های کودک آزاری.. 30
فرزند پروری.. 32
تاریخچه شیوه های فرزند پروری.. 33
نظریه اریکسون. 34
نظریه آدلر. 35
پیامدهای شیوه های فرزندپروری.. 36
شیوه های فرزند پروری.. 38
الف) روش فرزند پروری استبدادی.. 38
ب) روش فرزند پروری مقتدرانه (دموکرتیک) 39
ج)روش فرزند پروری سهل گیر. 41
پژوهش های انجام یافته در خارج کشور. 42
پژوهش های انجام یافته در داخل کشور. 46
فصل سوم: روش شناسی
مقدمه. 51
روش تحقیق.. 51
جامعه آماری.. 51
نمونه و روش نمونه گیری.. 51
شیوه ی اجرای پژوهش.... 51
ابزار پژوهش.... 52
الف) پرسشنامه درد مزمن.. 52
ب) پرسشنامه کودک آزاری ( casrs) 52
مقیاس فرزند پروری.. 53
فصل چهارم: روش تجزیه و تحلیل داده ها
روش تجزیه وتحلیل داده ها 54
الف-ویژگی های جمعیت شناختی.. 56
ب-یافته های توصیفی.. 59
ج-یافته های استنباطی.. 60
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری.. 67
محدودیت های پژوهش.... 67
پیشنهادات پژوهشی.. 70
منابع. 73
شیوه فرزندپروری و مشکلات رفتاری در دانش آموزان
- مقدمه :
محیط خانواده اولین و بادوام ترین عامل در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان زمینه ساز رشد اجتماعی، اخلاقی، عقلانی آنان است و همچنین دنیایی است که کودکان با آن آشنا می شوند، کودکان از هزاران لحظه های ظاهراً کوچک کم اهمیت زندگی اجتماعی می آموزند که چگونه رفتار می کنند برای چه چیز ارزش قائل شوند و از زندگی چه انتظاراتی داشته باشند (ماسن، پاول هنری،1370: 65).
کودکان در فضای مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از آداب و ارزش ها را می آموزند و تجربیات گوناگون کسب می کنند و از طریق این محیط با کودکان دیگر و دنیای خارج آشنا می گردند و در این تربیت و شیوه ای که هر کدام از والدین برای پرورش کودکان خود اتخاذ می کنند تفاوت دارد شیوه های فرزند پروری اصولی است که خانواده ها برای پرورش و بالندگی کودکان خود استفاده می کنند. تأثیری که هر شیوه بر روی شخصیت کودک خواهد گذاشت بسیار موثر خواهد بود. کودک و نوجوان تحت تأثیر عوامل و شرایطی است که والدین برای او فراهم می آورند. در این میان نقش و نفوذ ما در اولین فردی که با کودک تماس و رابطه ی عاطفی دارد (همان، 1370).
روان شناسان رشد از دهة 1920 به بعد علاقه مند بودند بدانند که چگونه والدین، رشد اجتماعی و شایستگی را در کودکان پرورش می دهند. یکی از نیرومندترین رویکردها در این زمینه، مطالعه ای تحت عنوان شیو ههای فرزند پروری می باشد که توسط دارلینگ[1](1999) صورت گرفته است. شیوة فرزند پروری به عنوان مجموعه یا منظومه ای از رفتارها تعریف شده است. که تعاملات والد کودک را در طول دامنة گسترده ای از موقعیت ها توصیف می کند و فرض بر این است که یک جو تعاملی تأثیرگذار را به وجود می آورد. شیوة فرزند پروری، عاملی تعیین کننده و اثرگذار است که نقش مهمی را در آسیب شناسی روانی و رشد کودکان ایفا می کند. بحث در مورد هر یک از مشکلات فرزندان بدون در نظر گرفتن نگرش ها، رفتارها و شیوه های فرزند پروری والدین، تقریباً غیرممکن است (علیزاده و آندرایس، 2002، به نقل از رحمتی).
مشکل رفتاری به رفتار فردی اطلاق می شود که بدون پایین بودن بهره هوشی، تعادل روانی و رفتاری از اندازه عمومی اجتماع دور و دارای شدت، تکرار، مداومت در زمانها و مکانهای متعدد باشد. به طوریکه در عملکرد تحصیلی، رفتاری فرد دچار درماندگی و کاهش میزان کارایی می شود، این گونه کودکان مرتب از سوی اطرافیان بطور مستقیم یا غیر مستقیم طرد میشوند (Khazaei ، 2005، به نقل از ملک شاهی).
رابطه تاب آوری و کیفیت زندگی با شادکامی معلمین
روان شناسی مثبت نگر به عنوان رویکرد تازه ای در روان شناسی، بر فهم و تشریح شادمانی و احساس ذهنی بهزیستی و همچنین پیش بینی دقیق عواملی که بر آنها موثرند، تمرکز دارد. این رویکرد از منظری مثبت گرایانه با ارتقای احساس ذهنی بهزیستی و شادمانی، در عوض درمان نواقص و اختلالات سرو کار دارد. بنابراین، روان شناسی مثبت نگر تکمیل کنندة روان شناسی بالینی سنتی است. فهم، درک و شفاف سازی شادمانی و احساس ذهنی بهزیستی، موضوع محوری روان شناسی مثبت نگراست (سلیگمن[1]، 2005).
