بررسی اثر مهد کودک بر هوش دانش آموزان پایة اول دختر و پسر
« مفهوم هوش » (1)
در طول دهه های گذشته تغییر بسیاری کرده است و برطبق دیدگاههای غالب و ارزشهای رایج روز در هر دوره ، تعیین شده است و ابزاری که برای اندازه گیری آن بکار رفته می رود همچنان در حال تغییر خواهد بود . هوش جنبه ای ازجنبه های گوناگون تفاوتهای فردی است که هنوز درچارچوب کامل قرار نگرفته است ، از جملههای ویژگیهای فردی فرآیندهای ذهنی هستند که مشاهده مستقیم این تفاوت در آنها بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن است و لذا ما فقط از روی اعمال که اشخاص انجام می دهند ، قادر هستیم که به نیروهای ذهنی آنها پی ببریم ، مثلاً : کودکی که مسائل را زودتر یاد می گیرد کودک با هوش نامیده می شود ، ولی کودک که نمی تواند به آن سرعت فرا گیرد وقتی مهارتهای ساده را هم به زحمت می آموزد ، از لحاظ توانائیهای ذهنی دارای هوش ضعیف است بدین معنی که هر دو کودک استعداد ذهنی دارند ولی این استعداد در اوّلی بیشتر از دوّمی است . ( اسدی ، 74 )
هوش بر خلاف تصور عامه یک جوهر یا ملکه نیست بلکه متضمن اعمال واکنشهای ذهنی پیچیده ای است که در رفتار فرد ظاهر می شود . از همین روست که از هوش به خودی خود نمی توان تعریف جامعی ارائه دارد و سعی در تعریف ارائه هر تعریف مجددی از هوش ، نتیجه اش نامفهوم یا حداقل نارسا بودن تعریف است . لذا بسیاری از روان شناسان ، روش غیر مستقیم پیش گرفته و مثلاً از توضیح تفاوت میان هوش و عادت ، هوش وغریزه ، هوش و استعداد برای نشان دادن و جوه افتراقی آنها ، استفاده کرد ، و به تعریف معنا.ی آن نزدیک می شود و آن گاه این تعاریف کامل نشده را در هم ادغام کرده و با شناخت مجموعة ، این فعالیت ، به تصور کلی و مفهوم هوش نامحدودی نزدیک می شوند . شناختی که تنها از طریق تظاهراتش در رفتار میسر می شود .(اسدی ، 74 )
هوش معمولاً در فهرست ویژگیهای فرد آمده و از جمله خصائص کم و بیش ثابت رفتار بشمار می رود . توصیف و اندازه گیری هوش قسمت عمدة وقت روانشناسان را به خود اختصاص داده است .
مطالعات آنان در این زمینه ارزش علمی و نظری دارد . ارزش علمی عبارت است از پی بردن به میزان کارآمدی افراد و تعیین اینکه ایشان تا چه حدودی و درچه قسمتهایی می توانند مفید واقع شده و موفقیت بدست آورند و ارزش نظری تحقیقات روانشناسان در مورد هوش این است که می توانند شناخت انسان را در مورد خودش بیشتر کنند و تا حدی موجب ارضای کنجکاوی او شوند ( آستانبوس ، 74 )
وقتی ما از هوش انسان می گوئیم در واقع به رفتار و کردار او در موارد مختلف ، که از وضعیت هوش او حکایت می کند توجه داریم . ( آستانبوس 74 )
هوش کلی :
هوش یعنی سازگاری فعال ، سازگاری آگاهانه در معنای وسیع کلمه ، نه سازگاری
منفعل. به عبارت دیگر هوش یعنی ایجاد اصلاحات در محیطی که خود با آن سازگار می شود . وقتی فرد هوش خود را بکار می گیرد که با موقعیتهای نسبتاً جدید و تازه باشد سازگار شود. ( مومنین ، 74 )
می توان هوش کلی را بصورت زیر تعریف کرد :
