بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی در بین دانشجویان
چکیده
پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی در بین دانشجویان است.نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 90 نفر از دانشجویان که بصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند نتایج در بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی در بین دانشجویان بدست آمد کیفیت زندگی و سبک دلبستگی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.یعنی با بالارفتن نمرات کیفیت زندگی نمرات سبک دلبستگی افزایش میابد .در بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی ایمن در بین دانشجویان بدست آمد بین کیفیت زندگی و سبک دلبستگی ایمن رابطه معناداری وجود دارد . نمره بتای آزمون نشان میدهد بین کیفیت زندگی و سبک دلبستگی ایمن دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.در بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی دوسوگرا در بین دانشجویان بدست آمد بین کیفیت زندگی و سبک دلبستگی دوسوگرا دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.یعنی با بالارفتن نمرات کیفیت زندگی نمرات سبک دلبستگی دوسوگرا افزایش میابد .
فهرست مطالب
فصل اول(کلیات پژوهش
مقدمه. 1
بیان مسأله. 2
ضرورت اهمیت تحقیق. 4
اهداف پژوهش: 5
هدف کلی : 5
بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با سبک دلبستگی در بین دانشجویان. 5
اهداف جزئی.. 5
فرضیه های پژوهش: 6
تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش... 6
سبک دلبستکی.. 6
کیفیت زندگی.. 7
فصل دوم :
پیشینه پژوهش
کیفیت زندگی.. 10
تاریخچه و پیدایش مفهوم کیفیت زندگی.. 10
تعریف کیفیت زندگی.. 12
سنجش کیفیت زندگی.. 15
کیفیت زندگی وابسته به سلامت.. 16
درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی و تغییر طررحواره ها 19
سبک دلبستگی.. 20
تعریف دلبستگی.. 22
انواع سبک های دلبستگی در بزرگسالان. 25
نگرش ها و باور های مربوط به دلبستگی.. 26
مفروضههای اساسی نظریه دلبستگی.. 27
ارتباط نظریه دلبستگی با نظریات دیگر. 29
نظریه روان تحلیل گری.. 29
نظریه رفتار گرایی.. 31
دیدگاه کردار شناسی.. 32
پژوهشهای هارلو. 34
دلبستگی و آسیب شناسی روانی.. 35
نظریه درمانی دلبستگی.. 35
نتایج پژوهش کیفیت زندگی و سبک دلبستگی.. 37
فصل سوم :
روش پژوهش
روش پژوهش... 46
جامعه آماری.. 46
نمونه های آماری و روش نمونه گیری.. 46
روش جمع آوری اطلاعات.. 47
ابزار های پژوهش... 47
پرسشنامه دلبستگی کولینز و رید RAAS (1990) 47
روش تجزیه و تحلیل داده ها: 49
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
الف)یافته جمعیت شناختی.. 51
ب)یافته های توصیفی.. 54
یافته های مربوط به فرضیه ها 56
فصل پنجم :
بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری.. 61
محدودیت های پژوهش... 63
پیشنهادات.. 64
بررسی رابطه کمرویی و پیشرفت تحصیلی
پزوهش انجام شده با هدف بررسی رابطه بین کمرویی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه های پیام نور، محقق اردبیلی و آزاد استان اردبیل صورت گرفته و روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی می باشد که با استفاده از پرسشنامه شخصیتی وودورث (وودورث،1920) و سوالات محقق ساخته انجام شده است.
جامعه آماری این پژوهش را کل دانشجویان دانشگاه های پیام نور ، محقق اردبیلی و آزاد تشکیل می دهند که بر اساس نموگیری تصادفی ساده از هر کدام از دانشگاه ها 40 نفر از دانشجویان که 20 نفر دختر و 20 نفر پسر بطور مساوی که روی هم رفته 120 نفر دانشجو بودند انتخاب شدند همچنین برای تعیین ارتباط متغیر مستقل (کمرویی) و متغیر وابسته (پیشرفت تحصیلی) از ضریب همبستگی بیرسون و برای تعیین جنسیت بین دانشجویان از آزمون T مستقل و برای تعیین تفاوت میانگین بین 3 گروه از دانشگاه ها از آزمون Anova استفاده شده است.
نتایج یافته های پژوهش عبارتند از:
-بین پیشرفت تحصیلی و کمرویی دانشجویان رابطه ی معناداری وجود ندارد.
-بین میانگین پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه های پیام نور، محقق اردبیلی و آزاد استان اردبیل تفاوت معنی دار وجود دارد.
-بین میانگین کمرویی دانشجویان دانشگاه های مذکور... تفاوت معنی داری وجود ندارد.
-بین پیشرفت تحصیلی و نوع زبان و همچنین بین کمرویی و نوع زبان در بین دانشجویان دانشگاه های مذکور تفاوت معنی دار وجود ندارد.
بین کمرویی و جنسیت و همچنین بین پیشرفت تحصیلی و جنسیت دانشجویان دانشگاه های مذکور تفاوت معنی داری وجود ندارد.