تاب آوری [2]در مورد کسانی بکار می رود که در معرض خطر قرار می گیرند ولی دچار اختلال نمی شوند از این رو شاید بتوان نتیجه گیری کرد که مواجه شدن با خطر شرط لازم برای آسیب پذیری هست اما شرط کافی نیست. واژه تاب آوری را می توان به صورت توانایی بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف نمود. در واقع تاب آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پر خطر است که فرد نه تنها بر آن شرایط دشوار فائق می شود بلکه طی آن و با وجود آن قوی تر نیز می گردد. پس تاب آوری به معنای توان موفق بودن، زندگی کردن و خود را رشد دادن در شرایط دشوار (با وجود عوامل خطر) است. این فرایند خودبه خود ایجاد نمی شوند مگر اینکه فرد در موقعیت دشوار و ناخوشایندی قرار گیرد تا برای رهایی از آن یا صدمه پذیری کمتر، حداکثر تلاش را برای کشف و بهره گیری از عوامل محافظت کننده (فردی و محیطی) در درون و بیرون خود که همواره به صورت بالقوه وجود دارد بکار گیرد(کالیو[3]،2002).
مردم در کشورهای توسعه یافته به رفاه اقتصادی دست یافتهاند. ولی، احساس نمیکنند که زندگی شان، از کیفیت مطلوبی برخوردار است. پس، رشد شاخص تولید ناخالص داخلی که معرف رشد اقتصادی است، نمیتواند تا معیار بهبود کیفیت زندگی مردم تلقی شود. از این رو، برای نخستین بار، در سال ۲۰۰۵ میلادی، واحد اطلاعاتی اکونومیست، شاخص اقتصادی و اجتماعی جدیدی را به منظور رتبه بندی کشورهای جهان ارائه نمود. این معیار رتبه بندی کشورها را شاخص کیفیت زندگی[4]، نام گذاری کرده اند.(شهین دخت،1386).
شادمانی ذهنی عبارتست از"ارزیابی های شناختی و هیجانی فرد از زندگی اش ". این ارزیابی از سویی واکنش های هیجانی به حوادث و در سویی دیگر قضاوت های شناختی5 در مورد رضایت و به سرانجام رساندن وظیفه را در برمی گیرد. بنابراین، شادمانی ذهنی مفهوم وسیعی است که تجربه هیجانهای مطلوب، سطوح پایین هیجان های منفی و رضایت بالا از زندگی را دربرمی گیرد. شادمانی ذهنی، در ادراکات و ارزیابی های افراد از زندگی شان در ابعاد هیجانی، عملکردهای روان شناختی و اجتماعی، منعکس می شود. جزء هیجانی شادمانی ذهنی شامل دو مولفه شادکامی6 و رضایت از زندگی7 است. در پژوهش حاضر نیز به این بخش از شادمانی ذهنی پرداخته شده است (کار[5]، 2003).
نگاه ذهنی به کیفیت زندگی شهری را می توان محصول ادراکات فردی و رضایت شهروندان از زندگی در محیط شهر دانست. اما نگاه عینی که از داده های ثانویه به دست می آید قابل لمس تر بوده و با آثار و نتایج کیفیت در زندگی اجتماعی قابل شناسایی است. به طور مثال خصوصیاتی که خانوار ها به عنوان سبک زندگی به خود می گیرند یا وضعیت تحصیلاتی افراد یک محله نمودی عینی از وضعیت کیفیت زندگی شهری است. جای توجه است در پژوهش های انجام شده به ندرت ترکیبی از شاخص های عینی و ذهنی به کاربرده شده است. (والویس و همکاران، 2004)
شادکامی چندین جزء اساسی را دربر می گیرد ؛ جزء هیجانی که فرد شادکام از نظر خلقی، شاد و خوشحال است، جزء اجتماعی، که فرد شادکام از روابط اجتماعی خوبی با دیگران برخوردار است و می تواند از آنها حمایت اجتماعی دریافت کند و سرانجام جزء شناختی، که باعث می شود فرد شادکام اطلاعات را به روش خاصی پردازش کرده، مورد تعبیر و تفسیر قرار دهد که در نهایت، باعث احساس شادی و خوش بینی در وی می گردد. از این رو، در شادکامی، ارزشیابی افراد از خود و زندگی شان می تواند، جنبه های شناختی، مثل قضاوت در مورد خشنودی از زندگی و یا جنبه های هیجانی از جمله خلق یا عواطف، در واکنش به رویدادهای زندگی را در برگیرد (والویس [6]و همکاران، 2004)
بنابراین در این پژوهش سعی کرده ایم به بررسی رابطه تاب آوری و و کیفیت زندگی و شادکامی در بین معلمین شهرستان نیر بپردازیم تا شاید بتوانیم راه کاری به برخی از مشکلات و موانع شغلی معلمان یافته و در جهت ارتقا سطح سلامت روانی آنها بپردازیم.