توانایی سازگاری آگاهانه و فعال با موقعیتهای تازه یا نسبتاً تازه ای که خود با آن روبرو می شود . از آنجائیکه این موقعیتها ماهیت و پیچیدگی بسیار متغیری دارند بنابراین می توان پیش بینی کرد که انواع هوش نیز باید همان تنوع و پیچیدگی موقعیتها را داشته باشد ، زیرا به کمک انواع سازگاریها و به کمک انواع آزمونهایی که برای ما ارزشیایی عینی این سازگاریها ساخته می شود ، تعریف می گردند . ( مومنین ، 74 )
جنبه های مورد توجه روانشناسان :
زمینه سازگاری : از آنجا که هوش بعنوان یک استعداد کلی سازگاری به حساب میآید ما می توانیم توجه خود را روی ماهیت نوع مسائل که باید حل شوند متمرکز کنیم در این صورت موارد زیر را در دست خواهیم داشت ؛
موقعیتهای ملموس
هوش کلی
جنبه های مورد توجه روان شناسان
تعاریف هوش
ویژگیهای هوش
ویژگیهای عمومی هوش
انواع هوش
نظریه های معاصر هوش
نظریه های عاملی
نظریه های دو عاملی اسپیرمن
نظریه چند عاملی ترستون
تحلیل عوامل ترستون
مدلهای سلسله مراتبی ورنون
نظریة کتل
نظریه دو سطحی جنسن
نظریه های فرایند مداری هوش
نظریة شناختی پیاژه
نظریه باز نمایی برونر
رویکرد و یا دیدگاه مؤلفه ای
جدول مولفه های هوش استبرنبرگ
یک توانایی یا چند توانایی
نظریه هوش گلیفورد
هوش و وراثت
خویشاوندی نسبی و هوش
تأثیرات فرهنگی در رشد کودک
تأثیر طبقه اجتماعی
پایگاه اجتماعی و اقتصادی
هوش
تفاوتهای جنسیتی در عملکرد هوش
آیا بهرة هوش ثابت است ؟
انواع تیز هوش و طبقه بندی تیز هوشان
ویژگیهای تیز هوشان
همبستگی هوش و حجم مغز
نکات ضروری در مورد بهداشت و روان کودکان
تاریخچة پیدایش مقیاس اندازه گیری هوش
آزمونهای هوش .
آزمون هوش استانفورد – بینه ( فردی )
مقیاس جدید استنفوردبینه
مقیاس هوش وکسلر
آزمونهای گروهی هوش
آزمونهای چند بعدی هوش
آزمونهای ریون
طبقه بندی آزمونهای هوش بر حسب گروههای سنی
تأثیر کودکستان در رشد مفاهیم ذهنی اطفال
رفتار اجتماعی در سنین بیش از مدرسه
واکنشهای عاطفی متقابل اجتماعی
تحقیق درباره شغل کارشناس آموزش
فهرست مطالب
اهمیت و جایگاه آموزش سازمانی در دنیای امروز. 4
کار کارشناس آموزش و مدیر آموزش چیست؟. 4
وظایف بخش آموزش... 5
شخصیت شناسی کارشناس آموزش... 6
انگیزش در کلاس درس
بالا بردن انگیزش تحصیلی:
شیوه معمول معلمان در این مورد عبارت از توجه داشتن به انگیزش بیرونی است. در این جا چند نمونه از آن را برمی شماریم: دانش آموزان در انجام یکی از فعالیتهای خود به طور موفق عمل کرده است. معلم با تبسم کردن به او میفهماند، و یا به او جایزه میدهد، و یا به او اجازه میدهد در رشته ورزشی مورد علاقه خود امکاناتی را به دست آورد. همه اینها موجب افزایش انگیزش بیرونی است. هنگامی هم که معلمی تازه کار به محیط آموزشی وارد میشود، همه معلمان استفاده از چنین روشهایی را به او گوشتزد میکنند. البته خود این معلمان تازهکار نیز در دروان تحصیل خود از جانب معلمان خویش چنین برخوردهایی را همواره تجره کرده است. و برای همین است، که توجه به این روشها همچنان پایبرجا میمانند و گویی اموری بدیهی هستند. اما در مورد عنایت به انگیزش درونی با نمونههای اندکی مواجه هستیم. مدیران و معلمان به طور معمول قادر نیستند معلمان تازهکار را در