پاورپوینت نقد و تحلیل روان شناختانه ی راه کارهای امر به معروف و نهی از منکر در آثار سعدی
ضرورت و اهمیت این تحقیق را میتوان در چند نکته خلاصه کرد:
- تعمیق در بارهی راهکار « امر به معروف و نهی از منکر» در متون کلاسیک فارسی.
- آشنایی با شیوه ی ارشادی امر و نهی در اندیشهی سعدی.
- ارائهی الگویی درست و موثر از « امر به معروف و نهی از منکر» برای جامعهی معاصر
« امر به معروف و نهی از منکر» که از بنیانی ترین راه کارهای اصولی ادیان است، طرحی وحیانی در جهت ایجاد جامعهای سالم است.
جنبهی فردی امر به معروف و نهی از منکر بدون ساختار و کارکرد
جنبهی گروهی امر به معروف و نهی از منکر ساختارمند و دارای مکانیزم.
تعریف امر به معروف و نهی از منکر
تعریف لغوی
در لسان العرب آمده است:«والمعروف صذّ المنکر... ما یستحسن من الافعال». (ابن منظور,ج9, 1413) و« والمنکر ... و هو ضد المعروف و کل ما قبحه الشرع و حرّمه و کرهه هو منکر...»
تعریف اصطلاحی
واژهی«امر» در اصطلاح آن است که مهتری کهتری را گوید: افعل! و او مرید آن باشد که بکند.
در کتاب اصول الفقه «طلب با دو شرط دلالت بر وجوب می کند1- از شخص عالی صادر شده باشد.2- عاری باشد از قرینه ای که دلالت استحباب یا جواز کند» (ولایی,1387:65). معانی امر در قران و سنت بعث و تحریک(اقیمواالصلاه)،تهدید(اعملوماشئتم)، استحباب، اباحه، تعجیز و تسخیرو... آمده است (ولایی,ص6-66).
امر بر دو قسم است: 1-مولوی2- ارشادی. در واقع، در هر واجبی دو امر وجود دارد: « یکی اولی و مولوی و حقیقی که بر آن ثواب و عقاب مترتب است مثل امر«صلّ»«صم». دیگری امری ثانوی که ارشاد به امر اولی است. پس مکلّف اگر نماز بخواند هر دو امر را فرمانبرداری کرده است»(همان,ص67).
واژهی «نهی» در اصطلاح « هر کلامی را که دلالت بر درخواست ترک کند، اطلاق می شود». اقسام نواهی در قران بدین صورت است: « صیغه ی نهی(ولاتقربوا مال الیتیم)،امری که دلالت بر ترک کند(ذروا ظاهرالاثم و باطنه)، مادهی نهی(ینهی عن الفحشا)، ماده ی تحریم(قل انماالفواحش)، نفی حلیت(لایحل لکم ان ترثوا النسا)، نفی فعل(فلاعدوان الا علی ا لظالمین)، مقارنه و وعید و...(همان,ص70-69)
اتحادیه کارگری
کمیته بینالمللی مشاوره اتحادیه کارگری که به عنوان یک سازمان بینالمللی واسطه میان سازمان توسعه همکاریهای اقتصادی و اتحادیههای کارگری عمل میکند.
غیبت رهبران اتحادیه کارگری، رهبران حزب توده در تبریز مانند محمد بیریا و علیزاده برای قبضه کردن اتحادیه به یکی از زشتترین کارها دست زدند. محمد بیریا که به عنوان صدر کانون ضد فاشیستی وابسته به حزب توده به شمار میرفت به همراه علیزاده و با کمک دهناد (رئیس کلانتری) و سرهنگ موثقی در پی تصرف غیرقانونی اتحادیه برآمد. در بیانیهای که یوسف افتخاری در مورد تصرف غیرقانونی اتحادیه به وسیلة محمد بیریا و با کمک نیروهای شهربانی صادر کرده، چنین آمده است:
ولی نمایندگان حزب توده وقعی برای کارگران ننهاده متوسل به شهربانی و پلیس گردیده به اتحادیه حمله میکنند. چون کارگران دستور مقاومت نداشتند متفرق میشدند، اتحادیه را با اثاثیه آن نمایندگان حزب توده تصرف مینمایند… ما از همکاری حزب توده با پلیس، در تبعید و چاپیدن و تصرف اتحادیه کارگران تعجب نمیکنیم، ولی شگفت آن جاست چگونه استاندار و شهربانی آذربایجان دهناد، رئیس کلانتری و سرهنگ موثقی را مأمور تصرف غیرقانونی اتحادیه مینمایند و آیا تصرف عدوانی برخلاف مقررات کشور نیست…
بدین ترتیب، حزب توده در تبریز به کمک نیروهای نظامی و شهربانی کارگران را اخراج و اتحادیه را تصرف میکنند و به محمد بیریا تحویل میدهند و دوران قدرتنمایی بیریا از این تاریخ آغاز میشود.