فهرست مطالب
چکیده 4
مقدمه. 7
بیان مسئله. 9
اهمیت و ضرورت پژوهش.... 10
ضرورت تحصیلی.. 11
اهداف پژوهش.... 13
اهداف کلی.. 13
اهداف جزئی.. 13
فرضیه های پژوهش.... 14
تعاریف نظری و عملیاتی.. 15
کمرویی.. 15
پیشرفت تحصیلی.. 15
مبانی نظری پژوهش.... 18
علل کمرویی.. 23
جنبه های مثبت کم رویی.. 27
جنبه های منفی کمرویی.. 28
کمروی واقعی کیست؟. 28
کمرویی چگونه بر افراد تأثیر می گذارد. 30
ویژگی های رفتاری افراد کمرو. 32
راه های پیشگیری از کمرویی در کودکان. 36
روش های درمانی کمرویی.. 44
خانواده و تربیت اجتماعی.. 45
پیشرفت تحصیلی.. 46
عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی.. 47
تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 49
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 50
روش اجرای پژوهش.... 54
جامعه آماری.. 54
ابزار پژوهش.... 55
پرسشنامه شخصیتی وودورث... 55
روش اجرا و جمع آوری داده ها 55
روش های آماری و تحلیل داده ها 56
مقدمه. 58
تحلیل استنباطی.. 58
بحث و نتیجه گیری.. 68
پیشنهادات... 72
محدودیت های پژوهش.... 72
بررسی استرس شغلی کارکنان بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی
خلاصه:
زمینه و هدف:این مطالعه با هدف بررسی میزان استرس کارکنان بخش در مان بیمارستانهی اموزشی اردبیل در سال 1392 و رابطه ان با برخی از عوامل انجام گرفت.
مواد و روش ها:این مطالعه مقطعی در سال 1392در بیمارستانهای اموزشی –در مانی شهر اردبیل و در اساس نمونه گیری تصادفی انجام شد.ابتدا دو بیمارستان از مجمع بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به روش تصادفی انتخاب و سپس 86نفر از کارکنان اداری و درمانی به عنوان نمونه مورد مطالعه به روش تصادفی طبقه بندی شدند.ابزار گرداوری اطلاعات فردی واسترس شغلی اسپیوبودند.برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اماری ساس پی اس نسخه 15 همچنین ازمونهای اماری –کای دو-انالیز واریانس رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
نتایج: میزان استرس در میان کارکنان بخشهای درمانی بیشتر از کارکنان بخشهای اداری می باشد.این میزان استرس در محل کار،نقش بسیار بروز انواع مختلفی از بیماریها و مشکلات مربوط به سلامتی بویژه بیماریهای قلبی و عروقی ،مشکلات عضلانی-اسکلتی اختلات روحی –روانی میتواندداشته باشد.علاوه برمواردفوق وجوداسترس مزمن در پرسنل بهداشتی_درمانی عواقب وخیم تری به دنبال خواهد داشت چراکه ماهیت وظایف و کیفیت خدمات ارائه شده و اثر تعیین کننده ای بر ادامه روند مراقبت و درمان بیماران خواهدگذاشت.بنابراین این میزان استرس شغلی با توجه به نقش پر اهمیت و استرژیک پرسنل بیمارستان در امر مهم مراقبت و درمان بیماریها و ارتقای سلامت جامعه شایان توجه میباشد.
مقدمه
مدیران در ارتباط با مسایل گوناگون سعی در کنترل مداوم کارکنان خود دارند. تصور مدیران این است که وقتی شخصی در یک محل استخدام می شود باید تمام شرایط آن سازمان را بپذیرد. بعضی از مدیران برروی این مساله که رضایت کارکنان را می توان از طریق پاداش و ترغیب به انجام کار افزایش داد،پافشاری می کنند. شاید تصور مدیران این است که کارکنان ، زیردستان آنها هستند و بایدفرامین آنها را بپذیرند. اگرچه امروزه به دلیل اینکه کارکنان در زیر فشار مالی زیادی به سرمی برند بیشتر توجه و تمایل آنها به مسایل اقتصادی کار است ، ولی به تدریج کارکنان علاقه مند به انجام کارهای با مفهوم و خواهان استقلال شغلی بیشتری در کار خودهستند، تا بدین طریق احساس ارزشمندی به آنها دست دهد. یکی از مهمترین مسایل انگیزشی که امروزه با حجم گسترده ای در مطالعات روان شناسی صنعتی و سازمانی درغرب گسترش یافته ، مساله تعهد سازمانی است .از سویی بخش مهمی از عمر ما در محیط کاری سپری می شود و بسیاری از روابط و مناسبات اجتماعی ما در ساعات کاری شکل می گیرد . می توان از کار به عنوان بخش بسیار مهم و زندگی انسان یاد کرد با توجه به اهمیت ابعاد مختلف کار در زندگی انسانها ،می توان گفت که رضایت شغلی و تمایل به انجام کار نیز تاثیر بسزایی درنحوه خشنودی انسانها از وضیعت زندگیشان دارد.استرس یا تنیدگی مجموع واکنشهای جسمی و روانی است که در انسان و جانوران در برابر محرکهای خارجی و داخلی بر هم زننده تعادل و ثبات اوضاع فیرسولوژیک بدن که عموما نا خواسته است،رخ میدهد.در واقع تنیدگی واکنش نامتمایز بدن به هر نوع تقاضا است که ایجاد میشود و یا از هر نیروی جسمی و روانی که موجود زنده در ان نیاز به تغییر در الگوهای انطباقی پیدا میکند نتیجه میشود(فیپس،1999)یکی از انواع استرس،استرس شغلی است که بسته به عوامل تنش زای درونی خود میتواند کارکنان را تحت تاثیر قرار دهد(پیامی،1379).کارکنان بخش درمان یکی از گروه هایی هستند که بیشترین استرس شغلی را میکنند(کویولا،2000).