این راستا هدایت کنند. پیش از این برای مدتی قلیل از جانب مسؤلان آموزشی تلاش شدن، تا با اتخاذ برخی روشها بتوان انگیزش درونی را نزد دانش آموزان پرورش داد. در این مورد تصمیم گرفته شد، که اداره کلاس بر عهده دانش آموز باشد و هیچ نظارت از پیش تعیین شدهای اعمال نگردد. و یا این که دانشآموز در پایان سال تحصیلی هرگز با شکست تحصیلی مواجه نشود و به هرصورتی که به فعالیتهای آموزشی خود پرداخت، این امر موجب شکست وی نباشد. اما در عمل این طرحها با موفقیت همراه نبوده است و پس از ناکامی در این امر حتی از قبل نیز پاداش و تنبیههای بیشتری مورد استفاده قرار گرفت. عدم موفقیت چنین طرحهایی برای این است، که اصولا انگیزش درونی آن گونه که لازم است، مورد ادراک قرار نگرفته است. مطلب بسیار ظریفتر از آن است، که در بدو امر به نظر روانشناختی متغیر است و هیچدانشآموزی همواره نسبت به فعالیتی خاص از انگیزش درونی ثابت برخوردار نیست. با تغییر شرایط، ادراک کفایت و خودمختاری دانش آموز نیز نسبت به خود تغییر می کند. البته همه دانشآموزان همواره نسبت به فعالیتی خاص از انگیزش درونی ثابت برخوردار نیست. با تغییر شرایط، ادراک کفایت و خودمختاری دانشآموزان نیز نسبت به خود تغییر میکند. البته همه دانشآموزان دردوران تحصیل خویش انگیزش درونی را تجربه میکنند اما معلمان بایستی به دانش آموزان بفهمانند، که چگونه خود را با تغییر شرایط جدید سازگار کنند. البته معلمان نیز باید درنظر داشته باشند که اغلب اوقات شکلگیری شرایط جدید درونی در دانش آموزان بسیار به کندی صورت می گیرد. چنین دانش اموزانی پس از سالها شکست در امر آموزش خود به این باور می رسند که اصولا قادر به غلبه برمشکلات نیستند
بدیهی است که تجدید نظر در این گونه باورها به سرعت انجام نمیپذیرند. اما هرچند به کندری، لیکن باصبر و استقامت میتوان به نتایج مطلوب دست یافت. هدف ما در این کتاب آن است، که هم معلمان تازهکار و هم معلمان آزموده به انگیزش درونی دانشآموزان بیاندیشند و تلاش کردهایم در این راه یاور ایشان باشیم.
روابط معلم و دانشآموز:
آموزش، بدون ایجاد رابطه معنایی نخواهد داشت. معلمان درهمان آغاز کار خود پیمیبرند که نحوه برقراری ارتباط با دانشآموزان بسیار اهمیت دارد. آنان از خود میپرسند، آیا باید به پرورش دانشآموزان پرداخت و به آنها عشق ورزید و یا باید سخنگو بود و انتظارات زیادی از آنها داشت؟ ایا باید به دانشآموزان نزدیک شد یا از آنها فاصله گرفت؟ اینها پرسشهایی است که اغلب معلمان تازهکار در اندیشه آن هستند. معلمان با تجربه که شیوه خاصی را پس از طی سالها برگزیدهاند، کمتر در این موارد میاندیشند. به هر حال توصیه میشود تا معلمان به تاثیر نوع ارتباط خود برشکلگیری گرایشهای انگیزش دانشآموزان توجه کنند. در این فصل و چند فصل دیگر چندین روش برقراری ارتباط را مورد بحث قرار میدهیم، که موجب بهبود انگیزش تحصیلی دانشآموزان می گردد. در آغاز میتوان گفت که رابطه مبتنی بر محبت، احترام و اعتماد متقابل میان معلم و دانشآموز هم موجب میشود تا دانشآموز به معلم وابسته نشود وهم انگیزه تحصیلی وی را افزایش میبخشد.