بیریا ضمن تحریف این حادثه چنین مینویسد:
پس از اینکه خلیل انقلاب رئیس اتحادیه کارگری تبریز از سوی مأمورین دولتی تحت تعقیب قرار گرفت با مصلحت حزب توده ایران داخل تشکیل اتحادیه کارگری شده و صدر اتحادیه کارگری تبریز گشتم…
بیریا قبل از این، صدر کانون ضدفاشیستی وابسته به حزب توده بود و طبق نوشته هفتهنامه غلبه که مدیریت آن به عهده خود بیریا بود و تعدادی از شمارههای آن در کتابخانه مرکزی تبریز موجود است، جمعیت ضدفاشیستی آذربایجان (= آذربایجان ضدفاشیست جمعیتی) در ? مرداد تشکیل و ?? نفر به عنوان اعضای شورای مرکزی بودند.
در اینجا بهتر است اندکی درنگ کنیم تا نخست به چگونگی جذب شدن محمد بیریا به حزب توده و سپس ورودش به اتحادیه کارگری و همچنین چگونگی قرار گرفتنش در صدر اتحادیه کارگری تبریز که دوران اوج قدرت بیریا بوده است مشخص شود:
بیریا در سال ????ش به همراه میرزا علی شبستری، شمس و اعتماد توسط ژنرال سلیم آتاکیشیاف از تبریز به باکو برده میشود و در باکو به همراه صمد ورغون در محافل مختلف به شعرخوانی میپردازد. در همین زمان، بیریا از طرف NKVD برای همکاری تحت فشار قرار میگیرد و با تهدید و به اجبار، التزامی از شاعر برای همکاری گرفته میشود، اما فردای همان روز بیریا به کنسول ایران مراجعه میکند و با کمک او به ایران باز میگردد.
نوع فایل: word
سایز:8.12 KB
تعداد صفحه:6
پاورپوینت شیوه قرآن در داستان پردازی با تاکید بر داستان های حضرت موسی ( ع )
قرآن کریم از زمان نزول تا کنون از جنبه های مختلف مورد توجه صاحب نظران بوده یکی از آنها موضوع داستان های قرآن است .
در این تحقیق به شیوه قرآن در داستان پردازی پرداخته شده است .
پرسشهای تحقیق
الف) آیا داستان های قرآن هدفمند و آموزنده هستند ؟
ب) روش قرآن در بیان داستان چگونه است و چه تفاوتی با داستان نویسی مرسوم دارد ؟
ج) روش دعوت حضرت موسی ( ع ) در بین قوم خود چگونه بود ؟
د) دیدگاه قرآن درباره بنی اسرائیل چیست؟
ضرورت و پیشینه تحقیق :
الف ) ضرورت :
گر چه در زمینه قرآن فعالیت های زیادی از جمله قصص انبیاء ، تفاسیر و تاریخ قرآن فعالیت های بسیار ارزشمندی انجام گرفته ، اما موضوع پرداختن به شیوه قصه نویسی در قرآن ، کمتر مورد توجه بوده است .
ب) پیشینه :
سه گروه از محققان وقرآن پژوهان مسلمان به قصص قرآن توجه داشته اند :
1- قرآن پژوهان مخصوصا“ مفسران
2 – محدثان
3- مورخان
هدف تحقیق :
هدف از انجام تحقیق حاضر ، پاسخ به سوالات مطرح شده در تحقیق است . مضافا“ اینکه در تحقیق به برخی نکات تربیتی در داستان حضرت موسی به طور خلاصه اشاره می شود. همچنین تحقیق به دنبال اثبات این نکته است که روانشناسی تربیتی می تواند بهره های فراوانی از نکات نهفته در داستان های قرآنی ببرد .
چه اینکه نکات تربیتی و نکات روانشناختی به صورت غیر مستقیم در داستان های قرآن از جمله داستان بنی اسرائیل بیان شده است.
تحقیق ابراء
چکیده
اصطلاح فقهی و حقوقی ابراء، به مفهوم گذشت اختیاری داین از دین خود، و نیز بررسی ماهیت و اوصاف آن، از دیر باز مورد توجه فقیهان اسلامی بوده و حقوقدانان هم بر ابعاد بحث، غنا و تنوع آن افزودهاند.
مقاله حاضر نیز این مهم را بررسی و با مراجعه به متون فقهی معتبر عامه و خاصه و نقل و نقد آراء و نظرات حقوقدانان ، به ویژه از طریق مطالعه تطبیقی در حقوق سایر کشورها، به صورت مستدل، پیرامون شرایط، طرق اثبات و آثار این عمل حقوقی به بحث پرداخته است.