بدون شک شناخت و بررسی عوامل استرس زای شغلی و چگونگی تاثیر انهابر کار و زندگی شاغلین می تواند به منزله ابزاری کارامد در هدایت مدیران در بهره وری افزون تری و پیشگیری از تحلیل زود رس نیروی کار عمل کند(خاقانی زاده،2005)ارتقای بهداشت روانی محیط کار به عنوان یکی از مهم ترین اعاد توسعه و بهسازی منابع انسانی در سازمان ها در چند دهه اخیر توجه محققان زیادی را در ایران و جهان به خود جلب کرده است.برای پیشرفت و رشد کشور در همه زمینه ها ابتدا باید از نیروی سالم ،متفکر و خلاق استفاده کرد زیرا استفاده از نیروهای سالم چه از نظر جسمی و چه از نظر فکری در موسسات اقتصادی ،خدماتی،اموزشی،و صنعتی در بالا بردن سطح بهره وری تاثیر بسزایی دارد(مالک،2008).
گروهی از صاحبنظران رفتار سازمانی، استرس ناشی از شغل را بیماری شایع قرن نامگذاری کردهاند شاید هم به راستی دوران ما عصر استرسها است که در آن انسان بیش از هر زمان دیگر در معرض عوامل استرس زا قرار گرفته و مسایل و مشکلات زیادی از هر سو او را احاطه کرده است. استرس و یا فشاری عصبی موقعیتی درونی و خاص هر فرد است که در واکنش به مسیله ای در افراد مختلف به گونه ای متفاوت بروز میکند.و حتی ممکن است افراد در مقاطع مختلف واکنش های متفاوتی نسبت به یک مسیله از خود نشان دهد.فشار عصبی عکس العمل انسان جهت سازگاری با محرکها و الزامات فیزیکی و روانی می باشد(کاتلن،2008)
مسئولیت کارکنان سلامت در قبال مراقبت از بیماران رسیدگی به موقعیت های اورژانس و اخذ تصمیم درست،بویژه در زمانی که دسترسی به سایرین غیرممکن یا مشکل است از عوامل استرس زا در حرفه ی پزشکی محسوب میشوند.وقوع ناگهانی حوادث سوانح و بیماریهای حاد باعث میشود که در اغلب بخش های بیمارستانی ،دوره های زمانی کاری پر استرس و تنش توام با کار فیزیکی زیاد رخ میدهد.در کنار این مسائل باید به نوبت های کاری طولانی هم اشاره کرد که میتوانند اثار سو بر سلامت روانی داشته باشند.علاوه بر بالا بودن ساعات کاری،کم بودن تعداد پرسنل بالینی به نسبت بیماران نیز باعث بروز فشار روانی در بین این گروه از کارکنان می شود(سیرتی،2003) بنابراین،استرس های روانی اجتماعی به عنوان عواملی که میتوانند سلامت جسمی و روانی انسان ها را تحت تاثیر قرار دهند،به عنوان یکی از موضوعات مهم بهداشتی مورد توجه قرار گرفته اند.
بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی
پایان نامه کارشناسی ارشد
بیان مسأله
برون سپاری عمل انتقال کار به طرف قرارداد خارجی می باشد در واقع از دو واژه بیرون و سپردن تشکیل شده است برون سپاری پدیده ایی روبه رشد است و نیازمند آن است که از نقطه نظر وسیع سنجیده شود چرا که مرحله تاریخی نوینی را در تولید جهانی و تقسیم وظایف جهانی بنیان نهاده است. و مشکلات جدی در فرایند برونسپاری وجود دارد با این وجود کشورهای جهان به طور روز افزون در تلاشند تا مرکز تعالی باشند.
بررسی رابطه از خود بیگانگی با خود کارآمدی کارکنان آموزش و پرورش
بیان مسئله
یکی از عوامل مؤثر که در کاهش آمادگی - به خصوص آمادگی ذهنی - افراد جهت پذیرش مسئولیت های مختلف اجتماعی اقتصادی و توانایی آنها برای شرایط کنترل حاکم بر سرنوشت خود نقش مهمی ایفا می کند، « از خود بیگانگی » است. از خود بیگانگی مسأله ای است که بر نگرش افراد اثر گذاشته و از طریق آن بر روی رفتار آدمیان مؤثر است. این مسأله امکان کنترل روابط و پیش بینی شرایط آینده و تصمیم گیری های عقلایی برای رسیدن به رشد و تعالی را در افراد کاهش داده و از آنان افرادی منفعل می سازد.« از خود بیگانگی »، به طور خلاصه، به معنی دور شدن از ارزش ها و فضایل اخلاقی و انسانی و فراموش کردن کمالات و غفلت از خود اصیل و واقعی و گم کردن مسیر درست هدایت است. علت اساسی این کاستی بزرگ و سرچشمة آن، غفلت از خویش و فراموش کردن خود است و این، سرآغاز سقوط از جایگاه واقعی انسان است ( آقا حسینی و ربانی، 1384). ملوین سیمن بیگانگی اجتماعی را نوعی احساس یا وضعیتی میداندکه هر فرد در رابطه با خود دیگران و جامعه از خود بروز میدهد،وی ضمن این تعریف از بیگانگی ،صور و انواع تظاهرات رفتار بیگانهگونه را در پنج نوع احساس بیقدرتی،احساس بیهنجاری،احساس انزوای اجتماعی،احساس بیمعنایی و احساس تنفر از خویشتن نشان داده است (سیمن,1957).