تحقیق درباره شغل رییس بانک
فهرست مطالب
رئیس بانک کیست و چه کاری انجام می دهد؟. 4
ساعت کاری رییس شعبه بانک... 5
وظایف رئیس شعبه بانک... 5
بازار کار و استخدام رئیس بانک... 7
درآمد رئیس شعبه بانک... 8
درآمد رئیس شعبه بانک در برخی از کشورهای جهان.. 8
انگیزش چیست ؟
فرآیندی که طی آن افراد شدت، جهت ، پافشاری در مورد تلاشهای جهت دستیابی به یک هدف
می توان انگیزش را در قالب و برحسب رفتار عملی تعریف کرد. کسانی که تحریک شوند نسبت به کسانی که تحریک نشوند، تلاش بیشتری مینمایند.
انگیزش تمایل به انجام کار است و در گرو توانایی فرد، تا بدان وسیله نوعی نیاز تأمین گردد. در اصطلاح فنی ما ، نیاز به معنی نوعی کسر و کمبود روانی و فیزیولوژیک است که میتواند دستاورد خاصی را جذب نماید.
هر قدر تنش بیشتر باشد فعالیت بیشتری می کنند تا از آن رهایی یابند.
دهه 1950 یکی از دوره های بسیار پربار، از نظر ارائه مفاهیم انگیزش بود. در این دسه سه نظریه ویژه ارائه شد. از نظریه سلسله مراتب نیازها، نظریه های x و y و نظریه انگیزش – بهداشت.
1) آنها سنگ زیر بنای نظریه هایی هستند که در این سالها ارائه شده اند.
2) در مرحلة عمل و در سازمانها، مدیران برای توجیه انگیزة کارکنان خود از این نظریهها و اصطلاحات فنی مربوط به آن استفاده می کنند.
نظریه سلسله مراتب نیازها (1) که به وسیله آبراهام مزلو ارائه شد از مشهورترین نظریه های انگیزش است.
1- فیزیولوژی که شامل گرسنگی، تشنگی، پناهگاه و سایر نیازهای فیزیکی می شود.
2- ایمنی که شامل امنیت و محفوظ ماندن در برابر خطرات فیزیکی وعاطفی می شود.
3- اجتماعی که شامل عاطفه ، تعلق خاطر و دوستی می شود.
4- احترام که این نیاز به دو بخش تقسیم می شود : درونی و برونی. احترام درونی شامل حرمت نفس، خودمختاری و پیشرفت؛ و احترام برونی شامل پایگاه ، مقام، شهرت و جلب توجه می شود.
5- خودشکوفایی که در این نیاز شخص می کوشد تا همان چیزی شود که استعداد آن را دارد و آن شامل رشد و دستیابی به همان چیزهایی است که فرد بالقوه استعداد رسیدن به آنها را دارد و به اصطلاح خود شکوفا می شود.
مزلو این نیازها را به دو دسته رده بالا و پایین تقسیم کرد. نیازهای فیزیولوژییکی و امنیت را در رده پایین ، و نیازهای اجتماعی، احترام وخودشکوفایی را در ردة بالا قرار داد.
تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت نا محدود
مجتمع قضائی و شعبه: مجتمع شهید بهشتی شعبه 11
الف: کلاسه پرونده:
ب: خواهان : فاطمه
خوانده: مهدی , عذری
ج: موضوع:تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت نا محدود
د- گردشکار:
خواهان با ارئه گواهی فوت مورث و گواهینامه تسلیم اظهار نامه مالیات بر ارث و شناسنامه کلیه وراث که همه این دلائل به صورت فتوکپی مصدق ملصق به دادخواست می باشد به دادگاه مشروحاً چنین درخواست خود را مطرح کرده است.