کلید واژه ها:
ابراء، ایقاع، ذمّه، دین، اختیار.
1. مقدمه:
طرح موضوع و تقسیم مطالب
ابراءِ که مصدر و از باب اِفعال است، در لغت عرب، از ریشه بُروء، بَراء و برائت گرفته شده و به معنی خلاص کردن و رهانیدن از عیب و دین به کار رفته است.(1)در اصطلاح حقوقی، مطابق با ماده 289 ق. م: «ابراء عبارت از این است که داین از حق خود، به اختیار، صرف نظر نماید».
بر این تعریف - که به احتمال زیاد از قانون مدنی فرانسه اقتباس شده(2) ـ ایراداتی چند وارد شده است؛ از جمله اینکه، در آن، به اثر ابراء،یعنی «سقوط دین به اراده طلبکار،» قطع نظر از سبب آن، توجه شده است. بنا بر این، جای آن است که گفته شود: ابراء ممکن است به شکل ایقاع باشد یا عقد؛ معوّض باشد یا رایگان و ضمن عقد صلح، وصیت و تبدیل تعهد واقع شود یا به طور مستقل؛ در حالی که، اگر تعریف، به ماهیت و اوصاف عمل حقوقی میپرداخت و به اثر ابراء قناعت نمیکرد، چنین اختلافی واقع نمیشد.وانگهی، آوردن واژه «اختیار» در تعریف ابراء، این احتمال را به وجود میآورد که وجود رضا، در زمان انشاءِ ابراءِ، از ارکان وقوع ابراء است و پیروی از این نظر، نظم در اجرای قواعد را بر هم میزند.(3)
ایراد نخست وارد نیست؛ چون، از سیاق عبارتی که در ماده 289 ق. م به کار رفته است، میتوان استفاده کرد که ابراء از دیدگاه قانونگذار مدنی، عمل حقوقی یک طرفه است و مطابق با آن، این داین است که با اراده خود ابراء را محقق میسازد و این خود میتواند بر تبرعی بودن آن نیز دلالت داشته باشد؛ زیرا، اگر ابراء در مقابل دریافت عوض انجام گیرد، سقوط دین با اراده دو نفر (داین و مدیون) صورت میگیرد، نه اراده داین به تنهایی.مضافاً این که، از عبارت «صرف نظر نماید» که در این تعریف به کار رفته است، میتوان استنباط نمود که ابراء، اسقاط دین به طور مطلق و بدون انتظار دریافت مالی از مدیون و ایجاد تعهد و التزامی برای اوست؛ هر چند که، چنین تعهدی، فرعی و به صورت شرط باشد.(4)
ایراد دوم نیز نمیتواند مورد تأیید قرار بگیرد؛ زیرا، آوردن شرط «اختیار» در تعریف ابراء، که خود امری نامعهود از قانونگذار است، بیانگر این معنی است که، رضای ابراء کننده، در هنگام انشای ابراء، از ارکان این عمل حقوقی است و ابراء، بدون اختیار نمیتواند مؤثر واقع شود.
قانون مدنی ایران، در بند 3 از ماده 264، ابراء را به عنوان یکی از اسباب سقوط تعهدات ذکر کرده و ضمن مواد 289 تا 291 به بحث درباره آن پرداخته است.
نگارنده در این مقاله، مطالب مربوط به ابراء را در چهار قسمت: ماهیت ابراء، شرایط ابراء، وسایل اثبات ابراء و آثار ابراء، مورد بررسی قرار داده است.
2. ماهیت ابراء
2.1. ابراء در زمره ایقاعات است نه عقود
در فقه امامیه، مشهور و در فقه عامه، حنفیها، حنبلیها و شافعیها ابراء را ایقاع میدانند. مطابق با این نظر، درستی ابراء، متوقف بر قبول مدیون نبوده بلکه رد او نیز به نفوذ و اعتبار آن لطمهای وارد نمیسازد.(5)در مقابل، بعضی از فقیهان امامیه از جمله شیخ طوسی،(6) ابن زهره و ابن ادریس،(7) ابراء را عقد دانسته و قبول مدیون را در تحقق آن ضروری میشمارند.
در حالی که، در فقه عامه، فقیهان مالکی و زیدی به لحاظ غلبه معنی تملیک بر اسقاط در ابراء، قبول مدیون را در تحقق آن، لازم میدانند؛(8) در فقه امامیه اساس استدلال بر این است که ابراء دین در واقع منّتی است بر مدیون که نمیتوان وی را بر قبول آن اجبار کرد.(9) در پاسخ از این استدلال چنین گفته شده است که، اسقاط حق و صرف نظر نمودن از آن که با اراده صاحب حق و بدون تقاضا و درخواست مدیون صورت میگیرد، منّتی بر وی محسوب نمیشود تا تحمل آن برای او دشوار باشد.(10)
در حقوق ایران، مستفاد از ماده (289 ق.م)، این است که قانونگذار در تعیین ماهیت حقوقی ابراء، به مشهور پیوسته و آن را از ایقاعات به حساب آوردهاست؛ نه عقود و قراردادها.