فهرست مطالب
مقدمه 9
بیان مسئله 10
ضرورت واهمیت تحقیق 12
اهداف تحقیق 13
هدف کلی 13
اهداف جزئی 13
فرضیه های پژوهش 13
سوال پژوهش 13
تعریف نظری و عملیاتی متغیر ها 13
تاب آوری 14
کیفیت زندگی 14
شادکامی 14
تاب آوری 16
مدل های تاب آوری 22
مدل اول : تاب آوری به مثابه توانایی شخصی در مقابله با ناملایمات 22
مدل دوم : تاب آوری به عنوان کسب نتایج مثبت از شرایط ناملایم 24
مدل سوم : تاب آوری به عنوان فرآیندی چند وجهی 25
شادکامی 27
شادکامی و مثبت اندیشی 27
شخصیت برون گرا و شادکامی 29
شادکامی و موفقیت 30
عوامل شادیهای حسی و گذرا 31
کیفیت زندگی 32
ارتباط کیفیت زندگی با سلامتی 33
اصول اساسی در ارتباط با کیفیت زندگی 34
کیفیت زندگی کاری 35
شرایط 37
وضعیت ایران 39
پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور 40
روش تحقیق 43
جامعه آماری 43
نمونه آماری و روش نمونه گیری 43
روش جمع آوری اطلاعات 44
ابزار پژوهش 44
روش تجزیه و تحلیل داده ها 44
بخش اول آمار توصیفی 46
بخش دوم :آمار استنباطی 48
بحث و نتیجه گیری 51
محدودیتهای پژوهش 52
پیشنهادات 52
منابع 53
سبک های مقابله ای با مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی در بیماران جراحی قلب باز
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه سبک های مقابله ای با مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی در بیماران جراحی قلب باز می باشد.روش مورد استفاده برای تحقیق روش همبستگی (توصیفی) است. جامعه آماری پژوهش را کلیه بیماران جراحی قلب باز بستری در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اردبیل در سال 1392 (385 نفر) تشکیل می دهند.روش نمونهگیری این پژوهش به صورت در دسترس بود. بدین صورت که از بین بیماران جراحی قلب بستری شده در بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل تعداد 70 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس، پرسشنامه درد مک گیل و پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS بهره گرفته شد و برای آزمون فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین سبک مقابله ای هیجان مدار و مساله مدار با مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین مدیریت درد و بهزیستی روان شناختی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد (01/0p<>
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق.. 2
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 7
1-4- اهداف پژوهش... 8
1-4-1- هدف کلی: 8
1-4-2- اهداف جزیی: 8
1-5- فرضیه ها: 9
1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها: 9
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق.. 11
مقدمه. 12
2-1- بیماری قلبی.. 12
2-2- دستگاه قلبی- عروقی: 13
2-3- قلب و رگ های خونی.. 13
2-4- اختلالات دستگاه قلبی- عروقی.. 14
2-5- واکنش پذیری سیستم قلبی عروقی و بیماری.. 15
2-6- عوامل خطرزای زیستی و مربوط به شیوه زندگی در بیماران قلبی.. 15
2-7- سبکهای مقابله ای.. 17
2-7-1- عوامل موثر بر انتخاب راهبردهای مقابلهای.. 23
2-7-2- اهمیت آموزش مهارتهای مقابلهای.. 25
2-8- بهزیستی روانشناختی : 26
2-9- درد و مدیریت درد. 29
2-9-1-کیفیت و ابعاد درد. 32
2-9-2- احساس درد. 35
2-9-3- فیزیولوژی احساس درد. 35
2-9-4- نظریه های درد. 38
2-9-5- دیدگاه های زیستی، روانی، اجتماعی درد. 42
2-10- پیشینه پژوهش: 50
2-10-1 - پیشینه داخلی پژوهش... 50
2-10-2- پیشینه خارجی پژوهش: 52
2-11- جمع بندی پیشینه پژوهش... 60
فصل سوم : روش شناسی تحقیق.. 61
مقدمه. 62
3-1- روش پژوهش... 62
3-2- جامعه آماری.. 62
3-3- روش نمونهگیری و حجم نمونه آماری.. 62
3-4- روش گردآوری اطلاعات.. 62
3-5- ابزار گرد آوری اطلاعات.. 62
3-6- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 64
فصل چهارم: یافته های تحقیق.. 65
4-1- ویژگی های جمعیت شناختی.. 66
4-2- یافته های توصیفی.. 67
4-3- آمار استباطی.. 68
4-4- یافته های جانبی.. 71
فصل پنجم : بحث و تفسیر و نتیجهگیری و جمعبندی.. 73
5-1- بحث و نتیجهگیری.. 74
5-2- نتیجهگیری کلی.. 78
5-3- محدودیتهای پژوهش... 79
5-4- پیشنهادات پژوهش... 79
فهرست منابع: 80
ضمائم. 86
چکیده انگلیسی