ریاست محترم دادگاههای عمومی مشهد
سلام علیکم
احتراماً به استحضار عالی می رساند به موجب گواهی فوت شماره 987853 آقای علی اکبر متولد 1333 دارنده شماره شناسنامه ..... صادره مشهد که در تاریخ 21/1/82 در مشهد فوت نموده و ورثه حین الفوت منحصر به افراد ذیل می باشندک
1- همسر متوفی فاطمه....... دارای شناسنامه..........
2- فرزند متوفی رجبعلی........ دارای شناسنامه..........
3- فرزند متوفی جواد........ دارای شناسنامه..........
4- فرزند متوفی محمد ...... دارای شناسنامه..........
5- فرزند متوفی سعید...... دارای شناسنامه..........
6- فرزند متوفی حسن........ دارای شناسنامه..........
7- همسر متوفی عذری...... دارای شناسنامه..........
8- فرزند متوفی کمال.......... دارای شناسنامه..........
9- فرزند متوفی جلال........ دارای شناسنامه..........
10-فرزند متوفی سمیه........ دارای شناسنامه..........
11- فرزند متوفی حجت...... دارای شناسنامه..........
12- فرزند متوفی مهدی.......... دارای شناسنامه..........
نظر به اینکه خواندگان فوق ازا رائه اسناد سجلی امتناع می ورزد لذا به تجویز از ماده 212 قانون آئین دادرسی مدنی تقاضای استعلام مراتب از اداره محترم ثبت احوال جهت تصدیق آنها را دارم . ضمن اینکه ورثه مرحومه شامل افراد فوق بوده و دارایی متوفی طبق گواهی مالیات بر ارث به پیوست تقدیم می دارد . لذا تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت نامحدود را دارم.
با احترام
بعد از دادخواست و دیگر دلائل ابرازی دادگاه استشهادیه مخصوص گواهی انحصار وراثت را تهیه نموده که این گواهی با ماده 9 قانون انحصار وراثت – «هر گاه معلوم شود که مستدعی تصدیق با علم به عدم وراثت خود ، تحصیل تصدیق وراثت نموده یا با علم به وجود وراثی غیر از تحصیل تصدیق بر خلاف حقیقت کرده است کلاهبردار محسوب و علاوه بر ادای خسارت به مجازاتی که به موجب قانون برای این جرم مقرر است محکوم خواهد شد». شروع می شود و بعد از آن در ادامه این فرم چاپی چنین آمده که به گواهی می طلبم خانمها و آقایانی راکه آگاه هستند شادروان علی اکبردر تاریخ 21/1/82 در شهر مشهد آخرین اقامتگاه دائمی خود در گذشته است در هنگام فوت الف: تعدا 9 پسر داشته بنام های رجبعلی ، جواد، محمد ، سعید ، حسن، کمال ، جلال ،مهدی، حجت
ب: تعداد 1 دختر داشته به نام سمیه
پ: تعداد 2 همسر دائمی داشته بنام های فاطمه و عذری
ت: مادر نداشته
ث: پدر نداشته
و وراث دیگری غیر از افراد نامبرده بالا ندارد و در موقع فوت متوفی شیعه بوده و دارایی او بیشتر از مبلغ ده میلیون ریال بوده است اطلاعات خود را در این برگه بنویسید.[توضیح اینکه طبق قانون جدید گواهی حصر وراثت نامحدود برای بیشتر از سی میلیون ریال صادر می وشد ولی این مبلغ در سابق یک میلیون ریال بود و فرق گواهی حصر وراثت محدود با نامحدود در این است که گواهی حصر وراثت محدود نیازی به درجه آگهی در روزنامه و .... ندارد]
امضاء متقاضی
1- گواه اول: اینجانب نام: حبیب ا... نام خانوادگی: ...شغل:..سن: 1330 شماره شناسنامه:...صادره از مشهد فرزند...که با خانواده (نام متوفی)...از نزدیکان آنها هستم ولی رابطه خویشاوندی با در گذشته و بازماندگان او ندارم و فاقد محکومیت کیفری می باشم خداوند متعال را در نظر گرفته سوگند یاد می کنم که به جز راستی چیزی ننویسم و با علم به مقررات و مجازات گواهی دروغ به شرحی که در پشت این ورقه نوشته شده است و التزام به راستگوی مراتب بالا را کلاً گواهیا می کنم.