در حقوق انگلیس، قاعده کلی این است که طرفین قرار داد، همان گونه که میتوانند از طریق توافق (agreement)برای خود تعهداتی به وجود آورند، خواهند توانست از طریق توافق، یکدیگر را از تعهداتشان مبرّا (release)سازند.به طور مثال: هر گاه (A) به عنوان خریدار قادر نباشد، بابت کالاهایی که به او تسلیم شده است، ثمن معامله را به فروشنده (B) بپردازد؛ ممکن است (B) به موجب توافقی که با (A) منعقد میکند، ذمه او را نسبت به تعهدی که دارد ابراء نماید.(11)
مطابق با ماده 115 قانون تعهدات سویس نیز ابراء، قراردادی است که برای ابطال یا تقلیل یک طلب واقع میشود. (B.remise conventionnelle).(12)
در قانون مدنی فرانسه نیز ابراء، از عقود (convention) شناخته شده است. در قانون مدنی آلمان نیز ابراء، در شمار قراردادها محسوب میشود.
نوع فایل: word
سایز:41.1 KB
تعداد صفحه:32
6 تفاوت انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا
1:در آمریکا از حدود 2سال قبل از انتخابات کاندیداهای انتخابات در هر حزب مشخص و آماده فعالیت انتخاباتی می شوند///در ایران هیچ زمان مشخصی برای معرفی کاندیداهای احزاب وجود ندارد و معمولا 2ماه مانده به انتخابات کاندیداهای قطعی مشخص می شوند.
2:در آمریکا از یک سال قبل کاندیداهای هر حزب به فعالیت های مختلف انتخاباتی و برگزاری همایش ها و شرکت در جشن هاو... مختلف می پردازند تا سوابق - زندگی -اهداف و برنامه های آنها به مردم معرفی شود تا مردم درست ترین انتخاب را داشته باشند///در ایران فعالیت های انتخاباتی به یک ماه مانده به انتخابات و شرکت در چند برنامه تلوزیونی و چسباندن پوستر و تراکت به دیوارهای شهر و سفر به چند استان توسط کاندیداها محدود می شود.
3:در آمریکا احزاب برای انتخابات ریاست جمهوری از چند سال قبل برنامه جامع و مشخصی دارند و با حمایت از یکدیگر و برگزاری جلسات منظم اهداف حزبی را پیگیری می کنند///در ایران احزاب در درون خود به چند گروه تقسیم می شوند که هرکدام ساز خود را می زنند و در بعضی مواقع حتی در درون یک حزب هم حزبی ها یکدیگر را می کوبند.
4:در آمریکا یک کاندیدا برای ورود از بسیاری از موانع گذر می کند و با تمام سوابق درخشان و فعالیت های پیشین خود به سختی سعی می کند نظر مردم را در همایش های مختلف جلب نماید تا رفته رفته محبوبیت و تعداد هواداران ایشان بیشتر شود ///در ایران از مدتها قبل از انتخابات برای کاندیدا همایش هایی برگزار می شود و هزاران مطلب در روزنامه ها مبنی بر حمایت و دعوت از وی برای حضور در انتخابات چاپ می شود ولی این کاندیدا هنوز بر سر آمدن و نیامدن شک دارد و ناز می کند و هرروز هزاران خبر برای حضور یا عدم حضورش در انتخابات و پاسخ به دعوت مردم منتشر می شود.
5:در آمریکا تمام کاندیداهای یک حزب سعی در حمایت از یکدیگر و در نهایت پیروزی حزبشان در انتخابات دارند و کاندیداهای احزاب با سفر به ایالات اصلی آمریکا و شرکت در انتخابات ایالتی که توسط مردم رای گیری می شود بهترین و محبوب ترین کاندید هر حزب را به مرحله نهایی انتخابات معرفی می کنند///در ایران هنوز چند ماه به انتخابات مانده یک هم حزبی اعلام می کنند در صورت ورود دیگر هم حزبی به انتخابات به نفع وی کنار نخواهد رفت و یا در حزبی دیگر بحث عبور و یا عدم عبور از یک هم حزبی مطرح و در محافل مختلف می پیچد.