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت................................................................... 66
جدول 4-2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات ..................................................... 66
جدول 4-3- میانگین و انحراف معیار سن پاسخگویان....................................................................... 67
جدول 4-4- میانگین و انحراف معیار مدیریت درد پاسخگویان بر حسب پرسشنامه درد مک گیل........... 67
جدول 4-5- میانگین و انحراف معیار راهبردهای مقابله ای و مولفه های آن.......................................... 67
جدول 4-6- میانگین و انحراف معیار بهزیستی روان شناختی و مولفه های آن....................................... 68
جدول 4-7- ماتریس ضریب همبستگی پیرسون ............................................................................... 68
جدول 4-8- ماتریس ضریب همبستگی پیرسون ............................................................................... 69
جدول 4-9- ماتریس ضریب همبستگی پیرسون ............................................................................... 69
جدول 4-10- ماتریس ضریب همبستگی پیرسون ............................................................................. 70
جدول 4-11- ماتریس ضریب همبستگی پیرسون ............................................................................. 70
جدول 4-12- نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری سبک مقابله ای مساله مدار و هیجان مدار بر مدیریت درد 71
جدول 4-13- نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری سبک مقابله ای مساله مدار و هیجان مدار بر بهزیستی روان شناختی 72
پاورپوینت حذف و یا کاهش نامنظمی در سازه
این پاورپوینت شامل 54 اسلاید و در ارتباط با درس مهندسی زلزله (ویژه رشته های مهندسی عمران و ساختمان) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
مقدمه:
در برخی موارد پایداری سازه در برابر بارهای جانبی رانمی توان با اصلاح موضعی اجزا تضمین نمود لذا اصلاح و یا تقویت سیستم باربر جانبی ساختمان ها در برابر بارهای لرزه ای امری ضروری است . از طرفی اصلاح موضعی اجزای سازه بسیار دشوار می باشد و ملزم به صرف هزینه های مالی، زمانی، خطر خرابی سازه به هنگام مقاوم سازی، اجرای دقیق و مشکل و... می باشد (مانند اصلاح تیر به ستون) بنابراین اصلاح سیستم باربر سازه ای گزینه مناسب مقاوم سازی می باشد .
فهرست:
حذف یا کاهش نامنظمی در سازه
انواع نامنظمی
نامنظمی پیچشی
وجود کنج های فرورفته
وجود بازشوهای بزرگ در دیافراگم ها
موازی و متعامد نبودن سیستم های باربر جانبی
قطع دیوارهای برشی
وجود طبقه نرم
توزیع نامنظم جرم ارتفاع
بکارگیری از سیستم های متفاوت در ارتفاع
نامنظمی در مسیر انتقال بار
طبقه نرم
مراحل اضافه نمودن قاب خمشی در ساختمان نرم
فونداسیون جدید
شناژ بندی
نصب ستون ها و تیرهای قاب خمشی
اتصال آن به سیستم اولیه
نامنظمی پیچشی
نحوه ایجاد نیروی پیچشی در یک سازه به دلیل وجود دیوار برشی نامتقارن و راهکار های حل این مشکل
راهکار متداول برای حالتی که در یک وجه ساختمان عضو باربر جانبی با سختی زیاد ودو وجه دیگر سختی کم باشد
ستون کوتاه
راهکار مناسب برای ستون کوتاه
کنجهای فرورفته
عنوان: پاورپوینت حذف و یا کاهش نامنظمی در سازه
فرمت: پاورپوینت
تعداد صفحات: 54 اسلاید
ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر
.
تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:
بررسی رابطه سبک رهبری و رضایت شغلی
مقدمه:
از زمان پیدایش انسان به روی کره خاکی برای تأمین نیازهای فیزیولوژیکی ،غذا و مسکن و پوشاک و ... خود با دیگران و افراد جامعه خود معاشرت و تعامل داشته است. با گسترده تر شدن روابط بین افراد :خانواده بوجود آمد. خانواده کوچکترین سیستم اجتماعی است که در درون آن بین افراد روابطی برقرار می شود. مدیر خانواده جهت اداره آن لازم است به هر یک از افراد خانواده وظیفه ای محول کند و از همان ابتدا تقسیم کار وجود داشته است که همه اعضا یک مجموعه برای رسیدن به هدف باید وظیفه ای بر عهده گیرند تا کارها هماهنگ و به سرعت پیش برود.