ماهیت و سرشت فراگرد بیگانگی به عنوان یک مجموعه بهم پیوسته نیازمند بررسی عوامل اجتماعی و روانی تواماً در ارتباط و همبستگی با یکدیگر است. به این واقعیت باید توجه نمود که انسان هم سازنده ی جامعه و تاریخ است و هم زیرتاثیر فراورده های خود می باشد. بیگانگی ابعاد گسترده ای دارد ولی در این بررسی تاکید بر نوع بیگانگی از کار است که البته یک پدیده بسیار تاثیرگذار فردی و اجتماعی است. زیرا کار مهم ترین رسالت و مهم ترین عمل اجتماعی انسان اجتماعی است و انسان بدون کار هویتی نداشته و تمامی هویت تاریخی و تکامل انسانی همانا تاریخ، کار اجتماعی اوست و به همین دلیل می توان گفت که انسان، بیگانه از کار در واقع هم از خود و هم از اجتماعی و محیطی که در آن زیست می کند بیگانه است (توسلی و قدیمی، 1380).بیگانگی موجب توقف رشد و پویایی فرهنگی ،از هم پاشیدگی ساخت اجتماعی ، سوء انسجام اجتماعی و .... می گردد. همه این موارد تداوم حیات جامعه را به خطر می اندازد . یک جامعه بیگانه که در آن نظام کنش اجتماعی مختل است ، افراد دچار بی قدرتی شده اند ، دایره های تعهد و انسجام اجتماعی کوچک شده ، افراد جز به منافع فردی فکر نمی کنند ، توجیه ای برای زندگی و عمل خود ندارند (بی معنایی) و دچار بیزاری فرهنگی شده اند و هیچگاه به توسعه نمی رسند(حسین زاده و همکاران،1390).یکی از مسائلی که در از خود بیگانگی فرد موثر است خود کارآمدی است . مفهوم خودکارآمدی از نظریه شناخت اجتماعی آلبرت باندورا (1997) روانشناس مشهور، مشتق شده است که به باورها یا قضاوتهای فرد به توانائیهای خود در انجام وظایف و مسئولیتها اشاره دارد. نظریه شناخت اجتماعی مبتنی بر الگوی علّی سه جانبه رفتار، محیط و فرد است. این الگو به ارتباط متقابل بین رفتار، اثرات محیطی و عوامل فردی(عوامل شناختی، عاطفی و بیولوژیک) که به ادراک فرد برای توصیف کارکردهای روان شناختی اشاره دارد، تأکید می کند. بر اساس این نظریه، افراد در یک نظام علّیت سه جانبه بر انگیزش و رفتار خود اثر می گذارند. باندورا(1997) اثرات یک بعدی محیط بر رفتار فرد که یکی از فرضیه های مهم روان شناسان رفتار گرا بوده است، را رد کرد. انسانها دارای نوعی نظام خود کنترلی و نیروی خود تنظیمی هستند و توسط آن نظام برافکار، احساسات و رفتار های خود کنترل دارند و بر سرنوشت خود نقش تعیین کنندهای ایفا می کنند. بدین ترتیب رفتار انسان تنها در کنترل محیط نیست بلکه فرایندهای شناختی نقش مهمی در رفتار آدمی دارند. عملکرد و یادگیری انسان متاثر از گرایشهای شناختی، عاطفی و احساسات، انتظارات، باورها و ارزش هاست. انسان موجودی فعال است و بر رویدادهای زندگی خود اثر می گذارد. انسان تحت تاثیر عوامل روان شناختی است و بهطور فعال در انگیزه ها و رفتار خود اثر دارد. براساس نظر «باندورا»، افراد نه توسط نیروهای درونی رانده می شوند، نه محرکهای محیطی آنها را به عمل سوق می دهند، بلکه کارکردهای روان شناختی، عملکرد، رفتار، محیط و محرکات آن را تعیین می کند. باندورا (1997) مطرح می کند که خود کارآمدی، توان سازنده ای است که بدان وسیله، مهارتهای شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری انسان برای تحقق اهداف مختلف، به گونه ای اثربخش ساماندهی می شود. به نظر وی داشتن دانش، مهارتها و دستاوردهای قبلی افراد پیش بینی کننده های مناسبی برای عملکرد آینده افراد نیستند، بلکه باور انسان در باره توانائیهای خود در انجام آنها بر چگونگی عملکرد خویش مؤثر است. بین داشتن مهارتهای مختلف با توان ترکیب آنها به روشهای مناسب برای انجام وظایف در شرایط گوناگون، تفاوت آشکار وجود دارد. "افراد کاملاً می دانند که باید چه وظایفی را انجام دهند و مهارتهای لازم برای انجام وظایف دارند، اما اغلب در اجرای مناسب مهارتها موفق نیستند (باندورا، 1997 ).