امضاء گواه
گواه دوم:… به همین ترتیب
گواه سوم:….
و در آخر امضاء رئیس دادگاه- شیعه علی
چنین می شود که خواهان هزینه نشر آگهی را پرداخته و درخواست گواهی حصر وراثت در روزنامه نشر می گردد و دادگاه با ارسال نامه ای از اداره ثبت احوال مشهد مشخصات سجلی وراث را مطالبه می کند و اداره مزبور چنین می کند تا بر این اساس گواهی حصر وراثت صادر می شود.
گواهی حصر وراثت
فهرست
- گواهی انحصار وراثت نامحدود.................................................................................... صفحه 1
2- مطالبه وجه به استناد اسناد تجاربی چک 22568000 ریال و خسارت داری....................... صفحه 7
3- تقاضای صدور حکم بر تامین خواسته از اموال خوانده......................................................صفحه 11
4-ثبت نام فرزند به نام سید محمود در شناسنامه اینجانب و برعکس .....................................صفحه14
5- تحویل مبیغ................................................................................................................... صفحه 23
6- خلع ید و قلع وقلع قرار عدم صلاحیت............................................................................ صفحه 30
7- الزام به انجام تعهد ......................................................................................................... صفحه33
8- تقاضای مطالبه وجه یک فقره سفته ................................................................................ صفحه44
9- تامین خواسته به مبلغ یک صد میلیون ریال..................................................................... صفحه 49
10 – دستور موقت مبنی بر منع نقل و انتقال رسمی با تنظیم سند اعسار از هزینه دادرسی............... صفحه 51
11- تصدیق صحت و اعتبار مبایعه نامه............................................................................... صفحه 54
12- الزا مبه انجام تعهد خواندگان مبنی بر انتقال رسمی با تنظیم سند اعسار از هزینه دادرسی ................ صفحه 58
13- تقاضای فسخ معامله به لحاظ معامله به لحاظ خیار غبن................................................ صفحه77
14- تقاضای صدور حکم ورشکستگی ............................................................................ صفحه 81
15- صدور حکم به تنفیذ وصیت نامه عادی مورخ 21/2/1371......................................... صفحه 86
16- اثبات مالکیت خواهانها به یک قطعه زمین به مساحت چهار هکتار ............................... صفحه88
17 – تقسیم مال مشاع و پرداخت سهم الشرکاء................................................................... صفحه95
18- تقاضای صدور حکم به تجویز انتقال منافع یک باب مغازه عکاسی ............................... صفحه99
19- مطالبه قیمت زمین الزامی انجام تعهد........................................................................... صفحه104
20- خلع ید ................................................................................................................... ..صفحه113
21- رفع تصرف عدوانی – غیر مالی ................................................................................ .صفحه119
22- تامین دلیل وضعیت یکباب مغازه .............................................................................. صفحه125
نوع فایل: word
سایز:78.9 KB
تعداد صفحه:157
تولید سرکه از سیب
مقدمه:
میزان تولید سیب :
استان خراسان پس از استان اذربایجان غربی دومین را از نظر تولید سیب دارامی باشد .
به طوری کلی انواع سیب های به عمل آمده در استان خراسان را بر حسب وا ریته به دو نوع :1- سیب محلی 2- سیب خارجی تقسیم محلی مشهور :
1=سیب عباسی
2= سیب شیخی
3= سیب علی موری
4= سیب گلشاهی
5= سیب گلاب
6= سیب قاسم شاهی
7= سیب اخلمد
بعضی از این واریته ها تا بستانه (شیخی وعلی موری ) و بعضی زمستان می باشند سیب خارجی در دو وا ریته زیر خالا صه میشوند .1- سیب زرد 2- سیب قرمز
30-40% تولید سیب مختص به سیبهای محلی است که سلا نه از در صد انهاکاسته میشود و60-70%دیگر را سیب خارجی تشکیل میدهد که از میان این میزان 10%کل سیب خارجی متعلق به واریته قرمز و بقیه زرد می باشد .