اهمیت مدیریت در همه سیستمهای اجتماعی به چشم می خورد. به جرأت می توان ادعا کرد که فعالیت های مدیریت امور کارکنان دوران پیش از تاریخ وجود داشته زمانی قبیله هایی به وجود آمد و زندگی کوچ نشینی رونق گرفت هر یک از افراد آن مسئولیت کاری را بر عهده می گرفت به طور مثال یک نفر مسئولیت شکار را بر عهده داشت و عده ای عهده دار نگهبانی بودند و شکل ساده ای از گزینش را به کار می برند.
در نظامهای ابتدایی ارزشیابی عملکرد و پاداش دهی وجود داشته است که کارکنان موفق به درجه بالاتر ارتقا پیدا می کردند.
همزمان با پیشرفت چشمگیری که در قلمرو علوم و فن آوری صورت گرفته است دانشهای رفتاری بویژه مدیریت سازمانها به طور بنیادی متحول شده دستاوردهای تازه و بی مانندی را فراهم آورده است.
سازمانها جزو جدایی ناپذیر حیات بش هستند، زیرا انسان به طور فطری اجتماعی است و به طور ذاتی گرایش به کار جمعی و همکاری سازمان یافته و روابط متقابل با دیگران دارد. قسمت عمده ای از نیازهای اولیه و ثانویه او از این طریق تأمین می گردد، یا لااقل از این راه بهتر و بیشتر برآورده می شود.پس زندگی انسان همواره با سازمان عجین بوده است، منتهی امروزه زندگی بیش از پیش به سازمانها وابسته شده و سازمانها متعددتر، پیچیده تر، متنوع تر ،گسترده تر و فراگیر شده اند. از طرفی مدیریت بخش اساسی و انسجام بخش و اجتناب ناپذیر از سازمان است.
اگرچه تاریخچه سازمان و سازماندهی در زندگی انسان به قدمت زندگی گروهی و اجتماعی اوست اما منتخبی از یافته های او علومی چون جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی و امثال آن که در اصطلاح آن را (علوم رفتاری) می نامند ،همراه با تجربیات دیرینه بشر در امر سازمان و سازماندهی و مدیریت موجب شکل گیری و نضج دو نظام علمی میان رشته ای جدید به نام (علم مدیریت) و (تئوری سازمان) در قرن حاضر شد.
ایجاد سازمانهای امروزی و مدیریت اثربخش آنها را که با استفاده از تئوری سازمان و علم مدیریت صورت گرفته است، می توان بزرگترین پیشرفت انسان دانست، به همین لحاظ اهمیت پیشرفت مدیریت و شکل گیری دانش مربوط را همتراز پیشرفتهای شگفت انگیز فنی و تکنولوژیکی دانسته اند، زیرا پیشرفتهای فنی بشر خود ناشی از توان او در تشکیل سازمانهای اجتماعی و کار سازمان یافته است.
با توسعه دانش از جمله دانش مدیریت، نهضت روابط انسانی در مدیریت نیز توسعه یافت. تئوریهایی در مدیریت بوجود آمد که اساس آنها ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان بود که هدف اساسی کار بود که نهایتاً سود آن به صاحب کارخانه برمی گشت. تا پیش از انقلاب صنعتی مدیریت سازمانها بیشتر مبتنی بر بازدهی سازمان بود به عبارت دیگر سبک مدیریت، مدیریت استبدادی و رهبری وظیفه مدار بود اما با توجه به توسعه صنعت و افکار بشر به فرد و انگیزه های او و نیازهای او توجه شد. سبکهای مدیریتی و سبکهای رهبری مختلفی به وجود آمد با توجه به شرایط و فرهنگ هر سیستم اجتماعی که مدیر سرپرستی آن گروه را بر عهده می گیرد در کنار قوانین رسمی مسلماً هنجارهای غیر رسمی شکل می گیرد، اگر به دید مثبت به این هنجارها بنگریم باعث تقویت نیروی کار و انگیزه کارکنان می شود و از طرف دیگر وقت در کارکنان را زیاد می کند
همچنانکه اشاره شد با توجه به شرایط و فرهنگ آن مجموعه و مدیری که آن سازمان را اداره می کند می توان گفت به تعداد مدیران سازمانها سبکهای مدیریت و رهبری وجود دارد. البته ممکن است سازمانها از نظر اصول و قوانین تا حدودی یکسان باشند اما از نظر چگونگی تعامل افراد سازمان سبکهای مختلفی وجود دارد.
دراین پژوهش قصد بر آن است که روابط سبکهای رهبری و رضایت شغلی بررسی شود و شناسایی سبکهای رهبری و چگونگی ایجاد رضایت شغلی در کارکنان مدنظر است.
بررسی رابطه هوش هیجانی و تاب آوری با سلامت روان در کارمندان
چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه هوشی هیجانی و تاب آوری با سلامت روانی کارمندان است و روش پژوهش از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان مرد شاغل در شهر اردبیل است که از بین آنها 200 نفر به شکل تصادفی خوشه ای ( چند مرحله ای ) به عنوان نمونه انتخاب شدند، که این افراد با پرسشنامه های هوش هیجانی (شوت )، تاب آوری( کانر و دیوید سون) و سلامت روانی گلدبرگ ارزیابی شدند. داده های بدست آمده با نرم افزار SPSS تحلیل شده و نتایج حاکی از آن است که بین هوش هیجانی با تاب آوری کارمندان رابطه مثبت معنی دار وجود دارد ولی بین هوش هیجانی با سلامت روان و ابعاد آن رابطه معنی دار وجود ندارد.