6:در آمریکا شما با شناختی که از کاندیداها دارید شانس و احتمال پیروزی را به یک یا چند کاندید می دهید///در ایران محبوبیت و شناخت تنها نمی تواند شانس بیشتری برای پیروزی یک کاندید باشد و ممکن است کاندیدی که به نظر اصلا شانس پیروزی نداشت در انتخابات پیروز و معرفی شود.
پانوشت:این مطلب در بی پروا بطور مستقیم به حزب یا کاندید خاصی اشاره ندارد و یا طرفداری یا تخریب هیچ حزبی را دنبال نمی کند بلکه نگاه یک فرد ایرانی به انتخابات ایران و آمریکا است که انتظار دارد احزاب ایران هم با قانونمند شدن و روشن کردن فعالیت و اهدافشان برای انتخاب صحیح در انتخابات مردم را یاری دهند.
مقایسه انتخابات در ایران با جهان
دکتر محمود سریعالقلم، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: «البته به نظر من اینکه به 15 سالهها میگوییم حق رای داری، در هیچ جای دنیا نیست و تنها در ونزوئلاست. این کار خوب نیست و دنیا به این نتیجه رسیده که این حق را برای افراد 20 سال به بالا و برای مصالح یک جامعه در نظر بگیرد اما در مجموع بسیار کار مثبتی است که ما آحاد مردم را بیاوریم و به آنها بگوییم که این انتخابها را دارید اما باید به تدریج آموزش داد که مردم به برنامه رای دهند و فقط به قیافه یا حرکات یک کاندیدا کار نداشته باشند».
نوع فایل: word
سایز:154 KB
تعداد صفحه:21
پاورپوینت بوروکراسی و توسعه در ایران ( نگاهی تاریخی – تطبیقی )
بخش نخست به مبانی نظری و مدلهای مدیریت دولتی تطبیقی پرداخته است که در مورد مفاهیم بوروکراسی و تحول در نظام اداری و سیاسی بحث می کند .
بخش دوم کتاب نگاهی تاریخی را به مدیریت دولتی دارد .
و در آخر بخش سوم مدیریت دولتی را در ایران معاصر مورد بررسی قرار می دهد .
بخش اول
مدیریت دولتی تطبیقی : مبانی نظری و الگوها
بوروکراسی مبنایی برای مقایسه
بسیاری از محققان سیاست تطبیقی، برای تحلیل نظام های سیاسی رویکرد کارکردی (وظیفه ای) غیر ساختاری را در اولویت قرار داده اند. تأکید بر رویکرد ساختاری در بررسی مدیریت دولتی تطبیقی به دلیل رجحان آن بر رویکرد کارکردی در بررسی نظام های سیاسی نیست بلکه این تصمیم بر این نظر استوار است که بوروکراسی به عنوان ساختاری سیاسی تخصصی در مقایسه با رویکرد کارکردی مبنای بهتری برای تحلیل های تطبیقی مدیریت دولتی است.
مفاهیم بوروکراسی
بوروکراسی از آن جهت که واژه ای مبهم و دردسرساز به نظر رسیده غالباً مورد انتقاد قرار گرفته است با این وجود بوروکراسی واژه ای است که نشان داده ماندنی است. در زبان عامیانه، بوروکراسی غالباً به عنوان یک «واژه نامطلوب» سیاسی به کار برده می شود.
گرایش غالب برای تعریف بوروکراسی تعریف آن بر مبنای ویژگی های مهم ساختاری سازمان است.
هال ابعاد چهارگانه بوروکراسی را به شرح زیر برشمرده است.
1- سلسله مراتب اختیار مشخص
2- تقسیم کار بر مبنای تخصص گرایی وظیفه
3- نظامی از رویه ها و دستورالعمل ها برای انجام کارها
4- نظام قانونی در برگیرنده حقوق و وظایف متصد یان مشاغل
کاملترین تعریف بر اساس این گرایش تعریف ویکتور تامسون است که ویژگیهای اصلی سازمان بوروکراتیک را وجود سلسله مراتب دقیق همراه با تقسیم کار بسیار مشخص می داند.
گرایش دوم تعریف بوروکراسی بر حسب ویژگیهای رفتاری است که بر این اساس، پاره ای از ویژگیهای رفتاری الگوی رفتار بوروکراتیک تلقی می شود. در خصوص اینکه کدام رفتار، نماد رفتار بوروکراتیک است، اختلاف نظرهای نسبتاً عمیقی وجود دارد. برای مثال فردریش بر ویژگی هایی نظیر عینیت، دقت و ثبات و مسئولیت تأکید می کند.
آیزین شتات از نوعی تعادل پویا سخن می راند که یک بوروکراسی در تعامل با محیطش ایجاد می کند.
مارکس می گوید سازمان بوروکراتیک، درون خود ویژگی هایی را پرورش می دهد که آن را از هدف اصلی اش دور می سازد. برخی از نقاط قوت آن پیوسته بوسیله نقاط ضعفی که از خواص ماهوی بوروکراسی نشأت می گیرد، مخدوش می شود.