خودشناسی از طریق پردازش مهارتهای شناختی، انگیزشی و عاطفی که عهده دار انتقال دانش و توانائیها به رفتار ماهرانه هستند، فعال می شود. بهطور خلاصه، خودکارآمدی به داشتن مهارت یا مهارتها مربوط نمی شود، بلکه داشتن باور به توانایی انجام کار در موقعیتهای مختلف شغلی، اشاره دارد.باور کارآمدی عاملی مهم در نظام سازنده شایستگی انسان است. انجام وظایف توسط افراد مختلف با مهارتهای مشابه در موقعیتهای متفاوت بهصورت ضعیف، متوسط و یا قوی و یا توسط یک فرد در شرایط متفاوت به تغییرات باورهای کارآمدی آنان وابسته است. مهارتها می توانند به آسانی تحت تأثیر خودشکی یا خود تردیدی قرار گیرند، درنتیجه حتی افراد خیلی مستعد در شرایطی که باور ضعیفی نسبت به خود داشته باشند، از توانائیهای خود استفاده کمتری می کنند (باندورا 1997). به همین دلیل، احساس خودکارآمدی، افراد را قادر می سازد تا با استفاده از مهارتها در برخورد با موانع، کارهای فوق العاده ای انجام دهند(وایت 1982). بنابراین، خودکارآمدی درک شده عاملی مهم برای انجام موفقیت آمیز عملکرد و مهارتهای اساسی لازم برای انجام آن است.عملکرد مؤثر هم به داشتن مهارتها و هم به باور در توانایی انجام آن مهارتها نیازمند است. اداره کردن موقعیتهای دایم التغییر، مبهم، غیرقابل پیش بینی و استرس زا مستلزم داشتن مهارتهای چندگانه است. مهارتهای قبلی برای پاسخ به تقاضای گوناگون موقعیتهای مختلف باید غالباً به شیوه های جدید، ساماندهی شوند. بنابراین، مبادلات با محیط تا حدودی تحت تأثیر قضاوتهای فرد در مورد توانائیهای خویش است. بدین معنی که افراد باور داشته باشند که در شرایط خاص، می توانند وظایف را انجام دهند. خودکارآمدی درک شده معیار داشتن مهارتهای شخصی نیست، بلکه بدین معنی است که فرد به این باور رسیده باشد که می تواند در شرایط مختلف با هر نوع مهارتی که داشته باشد، وظایف را به نحو احسن انجام دهد. بنابراین محقق در پی پاسخ گویی به این سوال است که از خود بیگانگی با خود کارآمدی کارکنان آموزش و پرورش در ارتباط است ؟
بررسی خودکشی و عوامل موثر برآن
مقدمه
خودکشی عمل یا رفتاری آگاهانه (عامدانه) است که انسان برای مردن انجام میدهد. اغلب خودکشیها در اثر ناامیدی یا قرارگیری در شرایط اختلال ذهنی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر روی میدهند. مشکلهای مالی، اشکالها در روابط اجتماعی و دیگر شرایط نامطلوب نقش مهمی در این باره دارند
هر ساله بیش از یک میلیون انسان در جهان خودکشی میکنند. خودکشی یکی از علتهای مهم مرگ در نوجوانان و جوانان زیر ۳۵ سال استمیزان خودکشی در مردان بیش از زنان است بر اساس یک تخمین هر ساله حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون خودکشی ناموفق وجود دارد.
قضاوت در مورد خودکشی تحت تأثیر دیدگاههای فرهنگی مرتبط با موضوعهای هستیگرایانه مانند دین، شرافت و معنای زندگی است. در ادیان ابراهیمیخودکشی گناه (ضدیت با خدا) محسوب میشود، چون بنا به باور مذهبی، زندگی مقدس است. برعکس در ژاپن در دورۀ ساموراییها، خودکشی (هاراکیری)، به عنوان جبران شکست یا نوعی اعتراض، محترم شمرده میشد. در قرن بیستم، خودکشی به صورت قربانی کردن خود، شکلی از اعتراض، و خودکشی کامیکازی و خودکشی انتحاری شکلی از تاکتیکهای نظامی یا تروریستی است. در مراسم خاکسپاری هندوها، بر اساس سنتی ساتیزن بیوه به خواست خود یا تحت فشار اقوام شوهرش در مراسم سوزاندن جسد همسرش قربانی میشود
هم اکنون، خودکشی پزشکی (اوتانازی، یا حق مردن) یک موضوع اخلاقی بحث برانگیز در رابطه با کسانی است که همواره بیمارند، درد بیش از حد دارند، یا کیفیت زندگی آنها در طی آسیب یا بیماری به پایینترین حد خود رسیده است.
فدا کردن خود با هدف نجات دیگری و نه کشتن خود، در نظر دیگران خودکشی نیست، با این حال نظریۀ امیل دورکیم چنین عملی را "خودکشی نوع دوستانه" میداند.
بررسی حقوقی پولشویی در ایران و انگلستان
شاید پولشویی به عنوان یک جرم بدون قربانی به نظر برسد و هیچ یک از حالتهای ناخوشایند مانند احساس بیاطمینانی یا ترس ناشی از جرایمی چون قتل، سرقت و سایر جرایم سازمانیافته، درباره آن صدق نکند. اصطلاح پولشویی نزد ایرانیان غریب و بعید است؛ یعنی بعضی از شهروندان نسبت به این لفظ بیاطلاع هستند و حتی ممکن است تعبیری مثبت تلقی شود؛ اما در فرهنگ حقوقی، پولشویی پدیدهای است ناهمگون با اجتماع و اقتصاد و از نظر اقتصادی مضر است. پولشویی یکی از شریانهای تجارت مجرمانه جهانی تلقی میشود؛ زیرا ناشی از فعالیتهای اقتصادی ناسالم بوده و نقش اساسی آن، ترغیب یا تسهیل فعالیت بزهکاران یا تقویت جرایم سازمانیافته است. این پدیده تهدیدی جدی علیه اقتصاد ایران و جهان محسوب شده و سبب میگردد فعالیت اقتصاد خصوصی، دولتی و تعاونی از مسیر اصلی خود خارج شود و به یک شریان ناصحیح بدل گردد. پولشویی را عموماً عارضهای ثانوی و متقارن با جرم مستند مانند قاچاق مواد مخدر، سرقت، کلاهبرداری، تحصیل مال نامشروع از طریق اختلاس و سایر جرایم سازمانیافته میدانند. با آشکار شدن تهدیدهای جهانی ناشی از پولشویی، دلایل مبارزه با آن نیز افزایش یافته است. ناشناخته ماندن آثار زیانبار پولشویی برای اقتصاد ایران موجب شده است که تاکنون عزمی جدی یا حساسیتی ویژه برای رویارویی با این پدیده در کشور به وجود نیاید. با وجود این، اقداماتی نیز برای حل این معضل صورت گرفته و از جمله، در سالهای اخیر قانون مبارزه با پولشویی از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است؛ اما بیم آن وجود دارد که این قانون نیز مانند بعضی از قوانین همچون قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی و قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب 19 آذر ماه 1369، متروک بماند یا کاربردی فعال نداشته باشد.