ضایعات سالانه سیب:
حدود 10-15% محصول سیب یعنی 12-18 هزار تن سلانه بصورت پا درختی در می اید این میزان به عوامل زیادی از قبیل وزشی باد پر با ربود ن درخت و دیر چیدن محصول از درخت بستکی دارد.از کل محصول چیده شده طبق یک بر آورده مقدماتی حدود7-10% در سرد خانه ها. و درصد غیر مشخصی د رانبار های محلی مایع میگردد .
بررسی منابع :
تعریف سرکه :
برای سرکه در منابع مختلف تعاریف کم و بیش متفاوتی عنوان شده است از نقطه نظر های مختلفی بیان گردیده اند ولی آن چه همگان بر ان اتفاق نظر دارند چنین است .سرکه فراورده ای است که از تخمیر الکلی و متعارقب آن تخمیراستیکی شر بتهای قند دار بدست می اید تعاریف دیگری هم در منابع و نوشته ها دیده میشود که در مجموع به تعریف ومذکو ر بر میگردد از جمله سرکه فراوارده ای است که از تخمیر استیکی مایع الکل داروپا رقیق شده آن نتیجه شده با شد وداری حداقل 4 گرم اسید استیک درصد میلی لیتر باشد .
تحقیق بررسی انگیزش
انگیزش : تعریف و توضیح
انگیزش در لغت به معنای تحریک و ترغیب و حالتی که انسان را به انجام رفتار یا فعالیت خاصی متمایل می سازد. و بعبارت کامل تر آنچه که شخص را به حرکت وا می دارد نظیر ترس، قدرت و ... غرایز نشان دهنده فشارهایی هستند که اساسن آنها را نیازهای فیزیولوژیک بدن انسان تشکیل می دهد و در صورتی که انگیزش بیانگر گوشه هایی از رفتارهای آموخته شده است به طور کلی نیازهای غریزی دارای ویژگیهای زیر هستند:
1- عمومیت دارند 2- آموزش پذیرنیستند 3- یکسان عمل می کنند
انگیزش دارای علت درونی یا بیرونی می باشد از علل درونی آن می توان نیاز به احترام از ایجاد تغییر دردیگران و رضایت شخصی از خود را نام ببرد و از عوامل بیرونی آن می توان الگو قراردادن دیگران متقاعد ساختن و سرانجام عوامل محیطی را بیان نمود.
مبنای انگیزش در کارکنان روابط غیررسمی می باشد و روابط رسمی موجب کشتن انگیزه در کارکنان می شود. نیاز به احترام مهمترین منبع انگیزش است. انگیزه می تواند سازنده و مخرب (مثبت و منفی) باشد مثل دوستی، دشمنی، صلح ، جنگ و ...
رابطه مستقیمی بین انگیزش و اهداف و درجه تلاش و کوششی که هر فرد برای رسیدن به آنها صرف می کند وجوددارد به عبارتی اگر انگیزه در فرد بالا باشد اهداف بلند انتخاب می کند و اگر ارزش هدف بسیار بالا باشد انگیزه فرد برای کسب آن تشدید می شود و به تلاش و جدیت وافری متوسل می گردد.
فرایندانگیزش به صورت شکل زیر است:
یک نیاز تأمین نشده موجب ایجاد تنش می شود که آن نیز به سهم خود در فرد پویایی بوجود می آورد و او را به جهتی سوق می دهد. این پویش موجب جستجو برای هدف خاصی می شود که اگر آن هدف تأمین گردد می تواند نیاز را تأمین کند و باعث کاهش تنش شود.
در اصطلاح فنی ما، نیاز به معنی نوعی کسر و کمبود روانی و فیزیولوژیک است که می تواند به دستاوردهای منجر شود.