پاورپوینت بهره برداری و مدیریت محصول یا خدمات
مدیریت
مدیریت عبارتست از انجام کار از طریق و با استفاده از دیگران
Follet
مدیریت عبارتست از فرآیند تصمیم گیری Simon
مدیریت عبارتست از فرآیند رسیدن به اهداف سازمانی از طریق درگیرشدن در چهار وظیفه برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل Bartol
فرآیند مدیریت
Henry Fayol
1- برنامه ریزی 2- سازماندهی 3-هماهنگی 4- فرماندهی 5- کنترل
Harold Koontz
1- برنامه ریزی 2-سازماندهی 3- ستادگزینی 4- فرماندهی 5-کنترل
William Guleick (POSDCORB)
1- برنامه ریزی 2- سازماندهی 3- ستادگزینی 4- هدایت و رهبری 5- هماهنگی 6- گزارش دهی 7- بودجه بندی
Modern View
1- برنامه ریزی 2- سازماندهی 3- رهبری 4- کنترل
مهارتهای مدیریت
1- مهارتهای فنی
آگاهی از نحوه انجام دادن کار و داشتن دید تخصصی به حوزه مورد بررسی
2- مهارتهای انسانی
توانایی انجام کارها با دیگران و به یاری آنها که باعث شناخت انگیزش و بکارگیری رهبری موثر در باره آنها میشود.
3- مهارتهای ادراکی
توانایی در نظر گرفتن سازمان، اجزا و روابط فیمابین آن اجزا در قالب یک کل
Robert L. katz
لستر واندرمن:
ندای عصر انقلاب صنعتی تولیدکننده ای را نشان می داد که می گفت « این محصولی است که من تولید میکنم ، آیا آن را خریداری خواهید کرد ؟ در عصراطلاعات، مصرف کننده ازتولیدکننده میپرسد ، این چیزی است که من می خواهم ، آیا آیا آنرا تولید خواهید کرد ؟
پرونده وحدت رویه ردیف:83/22 هیأت عمومی
احتراماً براساس گزارش مورخ 6/5/1383 ریاست شعبه سوم دادگاه عمومی کرمانشاه از شعب سوم و هفدهم دیوان عالی کشور در استنباط از مواد 13 قانون آییندادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی و 314 قانون تجارت، آراء مختلف صادر گردیده است که جریان امر ذیلاً گزارش میگردد:
الف) به دلالت محتویات پرونده کلاسه 2/1468 شعبه سوم دیوان عالی کشور، در تاریخ 13/12/1382 آقای محمدصادق نجفی مقیم کرمانشاه دادخواستی به طرفیت آقای پرویز نیک بزم مقیـم کرمانشاه بخواسـته صـدور حـکم به پرداخت مبلغ پنـج میلیون ریال وجه یک فقره چک بانک ملی ایران شعبه وحدت کامیاران به شماره 215525 ـ3/12/1382 به دادگاه عمومی کامیاران تسلیم نموده و با استناد به تصویر مصدق چک و گواهی عدم پرداخت بانکی ضمن تأکید بر طلبکاری خود صدور حکم بخواسته مرقوم را تقاضا کرده است.
دادخواست مزبور حسبالارجاع در شعبه اول دادگاه عمومی کامیاران تحت کلاسه 82/2703 مطرح گردیده و این دادگاه در وقت فوقالعاده به شرح رأی شماره 2627ـ3/12/1382 باعتبار محل اقامت خوانده و مقررات ماده 11 قانون آییندادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی، قرار عدم صلاحیت به شایستگی دادگاه عمومی کرمانشاه صادر و پرونده را ارسال نموده که به شعبه سوم دادگاه عمومی کرمانشاه ارجاع و به کلاسه 82/2 ـ 1402 ثبت شده و دادگـاه اخیرالـذکر هم در وقت فـوقالعاده به شرح رأی 1437ـ 13/12/1382 با تصریح به اینکه دعوی از دعاوی بازرگانی است و از مقررات مربوط به برات پیروی میکند
و مدعی براساس قاعده تخییر، دعوی را در محل پرداخت وجه چک اقامه نموده، نهایتاً باستناد ماده314 قانون تجارت و ماده13 قانون آییندادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی از خود نفی صلاحیت نموده و پرونده را جهت تعیین دادگاه صالح به دیوان عالـی کشور ارسال داشته که پس از ثبـت به کلاسه مرقوم به شعبه سوم دیوان عالی کشور ارجاع و هیأت شعبه پس از قرائت گزارش جناب آقای محمدمهدی منشیزاده منوچهری، عضو ممیز محترم و اوراق پرونده مشاوره نموده و چنین رأی داده است:
«« قرار عدم صلاحیت شماره 1437ـ 13/12/1382 شعبه سوم دادگاه عمومی شهرستان کرمانشاه صحیح نیست و با قانون مطابقت ندارد زیرا:
اولاً) با لحاظ ماده 11 قانون آییندادرسی مدنی دادگاههای عمومی و انقلاب، قاعده اصلی صلاحیت، صلاحیت دادگاهی است که خوانده در حوزه قضایی آن اقامتگاه دارد و در پرونده مطروحه به شرح مندرجات دادخواست، خوانده در کرمانشاه مقیم است.