همچنین نتایج نشان می دهد که بین تاب آوری با سنوات خدمت رابطه منفی وجود دارد. اما بین هوش هیجانی و سلامت روان با سنوات خدمت رابطه معنی دار وجود ندارد.
فهرست
فصل اول
کلیات تحقیق ..................................................................................................................................1
مقدمه .............................................................................................................................................2
بیان مسئله .......................................................................................................................................4
اهمیت و ضرورت تحقیق ................................................................................................................7
اهداف پژوهش ...............................................................................................................................7
فرضیه های پژوهشی ........................................................................................................................8
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها.......................................................................................................8
فصل دوم
چرا بعضی از آدم های با هوش کار احمقانه می کنند؟.....................................................................13
تاریخچه هوش هیجانی...................................................................................................................14
نقش هیجانها در هوش ...................................................................................................................16
مفهوم هوش هیجانی ......................................................................................................................18
مؤلفه های هوش هیجانی ...............................................................................................................19
اهمیت و ضرورت هوش هیجانی ...................................................................................................24
هوش هیجانی و تأثیر آن بر بهداشت روانی ....................................................................................26
نحوه استفاده از هوش هیجانی در تحول پیشه و گزینش ..................................................................27
پیامدهای بهداشتی تنظیم هیجانی ....................................................................................................28
تاب آوری ....................................................................................................................................30
ویژگی های افراد تاب آور ............................................................................................................31
عوامل محافظت کننده محیطی .......................................................................................................33
ویژگی های محیط های تاب آور ( خانواده، مدرسه، اجتماع) .........................................................33
راه های محیطی ارتقای تاب آوری.................................................................................................34
نقش محیط در تاب آوری..............................................................................................................34
چطور این مهارت را پرورش دهیم ................................................................................................37
مسئولیت پذیری.............................................................................................................................40
افزایش خودکارآمدی....................................................................................................................40
منابع باورهای خودکارآمدی .........................................................................................................40
سه نکته مهم درباره تاب آوری ......................................................................................................41
سلامت روان..................................................................................................................................41
سلامت روانی.................................................................................................................................42
تعریف سلامت روانی.....................................................................................................................43
اصول بهداشت روانی.....................................................................................................................45
خصوصیات افراد دارای سلامت روانی............................................................................................47
ویژگی های مهم سازمانهای سالم...................................................................................................50
هدفهای بهداشت روانی در سازمان ................................................................................................52
اصول بهداشت روانی در سازمان ...................................................................................................54
عوامل استرس زای محیط کار........................................................................................................58
یافته های پژوهش ..........................................................................................................................63
پژوهشهای خارج از کشور..............................................................................................................69
فصل سوم
روش پژوهش...............................................................................................................................75
جامعه آماری..................................................................................................................................76
نمونه و روش نمونه گیری...............................................................................................................77
ابزار پژوهش..................................................................................................................................77
روش اجرا.....................................................................................................................................80
روش تجزیه و تحلیل.....................................................................................................................81
فصل چهارم
یافته های پژوهش..........................................................................................................................82
جداول مربوط به یافته ها.................................................................................................................83
فصل پنجم
نتیجه گیری....................................................................................................................................92
محدودیت ها.................................................................................................................................94
پیشنهادات......................................................................................................................................95
منابع...............................................................................................................................................96
بررسی رابطه بین نگرش مدیران با عملکرد دبیران مدارس راهنمایی
مقدمه
آدمی تنها آفریده ای است که محتاج تعلیم و تربیت است. انسان پس از تولد، برای برخورداری از حیات طیب و زندگی در یک جامعه اسلامی و حرکت در مسیر الله، نیاز به تعلیم و تربیت دارد. تربیت در هر نظام و سیستمی که باشد براساس هدفی است ومنظور از هدف، نقطه ای است که قصد وصول به آن را داریم. بنابراین وجود تعیین هدف، ضرورت هر نظام تربیتی است.
هر جامعه ای برای متحقق ساختن اهداف خود به سازمانهای گوناگون نیاز دارد. اهمیت سازمان ها به اندازه ای است که اجتماع را، اجتماع سازمانی نامیده اند، زیرا بدون آنها، انجام دادن امور، اگر غیر ممکن نشود، دست کم بسیار دشوار و همراه با تأخیر زمانی صورت خواهد گرفت.