فهرست مطالب
چکیده. 1
مقدمه.. 3
ضرورت و اهمیت تحقیق... 5
فرضیه ها. 7
روش تحقیق... 7
فصل اول : کلیات.... 7
گفتار اول : تاریخچه پول شویی... 7
گفتار سوم : جرم منشأ و تعریف آن.. 10
فصل دوم : اهداف و آثار جرم پول شویی... 12
گفتار اول : اهداف جرم پول شویی... 12
گفتار دوم : آثار پول شویی... 13
1 . آثار اقتصادی: 13
2 . آثار اجتماعی جرم پول شویی: 14
فصل سوم : پول شویی درقوانین ایران وانگلستان.. 15
گفتار اول : پول شویی در قوانین ایران.. 15
ب : قانون مبارزه با پول شویی مصوب 1386.. 19
4 . قصور در افشاء علم یا شک از وجود عملیات پول شویی: 22
نتیجه گیری.... 24
بررسی حقوقی ـ زیست محیطی پارک های ملی ایران
چکیده
انهدام و تخریب مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ویژه پارک های ملی می بایست از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین در این پایان نامه به بررسی موضوع یاد شده از دیدگاه زیست محیطی و قوانین و مقررات مبادرت شده است. در همین راستا ارزیابی اقدامات مخرب و آلاینده و پاسخ های قانونی مربوط که در قوانین و مقررات ایران پیش بینی شده است همراه با چگونگی اثر بخش و موثر بودن یا نبودن آنها در راستای جلوگیری از تخریب و انهدام و وقوع جرایم زیست محیطی مربوط به از بین بردن پارک های ملی از مواردی است که در این تحقیق مطرح می گردد.
بدیهی است که برای رسیدن به نتایج یاد شده، شناخت پارک های ملی از لحاظ زیست محیطی و چگونگی پیدایش آنها ضروری خواهد بود. بنابراین در فصل اول این پایان نامه درباره موضوعات مختلف پیرامون پارک های ملی از قبیل تاریخچه، چگونگی شکل گیری، ابعاد، بررسی زیست محیطی پارک های ملی ایران، ارزش های حفاظتی این مناطق سخن به میان آمده است.
در فصل دوم برای حفاظت بیشتر و بهتر از پارک های ملی، مدیریت پارک های ملی در ایران و جهان مورد بررسی قرار گرفته است. بدیهی است که پارک ملی تنها در صورت داشتن یک مدیریت مطلوب و کار آمده است که می تواند ارزشهای اکولوژیکی، فرهنگی و معنوی خود را حفظ نماید و یک مدیر خوب هم در صورتی می تواند به یک مدیریت بهینه برای ادارة پارک های ملی دست یابد که هم ابزارهای اجرایی لازم را در دست داشته باشد و هم چارچوب قانونی متناسبی برای حفظ و نگهداری آن وجود داشته باشد. لذا در فصل سوم این پایان نامه با تقسیم بندی قوانین و مقررات پارک ملی به بررسی آن پرداخته شده است.
در فصل چهارم با توجه به اصول مدیریت مطلوب در پارک های ملی و صغف های موجود در مدیریت این مناطق در ایران یک چارچوب متناسب حقوقی برای مدیریت مطلوب تر پارک های ملی ارائه گردیده است.