ثانیاً) ماده 13 قانون مزبور که در صدور قرار عدم صلاحیت مورد استناد دادگاه مرقوم قرارگرفته است به دعاوی بازرگانی و دعاوی راجع به اموال منقول که از عقود و قراردادها ناشی شده باشد.
نوع فایل: word
سایز:9.20 KB
تعداد صفحه:11
تأملی بر مسئولیت مدنی قاضی در اصل 171 قانون اساسی
چکیده
تا نیمة اول قرن بیستم قضات در زمرة کسانی بودند که مصونیت آنها امری استثنا ناپذیر مینمود. به واسطة جنبشهای فکری به وجود آمده، به تدریج اصل مصونیت مورد انتقاد قرار گرفت و لذا به تدریج این خواسته در جنبش قانونگذاری رسوخ نمود. در اصل یکصد و هفتاد و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با الهام گرفتن از متون روایی، نیز به مسئولیت شخصی قضات در صورت تقصیر تصریح گردیده است. اما ابهامات ناشی از برخی واژگان به کار گرفته شده در آن موجب گردید تا اصل مذکور نتواند به هدف خویش نایل آید.
واژگان کلیدی: مسئولیت، مسئولیت مدنی، قاضی، تصمیمات قضایی، تقصیر.
مقدمه
قضا شعبهای از ولایت است که از نظر ارزش و مکانت والاترین و از جهت مسئولیت خطیرترین منصب محسوب میگردد. صحت ولایات به صورت عام مشروط به تحقق غایات آن، یعنی تحقق مصالح و درء مفاسد، است. اصل در قضا اجرای عدالت و احقاق حق و رفع خصومت است و قاضی صرفاً برای صدور حکم قضاوت نمیکند، بلکه وظیفة او تحقق غرض حکم یعنی حق و عدالت است. طبیعت قضاوت، نقص قانون، نابسامانی دستگاه قضایی، تعدد مراجع تحقیقاتی و نقص در تحقیقات مقدماتی بر احتمال خطای قضات میافزاید و چه بسا در اثر خطای قاضی خسارتهای مادی و معنوی غیر قابل جبران به وجود آید. از طرفی، ضرورتهای شغل مهم و پر خطر قضا اقتضا میکند تا قواعد عمومی مسئولیت مدنی بر اعمال قضات حاکم نباشد، زیرا در این صورت قاضی در برابر دعاوی زیادی قرار میگیرد که در آن تصور اهمال در وظیفه یا ارتکاب خطا وجود دارد. به گفتة هنری، قاضی باید نصف عمر خویش را در اصدار حکم و نصف دیگر را در دفاع از آن بپردازد. از طرف دیگر، مصونیت مطلق قاضی را هم نمی توان مجاز دانست، زیرا معافیت وی از مسئولیت، حتی در جایی که دولت جانشین آن گردد، گاهی منجر به اهمال در وظیفه میگردد. در قبال این اعتبارات متعارضه، قوانین و مقررات نظامهای حقوقی مختلف از جمهوری اسلامی ایران نظام خاصی را تقریر نموده تا عهدهدار حمایت از قاضی در برابر اصحاب دعوی شود و در مقابل، مسئولیت مدنی قاضی را نیز مقرر دارد.
اصل 171 قانون اساسی در این زمینه مقرر میدارد:
هرگاه در اثر تقصیر یا اشتباه قاضی در موضوع یا در حکم یا در تطبیق حکم بر مورد خاص، ضرر مادی یا معنوی متوجه کسی گردد، در صورت تقصیر، مقصّر طبق موازین اسلامی ضامن است و در غیر این صورت خسارت به وسیلة دولت جبران میشود و در موارد ضرر معنوی چنانچه تقصیر یا اشتباه قاضی موجب هتک حیثیت از کسی گردد، باید نسبت به اعاده حیثیت او اقدام شود.
این اصل، در قوانین عادی، مثل مادّة 58 ق.م.ا. نیز انعکاس یافته است. بررسی این
موضوع در دو مبحث صورت میگیرد: ابتدا از مفهوم قاضی و حکم در اصل 171 ق.ا. (مبحث اول) و سپس از مفهوم تقصیر به عنوان رکن اصلی مسئولیت مدنی قاضی (مبحث دوم) بحث میکنیم.