تصور سازمان و جامعه بدون وجود مدیر و رهبر، چه از نظر عقلی یا تجربی، امکان پذیر نیست. با آن که از نظر عمر نظری پدیده مدیریت حدود دو قرن می گذرد، بررسی تاریخ زندگی انسان ها نشان می دهد که مدیریت و رهبری، بدون آن که مدون شده باشد، در حکم یک ضرورت مطرح بوده است. زندگی پیامبران، امامان و دانشمندان دوران های گذشته شاهد مثال این ادعا به شمار می رود.
مدیریت هر سازمانی کوشیده است و باید بکوشد، با افزایش بهره وری، کارآیی و اثربخشی به حفظ و توسعه سازمان خود بپردازد. مدیران شایسته و فهیم، یا به واسطه تجربه و آزمایش و خطا یا به سبب آموزش های ویژه، به انتخاب سبک مدیریت، راهبردهای مدیریت و .. پرداخته اند.
سازمانها و نهادهای اجتماعی براساس هدفهای مثبت و معینی تأسیس می شوند و به جامعه خدمت می کنند. یکی از این نهادها، وزارت آموزش و پرورش است که هدف آن انسان سازی است. چنین هدفی، مسئولیت خطیر و مهمی را بر عهده این نهاد اجتماعی محول می کند.
هدف یا هدفهای آموزشی و تربیتی هنگامی می توانند نقش مؤثر و تعیین کننده داشته باشند که : مسئولان یا دست اندرکاران آموزش و پرورش کشور،به راحتی آن ها را دریابند، آنها را بپذیرند و به آنها معتقد باشند، از واقعیت های زندگی سرچشمه گرفته باشند، موقعیت یا زمینه تربیت و آموزش، مناسب و مساعد باشد.
در جامعه ما به امر مدیریت سازمانهای آموزشی، از نظر تربیت و ایجاد آمادگیهای لازم در مسئولان ، توجه زیادی نشده است. در نظام آموزشی ما سعی بر آن است که مدیریت و رهبری غالباً از طریق اعمال ضوابط و مقررات صورت گیرد. به جای تکیه بر پژوهش و دستیابی به چارچوبهای مقررات هدایت کننده عمل، به تدارک و تدوین روشها و رویه های استاندارد برای اداره فعالیتهای آموزش و پرورش تأکید می شود. اینگونه ضوابط مدیران را در مقام انجام کارهایی قرار می دهد که باید انجام دهند ولی اگر مدیران آموزشی برای انجام وظایف رهبری و مدیریت تربیت شوند از مبنای فکری یا چارچوب نظری معتبری برخوردار باشند در اینصورت بر پایه شناخت و تشخیص خود می دانند که در موقعیت های مختلف چه می توانند انجام دهند و چگونه بهتر و مؤثرتر انجام دهند. امروزه بویژه در آموزش و پرورش نیاز به مدیران و رهبرانی که نه فقط در امر تعلیم و تربیت مجرب و صاحب نظر باشند بلکه در تشخیص مسائل و مشکلات اداری و سازمان نیز دقت و مهارت داشته باشند.
بررسی رابطه بین مشارکت کارکنان و سبک مدیریتی یا رهبری
چکیده
مدیریت،مجموعه فرایندهایی است که از طریق آنها منابع انسانی و عادی مناسب و مورد لزوم فراهم می شود و از طریق نفوذ بر رفتار افراد در جهت تحقق اهداف سازمان اثربخش می گردد. پژوهش حاضر نیز بررسی رابطه سبک مدیریت با مشارکت کارکنان سازمانهای دولتی میباشد که جامعه آماری را مدیران از جمله مدیران ارشد،میانی و سرپرستان و روسای ادارت و کارشناسان مسئول و کارشناسان می باشد. در این پژوهش نمونه 21 نفر از این افراد میباشد .در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون و تی برای دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داده است که سبک رهبری در مشارکت کارکنان کارکنان تاثیر ندارد و با بالا رفتن نمرات سبک رهبری نمرات مشارکت کارکنان بالا رفته است و مشارکت کارکنان بالاتر گزارش شده است یعنی سبک رهبری رابطه مدار مشارکت کارکنان بالاتری را در بر دارد .