در هر حال برای ارتقاء مدیریت بهینه و حفظ و نگهداری پارک های ملی ایجاد قوانین و مقررات کار آمدتر و همگام با قوانین جهانی و اجرای آن توسط مسئولین و آشنایی مردم باارزش های پارک ملی امری ضروری به نظر می رسد که همت و تلاش تمامی اقشار جامعه را طلب می نماید.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
پیشگفتار (هدف، پیشینة، روش کار و تحقیق)
فصل اول : کلیات
1ـ1 مفهوم پارک ملی
1ـ1ـ1ـ تعاریف جهانی درباره پارک ملی
1ـ2ـ تاریخچه پارک های ملی
1ـ2ـ1ـ تاریخچه پارک ملی در جهان
1ـ2ـ2ـ تاریخچه پارک ملی در ایران
1ـ3 ـ ارزش های پارک ملی
1ـ3ـ1ـ ضرورت حفاظت از پارک های ملی
1ـ3ـ2ـ تدابیر حفاظت از پارک های ملی در عرصه بین المللی
1ـ4ـ بررسی وضعیت موجود در پارک های ملی ایران
1ـ4ـ1ـ تعداد و مساحت
1ـ4ـ2ـ موقعیت جغرافیایی
1ـ4ـ3ـ پوشش گیاهی و حیات وحش جانوری
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1ـ4ـ4 روند تخریب
فصل دوم: نظام مدیریت در پارک های ملی
2ـ1ـ مدیریت جهانی در مورد پارک های ملی
2ـ1ـ1ـ طبقه بندی اتحادیه بین المللی حفاظت IUNC
2ـ1ـ2ـ مدیریت گردشگری و تفرج در پارک های ملی
2ـ1ـ3ـ مدیریت حفاظت از جوامع طبیعی و گونه های وحش
2ـ 2ـ مدیریت ایران در مورد پارک های ملی
2ـ2ـ1ـ زون بندی پارک های ملی
2ـ2ـ2ـ همکاری با نهادهای بین المللی در زمینه حفاظت از پارک های ملی
2ـ2ـ3ـ صغف های اجرایی مدیریت
فصل سوم: مبانی و ارزیابی قوانین و مقررات ایران دربارة پارک های ملی
3ـ1ـ پیشینة قانون گذاری ایران در مورد پارک های ملی
3ـ2ـ بررسی قوانین و مقررات مربوط به پارک های ملی ایران
3ـ2ـ1ـ قوانین و مقررات مربوط به تعیین پارک ملی
3ـ2ـ1ـ1ـ قانون شکار صید
فهرست مطالب
عنوان صفحه
3ـ2ـ1ـ2ـ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست
3ـ2ـ1ـ3ـ آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از پارک های ملی
3ـ2ـ2ـ قوانین و مقررات مربوط به مدیریت و حفاظت از پارک های ملی
3ـ2ـ2ـ1ـ قوانین و مقررات مربوط به پارک های ملی دارای مواد معدنی قابل استخراج
3ـ2ـ2ـ2ـ قوانین و مقررات مربوط به حفظ و مدیریت پوشش گیاهی و حیات وحش جانوری در پارک های ملی
3ـ2ـ2ـ3ـ قوانین و مقررات مربوط به سایر استفاده ها از پارک های ملی
3ـ2ـ3ـ قوانین و مقررات کیفری مربوط به پارک های ملی ایران
فصل چهارم: جمع بندی مشکلات و ارائه مدیریت مطلوب برای حفاظت از پارک های ملی ایران بر اساس چارچوب حقوقی متناسب
4ـ1ـ مشکلات موجود پیرامون مدیریت پارک های ملی
4ـ2ـ مشکلات موجود پیرامون قوانین و مقررات پارک های ملی
4ـ2ـ1ـ نقص قوانین و مقررات
4ـ2ـ2ـ کمبود قوانین و مقررات
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4ـ3ـ تدابیر حفاظت برای مدیریت مطلوب تر از پارک های ملی ایران
4ـ4ـ ارائه راهکار مدیریتی با استفاده از قوانین و مقررات
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5ـ1ـ نتیجه گیری
5ـ2ـ پیشنهادها
فهرست جداول
فهرست عنوان
جدول (1ـ1) : فهرست و مساحت پارک های ملی تحت مدیریت
سازمان حفاظت محیط زیست ایران
جدول (2ـ1) : راهنمای اهداف مدیریت در طبقات ششگانه IUCN
جدول(3ـ1) : شاخص ها و اهداف کمی بخش های صنعت و معدن
محیط زیست و برق در برنامه سوم
جدول (3ـ2) : حداقل فاصله صنایع گروه (د) و (هـ) از مراکز حساس
جدول (3ـ3ـ) : دستور العمل تعیین درجات شکار و صید
جدول (3ـ4) : جدول درجات تخلفات شکار و صید
جدول (4ـ4): شاخص های ارزیابی عملکرد
سازمان حفاظت از محیط زیست
فهرست نمودار
صفحه عنوان
نمودار (1ـ1) : مساحت پارک ملی طی سالهای [1385 ـ 1376]
بررسی حسابداری سنجش مسئولیت
یکی از مهم ترین اهداف بنگاه های اقتصادی، کسب انتفاع و افزایش ثروت صاحبان سهام (مالکان) در دراز مدت است. سهامداران، اعتبار دهندگان و دیگر گروههای مرتبط با بنگاه های اقتصادی به منظور اخذ تصمیمات منطقی نیازمند اطلاعات قابل اتکا و مربوط در خصوص عملکرد آنها و مدیرانشان می باشند. با توجه به اینکه سهامداران و اعتباردهندگان منابع مالی محدود خود را به بنگاه های اقتصادی تخصیص می دهند ارزیابی عملکرد بنگاه ها به منظور اطمینان از تخصیص بهینه منابع محدود امری مهم و حیاتی به شمار می آید.
معیارهای سنجش عملکرد از سیستم های کنترلی مدیریت تلقی می شود زیرا برنامه ریزی اقتصادی و تصمیمات کنترلی موثر نیازمند ارزیابی چگونگی عملکرد واحدهاست. ارزیابی به موقع عملکرد واحدهای اقتصادی ، می تواند منجر به تخصیص بهینه منابع محدود شود. بنابراین ارزیابی عملکرد فرآیندی است که از طریق آن مدیران در تمامی سطوح، اطلاعات را درباره عملکرد خود از داخل شرکت به دست می آورند وقضاوت می کنند. جهت تدارک اطلاعات، نظام های اطلاعاتی متعدد با ساختار خاص طراحی و به کار گرفته می شوند. از نظام حسابداری سنجش مسئولیت و نظام اطلاعات مالی این دو نظام و وظایف خاص تعریف شده، در فرآیند ارزیابی عملکرد ضروری و سودمند هستند. در نظام حسابداری سنجش مسئولیت، مراکز مسئولیت متناسب با اختیارات، تعریف می شود و به کمک شاخصها و تکنیکهای مختلف مبانی ارزیابی عملکرد و سنجش مسئولیت را فراهم می نمایند و در نظام اطلاعات لازم جهت اجرایی نمودن معیارهای مالی و غیرمالی سنجش عملکرد را منظر مورد نظر و متفاوت فراهم می شود. اتخاذ تصمیمات منطقی رابطه مستقیم با ارزیابی عملکرد بنگاه اقتصادی و سنجش مسئولیت مدیران دارد و ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی و سنجش مسئولیت مدیران نیازمند شناخت معیارها و شاخص هاست که در دو مجموعه شاخص های مالی و غیرمالی طبقه بندی می شود. معیارهای مالی سنجش عملکرد به دلیل برخورداری از ویژگی هایی نظیر کمی بودن، عملی بودن، عینی بودن و ملموس بودن آن نسبت به معیارهای غیرمالی ارجحیت دارد.