مبحث اول: مفهوم قاضی و حکم در اصل 171 قانون اساسی
مطالب این مبحث را در ضمن بیان مفهوم قضا (الف) و قاضی (ب) و حکم (ج) پی میگیریم.
الف. قضا (jurisdiction)
الف ـ 1. مفهوم لغوی
«قضا» در لغت عرب از فعل «قضی یقضی» است و در کتب لغت بیش از ده معنا برای این واژه بیان شده است، از جمله: اظهار و اعلام، قتل، فراغ. البته معنای اصلی و حقیقی آن «حکم» است و دیگر معانی یا از لوازم حکماند و یا معنای مجازی آن.
لفظ لاتینی jurisdictio که از آن تعبیر به قضا میشود، نسبت به واژه عربی هم عمومیت بیشتری دارد و هم بلیغتر است؛ زیرا متضمن معنای «احقاق العدالة» است. در واقع این واژه، مرکب از دو عنصر juris یعنی حق و diction، مصدر فعل dicere، به معنای گفتن و بیان کردن است. بر این اساس معنای jurisdiction «اظهار حق» یا «بیان حقیقت» است. بنابراین اگر بخواهیم معادل عربی این واژه را به کار ببریم ناچاریم لفظ «قضا» را همراه واژة دیگری به کار گیریم، مثل «القضا بالحق» یا «القضاء بالعدل» (انعام: 25 ر.ک: کور نور، 1994: 1287).
نوع فایل: word
سایز:34.4 KB
تعداد صفحه:19
جبران خسارت معنوی در حقوق ایران
چکیده
حقوق معنوی همواره برای بشر باارزش است تر از حقوق مادی بوده . با این حال، همیشه این سؤال مطرح بوده که آیا مطالبه می توان در قبال تجاوز به حقوق معنوی خسارت و پولی دریافت کرد .مقاله ا ی حاضر پس از نقدو بررسی مخالفین جبران خسارت معنوی، با استناد به اصل قانون اساسی171، قوانین عادی مختلف، رویه قاعده ی قضایی و مطالبه ی ضرر ی خسارت معنوی را جایز می داند.
واژه کلیدی های : خسارت، قاعده ی ?ضرر، خسارت معنوی
مقدمه
خسارتی که در نتیجه فعل زیانبا ر فردی به دیگری وارد میشود ممکن است مادی و یا معنوی باشد .
قابل جبران بودن خسارت مادی هرگز مورد تردید نبـوده و امـری مسّلم و حتمیاست. از این رو، مقاله ی حاضر تنها به بررسی مطالبهی خسارت معنوی می پردازد. علی رغم اهمیت و ارزش وا?ی حقوق معنوی برای انسان و حتی با ارزش تر بودن آن از حقوق مادی همواره این سؤال مطرح بوده که در صـورت مـورد تعـّرضقرار گرفتن آن، آیا زیان دیده غیر از درخواست اعاده ی حیثیت، می تواند پولی دریافت دارد؟ مقاله است ی حاضر در صدد پاسخگویی به سؤال مزبور .
در این ارتباط، پس از بیان مفهوم خسارت معنـوی و رابطـه ی آن بـا آسـیب هـای جسمی به بررسی مسأله در حقوق ایران قبل و بعد از پیروزی انق?ب اس?می پرداخته می شود و بعد از نقد و بررسی د?یل مخالفان مطالبهی خسارت معنوی، به ذکر دلایل جواز آن می پردازد.
تعریف خسارت معنوی راجع به خسارت معنوی تعاریف گوناگونی از سوی حقوقدانان ارائه شده است که تا حدود زیادی با یکدیگر دارند
شباهت :
1- خسارت معنوی عبارت است از جریحـه دار کـردن و لطمـه زدن بـه بعـضی از ارزش جنبه ها که دارد (1). ی معنوی
2- خسارت معنوی عبارت است از ضرری که متوجـه حیثیـت،شـرافت و آبـروی اشخاص یا بستگان او ) باشد (2). که بالنتیجه متوجه او شده (گردد
3- ضرر معنوی یعنی خسارت وارد بر متعلقات غیر مالی انسان نظیر روان، آبرو و جسم . خسارت معنوی که می توان وارد کننده ی آن را محکوم به جبران کرد عبارت است از خسارت وارد بر حیثیت یا اعتبـار و شخـصیت و خـسارت وارد بـر جـسم، روح و آزادی و به تعبیر ماده 1ی » قانون مسؤولیت مدنی دیگر
نوع فایل: word
سایز:68.6 KB
تعداد صفحه:17