فهرست مطالب
مقدمه. 10
بیان مسئله. 13
بیان فرضیه. 15
ضرورت واهمیت تحقیق. 16
تعاریف عملیاتی.. 19
رهبری.. 23
تئوری اسنادی رهبری.. 25
تئوری رهبری فره مند. 26
الگوی فیدلر. 27
سازش شغلی: 36
انگیزش کارکنان. 37
نظریه های انگیزش... 38
نظریه های محتوایی: 39
ب-نظریه های فرآیندی.. 46
1-نظریه برابری.. 46
2-نظریه انتظار. 47
3-تئوری اسناد 48
مشارکت کارکنان. 51
2- معانی مشارکت.. 53
الف) درگیری ذهنی و عاطفی.. 54
ب) یاری دادن. 55
ج) پذیرش مسئولیت.. 55
3- روشهای ابتدایی برای مشارکت دادن افراد 56
3-1- تقسیم اطلاعات.. 56
3-2- بازخورد بررسی.. 57
3-3- سیستم های پیشنهاد 57
3-4- روش گروهی اسمی.. 58
7- پیامدهای مثبت مدیریت مشارکتی.. 59
5- راه بندهای مشارکت.. 62
5-1- راه بندهای فرهنگی.. 62
5-2- راه بندهای سازمانی.. 63
6- گامهایی در جهت دستیابی به برتری.. 63
6-1- مدیر همانند آموزگار. 64
6-2- مدیر همانند سازنده تیم. 67
6-3- مدیر به عنوان شریک... 69
6-4- مدیر چگونه می تواند با دیگر کارکنان مشارکت داشته باشد. 70
6-5- استفاده از تغییرات.. 71
7- رهنمودهایی برای به کارگیری مدیریت مشارکتی.. 73
روش تحقیق. 76
قلمرو تحقیق: 77
نمونه و جامعه آماری و روش نمونه گیری.. 77
جامعه آماری.. 77
نمونه آماری.. 78
روش یا روشهای نمونه گیری.. 78
ابزار جمع آوری اطلاعات.. 79
روایی وپایایی.. 79
تجزیه و تحلیل داده ها 80
آمار توصیفی.. 82
آمار استنباطی.. 101
0بررسی پایایی پرسشنامه. 103
بحث و نتیجه گیری.. 109
پیشنهادات کاربردی.. 111
پیشنهادات پژوهشی.. 111
محدودیت ها 112
فهرست منابع. 114
بررسی رابطه بین مشارکت کارکنان و سبک مدیریتی یا رهبری
چکیده
مدیریت،مجموعه فرایندهایی است که از طریق آنها منابع انسانی و عادی مناسب و مورد لزوم فراهم می شود و از طریق نفوذ بر رفتار افراد در جهت تحقق اهداف سازمان اثربخش می گردد. پژوهش حاضر نیز بررسی رابطه سبک مدیریت با مشارکت کارکنان سازمانهای دولتی میباشد که جامعه آماری را مدیران از جمله مدیران ارشد،میانی و سرپرستان و روسای ادارت و کارشناسان مسئول و کارشناسان می باشد. در این پژوهش نمونه 21 نفر از این افراد میباشد .در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون و تی برای دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داده است که سبک رهبری در مشارکت کارکنان کارکنان تاثیر ندارد و با بالا رفتن نمرات سبک رهبری نمرات مشارکت کارکنان بالا رفته است و مشارکت کارکنان بالاتر گزارش شده است یعنی سبک رهبری رابطه مدار مشارکت کارکنان بالاتری را در بر دارد .
فهرست مطالب
مقدمه. 10
بیان مسئله. 13
بیان فرضیه. 15
ضرورت واهمیت تحقیق. 16
تعاریف عملیاتی.. 19
رهبری.. 23
تئوری اسنادی رهبری.. 25
تئوری رهبری فره مند. 26
الگوی فیدلر. 27
سازش شغلی: 36
انگیزش کارکنان. 37
نظریه های انگیزش... 38
نظریه های محتوایی: 39
ب-نظریه های فرآیندی.. 46
1-نظریه برابری.. 46
2-نظریه انتظار. 47
3-تئوری اسناد 48
مشارکت کارکنان. 51
2- معانی مشارکت.. 53
الف) درگیری ذهنی و عاطفی.. 54
ب) یاری دادن. 55
ج) پذیرش مسئولیت.. 55
3- روشهای ابتدایی برای مشارکت دادن افراد 56
3-1- تقسیم اطلاعات.. 56
3-2- بازخورد بررسی.. 57
3-3- سیستم های پیشنهاد 57
3-4- روش گروهی اسمی.. 58
7- پیامدهای مثبت مدیریت مشارکتی.. 59
5- راه بندهای مشارکت.. 62
5-1- راه بندهای فرهنگی.. 62
5-2- راه بندهای سازمانی.. 63
6- گامهایی در جهت دستیابی به برتری.. 63
6-1- مدیر همانند آموزگار. 64
6-2- مدیر همانند سازنده تیم. 67
6-3- مدیر به عنوان شریک... 69
6-4- مدیر چگونه می تواند با دیگر کارکنان مشارکت داشته باشد. 70
6-5- استفاده از تغییرات.. 71
7- رهنمودهایی برای به کارگیری مدیریت مشارکتی.. 73
روش تحقیق. 76
قلمرو تحقیق: 77
نمونه و جامعه آماری و روش نمونه گیری.. 77
جامعه آماری.. 77
نمونه آماری.. 78
روش یا روشهای نمونه گیری.. 78
ابزار جمع آوری اطلاعات.. 79
روایی وپایایی.. 79
تجزیه و تحلیل داده ها 80
آمار توصیفی.. 82
آمار استنباطی.. 101
0بررسی پایایی پرسشنامه. 103
بحث و نتیجه گیری.. 109
پیشنهادات کاربردی.. 111
پیشنهادات پژوهشی.. 111
محدودیت ها 112
فهرست منابع. 114