مروری بر تئوریهای انگیزش و سیر تاریخی آنها
از 0000 تا 1900 میلادی ] روشهای اولیه از قرن بیستم زور و تهدید کاگران [
از 1900 تا 1940 تا 1940 میلادی ] تیلور و مدیریت علمی[
از 1940 تا امروز 2000 م ] نهضت روابط انسانی[
تئوریهای انگیزش مبتنی بر نیاز: | تئوریهای انگیزش مبتنی بر هدف: |
مازلو: تئوری سلسله مراتب نیازهای انسانی | - مدلهای انتظاری وروم، پورتر و لولر |
آلدرفر: تئوری نیاز به زندگی، وابستگی و رشد | - تئوری برابر آدامز |
مکلند: تئوری نیازهای ارضا شده | - تئوری هدف لاک |
هرزبرگ :تئوری دو مرحله ای (عوامل بهداشتی و روانی) | - تئوری جذب کلی |
سایر تئوریها
مک گرگور :تئوری x و y و نظریه هافستند
اوچی : تئوری Z
مککوبی : تئوری اجتماعی
نگرشهای اولیه به نگرش
تا قبل از انقلاب صنعتی مردم بوسیله نیازهای غریزی برانگیخته می شدند و به انجام امور و وظایف محوله می پرداختند تحقیر، توهین و فشار به بردگان برای کارکردن زیاد تنها روش برانگیزاننده این دوران بود.
با آغاز قرن بیستم تیلور تلاش کرد مدیریت علمی را توسعه دهد و انگیزش از طریق جنبه مادی (پول) و تهدید صورت می گرفت.
نهضت روابط انسانی با تأکید و توجه بر جنبه های روانی و اجتماعی کارکنان سهم زیادی در توسعه تئوریهای انگیزش از اواسط قرن بیستم داشته است
رنگ ها در صنایع غذایی
رنگ یکی از مشخصات اغذیه است که به وسیله احساس بینایی درک شده و از نظر پذیرش مصرف کننده بسیار مهم است زیرا تقریبا تمام غذاها از هنگامی که به صورت خام بوده تا زمانی که به صورت غذای کامل تبدیل شود با یک رنگ قابل قبول برای مصرف کننده شناخته می شود رنگ و طعم اغذیه در بسیاری موارد به هم مربوط می باشند.
از نظر صنایع غذایی استفاده از رنگها برای اسجاد فرآورده های جدید و یا بهبود کالا امری ضروری است و به همین دلیل مصرف رنگ در مواد غذایی روز به روز افزایش می یابد افزودن رنگ به اغذیه گاهی بلامانع و در برخی موارد مردود می باشد. در مواردی از رنگ برای خوش منظر نمودن و یا یکنواختی و متحدالشکل کردن محصولات استفاده می شود که بلامانع است گاهی هم برای مخفی کردن و پوشاندن و نامحسوس جلوه دادن عیوب و تقلبات فرآورده های غذایی به کار می رود که مجاز نمی باشد .
انواع رنگها از نظر منشا تولید،رنگها در سه گروه زیر قرار دارند:
الف) پیگمانها و رنگهای معدنی
ب) مواد رنگ کننده طبیعی
ج) مواد رنگ کننده مصنوعی یا رنگهای قطرانی
الف)پیگمانها و رنگهای معدنی:
این ترکیبات در طبیعت یافت شده و به صورت مصنوعی نیز ساخته می شود.اغلب فلزات با گروههای نمکساز ایجاد پیگمانهای رنگی می نمایند. این رنگها در صنعت و هنر مهم بوده ولی غالبا در فرآورده های غذایی مصرف می شود . پیگمانهایی که به ندرت در مواد غذایی به کار می روند عبارتند از زغال و سایر اشکال کربن، آهن و دی اکسید تیتانیم.
تحقیق درباره شغل تحلیلگر مالی
فهرست مطالب
شغل تحلیل گر مالی در نگاه اول. 4
حوزه های کار تحلیل گر مالی.. 4
کار تحلیل گر مالی چیست؟. 4
محیط کار و ساعات فعالیت تحلیلگر مالی.. 4
مسئولیت ها و وظایف تحلیل گر مالی.. 5
شخصیت شناسی تحلیل گر مالی.. 5