فهرست مطالب
مقدمه. 4
بیان مساله. 5
اهمیت و ضرورت پژوهش... 7
سوالات پژوهش... 8
تعاریف مفهومی و عملیاتی.. 9
ادبیات پژوهش... 10
گزارشهای عملکرد 10
مبانظری پژوهش... 15
تئوری وجوه 15
استفاده از تئوری وجوه در سیستم حسابداری سنجش مسئولیت.. 15
نتیجه گیری.. 17
منابع. 19
بررسی جایگاه شاهد و شهادت در حقوق جزایی ایران
شهادت عبارت است از اخبار صحیح از وقوع امری در دادگاه جهت اثبات آن و از جمله ادله اثباط جرایم شهادت شهود بوده،در حقوق جزای ایران دو نوع شهادت پیش بینی شده:شهادت شرعی و غیر شرعی اولی مستلزم اوصافی چون:بلوغ، عقل، عدالت، طهارت مولد و ایمان برای شاهد می باشد.
اما شهادت غیر شرعی دارای چنین اوصافی نبوده و قدرت اثباتی دومین نوع شهادت، طبیعتاً کمتر از اولی می باشد.در حدود قصاص شهادت شرعی در اثبات این جرایم موضوعیت داشته و در مواردی که علم قاضی نیز از ادله اثبات جرایم ذکر شده می تواند در باب طریقیت مطرح گردد. مثلاً در جرایم تعزیری و باز دارنده حتی اگر شهادت شهود دارای اوصاف و شرایط شرعی شهادت را هم دارا باشد صرفاً ملاک، اقناع وجدان قاضی و تشخیص وی است که تأثیر یا عدم تأثیر این دلیل را بها می بخشد.
شرایط فقهی شهادت سخت و دشوار بوده و تحقیق آن مطابق با جامعه امروزی مستلزم احراز شهادت عدالت شاهددر درجه اول می باشد. شهادت در حقوق جزای ایران و فقه یک تکلیف بوده نه حق و این تکلیف در پاره ای از موارد از زنان ساقط شده که هر چند در بادی امر چنین به نظر می رسد که حقوقی از زنان زایل شده ولی با بررسی در عمق موضوع درک می گردد که نه تنها چنین نبوده بلکه قانونگذار جزایی با الهام از فقه جزایی شیعه حقوق بیشتری به آنان اعطا و آنان را از ادای تکلیف معزول داشته است. در فقه و حقوق جزای ایران نه تنها به کیفیت و درک شهادت ( مستند شهادت ) توجه شده بلکه به کمیت شهود نیز توجه شده و تعداد نصاب شاهد مد نظر قرار گرفته، به طوری که در حدود حتی شهود کمتر از حد نصاب، حد قذف خواهند خورد. در حقوق جزای ایران، تشریفاتی از باب احضار شاهد تا بار دوم، بعد از آن جلب وی در صورت عدم حضور بودن عذر موجه در نظر گرفته شده است اما اجبار به شهادت مجاز نیست.
فهرست مطالب
چکیده. ج
مقدمه. 1
کلیات تحقیق و بیان مسئله. 2
بخش اول: تعریف شهادت... 5
مبحث اول: تعریف شهادت از منظر فقه. 5
مبحث دوم: تعریف شهادت از نظر حقوق موضوعه. 6
بند دوم: حقوق جزا 7
بخش دوم: ادله اثبات دعوای کیفری.. 7
مبحث اول: مفهوم دلیل.. 8
بحث دوم: جایگاه شهادت در بین ادله. 8
بخش اول: شرایط و صفات شاهد.. 12
مبحث دوم :شرایط سلبی شاهد.. 14
مبحث سوم: جرح و تعدیل شاهد.. 16
بخش دوم: شرایط شاهد در فقه و حقوق موضوعه. 17
مبحث اول: قطعی و یقینی بودن شهادت... 18
مبحث دوم: مطابقت شهادت با دعوا 18
مبحث سوم: اتحاد مفاد شهادت ها 19
مبحث چهارم: شهادت بر شهادت... 20
بخش اول: تشریفات استماع شهادت... 22
مبحث اول: تشریفات احضار و جلب و تحقیق از شهود. 23
مبحث دوم: رفتن قاضی به محل اقامت شهود. 24
بخش دوم: حقوق و تکالیف شاهد.. 24
مبحث اول: مطالبه هزینه. 25
مبحث دوم: شهادت دروغ و رجوع از شهادت... 26
نتیجه گیری.. 30
پیشنهادها 33
منابع و مأخذ.. 35